Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
15 besök senaste veckan (88384 totalt)
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Tror jeg burde kunne senke motoren litt 😅
[/img]

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Oj, det var verkligen skillnad.
Men går det att få ner motorn särskilt mycket? Eller är den för bred (eller om ramen är för smal om man nu vill se det så)?

Jag har förstått det som att en Rover (Buick) V8 inte får plats på bredden utan att bygga om ramen. Inte heller Cheva. Däremot går ju som bekant Ford in men den är ovanligt smal för att vara V8.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Wankelsport skrev:
Oj, det var verkligen skillnad.
Men går det att få ner motorn särskilt mycket? Eller är den för bred (eller om ramen är för smal om man nu vill se det så)?

Jag har förstått det som att en Rover (Buick) V8 inte får plats på bredden utan att bygga om ramen. Inte heller Cheva. Däremot går ju som bekant Ford in men den är ovanligt smal för att vara V8.


Nå sitter sumpen i samme hoyde som undersiden av nedre rammeror. Jeg har en innkortet oljepumpe som gjor at jeg kan redusere hoyden på sumpen med 25mm. I tillegg kan jeg nok la sumpen henge ned noe under nedre rammeror. Jeg tror jeg skal klare å senke motoren 50mm totalt. Det gir også bedre plass til innsug/plenum på min nye motor.

På toppene på Daimler motoren er eksosflensen ikke 45 grader mot marken men kansk 60-70 grader nedover. Jeg tror jeg skal klare å få plass mellom rammerorene. Finger crossed

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Sumpen på min motor sitter definitivt nedanför undre ramrören. Fast hur mycket kan jag inte säga utan att mäta, gissar på ca 80 mm. Det hade gärna fått vara mer
Sen beror det ju på hur lågt chassiet är satt också så klart. Jag har höjt min jämfört med hur den var när jag köpte den. Dock så har sumpen aldrig varit ett problem (ännu) men mittre ljuddämparen däremot hade en tendens att fastna på tröskeln till mitt förra garage. Föregående ägaren hade löst det genom att inte ha någon ljuddämpare alls men det kändes inte riktigt realistiskt i längden.


Har du tittat något mer på andra stolar än original? Vi har ju diskuterat det tidigare någon gång.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Det er vel trygt å senke den så den er like lav som krengingshammeren som sitter ca 50mm under nedre rammeroren når jeg tenker meg om. Vi får se thumbs up

Angående stoler provde jeg å få plass til Cobra RSR kopier, men de passet ikke da de tok i rollbågen i min bil i skulderhoyde. De var også kun akkurat smale nok i setet.

https://www.sportseats4u.co.uk/product-category/historic-retro-classic . . . .

Jeg bruker nå originalstolene, men tenker å lage noen hodeputer som monteres i rullbågen

ALA noe slikt

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
15 besök senaste veckan (88384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande