Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (88341 totalt)
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Nu är motorn uppstartad och provkörd för första gången. Den låter bra, inga skrammel eller konstigheter. Hade väl i och för sig varit konstigt när alla slitdelar är bytta men man vet ju aldrig. Jag kunde ju ha satt något fel.
Körde den i ca 10 minuter så den blev ordentligt varm och sen har jag efterdragit toppen, justerat ventilerna samt bytt olja och filter.


Det är fortfarande lite pill kvar, tråget är skevt vilket gör att den läcker något lite olja (som varje engelsk bil ju bör). Får nog se till att få tag på ett "nytt" tråg. Dellorto 45orna ska monteras och bestyckas. En luftburk får byggas till förgasarna.
Fjädringen måste absolut höjas. När jag rullade ut den slog en avgasklammer i tröskeln på garaget (knappt 5 cm hög) och lossnade. Då oljetrågets avtappningsskruv sitter i ungefär samma höjd så blir man lite orolig!


Dessutom får jag fixa en försäkring. Får väl bli "sportbil och MC" eller vad den nu heter... I och med att den har utbytt motor (som dessutom är lite trimmad) så lär inte veteranförsäkringsbolagen vilja ta i den..

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Snyggt Göran!!

Diggar din bil starkt, skulle själv kunna tänka mig att äga en.... Riktigt kul bil!

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



combat skrev:
Wankelsport skrev:
Lite ljuddämpmattor har också smugit sig in. De väger bly men jag hoppas att den ökade komforten gör att det kommer att bli roligare att använda bilen.


Gubbvarning, en sportbil ska inte vara bekväm! >
Du får montera dunka dunka och biosystem också;)

Njurbälte och öronproppar och glasögon, då kör man sportbil.



Fast sportbilar har ju heller inget tak, det här handlar ju om en touringvagn, eller som det så vackert nämdes i äldre tider, turistvagn.

Underbar vagn föresten thumbs up

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Håller på att installera Dellortoförgasarna. Fast jag väntar på diverse smådelar till dem från KGtrimning så det går lite långsamt för ögonblicket.

Bränslepumpen visade sig inte vara något vidare så jag har börjat med att byta ut den. Har monterat dubbla pumpar i anslutning till tanken istället för att ha en monterad i motorrummet som innan. Varje pump ska kunna lämna 130 l/timma påstås det. Om inte det räcker så undrar jag.... Det blir dubbla rör fram som sen kopplas in i tryckregulatorn och vidare till förgasarna. För säkerhets skull kopplar jag pumparna via separata relän och säkringar. Om en pump ger upp så borde man kunna köra hem ändå. Förhoppningsvis finns det tid att färdigställa installationen nu i helgen.

Det visade sig tyvärr att det blir lite väl trångt mellan pedalstället och trattarna så jag skippar att bygga en luftbox och kör bara med filter. Skulle jag någon gång bygga om till vänsterstyrt så kommer det dock att bli mera plats över och då får jag väl göra en box.


Jag tog en liten kort provtur innan jag började med förgasarbytet. Den gick väldigt snällt och fint, att kammen har 308º duration gör den uppenbarligen inte svårkörd. Fast det hjälper väl till att bilen är lätt...

Har även fått lite glada tillrop från Amazonklubbens forum. Uppenbarligen tycker de att motorn ser fin ut, speciellt ventilkåpan. Är ju kul att höra.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Kul att det händer något på TVR-fronten!

Vad väger den dära lilla bilen? kan inte vara mycket

Bygga om en sån där TVR till vänsterstyrt är nog ganska enkelt. Jag vet att på M:en är det i princip bara att hitta en vänsterstyrd kuggstång och sen spegelvända instrumentpanelen. Och om man har vajerkoppling bygga en förlängning av vajern. M karossen är likadan på båda sidorna. så det är bara att fylla igen gamla hål och ta upp nya för rattstång och pedalställ. Med andra ord någonting som kan göras på en vinter Det tråkiga är kanske att man tar bort lite av bilens ursprung...

_________________
Måns Puur
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Vet inte exakt vad denna egentligen ligger på men det påstås att de väger ca 800 kg fulltankade inklusive förare. Ska försöka få in den på jobbet så jag kan väga den på våra fordonsvågar.

Ja, det kan inte vara svårare att konvertera denna till vänsterstyrt än en M. Kopplingen är ju dessutom hyraulisk på denna så i värsta fall får man byta röret. Kuggstången är ju från Truimph Spitfire så det borde inte vara något problem att få fatt på en.
Fast som du säger Måns, man tar bort en del av ursprunget. Dessutom är den mer eftertraktad i England än här och värd mer pengar så ur den synvinkeln är det fel. Inte för att jag tänker sälja den men ändå...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har fortfarande inte fått munstycken, filter osv till förgasarna. Kommer förhoppningsvis om bara någon dag.

Ägnade lördagen åt 24-timmars kappsegling ihop med ett gäng kompisar men hann med att meka idag. Kändes lite fel i och med att solen sken ute men vad ska man göra?
Höjde fjädringen både fram och bak ca 20 mm. Nu är oljepluggens frigång till marken ca 70 mm vilket känns något tryggare. Passade på att ställa in toe in/out också. Från början ca 15 mm toe in, nu är den 4 mm. Börjar och testa med det så får vi se om den känns stadig eller orolig.

Böjde växelspaken något då den sitter väl nära handbromsen men det verkar som om jag skulle behöva böja lite till innan det blir bra. Nåväl, det ska jag väl hinna med.

Sen innan har jag gjort klart installationen av den nya bränslepumparna samt tryckregulatorn. Det flödar bra med bensin så det ska nog inte bli några såna besvär får man hoppas.
Så får jag bara de prylar jag väntar på så ska den snart vara i trafik.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Äntligen har alla delar kommit och dellorto 45orna är på plats. Det enda filter som visade sig gå att få på plats blev ett pipercross. Hade gärna haft någon annan lösning med en luftburk men nu fick det bli så här.

Har provkört och konstaterar att den går hur snällt som helst samtidigt som den ryter till rejält om man gasar på. Insugningsljudet är riktigt härligt.
Fortfarande återstår lite mer jobb få justering av förgasarna men de är i alla fall grundinställda och den går fint. Drar man ner tomgången till 1000 varv ruskar den lite på sig men det är inte farligt mycket med tanke på kam och lättat svänghjul.
Ska sätta dit min 1-2-3 fördelare också men tänkt byta en sak i taget. Blir lättare att felsöka på så sätt. Bromsservo med vaccumpump ska kopplas in också så man slipper ta i för kung och fosterland för att få stopp på härligheten.

Så nu kan den komma i trafik inom kort. Äntligen!
Sen uppstår säkert barnsjukdomar men så är det ju...




_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Snyggt...
Ska bli intressant att få åka med

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Sådär. Nu har jag varit ute och kört mer än till änden av gatan och tillbaka. Kom nog upp i fem mil

Positivt: Bilen går mycket snällt och fint. Är grymt rolig att köra. Dellortoförgasarna verkar fungera väldigt bra i lågfartsregistret. Jag har inte dragit på speciellt mycket gas i och med att den ska köras in så hur den går i de högre registren vet jag inte än.
Vidare så väcker den uppenbarligen mycket positiv uppmärksamhet. Folk tittar och vinkar och en medelålders dam kom fram vid en bensinmack och frågade vad det var för bil, hon tyckte nämligen att den var "mycket fräck".

Negativt: Det ryker något mycket olja när den blir varm. Efter kontroll av stiften så syns det att det är tvåans cylinder. Jag intalar mig att det bara beror på att den inte är inkörd än men man blir ju livrädd att en kolvring är knäckt eller något ännu värre. Blocket var inte helt nyborrat utan var använt sen innan men det var helt utan vändkanter så det borde ju vara ok.
Nåväl, vi får väl se vad vidare utflykter kan utvisa.



Kan erkänna att jag var en aning nervös när jag skulle köra en bil som är helt ny för mig, försedd med en nybyggd motor genom Göteborg. Jag ville inte behöva stå i Tingstadstunneln med en sprängd motor. Dock så gick det ju utmärkt helt utan mankeman. Att den är högerstyrd vänjer man sig vid på en gång och den är mycket lättkörd.
Den är mycket ljudlig och jag får nog göra något åt det om man ska orka långturer. Tyvärr är markfrigången starkt begränsad av ljuddämparen så det går inte att montera speciellt mycket dämpande under den.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Dags för en uppdatering av vad som hänt.
Körde inte mycket med bilen i somras eftersom jag helt enkelt inte var hemma särskilt mycket. Det tar tid att hälsa på släkten samt att segla.
Totalt blev det inte mer än 5 mil vilket ju inte är mycket att skryta med. Ett problem är dock att bilen är så högljudd att den är jobbig att åka med. Ska bygga ett mer väldämpat avgassystem i vinter!

Jag har börjar vinterns mek med att snygga till lite detaljer. Stötdämparna och fjädrarna hade fått lite stenskott på sig och såg lite trista ut så jag har lackat om delarna. Dämparna är justerbara Spax, inte världens bästa skulle jag tro men de duger. De har i vilket fall inte gått mer än 260 mil så de är inte precis utslitna.
Eftersom tidigare ägaren monterat 2,5" fjädrar istället för de mindre fjädrar dämparna är avsedda för hade han gjort nya fjädertallrikar i stål. Jag tyckte de såg lite trista ut så med hjälp av lite rör och ett par stålplattor gjorde jag nya. Blev ganska bra! Färgen fick bli BRG-gröna fjädrar ihop med Spax-gul. Klassiskt!




Passar på att slänga in en närbild på Dellortoförgasarna. Funderar på att ta loss dem och glasblästra dem för att få lite bättre glans. Insugen är något poriga pga dålig gjutning. Frågan är om de skulle se bättre ut med svart krymplack?



Har plockat bort innerskärmarna för att snygga till dem. 40 år av stenskott och slitage har gjort att de inte är i nyskick precis. Så här ser motorrummet ut utan skärmat. Allt är mycket lättåtkomligt!

motorrum


Så här såg en av innerskärmarna ut när jag började. Ok men en massa små märken, repor och gropar. De är tillverkade i glasfiberarmerad plast och ca 4 mm tjocka.



Efter att han slipat bort färgen såg det inget vidare ut. Gamla lagningar fanns i flera lager och plasten hade sprickor här och var. På den vänstra fick jag slipa ner ett par millimeter på ovansidan och plasta upp med några lager ny 300g matta. Efter att ha spacklat och slipat och spacklat igen såg den ut som nedan.



Nästa steg är att måla på topcoat och sen slipa den jämn med våtslippapper. La ett första lager på den vänstra skärmen nu i kväll och det ser ganska bra ut. Jag lyckades spackla upp nästan alla små skador... ...man ser ju inte sånt så bra förrän färgen kommer på Troligen får jag dock lägga ett lager topcoat till efter att ha våtslipat för att få upp lite tjocklek.
Eftersom jag inte vill ha den blanksvarta yta som man får med topcoat ska jag därefter lacka med någon form att slitstark, matt eller halvmatt färg. Ska kolla på den Plastic padding lack som "Galne" har rekomenderat.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Jag fortsätter med mina skärmar. Har lackat den vänstra skärmen med topcoat, slipat med våtslippapper och sen spacklat igen ett par små skador som jag missat. Den högra skärmen visade sig ha betydligt fler sprickor och ett antal gamla lagningar så där är nästan hela skärmen omplastad och slipad.
Efter att ha gått loss med våtslippapper på bägge två har jag lagt på ett lager topcoat nu ikväll. Lite våstlipning på det så borde den vänstra vara klar för någon form av lack medan den högra ska få ett lager topcoat till.
Dock glömde jag naturligtvis kameran.....

En av garagekamraterna ska lämna in lite delar på gulkromatering. Vänlig som han är har han lovat att jag ska få skicka med lite smådelar. Passade därför på att rätta till infästningen för generatorn så att den ska kunna kromateras. Fästet är hemmabyggt och generatorn sitter flyttad till vänstersidan på min motor då ramen är ivägen på högersidan där de brukar sitta.
Dessutom ska några andra smådelar som t ex oljestickan få åka med och bli blankt och fint.

Har börjat skissa på ett nytt avgassystem också. Det som sitter på nu har bara en burk, mitt under bilen, är i det närmaste helt rakt hela vägen och låter helt vansinnigt högt. Troligen är burken helt rensad inuti. Tanken är att få dit två burkar, en mitt under och en bak. Tyvärr finns dock inte mycket plats så det blir inga jättedämpare. Nåväl, det kan inte bli värre.

Har även beställt lite nya motordelar. Tänkte göra en ny bottendel med smidda kolvar och lätta stakar. Dyrt men bra!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168



Ser ju trevligt ut det där. Hoppas man får se den på Göteborgs gator nästa år.

Mvh,
Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Jodå, den ska allt köras även nästa år. De stora uppdateringarna i vinter blir den nya bottendelen samt byte till overdrive-låda. Annars är det mest putsjobb.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565



Låter bra de ta o ses vid götaplatsen nånkväll o visa alla plastbyggen hur det ska se ut ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Nu har jag fått hem lite fina delar till bilen:



Venoliakolvar, här sedd tillsammans med en originalkolv. Venolikolven väger ca 200 gram mindre än originalet.



Lite skillnad!



ARP-skruvar. Topplocksbultar, tryckplatta samt vipparmsaxel. Inte billigt men bra!

Blocket ska nu lämnas på borrning till någon lämplig. Tips på var? Elleman-Jacobsen kanske eller Wallens? om ni vet om någon som är duktig och har rimliga priser i Gbg området så tar jag gärna emot tips.
Blocket bör väl stressborras men man kunde tycka att de flesta som renoverar motorer skulle klara av att göra det med en B18/B20.

Sen ska jag plocka ihop maskinen. Topp, kam, svänghjul och vev tar jag från den gamla motorn. De är i bra skick och ska bara vara att flytta över.



Har jobbat vidare med skärmarna. Nu är de färdigplastade och har fått lite topcoat. Efter våtslipning har jag kommit igenom topcoaten på ett antal ställen. Bara att lägga på ny och slipa igen. Nu är det slipat för andra gången och jag är fortfarande igenom på allt för många ställen! Utgångsmaterialet var minst sagt ojämnt men nu blir det troligen betydligt bättre än när de var nya.


vänster skärm




Höger skärm

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Fin bil Jeg har hatt lyst på en TVR lenge, spesielt en Griffith men de er jo ganske skjeldne og veldig dyre. Jeg leste et sted at man måtte bytte ramme hvis man skal bygge en Griffith-replica, stemmer dette eller kan man forsterke den orginale??

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Tack! Kul att du gillar den.
Jag hade också velat ha en väldigt länge när denna plötsligt dök upp till salu. Så det var bara att slå till så snabbt som möjligt. Det gjordes ju bara 78 stycken 1967 och max 100 till åren före (fabriken vet ju inte ens de exakta produktionssiffrorna före 1967) så de är ju inte så lätta att få tag på..


Det ska inte vara någon skillnad på Griffith och Granturas ramar. Vill minnas att ett rör som sitter under växellådan måste flyttas något längre bak för att göra om den till Griffith spec. Man får naturligtvis göra nya fästen till diffhuset också för Griffith har ju Jaguar diff.
I många böcker står det att infästningarna till hjulupphängningen fram skulle vara förstärkt på Griffith men på de två Griffith som jag tittat närmare på var det ingen skillnad mot den jag har... Möjligen kanske det var olika mellan 64/65-års Grantura 1800S Mk III och Griffith men inte mellan 67-års 1800S Mk IV.

Har också sett en del kommentarer om att man kan behöva byta ram om man gör om en Grantura/Vixen S1 men då har de menat att originalramen skulle vara i så dåligt skick att den ändå behöver bytas vid renoveringen.
På min bil fick en del rör i ramen bytas pga rostskador så det motsäger ju inte direkt såna påståenden.

Jag vet inte om man kan lyckas övertyga bilprovningen och SFRo att en originalram klarar effekt och vridmoment från en V8. I och med att den är identisk med Griffith tycker jag att de ska godkänna det men frågan hur man kan bevisa det. Man kan ju inte få intyg från fabriken för den finns ju inte längre. Man kanske kan få tag på Martin Lilley, som ägde fabriken på den tiden, och be om ett intyg kanske


Missade att få med bilder på mina nyrenoverade vevstakar ovan. Fast de är väl inte så speciella egentligen, vanliga Arbogastakar som är riktade, honade i storände och lillände, samt slipade och kulpenade. Smidda, lätta och fina, ska hålla mer än väl för denna motor.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Då är ett motorblock lämnat för borrning. Nya kamlager ska också monteras. Sen får vi se om det behövs toppdeckning eller andra arbeten när blocket väl är uppmätt.

Den gamla motorn är urlyft ur bilen och ska plockas isär.
Ska fila på växellådsfästet så får vi se om det går att använda det gamla även ihop med överväxellådan. Det ser i alla fall lovande ut. Jag får nog kapa några millimeter i bakkant samt göra ett urtag så att filtret till överväxeln går att byta (vid behov) men det är ju världsliga ting.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har varit dålig på att uppdatera tråden. Ska jobba på det och lägga in lite fler bilder senare!
Så här såg det ut idag!


Motor och låda sitter i bilen och fungerar. Kardanen är kortad, nytt avgassystem byggt... Körbart alltså!
Lite vinterjobb återstår dock än.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Har fortfarande inte tagit mig för med att förminska nya bilder till mera forumvänligt format, trots att Galaxi eferfrågat det mer än en gång. Får bättra mig så småningom..


Nu är bilen i alla fall komplett och körklar. Överväxeln är monterad och inkopplad och klar. En provkörning visar att den fungerar också, kopplar både in och ur.
Innerskärmarna är lackade med sidenmatt svart färg (International Toplac med matteringsmedel) och de blev skapliga. Kom en del damm i lacken tyvärr...
Bromsservo av märket Lockheed är installerat och tycks fungera det också. Är ju helt nytt så det vore konstigt annars.


Igår hade jag egentligen tvättid med hann med att ta mig förbi garaget på väg hem. Körde ut bilen och värmde den. Den gick dock inget vidare på högre varv än ca 1500. Eftersom tändningen var inställd "på känn" gissade jag att det var problemet. Mycket riktigt, efter att ha vridit fördelaren lite medurs så ökade tomgångsvarvet från 1000 rpm till 2000. Tändningen stod nog på 0º eller ännu lägre...
Av någon anledning fick jag för mig att köra in bilen i garaget igen medan jag letade upp siffrorna på hur tändningen borde stå. När stroboskoplampan sen var inkopplad backade jag ut igen. Då inträffade något väldigt oväntat och mycket irriterande; avgassystemet fastnade i tröskeln till garaget. Samtliga gummiupphängningarna rök av och systemet ramlade ner så bilen fastnade.
Det konstiga är ju att jag kört in och ut ett antal gånger innan utan att det tagit i alls. Men det var väl på håret.

Nåväl, det verkar som om det enda som gick sönder är just upphängningarna. Möjligen fick sig flexskarven jag monterat också en rejäl knäck så den kanske måste bytas. Fast är det inte värre än så...
Planen är att göra "avbärare" mot mittljuddämparen så det inte blir tvärstopp om det händer igen. Sen får jag försöka höja bilen mer. Har redan hissat fjädringen rejält från när jag köpte den men det behövs visst mer.

Irriterande förstås när allt var klart men är det inget värre som inträffar så får man väl vara nöjd. Allt annat verkar ju fungera fint!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (88341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande