Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
<<   1, 2, 3
10 besök senaste veckan (14634 totalt)

Hur rejs-nördig är du? :)
Japp, det händer
100%
 100%  [ 85 ]
Nej för tusan, det är för halt
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 85

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Sort skrev:
bmw130 skrev:

Jag forskade oxå lite i detta på den tiden man hade en Volvo, och det stämmer det där med R-bilarna. Däremot om man har DSTC på en -02 så gick det att helt stänga av den om jag inte missminner mig, men däremot inte från och med -03.

För att återgå till huvudämnet så tycker givetvis jag också att vintern är utmärkt tid för att träna spårval och bilkontroll i allmänhet


Hoj.
Jag har skaffat en S60 AWD -02.
Hur f*n stänger man av DSTC??????
Vill ju ha kul på grusvägar men inte då så länge systemet e som de e.


Du håller inne knappen DSTC som sitter i mittkonsolen i ca 3 sekunder sen ser du nån symbol i instrumentpanelen som visar att funktionen är avstängd.

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Sort
Fritlsa
Här sen Jan 2004
Inlägg: 64



bmw130 skrev:
Sort skrev:
bmw130 skrev:

Jag forskade oxå lite i detta på den tiden man hade en Volvo, och det stämmer det där med R-bilarna. Däremot om man har DSTC på en -02 så gick det att helt stänga av den om jag inte missminner mig, men däremot inte från och med -03.

För att återgå till huvudämnet så tycker givetvis jag också att vintern är utmärkt tid för att träna spårval och bilkontroll i allmänhet


Hoj.
Jag har skaffat en S60 AWD -02.
Hur f*n stänger man av DSTC??????
Vill ju ha kul på grusvägar men inte då så länge systemet e som de e.


Du håller inne knappen DSTC som sitter i mittkonsolen i ca 3 sekunder sen ser du nån symbol i instrumentpanelen som visar att funktionen är avstängd.


Har gjort de o provade på gräs me fullt rattutslag o gasen i botten.
Slutsats: bilfan gör en tvärsväng o sticker iväg.
In't fan märkte jag nån skillnad om dstc va av eller inte.
Hade åminstånde väntat mig en liten sladd men in't då.
Men jag höll på o hamna i passagerar stolen....hehe

_________________
Martin Lindahl
Inget kalas utan ras

Volvo S60 2.4T AWD
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Citat:
Har gjort de o provade på gräs me fullt rattutslag o gasen i botten.
Slutsats: bilfan gör en tvärsväng o sticker iväg.
In't fan märkte jag nån skillnad om dstc va av eller inte.
Hade åminstånde väntat mig en liten sladd men in't då.
Men jag höll på o hamna i passagerar stolen....hehe


om du har Haldex funkar den även med DSTC avstängd. Jag tror aldrig S60 såldes med visko men den funkar oxo alltid. Sen finns fyrhjuls-TRACS eller vad man nu vill kalla det. Det är förmodligen alltid aktivt men det skall inte hindra dig att fetsladda. Snarare tvärtom.

När du väl har fått upp ett ställ är det bara att hålla i, med DSTC av går det bra. Det finns nån sw som släppet efter jag slutat där DSTC gränserna varierar beroende på gas på eller av, håller du nere så är det bara å åk, släpper du gasen kramar systemet åt gränserna.

S60 AWD med LTT är faktiskt roligaste Volvon på vinterväglag, jag vet iofs inte så mycket om de senare modellerna. På provanläggningen vad det alltid just den nyckeln i högen som var försvunnen när man skulle köra prov, den låg i nåns ficka redan 3-4 timmar innan vi skulle till hotellet.... Vi var svårt sugna på att köpa egna, men bor man i Göteborg

Det gick att kalibrera Haldex så man fick en riktig fetställsmaskin, men tyvärr höll inte transmissionen på asfalt.


Åter Till Topic: JA självklart övas det, ständigt och varje dag. På vintern roligast att då det är svinhalt köra bilen på gränsen utan att sambon märker nånting, dvs så Smooooooth att det inte märks att det släpper.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005
Inlägg: 120



[quote="Kristoffer R"]
Citat:
...köra bilen på gränsen utan att sambon märker nånting, dvs så Smooooooth att det inte märks att det släpper.


Samma målsättning här. Om man börjar veva med ratten och passagerarna märker att man sladdar så har det blivit lite för yvigt. Långa drifts med liten vinkel och bara aningen motstyrning är en njutning!
Min vinter-njutar-bil funkar bäst på glid, men trivs inte på bredsladd.

_________________
Björn Hoffmann, Stockholm
(PCS #9240)
Citera
Sort
Fritlsa
Här sen Jan 2004
Inlägg: 64



Kristoffer R skrev:

Det gick att kalibrera Haldex så man fick en riktig fetställsmaskin, men tyvärr höll inte transmissionen på asfalt. [/i]



Hur gör man det??????
Vet du nån som kan o va de kan kosta?????? thumbs up

_________________
Martin Lindahl
Inget kalas utan ras

Volvo S60 2.4T AWD
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



He he, jag kan inte köra på nåt annat sätt än häl och tå teknik till vardags... På automatbilar kan jag bara bromsa me vänstern dessutom.... Vilket e bra träning för när man ska vänster bromsa

_________________
Tomas Berg
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Kom att tänka på den här tråden igen när jag körde idag. Det var nysnö, halkigt och lite mörkt. Jag funderade varför jag såg ett rött sken i backspegeln när jag körde genom en rondell? Jag körde med vänsterbroms per automatik . Jag har en Focus 1,6 och den motorbromsar väldigt lite, speciellt då på högre växlar. Då kör jag med vänsterbroms istället när det inte går att hålla spåret om det är tjuvhalt, eller när det är bra fäste med förresten. Som i en Saab med frihjul...

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Övar du racingtekniker på vintern?
<<   1, 2, 3
10 besök senaste veckan (14634 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande