Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Garagedomkraft av blingkaraktär med mera | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 47 besök senaste veckan (124141 totalt) |
Och är det på det sättet som du säger så är det ju nästan positivt, bortsett från att tillverkaren borde ha bättre koll, färgflagor och annat löst kan man ju tvätta bort, sen med ny olja och nya tätningar så bör man få mindre problem. Tryckluft är inte rent kan vara värt att tillägga, det kan fungera som grovstädning om det nu är spån i komponenterna, men inför montering så får tryckluft bara skit i rummet att damma upp vilket kan förstöra tätningarna. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Min några år gamla Biltema blingdomkraft fungerar fortfarande att lyfta med, men den kissar på sig lite när man lyfter bilen så man måste fylla på den och lufta ibland. Jag var och kollade på Julas BigRed igår. Jag tycker tyvärr att den gamla Biltemadomkraften känns som ett kraftfullt högprecisionsintstument i jämförelse med det kvalitetsintryck jag fick av Juladomkraften. Jag är därför inne på att laga Biltemamojängen. Borde man inte kunna köra några tag med ett honingsverktyg för broms cylindrar för att få en bra yta innan man monterar nya o-ringar? Nu gissar jag, men det borde väl inte vara högre krav på ytfinhet och passning i loppet i domkraften än i en bromscylinder eller?? Någon som vet, eller har provat? /Peter PS Lite OT, men som en ren reflektion känns det som att Jula sedan en tid är påväg att vandra samma väg som ClasOhlsson kvalitetsmässigt. Clasohlsson som förr hade bra prylar för hobbybruk har nu verktyg som på sin höjd räcker att sätta upp lätta tavlor i gipsväggar i en lägenhet. Slöseri med tid att åka dit. För Jula känns det som att de hade en blandning av kvalitetsmärken och oftast bättre fungerande kinesiska kopior. Sedan en tid känns det som att andelen kvalitetsmärken minskar och de kinesiska kopiorna verkar nu vara billiga kinesiska kopior på kinesiska kopior (ibland blir man förvånad hur de överhuvudtaget lyckar rigga upp prylarna för fotografering till katalogen). Händer oftare och oftare att man kommer hem med grejer, konstaterar att de inte fungerar och åker direkt tillbaks med skiten. De är i och för sig alltid mycket artiga i kundtjänst när man skall lämna tillbaks. Är det fler som gjort samma reflektion? DS _________________ Peter Boström |
||||||
Bearbetning av ytfinheten ska jag inte uttala mig om då jag aldrig demonterat en domkraft så är packningskoncepten och storleken på ytorna som kanske skulle kunna fixas helt okända för mig.
Ang kvalité däremot så har jag reflekterat över att jag står i reklamationsdisken på jula mycket oftare än på biltema. Köpa kvalitetsprodukter är bara för de rika. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Lagde upp min Jula med packingar á 130 kr från Jula
In svårt alls 1) Plocka isär så kolv mekanisimen kommer i det fria 2) Knacka loss låssning över kolven och dra ut ( lossa luftskruven så du kan få ut kolven ) 3) Notera hur packingar sitter och byt ( blå 'uppdaterad' variant var med satsen 4) Skruva ihop Glöm inte att piggen kolv skall vara nedåt för fästa retur-fjäder ( jag satte på fel hål och fick ta isär igen....) Man kan byta pump-mek ringar också men lite mera pyssel ( tog bara det som läckte ) 5) Skruva ihop och fyll på någon hydralolja du har på hyllan via luftskruven 6) Pumpa upp och släpp och stäng luftskruven i pumpat läge ( lufta den ) Klart fungerar klockrent och lyfter stablit på varje tag Lite snabba bilder _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Jag köpte en sån här på Swedol. Bacho BH11500, artikel nr på Swedol VT43661.
Har inte ångrat mig, må vara att den kostar ca 4500 ink. moms men i garaget är den perfekt. Den är nästan 1 meter lång och har minsta höjd 70 mm på lyftsadeln. Med denna domkraften når jag in till framvagnsbalken rakt framifrån, eller till diffklumpen rakt bakifrån. Tung och gedigen, snabblyftpedal (vad man nu ska med det till på låga bilar). Handtaget är också ganska smart, det går inte att dra åt ventilen för hårt eftersom röret har en inbyggd slirfunktion. När jag åker till banan så använder jag en gammal plåtdomkraft som jag köpte på Micro eller Jula för massor med år sedan, den lyfter bara precis så högt som behövs för att kunna skifta hjul. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Japp R015000 ( tror den täcker varianten med dubbla kolvar) Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Vill uppdatera om Biltemas elektriska saxdomkraft:
Jag har kört min elektriska i flera år. Nu i vår så började det knarra om kugghjulen i den men trots det så var jag dum nog att inte följa skyltarna på den där det stod att man skulle fixa fett på kugghjulen regelbundet. Så kugghjulen pajade. Men jag gillar den skarpt, speciellt för att den är liten och lätt att ha med i bakluckan till banträffarna. Så jag köpte en ny. 699 spänn. Tuta och kör. Men redan vid tredje lyftet med den nyinköpta nya modellen så kollapsade den! Tack o lov satt hjulen kvar på bilen och inga kroppsdelar var i fara men det var fanimej mer tur än skicklighet! Domkraften sjönk ihop på någon tiondels sekund till lägsta nivån. Det här hade hänt: Jag har pratat med Biltema som säger att de inte haft några fler returnerade med det här felet (de som fallerat har fastnat och inte kollapsat). Men var försiktiga! Jag skulle gärna ha tag i en saxdomkraft med sexkanthylsa och köra med min batterimutterknack. Tips någon? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag kikade igenom Biltemas domkraftsortiment och det finns ingen "garagedomkraft" som är i närheten så lätt och nätt som den elektriska saxdomkraften för att ha med på banträffarna. Förutom en vanlig manuell saxdomkraft då...
Men har någon något tips på nåt lätt och litet så tipsa gärna på _________________ Magnus Thomé |
||||||
Använde en sådan där elektrisk saxdomkraft förut, tills den kollapsade när jag hade plockat av bakhjulet. Som tur var så använde jag samtidigt träklabbar under länkarmen så bilen landade på dessa och inte på bakskivan. Aldrig mer |
||||||
Funkar om man kör upp på klossar eller använder pimphjul, då blir bilens markfrigång lika hög som tex en BMW. Corvette XC5.. |
||||||
Då ljög Biltema när de sa att de inte hade någon ytterligare reklamation där den kollapsat Om det var en från Biltema du hade? I så fall ska jag prata med Biltema igen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Biltema ljög nog inte, åtminstone inte med mitt fall som en siffra i statistiken. Kommer inte ihåg om det var en saxdomkraft från just Biltema eller annan. Jag reklamerade inte heller utan den förpassades till tippen som omedelbar åtgärd. |
||||||
Efter två år och typ 20-30 lyft så började min Torin BigRed aludomkraft läcka olja...
Har köpt nya packningssatser så får vi se hur svårt det kan vara att byta... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Allmänt banåkaforum Garagedomkraft av blingkaraktär med mera | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12 >> 47 besök senaste veckan (124141 totalt) |