Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
47 besök senaste veckan (124141 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Niklas Rosell skrev:
Problem med tätningarna är ibland färgflagor, spån från bearbetning, svetsloppor eller annat som kommit in vid oförsiktighet vid tillverkningen.
Nu vet jag inte med just dessa, men de billigare domkrafterna så har jag varit och bytt ett par gånger och det var förklaringen jag fick ena gången, och även när jag var och bytte en motorlyft som sjönk hela tiden efter ett par lyft. Då läckte det inte ut utan var troligtvis skräp vid återströmningsventilen (eller vad den heter).


Och är det på det sättet som du säger så är det ju nästan positivt, bortsett från att tillverkaren borde ha bättre koll, färgflagor och annat löst kan man ju tvätta bort, sen med ny olja och nya tätningar så bör man få mindre problem.

Tryckluft är inte rent kan vara värt att tillägga, det kan fungera som grovstädning om det nu är spån i komponenterna, men inför montering så får tryckluft bara skit i rummet att damma upp vilket kan förstöra tätningarna.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det med tryckluften har jag inte tänkt på, men det är ju självklart egentligen.

Nu står det en Big Red hemma, blir kanon till banträffarna. thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Eric Josefsson skrev:
Problemet är väl inte tätningarna, utan varför tätningarna slits. Om de första packningarna slets ut så kommer nästa uppsättning göra det också, om det inte berodde på smuts som man kan lyckas tvätta ur. Men eftersom det är så vanligt så gissar jag på dåliga ytor som tätningarna löper mot.


Min några år gamla Biltema blingdomkraft fungerar fortfarande att lyfta med, men den kissar på sig lite när man lyfter bilen så man måste fylla på den och lufta ibland. Jag var och kollade på Julas BigRed igår. Jag tycker tyvärr att den gamla Biltemadomkraften känns som ett kraftfullt högprecisionsintstument i jämförelse med det kvalitetsintryck jag fick av Juladomkraften.

Jag är därför inne på att laga Biltemamojängen. Borde man inte kunna köra några tag med ett honingsverktyg för broms cylindrar för att få en bra yta innan man monterar nya o-ringar? Nu gissar jag, men det borde väl inte vara högre krav på ytfinhet och passning i loppet i domkraften än i en bromscylinder eller??

Någon som vet, eller har provat?

/Peter

PS
Lite OT, men som en ren reflektion känns det som att Jula sedan en tid är påväg att vandra samma väg som ClasOhlsson kvalitetsmässigt. Clasohlsson som förr hade bra prylar för hobbybruk har nu verktyg som på sin höjd räcker att sätta upp lätta tavlor i gipsväggar i en lägenhet. Slöseri med tid att åka dit.

För Jula känns det som att de hade en blandning av kvalitetsmärken och oftast bättre fungerande kinesiska kopior. Sedan en tid känns det som att andelen kvalitetsmärken minskar och de kinesiska kopiorna verkar nu vara billiga kinesiska kopior på kinesiska kopior (ibland blir man förvånad hur de överhuvudtaget lyckar rigga upp prylarna för fotografering till katalogen). thumbs down Händer oftare och oftare att man kommer hem med grejer, konstaterar att de inte fungerar och åker direkt tillbaks med skiten. De är i och för sig alltid mycket artiga i kundtjänst när man skall lämna tillbaks.

Är det fler som gjort samma reflektion?

DS

_________________
Peter Boström
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Bearbetning av ytfinheten ska jag inte uttala mig om då jag aldrig demonterat en domkraft så är packningskoncepten och storleken på ytorna som kanske skulle kunna fixas helt okända för mig.


Ang kvalité däremot så har jag reflekterat över att jag står i reklamationsdisken på jula mycket oftare än på biltema.

Köpa kvalitetsprodukter är bara för de rika.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lagde upp min Jula med packingar á 130 kr från Jula

In svårt alls

1) Plocka isär så kolv mekanisimen kommer i det fria

2) Knacka loss låssning över kolven och dra ut ( lossa luftskruven så du kan få ut kolven )

3) Notera hur packingar sitter och byt ( blå 'uppdaterad' variant var med satsen

4) Skruva ihop Glöm inte att piggen kolv skall vara nedåt för fästa retur-fjäder ( jag satte på fel hål och fick ta isär igen....)

Man kan byta pump-mek ringar också men lite mera pyssel ( tog bara det som läckte )

5) Skruva ihop och fyll på någon hydralolja du har på hyllan via luftskruven

6) Pumpa upp och släpp och stäng luftskruven i pumpat läge ( lufta den )

Klart fungerar klockrent och lyfter stablit på varje tag thumbs up

Lite snabba bilder





_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



I jämförelse mellan Julas och Biltemas domkrafter av blink-karaktär så gav Biltemas ett klart bättre intryck - iofs till ett klart högre pris också.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Julas har för mig klarat 4 års hårt användade och farande i bilar - rätt ok för slanten och kunna lagas enklet thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
VMT
Ängelholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14



Josen skrev:
Julas har för mig klarat 4 års hårt användade och farande i bilar - rätt ok för slanten och kunna lagas enklet thumbs up


Har du nåt artnr till packningsats? Tack

_________________
Trung Vu
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag köpte en sån här på Swedol. Bacho BH11500, artikel nr på Swedol VT43661.



Har inte ångrat mig, må vara att den kostar ca 4500 ink. moms men i garaget är den perfekt.
Den är nästan 1 meter lång och har minsta höjd 70 mm på lyftsadeln. Med denna domkraften når jag in till framvagnsbalken rakt framifrån, eller till diffklumpen rakt bakifrån.
Tung och gedigen, snabblyftpedal (vad man nu ska med det till på låga bilar). Handtaget är också ganska smart, det går inte att dra åt ventilen för hårt eftersom röret har en inbyggd slirfunktion.

När jag åker till banan så använder jag en gammal plåtdomkraft som jag köpte på Micro eller Jula för massor med år sedan, den lyfter bara precis så högt som behövs för att kunna skifta hjul.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



VMT skrev:
Josen skrev:
Julas har för mig klarat 4 års hårt användade och farande i bilar - rätt ok för slanten och kunna lagas enklet thumbs up


Har du nåt artnr till packningsats? Tack


Japp R015000 ( tror den täcker varianten med dubbla kolvar)

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vill uppdatera om Biltemas elektriska saxdomkraft:

HenrikL skrev:
Magnus Thomé skrev:
För den slöe kan jag fortfarande VARMT rekommendera den elektriska saxdomkraften Biltema har.

Har kört min en större bunt gånger och den fungerar kanon än så länge. Ingen jättekvalitetskänsla men gud vad smidig. Blir jättelåg när den är som lägst, har inga problem att få in den under bilen. och riktigt liten och lätt att ta med!

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Lyftverk . . . .

För den som är riktigt snål kan jag tipsa om att vissa saxdomkrafter har en sexkant där man sätter veven och i stället för vev kan man använda en stark skruvdragare med lämplig hylsa.



Jag har kört min elektriska i flera år. Nu i vår så började det knarra om kugghjulen i den men trots det så var jag dum nog att inte följa skyltarna på den där det stod att man skulle fixa fett på kugghjulen regelbundet. Så kugghjulen pajade. Men jag gillar den skarpt, speciellt för att den är liten och lätt att ha med i bakluckan till banträffarna. Så jag köpte en ny. 699 spänn. Tuta och kör.

Men redan vid tredje lyftet med den nyinköpta nya modellen så kollapsade den! Tack o lov satt hjulen kvar på bilen och inga kroppsdelar var i fara men det var fanimej mer tur än skicklighet! Domkraften sjönk ihop på någon tiondels sekund till lägsta nivån.

Det här hade hänt:



Jag har pratat med Biltema som säger att de inte haft några fler returnerade med det här felet (de som fallerat har fastnat och inte kollapsat). Men var försiktiga!


Jag skulle gärna ha tag i en saxdomkraft med sexkanthylsa och köra med min batterimutterknack. Tips någon?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag kikade igenom Biltemas domkraftsortiment och det finns ingen "garagedomkraft" som är i närheten så lätt och nätt som den elektriska saxdomkraften för att ha med på banträffarna. Förutom en vanlig manuell saxdomkraft då...

Men har någon något tips på nåt lätt och litet så tipsa gärna på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



Köp en vanlig saxdomkraft och svetsa på en hjulmutter istället för veven, tadaa

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760



Vilka bilar får man plats med en saxdomkraft under?


_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Anton-Dekorteknik skrev:
Vilka bilar får man plats med en saxdomkraft under?



Alla mina





Vilken överaskning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Jag kikade igenom Biltemas domkraftsortiment och det finns ingen "garagedomkraft" som är i närheten så lätt och nätt som den elektriska saxdomkraften för att ha med på banträffarna. Förutom en vanlig manuell saxdomkraft då...

Men har någon något tips på nåt lätt och litet så tipsa gärna på thumbs up


Använde en sådan där elektrisk saxdomkraft förut, tills den kollapsade när jag hade plockat av bakhjulet. thumbs down
Som tur var så använde jag samtidigt träklabbar under länkarmen så bilen landade på dessa och inte på bakskivan.
Aldrig mer

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Anton-Dekorteknik skrev:
Vilka bilar får man plats med en saxdomkraft under?



Alla mina





Vilken överaskning


Funkar om man kör upp på klossar eller använder pimphjul, då blir bilens markfrigång lika hög som tex en BMW.
Corvette XC5..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag kikade igenom Biltemas domkraftsortiment och det finns ingen "garagedomkraft" som är i närheten så lätt och nätt som den elektriska saxdomkraften för att ha med på banträffarna. Förutom en vanlig manuell saxdomkraft då...

Men har någon något tips på nåt lätt och litet så tipsa gärna på thumbs up


Använde en sådan där elektrisk saxdomkraft förut, tills den kollapsade när jag hade plockat av bakhjulet. thumbs down
Som tur var så använde jag samtidigt träklabbar under länkarmen så bilen landade på dessa och inte på bakskivan.
Aldrig mer


Då ljög Biltema när de sa att de inte hade någon ytterligare reklamation där den kollapsat

Om det var en från Biltema du hade? I så fall ska jag prata med Biltema igen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag kikade igenom Biltemas domkraftsortiment och det finns ingen "garagedomkraft" som är i närheten så lätt och nätt som den elektriska saxdomkraften för att ha med på banträffarna. Förutom en vanlig manuell saxdomkraft då...

Men har någon något tips på nåt lätt och litet så tipsa gärna på thumbs up


Använde en sådan där elektrisk saxdomkraft förut, tills den kollapsade när jag hade plockat av bakhjulet. thumbs down
Som tur var så använde jag samtidigt träklabbar under länkarmen så bilen landade på dessa och inte på bakskivan.
Aldrig mer


Då ljög Biltema när de sa att de inte hade någon ytterligare reklamation där den kollapsat

Om det var en från Biltema du hade? I så fall ska jag prata med Biltema igen

Biltema ljög nog inte, åtminstone inte med mitt fall som en siffra i statistiken. Kommer inte ihåg om det var en saxdomkraft från just Biltema eller annan.
Jag reklamerade inte heller utan den förpassades till tippen som omedelbar åtgärd.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ah! Ok

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



Efter två år och typ 20-30 lyft så började min Torin BigRed aludomkraft läcka olja...

Har köpt nya packningssatser så får vi se hur svårt det kan vara att byta...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Allmänt banåkaforum
Garagedomkraft av blingkaraktär med mera
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12   >>
47 besök senaste veckan (124141 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande