Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVO IV -97 | 1 besök senaste veckan (2867 totalt) |
Jag får väl ta mig i kragen & starta någon projekttråd jag också..
Börjar bakifrån, med den senaste bilen i samlingen.. Historien lyder såhär: I höstas så började jag leta efter en bruksbil/vinterbil, siktet var inställt på en billig bakhjulsdriven eller möjligtvis fyrhjulsdriven bil. Jag har alltid haft svårt att behålla mina bilar som bruksbilar, att hålla fingrarna i styr för att förbättra rolighetsfaktorn (försämra bruksbilsfaktorn alltså). om jag letar efter ett så dåligt utgångsobjekt som möjligt typ en Ford Scorpio eller nått, då borde jag ju inse att det inte är lönt att modifiera eländet.. Sagt & gjort, letandet började. Jag kollade på några fordar, gled sen in på tidiga toyota supra, sneglade på några Sierra cosworth.. Sen kom uppvaknandet (jävla Jocke ) en kompis tyckte jag skulle kolla på en Lancia delta integral, väldigt lite bil samtidigt som den drev mer fram än bak. Ja men mitsubish Evo då (fortfarande jävla Jocke). Jag var & provade några Evo II & III (Älmhult tur & retur för att titta på ett vrak), var nära att köpa en Evo II som senare diagnostiserades med crankwalk (puh). Sen var den där, En Evo IV i halmstad som verkade passa hyfsat in i bilden.. Låt vara att den var fyra gånger så dyr som planerat från början, att det fanns neonrör som tillbehör. Prisförhandling inleddes & vi åkte därifrån med bilen. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Även om utgångsobjektet är riktigt bra, går det ju fortfarande att försämra bruksbilsfaktorn..
Hämtades i förra veckan. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Härligt projekt... känner igen de där med "spåra ur faktorn"!!
Been there, done that haha _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Trodde redan att det var klargjort att det inte blev en bruksbil..
Fick sin första banträff redan i höstas, ett par veckor efter jag köpt den.. Den nya målsättningen är att det ska bli en banbil som även skall kunna användas på allmän väg.. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Ja den där jocke ja...han förstör mycket han
Tycker detta verkar lovande ja för att kunna spåra ur till en riktigt rolig och trevlig busbil både på bana och gata. Men jag hävdar fortfarande att du ska ha neonrören på för att upprätthålla blingfaktorn _________________ Fredrik Lövgren Audi A5 |
||||
Du var rätt svårövertalad
Jävla Per! _________________ Joakim Karlsson |
||||
Crankwalk är ett känt bekymmer på tidiga Evo motorer, vilket innebär att axiallagret på veven får för dåligt med smörjning.. Vilket i sin tur gör att lagret slits ut & veven börjar röra sig axiellt med skador på både vev & motorblock som följd..
Eller hur Jocke?? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Ja, det är inte helt ovanligt. Allra mest utsatta är de med hårdare tryckplatta, startar man sen med kopplingen nedtryckt så tar det inte lång stund innan det skiter sig. Min hade dock org. tryckplatta så det kan gå åt helvete även med org. grejer. Men jag tror fortfarande att du pajade den med flit, såga och paja är din melodi!
_________________ Joakim Karlsson |
||||
Super. Ledsen om jag verkar dryg. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Ingen fara.. Jag har upptäckt att bilen drar till sig uppgraderingar.. Tein coiloversats med ställbar höjd & hårdhet tillsammans med ställbara fjäderbenslagringar.. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Ja utseendemässigt var inte fyran någon favorit men vi människor brukar ju vänja oss, så nu efter 6 månader så är den lite av en favorit ändå.. Ja inte helt ovanligt med pumphaveri i AYC-systemet, men om/när det händer är det läge för uppgradering till en konventionell lamelldiff. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer EVO IV -97 | 1 besök senaste veckan (2867 totalt) |