Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO IV -97
1 besök senaste veckan (2867 totalt)
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Jag får väl ta mig i kragen & starta någon projekttråd jag också..

Börjar bakifrån, med den senaste bilen i samlingen..

Historien lyder såhär:

I höstas så började jag leta efter en bruksbil/vinterbil, siktet var inställt på en billig bakhjulsdriven eller möjligtvis fyrhjulsdriven bil. Jag har alltid haft svårt att behålla mina bilar som bruksbilar, att hålla fingrarna i styr för att förbättra rolighetsfaktorn (försämra bruksbilsfaktorn alltså).

om jag letar efter ett så dåligt utgångsobjekt som möjligt typ en Ford Scorpio eller nått, då borde jag ju inse att det inte är lönt att modifiera eländet.. Sagt & gjort, letandet började. Jag kollade på några fordar, gled sen in på tidiga toyota supra, sneglade på några Sierra cosworth..

Sen kom uppvaknandet (jävla Jocke ) en kompis tyckte jag skulle kolla på en Lancia delta integral,
väldigt lite bil samtidigt som den drev mer fram än bak. Ja men mitsubish Evo då (fortfarande jävla Jocke).

Jag var & provade några Evo II & III (Älmhult tur & retur för att titta på ett vrak), var nära att köpa en Evo II som senare diagnostiserades med crankwalk (puh).

Sen var den där, En Evo IV i halmstad som verkade passa hyfsat in i bilden.. Låt vara att den var fyra gånger så dyr som planerat från början, att det fanns neonrör som tillbehör.
Prisförhandling inleddes & vi åkte därifrån med bilen.


_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Även om utgångsobjektet är riktigt bra, går det ju fortfarande att försämra bruksbilsfaktorn..





Hämtades i förra veckan.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Härligt projekt... känner igen de där med "spåra ur faktorn"!!
Been there, done that haha

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18603



Kul bil.

Men en projekttråd om en bruksbil/vinterbil?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Trodde redan att det var klargjort att det inte blev en bruksbil..
Fick sin första banträff redan i höstas, ett par veckor efter jag köpt den..

Den nya målsättningen är att det ska bli en banbil som även skall kunna användas på allmän väg..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Leaf
Örkelljunga
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5



Ja den där jocke ja...han förstör mycket han

Tycker detta verkar lovande ja för att kunna spåra ur till en riktigt rolig och trevlig busbil både på bana och gata.

Men jag hävdar fortfarande att du ska ha neonrören på för att upprätthålla blingfaktorn

_________________
Fredrik Lövgren
Audi A5
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Colin skrev:

Sen kom uppvaknandet (jävla Jocke ) en kompis tyckte jag skulle kolla på en Lancia delta integral,
väldigt lite bil samtidigt som den drev mer fram än bak. Ja men mitsubish Evo då (fortfarande jävla Jocke).

Du var rätt svårövertalad


Colin skrev:

var nära att köpa en Evo II som senare diagnostiserades med crankwalk (puh).

Jävla Per!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Crankwalk, vad är det?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Crankwalk är ett känt bekymmer på tidiga Evo motorer, vilket innebär att axiallagret på veven får för dåligt med smörjning.. Vilket i sin tur gör att lagret slits ut & veven börjar röra sig axiellt med skador på både vev & motorblock som följd..

Eller hur Jocke??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Ja, det är inte helt ovanligt. Allra mest utsatta är de med hårdare tryckplatta, startar man sen med kopplingen nedtryckt så tar det inte lång stund innan det skiter sig. Min hade dock org. tryckplatta så det kan gå åt helvete även med org. grejer. Men jag tror fortfarande att du pajade den med flit, såga och paja är din melodi!

_________________
Joakim Karlsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18603



Colin skrev:
Trodde redan att det var klargjort att det inte blev en bruksbil..
Fick sin första banträff redan i höstas, ett par veckor efter jag köpt den..

Den nya målsättningen är att det ska bli en banbil som även skall kunna användas på allmän väg..


Super. thumbs up

Ledsen om jag verkar dryg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
MaZ skrev:
Colin skrev:
Trodde redan att det var klargjort att det inte blev en bruksbil..
Fick sin första banträff redan i höstas, ett par veckor efter jag köpt den..

Den nya målsättningen är att det ska bli en banbil som även skall kunna användas på allmän väg..


Super. thumbs up

Ledsen om jag verkar dryg.




Ingen fara..

Jag har upptäckt att bilen drar till sig uppgraderingar..




Tein coiloversats med ställbar höjd & hårdhet tillsammans med ställbara fjäderbenslagringar..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
Dags för banträffar..

4 st Dunlop Direzza införskaffade idag..


_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Ser nice ut

4orna ser lite snällare ut än 1-3 men fortfarande tillräckligt mycket rally!

Hoppas du slipper strul med AYC, verkar ju nästan vara med regel än undantag på dem bilarna

_________________
Markus Vidman
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906


Trådstartare
marky skrev:
Ser nice ut

4orna ser lite snällare ut än 1-3 men fortfarande tillräckligt mycket rally!

Hoppas du slipper strul med AYC, verkar ju nästan vara med regel än undantag på dem bilarna




Ja utseendemässigt var inte fyran någon favorit men vi människor brukar ju vänja oss, så nu efter 6 månader så är den lite av en favorit ändå..

Ja inte helt ovanligt med pumphaveri i AYC-systemet, men om/när det händer är det läge för uppgradering till en konventionell lamelldiff.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer EVO IV -97
1 besök senaste veckan (2867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande