Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
räkna ut huvudcylinder/rar
2452 besök totalt
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Hur räknar man ut vilken storlek på huvudcylindern. Tex i mitt fall, bromsvåg med dito bromsbox och 2 bromscylindrar, 4kolvs fram ok med 2x40 mm (25,14cm2)och 2x44 mm (30,41) kolvar med en total kolv area på 55,55cm2. Och bak oken har en 39mm kolv med 11,94cm2.
Jag annvänder ingen abs eller någon broms servo

_________________
Pelle Persson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Det undrar jag oxå, är det "pedal travel"/känslighet eller pedalkraft man dimensionerar sånt efter?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Sök i forumet frågan är besvarad förut av herr Malmberg (trorjag)

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Pelle Persson skrev:
Hur räknar man ut vilken storlek på huvudcylindern. Tex i mitt fall, bromsvåg med dito bromsbox och 2 bromscylindrar, 4kolvs fram ok med 2x40 mm (25,14cm2)och 2x44 mm (30,41) kolvar med en total kolv area på 55,55cm2. Och bak oken har en 39mm kolv med 11,94cm2.
Jag annvänder ingen abs eller någon broms servo


Det är viktigt att bromsbalansen blir den rätta. Så att frambromsarna låser lagom mycket innan bakhjulen. För att teoretiskt ta reda på detta så måste man veta viktfördlningen på bilen. CGH, som är viktfördelningen inkluderat dess höjd över marken. Sedan utgår man i från en tänkt inbromsningskraft i G, och ser hur vikten fördelar sig mellan fram och bakaxel. I samma proportion bör man lägga caliperarean. Men man kan även kompensera en caliperavvikelse med olika stora huvudcylindrar.

Man kan även göra praktiska bromsprov, och se hur hjulan låser med den utrustning man har, om den är justerbar.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
räkna ut huvudcylinder/rar
2452 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande