Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Köpråd/Vikten av fälgars vikt. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5192 totalt) |
Jag börjar känna stress att få tag i fälgar till säsong och har lyckats minimera till följande märken.
Tecnomagnesio - oklart om jag kan få tag i magnesiumfälg. 5Zigen - mysko nipponfälgar som jag inte hittat i Sverige. Compomotive - såvitt jag kan se bara 17" upp till 8" Speedline - ruggit dyra i magnesium. OZ och BBS kan tyvärr inte leverera med min bultindelning och centrumhål. Input mottages tacksamt. Mina kriterier är en lätt och kvalitativ fälg så 100+ göre sig icke besvär :) Det som ställer till är lite mysko offset och centrumhål, stupade på mållinjen förra säsongen med ett par OZ framför näsan. Fram tänker jag mig 17x7 55 offset 70 mm centrumhål och bak 17*8,5 60 offset 64 centrumhål med 5/114,3 Så efterlysning efter fälgar som kan passa samt omdömen. En sammanställning på fälgars vikt skulle vara mumma. _________________ /Klas Pihl |
||
http://wheelweights.net/
Du kanske hittar något nyttigt om vikt på den här sidan. Vad gäller centrumhålet är väl det lättaste problemet. (tänkte på uppsvarvning eller styrningar) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
??? Inget speciellt mig veterligen, fungerat bra med både Netscape och Internet Explorer.
Själva tabellerna (wheels...) ligger som pdf-filer. Förstod jag din fråga rätt? _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag har ett tips...
Kolla med firmor i England som importerar bilar från Japan för att sälja dom vidare. Dessa firmor har ofta bra kontakter (i Japan) som kan skrapa fram det mesta, jag köpte själv min bur och fyra stycken Advan (Yokohama) -fälgar från en firma för en spottstyver av nypriset! Grejjerna var begagnade men i bra skick och dom körde fälgarna i balansmaskin osv. för att kontrollera åt mej innan jag bestämde mej, fick en hel hög med foton också. Så här skrev Malcolm i det senaste mailet: "ps If you need any other parts, if we don't have it then we have agents in Japan and regular deliveries of vehicles into the UK. they can source just about anything. The prices seem sensible and the shipping costs from Japan to UK can be virtually zero. There are obviously still shipping costs from UK to Sweden unfortunately." Malcolm SMC sales@spmotor.co.uk http://spmotor.co.uk +44 191 586 7724 +44 7973 144 589 Hälsa från mej om du kontaktar dom, jag är mycket nöjd! frakten gick för övrigt på en dryg tusing för 80kg på lastpall från England med leverans till dörren. /Tom Bengter _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
Så här ser mina fälgar ut förresten, lite oldschool med tre-ekrat men samtidigt väldigt japanskt.
Har faktiskt även innan jag köpte dom alltid haft just dom fälgarna på min rosa Yaris i GT3... (Nu sitter dom givetvis även på min röda Miata i samma spel) Jag betalade i alla fall £120 för alla fyra och när jag kollade upp nypriset i Japan så är det ca: 3800skr styck! I US ligger dom på 500 dollar styck. Som jag älskar att fynda! _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||
Liten fråga ang. OZ, Vilka frågade du om dessa fälgar? De hade nämligen inte till min bil heller när jag frågade men jag kör ju runt på Superturismo sen 1½ år tillbaka... IMHo så kan inte OZ Scandinavia ett jota om sina fälgar.
Finns det bara rätt bultdelning och storlek på fälgen så ordnar sig navhålet. Svarva eller navringar i metall, no probs. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag har hört flera som säger samma som du om OZ Scandinavia. Vet t.ex. att det finns OZ Superleggera som passar S2000, men de gick inte att köpa i Sverige... Killen fick åka till Tyskland och handla dem. Så ett tips kan ju vara att kolla hur det står till med OZ fälgar passande din bil i Tyskland. ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Sammanställningen GunnarÖ länkade till var intressant, kul att se att t.ex. OZ är lättare än Porsches alla fälgar och även Tecnomagnesio (?)
Tack för tipset Tom! Jag pratade med OZ Scandinavia och fick lite olika svar, hade partnummer å allt men tydligen är det olika nummer och produktionserier för olika marknader. Vi hittade tillsammans ett par Superleggera som skulle passa men tyvärr i en 17/18-konfiguration vilket jag tycker är för stort. Vill ju behålla lite acceleration också. Drömmen är ett par mörkt grafitgrå Crono Evolutio i 17/17, pris/prestanda är oslagbart. Får inleda en intensiv charmoffensiv mot OZ nu under lågsäsong. _________________ /Klas Pihl |
||
Har ett gott öga till detta märke http://www.forgeline.com/ men känner inte till nån i vårt land som säljer dom
http://www.forgeline.com/motorsports _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Jag har just nu 993TT fälgar på min 911:a (17x7,5), de väger 8,1 kg/st enligt wheelweights.
om jag byter till OZ Superleggera 17x7 så går vikten ner till 6.9 kg/st. För 4 st hjul blir 4.8 kg och vad betyder det för en bil som skall köras på bana?. Givetvis spelar däcken in en del också, vilka är de lättaste och bästa? Nån som vill byta med mig ? _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Det finns något av en gyllene regel om att ofjädrad vikt är 10-12 ggr fjädrad vikt. Så 4.8 kg tyngre fälgar är som att ha 50 kg extra i bilen. Ren prestanda kanske det bara skiljer någon 1/10 max upp till berömda 100 km/h men jag tycker 50 kg känns som en stor skildnad. Bilen blir trög även med den den nättaste passageraren.
Sen beror det på var vikten ligger också, tung fälgbana märks betydligt mer än om vikten ligger i centrum. Forgeline kan jag inte hitta någon återförsäljare i Europa, jag har aldrig sett någon Amris-NSX med Forgeline heller så det verkar väldigt knökigt. _________________ /Klas Pihl |
||
Hmm...
Är jag helt ute och cyklar Jag trodde att huvudorsaken till att man vill ha så låg ofjädrad vikt så möjligt låg i att stötdämparna och fjädrarna får mycket lättare att jobba, vilket i sin tur gör att däcken följer vägbanans ojämnheter bättre och detta resulterar i bättre vägkontakt/grepp. Visst blir bilen något lättare vilket ger en mängd fördelar t.ex. accelerationen i låga hastigheter förbättras något tack vare den minskade vikten i hjulen. Ungefär samma princip som när man lättar svänghjulet. Det är väl dock inte här som de stora fördelarna finns. Snarare i väghållningen på det sättet som jag beskrev överst. Eller? |
||
Ursäkta att jag tog ett rakt-fram-åka-prestana-skildnad som exempel, naturligtvis är det prestandan i kurvor som ska betonas.
Väggreppet blir bättre och så även komforten med lättare fälgar. En intressant artikel som jag tyvärr supit bort hade ett test mellan olika fälgstorlekar på bana. Däck och fälg var samma modell och samma bil och förare. 16" hade högst topphastighet, 17" snabbast varvtid och 18" högsta kurvhastighet. Denna test går naturligtvis inte att översätta rakt av till alla däck, bilar, fälgar eller förare men det tjänar ju inte mina syften att utveckla :D _________________ /Klas Pihl |
||
[quote="Klas NSX"]Det finns något av en gyllene regel om att ofjädrad vikt är 10-12 ggr fjädrad vikt. Så 4.8 kg tyngre fälgar är som att ha 50 kg extra i bilen. Ren prestanda kanske det bara skiljer någon 1/10 max upp till berömda 100 km/h men jag tycker 50 kg känns som en stor skildnad. Bilen blir trög även med den den nättaste passageraren.
[quote] Med en passagerare i Polon försämras min varvtid runt ringen med c:a 10 sekunder. Fast det är ganska kul att ha en passagerare att slänga käft med uppför Kesselchen... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Hoppas ingen tar illa upp för att jag försöker bredda frågeställningen en smula
Förutom fälgens vikt spelar i teorin även deras masströghetsmoment in. Masströghetsmoment kan sägas vara ett mått på tung fälgen är och hur långt ut från centrum vikten sitter (ja, man ska egenligen säga massa istället för tyngd och vikt). Generellt kan man då påstå att om en 15" fälg och 17" fälg har samma massa (vikt) så har 17-tummaren högre masströghetsmoment, slarvigt uttryckt levande kraft i det snurrande hjulet. ok, inte nog att hjulen väger en del kg, dom är ofjädrade och som lök på laxen har dom masströghetsmoment. 1 kg extra i ett hjul är alltså på många sätt värre än 1 kg på många andra ställen. Förutom att det går energi till accelerera och bromsa varje kg så går det extra energi till att öka och minska rotationshastigheten på hjulen. Dessutom i teorin ger väl hjulen en viss gyro-effekt som gör att bilen får något mindre tendens att att vilja byta riktning, i en kurva t.ex. På ett annat forum (inga namn nämnda) var många fullkomligt övertygade att dom tappade 1 sekund på 0-100 km/h (eller om det var 1-201) genom att använda 18-tumshjul istället för 16-tummare, effekter av förändrat utväxlingsföhållande borträknat. Jag gjorde ett litet grovt överslag på det hela och kan väl försiktigt uttrycka det som att jag är mer än lite skeptiskt till att det skulle ha så stor effekt Så till frågan: Vi har ju folk här med gedigen verklig erfarenhet, och vi har folk här som med glädje räknar på sånt. Vad säger ni, vilken betydelse har hjulens masströghetsmoment? _________________ Pär Hylander |
||
Vi har ju diskuterat detta tidigare i den så berömda bromstråden på sida 1. Och då kom jag fram till att skillnaden är försumbar.
Men har man en bil som accellererar 0-100 på ett par minuter kan nog skillnaden bli en sekund Det finns många saker som talar emot stor fälg låg-profil för rakt fram prestanda. Den skjuvlängd som fås av däcksidan och som jämnar ut kraftflödet i starten är större för däck med hög sida och därmed fås mindre hjulspinn och mer acceleration. Men fortfarande tror jag 1 sekund är starkt överdrivet. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Allmänt banåkaforum Köpråd/Vikten av fälgars vikt. | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5192 totalt) |