Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
6245 besök totalt
Sarre
Sverige
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Ja, då har vi äntligen börjat se slutet av omvandlingen från en "vanlig" personbil till en glädjeräser.
Vi har plockat ur originalsäten och bytt mot 2 sportstolar, satt i Sabelt 6-punkt och en bur, stuvat om lite i manöverpanelerna så att vi kan koncentrera oss på det som är viktigt, att HA KUL!!!
Räsern är en standardbil, inga modifieringar av motor, bromsar, stötdämpare/fjädring eller något annat. Det kanske kommer. I år blir det Mantorp, Gelleråsen, 2 ggr Ringen, 2 ggr Knutstorp och Kinnekulle.
Vi har mycket att lära men som sagt, man måste få ha kul i livet.
Så snart bilen är besiktigad och godkänd kommer vi att ta lite bilder och lägga ut till påseende.
Fredrik & Anders

_________________
Anders Regnell
BMW 318is 1990
BMW 730D 2003
Mazda Miata MX-5 1995
BMW CS / BMW SC
+46707746330
Citera
gustav_lindberg
Hässleholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 63



kul med nytt folk och bra val av bil.

_________________
Gustav Lindberg
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Sarre skrev:
I år blir det Mantorp, Gelleråsen, 2 ggr Ringen, 2 ggr Knutstorp och Kinnekulle.
Fredrik & Anders


Härligt!
Hoppas ni åker med BMW SC då, känner igen kalendern förutom Ringen..
Ni har inte ett orginal höger framsäte över som ni vill sälja?
PM:a isåfall!

Lycka till med bygget!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Helrätt bil! Lycka till...

_________________
Håkan Persson
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 249



Tack alla för värmande ord!

Ringen är något vi la till förutom bmw sc chemat.

Vi ses i svängen.

Mvh

_________________
Fredrik Regnell
BMW 318d kombi
Citera
Sarre
Sverige
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Nu är vår glädjeräser besiktigad! Först registreringsbesitigad med bur, sportstolar, sabelt 6-punkt mm. Inga problem på SBP i Jönköping. Vår mek snackade sig igenom proceduren och fick bl.a. igenom att någon innertaksreglering (fattar egentligen inte ens hur den ska se ut och varför den ska finnas ) inte behöver sättas dit. (Micke BTG vet mer än mig om Ni behöver information). Dock var vi tvugna att ha kvar original säkerhetsbälten men vår mek har modifierat infärstningen som satt i originalstolen.
Besiktningen var helt utan anmärkning. Härligt. Nu väntar vi bara på Mantorp och sen är vi igång. Som sagt, ren standard. Är det några som befinner sig i samma situation som oss, dvs färska med en 318 is eller liknande, eller erfarna som kan ge oss tips och idéer om hur vi kan bättra på åket lite tar vi gärna emot Era synpunkter och förslag.
Vi kommer under påskhelgen att ta lite bilder på hur kupén ser ut och försöka lägga ut dessa för Er som är intresserade.
Glad påsk!

_________________
Anders Regnell
BMW 318is 1990
BMW 730D 2003
Mazda Miata MX-5 1995
BMW CS / BMW SC
+46707746330
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Sarre skrev:
Nu är vår glädjeräser besiktigad! Först registreringsbesitigad med bur, sportstolar, sabelt 6-punkt mm. Inga problem på SBP i Jönköping. Vår mek snackade sig igenom proceduren och fick bl.a. igenom att någon innertaksreglering (fattar egentligen inte ens hur den ska se ut och varför den ska finnas ) Glad påsk!


Grattis Anders och Fredrik!
Godtycke verkar dom vara bra på hos SBP! För min del kikade dom på att stolarna hade original bältesinfästningar (dvs för en E30 i originalstolarna), samt att avbäraren fanns på plats i taket vid röret som går vid vindrutans överkant. Fattar inte heller vad avbärarna skall vara till för man ska väl mäta drygt Magnus Thomé i strumplästen för att kunna "skalla" störtbursröret vid en krock...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Sarre
Sverige
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Nu är bilens bakre stötdämpare bytta, bromsslangar fram och bak ska bytas efter helgen.
Buren kommer från Wiechers Sport i Tyskland (nästan halva priset mot samma bur här hemma). Stolarna är köpta hos RideTech, 6-punkts bälten från Rallyimport. Fogelström Motorsport i Habo har gjort jobbet.

Förarplatsen:


Så här ser det ut vid A-stolpen på "beifahrersidan".


Infästningen vid golvet blev så här.


Främre strävan ovanför vindrutan.


Förarplatsen.


Bakom stolarna finns ett rörkryss.


B-stolpens nedre infästning bakom co-driver.


Rörkryssets infästning höger sida.


Infästning av bältet för förarplatsen


Samma för passageraren


Förarsidans B-stolpe möter rörkrysset


Att få bilen registreringsbesiktigad är inte lätt. Regler och regler .......
Framförallt tycks det finnas en "egen" uppfattning hos de som ska registreringsbesiktiga bilen. Vi lät vår mek besiktiga i Jönköping. Han hade först konsulterat expertis på VV och SBP, främst eftersom vi har en sollucka och därför behövde ha en "avbärare" mellan originaltaket och burens övre främre sidosträva . Men efter en stunds diskussion "gav" besiktningsmannen sig och godkände vår installation. Vi behövde inte ens skyddsklä annat än toppsträvan vid framrutan samt övre sidosträvorna i huvudhöjd. Ingen skyddsisolering på varesig A eller B-stolpe, dörrsträvor mm.

Att dessa regler innebär "godtycken" i besiktningssammanhang är uppenbart, i alla fall för oss som är amatörer. Nicke_1 har haft samma problem och tvingats till mer omfattande byggnation än vi behövde. Att logiken är krokig visar enligt min uppfattning att bilens original säkerhetsbälten måste finnas kvar även om jag har ett av internationellt förbund inom bilsport godkänt 6-punktsbälte. Vilket tror de jag helst använder, ett standard 3-punktsbälte från 1990 eller ett modernt 6-punkts bälte från 2007?

_________________
Anders Regnell
BMW 318is 1990
BMW 730D 2003
Mazda Miata MX-5 1995
BMW CS / BMW SC
+46707746330
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Vrålåket börjar se riktigt trevligt ut thumbs up
Vi ses på Mantorp

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Sarre
Sverige
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9


Trådstartare
Japp. Hörde av någon att Du förvärvat en Mini. Tar Du den eller Z4:an till Mantorp?
Fortsatt glad påsk thumbs up trots ett par cm snö på morgonen annadag påsk.

_________________
Anders Regnell
BMW 318is 1990
BMW 730D 2003
Mazda Miata MX-5 1995
BMW CS / BMW SC
+46707746330
Citera
Reggan
Habo
Här sen Aug 2006
Inlägg: 249



Hej alla ni som har tänkt att åka till Ringen i sommar!

Jag bokade för någon vecka sedan och det var svårt att hitta hotellrum, passa på.
En bra länk http://www.nuerburg.de/

Så här trevligt kan det vara på ringen.

_________________
Fredrik Regnell
BMW 318d kombi
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Ser bra ut thumbs up
Vi ses på Mantorp och Ringen

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
WF 175 B
Habo
Här sen Apr 2006
Inlägg: 38



I vår ska bilen utrustas med ett nytt chassi där man kan ställa in camber.
Tyvärr kolliderar Mantorp med annat så premiären får vänta.

_________________
Anders Regnell
Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG
Kulbil: Miata MX5 -95
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Så det fanns en tråd om denna bil, det hade jag missat, känns som det kommer bli bra med nytt chassi, den har ju gått fort hittils menar jag , och att ni bor på så nära håll var ännu mer än jag visste, men man kan ju inte veta allt om alla .

Tråkigt ni missar premiären men det är väl så det är ibland, ska i alla fall bli kul att se hur fort det går senare i år

_________________
Viktor Starkman
Citera
WF 175 B
Habo
Här sen Apr 2006
Inlägg: 38



Så är det på plats! Inköpt i våras från RaidOPower. Passade perfekt.
Efter första testet på Anderstorp kändes bilen mycket stabilare och farten i böjarna var markant högre än innan. Att jag får stryk på rakorna av motorstarkare är bara att ta men i böjarna får Ni jobba för där hänger jag med än så länge.

_________________
Anders Regnell
Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG
Kulbil: Miata MX5 -95
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Det blir spännande att se hur bilen går med nytt chassi. Den var ju riktigt snabb redan tidigare men det kanske mest beror på materialet bakom spakarna?

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
WF 175 B
Habo
Här sen Apr 2006
Inlägg: 38



Ja, det är just det. Men om det hjälper så kanske han bakom ratten lärt sig lite mer.
Vi får väl se vad som händer på Knutan nästa helg! Vi kanske ses där?

_________________
Anders Regnell
Gatbil: Skoda Superb Eleg Kombi TDi DSG
Kulbil: Miata MX5 -95
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Tyvärr inte.... Innan bankalendern spikades gjorde jag misstaget att tacka ja till en plats i ett lag som ska springa Midnattsloppet Sedan det uppdagades att Knutan låg den helgen har jag gjort mitt bästa för att slingra mig ur men inte lyckats.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
6245 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande