Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slitage / Däckstryck?
1, 2   >>
4868 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Mina bakdäck (Toyo R881 205/50-15) slets väldigt mycket i mitten av slitbanan på Kinnekulle i lördags.
Jag hade ungefär 2.4bar varmtryck var det för mycket?
Jag körde med 2.65bar varmtryck fram med gott resultat. Goffen väger 1350kg om det spelar någon roll.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



R-däck och 2,65!!!!!!!!!

På gatdäck vore det nog ok, men de flesta R-däck trivs ofta bäst mellan 1,9-2,2 bar generellt. Sen överhettar dom och särskillt livslängden blir lidande. Iaf är det min erfarenhet av Pirelli P Zero och Bridgestone Re540 samt vad jag hört om 881:orna. Att få fram ett exakt värde får man väl testa sig fram till. Man kan även få en del tips av långloppsåkarna, men vi är nog liiiite hemliga om hur vi får bästa prestanda ur däcken... Man bjuder ju helst inte konkurenterna på allt... Fast nu är ju jag nybörjare, så det är väl jag som snokar... Fast lite har man nog lärt sig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
AL skrev:
R-däck och 2,65!!!!!!!!!

På gatdäck vore det nog ok, men de flesta R-däck trivs ofta bäst mellan 1,9-2,2 bar generellt.



Jag vet att det är mycket men jag har även problem med att däcken viker sig så det sliter ända ner på texten...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ThomasT skrev:
AL skrev:
R-däck och 2,65!!!!!!!!!

På gatdäck vore det nog ok, men de flesta R-däck trivs ofta bäst mellan 1,9-2,2 bar generellt.



Jag vet att det är mycket men jag har även problem med att däcken viker sig så det sliter ända ner på texten...


Samma problem hade vi förra helgen på 8h i SLC. Inte kul alls då det är lite svårlöst på våra bil iom reglerna i klassen vi åker. (Klass 3)

Vi ska dock ha bredare fälg och förhoppningsvis kan vi ha mer camber. Just cambern och en för mjuk bil som ger "Roll understeer" är orsaken till dålig däcksprestanda. Får vi bukt med dessa två saker vinner vi massor.

Nu är din bil ingen racebil, men hua vad den kränger på bilden i din avatar... Grövre krängare och mer camber vore nog ngt för dig skulle jag gissa. Iaf mer camber, om den sliter så långt ner på däcksidan. Eller kanske ännu stummare chassi? Vad åker du på idag?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
AL skrev:
Nu är din bil ingen racebil, men hua vad den kränger på bilden i din avatar... Grövre krängare och mer camber vore nog ngt för dig skulle jag gissa. Iaf mer camber, om den sliter så långt ner på däcksidan. Eller kanske ännu stummare chassi? Vad åker du på idag?



Tyvärr sämsta tänkbara, sänkfrädrar och org.dämpare som återförsäljarna verkar älska att kombinera.
Går och trånar efter ett liknande Clubsportchassie som sitter på Ace Skoda.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Utan att försöka ställa ngn i skamvrån eller peka ut ngn...

Men här ligger nog ett problem många "skapar" själva...

Jag tror absolut inte på dethär med R-däck och standard chassi. Däcken är för bra och det kränger bara. Tror tom att man har roligare med ett par nersvarvade gatdäck av bra kaliber om man åker std.chassi.
För det som ger kicken är ju när man åker precis på gränsen och det driftar... Sen brukar R-däck kräva mer camber oxå för att funka hyffsat.

Var själv inne på R-däck ett tag, men då CSN-budgeten satt stop för uppdatering av dämpare så är jag glad om jag får på ett par extra set "bandäck" på nga hjul man har över. Men det ska nog gå att ha roligt med det oxå. Har diskuterat detta med lite racevänner och dom håller alla med.

Nä, R-däck kräver vassare saker rakt igenom. Det handlar om harmoni och det blir inte bättre än svagaste länken...det kan nog tom bli sämre.

Men ihopa med ett sådant chassi du spanar på så skulle det ju bli:

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
AL skrev:

Jag tror absolut inte på dethär med R-däck och standard chassi. Däcken är för bra och det kränger bara. Tror tom att man har roligare med ett par nersvarvade gatdäck av bra kaliber om man åker std.chassi.
För det som ger kicken är ju när man åker precis på gränsen och det driftar... Sen brukar R-däck kräva mer camber oxå för att funka hyffsat.


Nja, R-däcken är betydligt roligare att köra på jämfört med mina std 17" Bridgestone.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok, det bettar bättre med R-däcken...men jag hatar verkligen när det kränger...

och det går ju fortare med R-däcken oxå. Men är det inte race behöver ju inte fortare betyda roligare automatiskt.

Men som sagt, kanske du skulle ha bredare fälg (vet inte hur bred den är idag) och framförallt mer camber. Brukar vara billigare att ordna än att köpa roliga chassin. Så där kan man ju alltid börja för att ta en sak i taget.

Vore skoj att höra hur det går.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag håller inte riktigt med om att man inte kan köra R-däck med ett std-chassie!
Jag körde med R-däck(A032:or) på Polon för första gången förra sommaren på Kinnekulle och sänkte mina tider med 2 sek jmf med tidigare körningar med gatdäck!!!
OK då var det ny asfalt lagd på Kinnekulle, som delvis bidrog till tidsförbättringen.
Nu har jag inte klockat några tider än från videoinspelningarna från i lördags på Kullen, men de tidsindikationer jag fått,
så har det nya chassiet och camber-förändringen enbart förbättrat tiderna med några tiondels sekunder.
Däremot känns banan mycket bredare med det nya chassiet och camberförändringen, pga förbättrat grepp! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jodå, som jag sa. Snabbare med R-däck, men kanske inte roligare... Inte i alla fall iaf.

Kännslan med R-däck blir nog bättre om man följer efter med vinklar och chassi. Sen om tiderna kapas så mkt vet jag inte...

Livslängden på däcken mår bra av det iaf. Särskillt vid 8h .

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
För det som ger kicken är ju när man åker precis på gränsen och det driftar...


Jepp! och om man håller 90 eller 100 i kurvan när man gör det är ointressant. Varvtider har jag slutat mäta, det känns lite prestationsångest. Huvudsaken att man har kul.

Iden med R-däck, som jag uppfattar det, är att dom ska hålla bättre för bankörning. Men det gjorde dom tydligen inte här...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Jag har inte provat r-däck så mycket, men är mkt positivt överraskad över funktionen med original geometri (förutom sänkning). En sak som iofs kanske kan bidra är att peggan är hyfsat krängstyv redan från början. Har även bytt dämpare, men det tvivlar (?) jag på att det har nån större inverkan i detta fall.

Har neutral camber och Kumho Ecsta V70A (K9A, hård) fram samt ca -05-1° och beg PZeroC bak. 225/50-16 är dimensionen. Vinklarna är ju ungefär som "alla" har från början.

Nu kan jag inte påstå att jag kör på max eller att detta är riktigt utprovat, i synnerhet inte i bak. I Söderhamn gick jag ner på 2.4 bar kallt efter att 2.6 gett en jämnt utspridd temp fram, men slitaget blev ngt mer i mitten. Detta är tydligen väldigt högt kalltryck, men verkar funka hittills (endast Shamn).

Hursomhelst, så har jag roligare med r-däcken, jag tror jag spar pengar (påverkar rolighetsfaktorn i sin tur ) genom måttligt slitage och jag har inte märkt ngt vanartigt uppförande än. Ska vara att det bidrog till att bromsvätskan kokade då. thumbs down

Gatdäcken (S03, 235/40-17) mådde däremot riktigt dåligt under min tunga bil på bana, tuggade och kved och gick på ytterskuldrorna.

Ville meddela en positiv erfarenhet, men jag är samtidigt ganska säker på att går att göra och få ut mer, men än så länge är jag lyckligt ovetande.

Nu vet jag inte om det blir mer skruvande på denna bil men första steget jag hade tänkt för att fixa skuldergången fram (innan minskad statisk camber) var styvare framvagnsbussningar (á 2000:- ligger hemma och ska väl dit) och ngt grövre krängare bak. Negativ statisk camber är ju inte, om jag förstått saken rätt, enbart positiv. Bromsförmågan försämras väl t.ex.?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Hittade tyvärr ingen mer lämplig trår att bygga vidare på så det fick bli denna.

Ja har nu inhandlat en uppsättning beg. P Zero C däck 205-45-16.
Kollade lite info på nätet.
Hittade detta http://www.racingrubber.ca/p-zero-c.html

Där skriver dom att "optimalt" däckstryck är 39psi - 45psi
alltså ca 2,7bar-3,1bar varma??

Efter att ha läst här på rejsa så verkar detta tryck lite väl högt.
Eller om man har 2,0bar kallt ökar det då så mycket?
Det har väl mer med bliens vikt att göra ?

optimal däckstemperatur 82-93grader
om man får högre temperatur i yttersidorna Ska man höja trycket i däcket eller satsa på mera camber ?

"The camber should be anywhere between 2.0º to 5.0º negative. "

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246



Nu har jag testmonterat och testkört däck/fälg inför kullen till helgen.

Ställde även på lite mera camber.
Måste säga att ja trodde ju inte det skulle greppa så bra som det nu gjorde i de svängar jag testat här hemma.
Vad jag har för däcktemp vet jag inte men dom verkar rätt kalla.
Tyvärr har jag semester nu annars skulle jag ordna en tempmätare.

Nu till min fråga.
Till helgen ska vi åka på kullen.
Vilket däckstryck är lämpligt att börja med ?
2,2Bar ? Vill ju inte gå under 2Bar om det finns risk att dom går sönder.

om jag skulle åka på dessa däck till banträffen (ca33Mil) vilket tryck bör jag då ha för spara på däcken?

Bilen är en Golf vr6 Syncro som väger runt 1400kg tror jag ?

Nån som har några förslag..

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41589

Forumägare
Forumägare

Du kan köra med ganska högt tryck på gatan för att spara gummi (dom håller sig kallare o slits mindre då).

Jag har ju 18" och kör ibland med 2,7 - 2,8 kalla på gatan (när jag känner mig extra snål). 2,4 - 2,5 kalla är väl vad jag har vanligast på gatan. När jag kör till banan så stannar jag några mil från banan och sänker till 1,9 - 2,0 och får då bra grundtemp i däcken den sista biten av vägen. Men som sagt jag har 18" så det är kanske inte direkt överförbart... Jag vet att vissa Porscheåkare som kör på mindre dimensioner (äldre 911'or med typ 16 tummare) kör med klart lägre tryck.... jag har hört om så låga siffror som 1,5 kallt! Men då får man nog ta det lugnt i början tills tempen o trycket stigit ordentligt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
DjHypnoz
Falköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 102



Magnus Thomé skrev:
Du kan köra med ganska högt tryck på gatan för att spara gummi (dom håller sig kallare o slits mindre då).

Jag har ju 18" och kör ibland med 2,7 - 2,8 kalla på gatan (när jag känner mig extra snål). 2,4 - 2,5 kalla är väl vad jag har vanligast på gatan. När jag kör till banan så stannar jag några mil från banan och sänker till 1,9 - 2,0 och får då bra grundtemp i däcken den sista biten av vägen. Men som sagt jag har 18" så det är kanske inte direkt överförbart... Jag vet att vissa Porscheåkare som kör på mindre dimensioner (äldre 911'or med typ 16 tummare) kör med klart lägre tryck.... jag har hört om så låga siffror som 1,5 kallt! Men då får man nog ta det lugnt i början tills tempen o trycket stigit ordentligt!


vad kör du med för däck?

_________________
Svante Gustavsson - Medlem Nr.62 @ 200sx OGS
http://200sx.kicks-ass.net/djhypnoz
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41589

Forumägare
Forumägare

I år har jag kört med Bridgestone RE540S och Pirelli PZero C. Förra året körde jag en hel del Pirelli PZero Corsa också. De som passar sämst på gata är naturligtvis RE540S....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Kan inte fler med erfarenhet av detta skriva vilka tryck de kör med till träffar och vilka tryck de kör med på banan?!

Jag har köpt Toyo R888 och behöver allmän och specifik information.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Helgonet Racing
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 23



Jag trodde det var tvärtom att ju högre tryck du hade i däcken ju varmare blir dem snabbare. Minns när Montoya vann Monaco GP och på presskonferensen frågade de honom om varför Ralf Schumacher varit så mycket snabbare de 3-4 första varven än honom och då förklarade han att Ralf Schumacher använder högre däcktryck och det kände Montoya till och körde lungt i början tills hans däck också nådde driftstemp och sedan körde han både ifatt och ifrån Ralf Schumacher.

_________________
Predrag Antic

Kör alltid ifrån Honda Civic Type-R
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Desto högre tryck du har i däcken desto mindre blir kompressionen av luften, alltså ett kallare däck. Mindre tryck ger mer svängningar i däcken vilket ger mer temp.

Trevligt att du hittat hit Predrag!

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41589

Forumägare
Forumägare

F1-däck är ju lite speciella. De har jättehög profil... till o börja med :-)

Det finns ett r-däck i USA (minns inte om det var Hoosier kanske) som beter sig helt tvärtom mot alla andra rdäck när man höjer o sänker trycket

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Slitage / Däckstryck?
1, 2   >>
4868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande