Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 TsQ 2003 S-line
1 besök senaste veckan (4867 totalt)
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Nu är det på tiden att jag skriver en tråd om min bil.
Har hängt här några år och är t.o.m inbjuden till off-topic.

Stort tack till alla som delar med sig av sina erfarenheter och kunskap thumbs up

Lite bakgrund först...

Jag är inne på min andra A3 Quattro.
Den första var en årsmodell 2000 med 150 hk. Den chippades med BSR-chip efter 500 mil och fick senare ett komplett Ferrita avgassystem. Efter 3 års leasing och 8500 mil hittade jag ingen annan bil jag hellre ville ha så jag bytte upp mig till en årsmodel 2003 TsQ S-Line med 180 hk. Det är en av de sista tillverkade innan nya A3:an kom ut.

Jag hade ännu inte börjat svänga med bilen men trimma är ju kul.
Motorn trimmades med civinco piggyback box + Ferrita avgassystem (flyttades över från min första A3:a) + front monterad intercooler. Var lite nyfiken på hur mycket effekt motorn gav så jag bromsade den i MTE:s Rototest i Spånga september 2003. 220 hk på hjulen var över förväntan.
Provade lite Blackrace, lagligt 201m rattlås. Körde 8,92s/124km/h med 1,86s 60-fot som bäst.

Det var 2004 jag vaknade och hittade www.challenge.nu. Till och börja med körde jag med gatdäck. Chassit var original mycket bra (S-Line). Trots 1500 kg tjänstevikt blev tiderna bra och nu var man fast. Tror det var 2005 jag provade Lazzat konbana för första gången.

Under 2005 och 2006 uppgraderades bilen i steg och R-däck införskaffades.
På två säsonger körde jag slut på 8 st RE540 och 4 st Direzza.


Modifieringar t.o.m 2006:

18" OZ Superturismo fälgar
KW variant 3 stötdämpare
ACE Competition topplagringar (ombyggda för mer camber)
Camber fram 2,5 grader
Camber bak 2,8 grader
H&R krängningshämmar fram och bak. (modifierad fram för bättre balans)
223 mm skivor från SEAT Leon Cupra R fram
(Std 232 mm solida skiovor bak)
Carbotech bromsbelägg runt om. Grymt bra men svindyra
Motul RBF 600 bromsvätska
Sparco Pro 2000 stolar
APR Stage III+ torbo kit monterades våren 2006
( http://goapr.com/Audi/products/stage3plus_trans.html )
Aluminium svänghjul + Sachs sinterkoppling

Vid race plockas 10" basen och baksäte ur. Med 20 l soppa i tanken väger den 1430 kg.
Vikte är för hög men balansen i bilen är skön, lätt överstyrd i svepande kurvor. I tvära kurvor plogar den lite men vilken bil gör inte det.

Jag är idag efter 12400 mil mycket nöjd med bilen. Rolig att köra och trots vikten förvånande snabb i konbana.

http://www.challenge.nu/tidigareresultat.asp
Tiderna på Lunda är med K04 turbo (ca 270 hk), standardchassi förutom bakre krängningshämmare. Tiderna på Tullinge är med alla uppgraderingar.

Andra plats efter Peter Pahv i sin Sjua i R-däcksklassen i Lazzats konbaneserie 2006

Snabbast på Ålands först konbana i Mariehamn
Näst snabbast (efter Erik i Gallardon) på rejsas midsommarträff 2006 (A-sprint)
Snabbast på SEAT race på Lunda 2006


Förutom en licenskurs på Sviestabanan och ett besök på Mantorp har jag inte kört på bana.
Anledningen är dom klena bromsarna. Dom bromsar bra, men efter 3 bromsningar är skivorna blåa både fram och bak. Dom större frambromsarna monterades hösten 2006. Det blev bättre men det behövs bättre kylning och större bakbromsar om man skall kunna gå på fullt på bana. På mantorp släppte jag gasen efter halva rakan för att skona bromsarna.



Trots att bilen i princip fungerar bra så måste man ju fixa lite.

Uppgraderingar 2007:

17" OZ Superleggera fälgar. Komplett hjul väger 20,0 kg jfr med tidigare 22,6 kg
Länkarmar + hjulnav från S3/TT fram ska monteras före första challenge 13/5
S3/TT delarna flyttar ner kulbulten för bättre geometri.
Kort styrväxel (så man slipper hålla igen för att man inte hinner med att ratta) ska monteras före första Lazzat 20/5
Riktiga raceskor
Riktiga racehandskar

Inga stora saker men lite snabbare borde det gå.
Det är hårt motstånd i Lazzats konbaneserie så nåt måste man ju hitta på för att ha en chans.

Projektet att byta vevstakar är skjutet till nästa vinter. Hoppas det håller en sommar till

Ser fram emot sommarens race och att träffa alla sköna typer som håller på med bilbus

_________________
Christian Lindblom
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



och här är det banne mig nära uteslutning från Rejsa! Så mycket text och inga bilder! Vad är ursäkten, går den så fort så ingen hinner fånga den med kamera?
Seriöst, det vore kul att se modifieringarna!

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Kul att du lägger ut kärran här!, och den går ju undan kan jag lova, chaufför + bil kombinationen är riktigt snabb i konbanan, snabbare än vad en a3 egentligen kan vara ..Jag lyckades gräva fram lite gammla bilder ur arkivet..

Relativt färsk bild:


Två bilder från forntiden:):



(den sista har jag dock inte tagit)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Tack Cédric thumbs up

Den översta bilden är färsk. Fronten som gömmer ICn är på plats.

Jag måste lära mig hur man lägger in bilder.
Trådar med bilder är ju så mycket roligare.

Blir det nå challenge i år? Anmälan är öppen.

I år kör vi på Lunda igen men banan blir ny.
Meningen är att den skall bli roligare, t.ex så försvinner den effektkrävande rakan för mål.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Chrisss skrev:
Cédric skrev:
Kul att du lägger ut kärran här!, och den går ju undan kan jag lova, chaufför + bil kombinationen är riktigt snabb i konbanan, snabbare än vad en a3 egentligen kan vara ..Jag lyckades gräva fram lite gammla bilder ur arkivet..

Relativt färsk bild:
[img]https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1552-new_2007-04-06-a3.jpg[./img]

Två bilder från forntiden:):
[img]https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1552-new_2007-04-06-a32.jpg[./img]

[img]https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1552-new_2007-04-06-a33.jpg[./img]
(den sista har jag dock inte tagit)


Tack Cédric thumbs up

Den översta bilden är färsk. Fronten som gömmer ICn är på plats.

Jag måste lära mig hur man lägger in bilder.
Trådar med bilder är ju så mycket roligare.

Blir det nå challenge i år? Anmälan är öppen.

I år kör vi på Lunda igen men banan blir ny.
Meningen är att den skall bli roligare, t.ex så försvinner den effektkrävande rakan för mål.


Vi får se, jag kanske anmäler mig till nått utav dom senare tillfällena. Ska blir spännnade att se hur banan kommer att bli, försvinner körandet på den lilla banan ?

Förra året blev ju fiasko år för min challenge körning. Det blev mycket annan körning men just challengekörningarna missade jag mycket olyckligt trots att jag var anmäld. Många hundralappar upp i rök. I år är ju lite av ett mellanår men lite kobana är ju alltid skoj ! Sen är det alltid kul att snacka skit med likasinnade .

Blir det inget banköra alls i år för din del?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Banan är inte 100% bestämd än. Smala rakan kommer att användas för att få till logistiken.
En bil som kyler av efter målgång - en som rejsar - en bil som värmer.
3 bilar utspridda på banan samtidigt. Målet är en start var 2 min 30 s = 24 bilar/h

Starten kommer att ligga en bit upp på smala rakan så den kortas av.
Mitten-chikanen kommer att få fler portar.

Med dessa ändringar kommer farten att sänkas, mindre risk.
Mer variation=roligare.

När det gäller banåka skulle jag kunna tänka mig Gelleråsen i höst om jag har däck kvar.
Mycket konbana blir deti alla fall. 5 x Lazzat, 4 x Challenge + ev. nåt på Åland.

Lazzat på barkarby måste du ju komma på. Du bor ju så nära.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233


Trådstartare
Började mecka i fredagskväll i Artos garage. Blev färdig söndag eftermiddag.
Att allt alltid skall ta så mycket längre tid än man tror

Nu är ombyggnaden till S3/TT delar i framvagnen färdig.
Det var rätt mycket strul med t.ex hjullagren, saker som sitter fast mm mm men
med hjälp av kluriga Arto och hans välutrustade garage löste sig allt till sist.
Fick t.ex köpa en avdragare som vi slipade till klorna samt svetsade armarna på för
att kunna få tag på en ca. 0,5 mm kant på en lagerbana.

Styrväxeln är också bytt. Enorm skillnad i direktstyrdhet.
original S-Line styrväxel som är snabbare än std A3 har 3 rattvarv mellan ändägen.
Den nya har 2,25 varv mellan ändlägena. Lite gokartkänsla.

När man ändå höll på så åkte sommarbromsarna på.
Tillsammans med 17" Superleggera fälgarna blev det tight i sidled mot ekrarna.
Efter slipning på oken är det nu 0,7 mm spel. Det räcker inte, snuddar i lite svängarna.

ABS-givarna tålde inte det våld som krävdes vid demontering så instrumenten blinkar och tutar.
Beställer nya imorgon. Hoppas dom inte är så dyra.

I väntan på spacers till standardfälgarna sitter R-Däcken på. Det blev Toyo R888 i år.

_________________
Christian Lindblom
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Kör du med uppdaterad Haldex?

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Jag letar febrilt efter att klicka på sid2. Men hittar ingen sid2.

Gammal tråd men intressant för en vwnerd. (lite ådi)

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Denna är såld till nån i Tumba om jag minns rätt..

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A3 TsQ 2003 S-line
1 besök senaste veckan (4867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande