Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
82679 besök totalt
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nu har jag haft så mycket nöje av alla som skrivit om sina bilar. Bland mina favoriter finns Staffans 911 turbo -91 och Bistecs BMW Cup bil. Men det finns många andra trådar som också är mycket inspirerande och roande att läsa.

Min bil ligger bra till i ligan för prestanda/krona för bilar runt 100 000 kronor men samtidigt i ligan för minst uppseendeväckande bilar. En svart tyskimporterad M3 E36 är inte största fotoobjektet när man snurrar runt på någon bana. Faktum är att man står sig ganska slätt mot Ferrari 360/430, GT3:or, Ford GT, Skylines och allt vad som finns ute och åker. Vad gäller ljudupplevelsen så är det ungefär samma sak där. Jag har standard insug och avgas. När man kommer förbi med öppna spjäll på start- och målrakan så är det bara vinandet från räfflingen på Direzza-däcken som låter.

Det är denna "låga profil" som gjorde att jag köpte bilen vintern 2000. Jag inbillade mig att jag ville ha en bil som går fort och inte syns. En svart, mockainredd M3 Coupé utan modellbeteckning passade mig som handen i handsken.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Det som jag tänkte bidra med i det här forumet är att visa vad jag betalt för vad och vilket resultat det gett. Jag har hygglig förståelse hur bitarna fungerar ihop i bilen men tummen mitt i handen. Så därför blir det att jag köper delar och får dem påmonterade av företrädesvis JarlsBilservice här alldeles utanför Helsingborg.

Jag hoppas att ni ger era synpunkter på vad ni anser vara mindre smart eller dyrt likväl som det ni tror är rätt väl. För när allt kommer omkring så tror jag det finns en kategori bilentusiaster med liknande situation. Och gemensamma erfarenheter gör det helt enkelt lättare att välja rätt från början. Nästa gång.

Nåväl, bilen som jag köpte i december 2000 är en M3 Coupé -96 med 9200 mil på mätaren. Den är tyskimporterad via Bilförmedlingen i Påarp. Priset var 245 000 men eftersom motorn inte gick rent när den var varm så hade jag undvikit att ge alltför tydliga köpsignaler. Lambdagivarna åtgärdades och jag köpte därefter bilen för 221 000 med sommar och vinterdäck. Försäkringskostnaden var måttliga 6500 för helförsäkring.

Jag gick med i BMW Club Schweden och deltog i första Knutstorpkörningen augusti 2001. Jag körde totalt 15 varv på en hel dag och var lycklig att både jag och bilen hade överlevt upplevelsen. Fast bromsarna tålde inte behandlingen. Jag blev aldrig klok på om det var materialöverföring eller sprickor men slagen i pedalen blev ordentligt påtagliga. En uppsättning skivor och klossar, BMW original på BMW verkstad gick lös på 7200 kronor.

Året efter (2002) var det Knutstorp igen. Denna gång hade jag laddat med videokamera. Bromsarna höll nu för belastningen och det blev kanske en 25-30 varv denna dag. I efterhand kunde jag mäta varvtiderna på videon och konstaterade att fria varv var kring 1.20 och bästa varvet 1.18. En Z3 M3 var den enda bilen som körde om mig under passet och det kändes som att man var kung på banan. Eller åtminstone prins. Jag lade ner en stor mängd tid på att lägga in simulerade hastighetsmätare och varvräknare. Sättet var att läsa av hastighetsmätaren som skymtade förbi ibland på filmen och helt enkelt interpolera däremellan. Det finns sex alldeles för stora filer på www.berga.nu/~m3 som visar lite av aktiviteten. (Jag har lärt mig lite mer längs vägen så om någon behöver hjälp kan jag bistå med de erfarenheter jag gjort.)

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
År 2003 så insåg jag att jag inte fått någon kallelse till besiktning sedan jag köpte bilen. Vår andra bil (också inköpt på samma ställe) hade två år till första besiktningen så jag hade inte reagerat. Alltså fick jag kvickt in på en besiktningsstation och kunde konstatera att jag kört med körförbud i 18 månader. Vid besiktningen så gick inte avgasvärdena igenom. HC var strax över 100 och Co-halten var även den för hög. Nya lambdasensorer samt byte av luftfilter fixade problemet. Ja, plus att bilen ska vara riktigt varm när man tar in den för besiktningen. Detta hade jag svårt att acceptera först. En väl fungerande bil ska väl inte ha problem att passera avgasprovet? Jag kan dock konstatera att det är ett vanligt förekommande problem och att det inte finns någon direkt lösning på problemet mer än att just ha delarna heta när man svänger in på bilprovningen.

Samma år så blev det en ny runda med BMW-klubben på Knutstorp. Denna gång var det en riktigt varm sommardag med 28 grader i luften och riktigt het asfalt. Däcken blev överhettade efter fyra varv och bromsarna gick i durken efter åtta. Det blev videofilm även denna gång vilken bara är sparad på DVD. Bästa varv hamnade på 1.17 vilket jag givetvis var glad över. Men ska en M3 inte ha bromsar som tål en varm sommardag? Jag hade bara kört 400 mil på de nya skivorna och bromsoljan var bara 16 månader gammal. En molande känsla av att standardbilar inte hör hemma på en bana började sprida sig genom kroppen. Kanske man skulle gå tillbaka till motorcykel igen. En arbetskollega hade berättat hur han gjorde 100 varv på sin CBR900 en dag och sedan körde hem igen som om inget hade hänt. Själv hade jag gjort 3 år x 20 varv på Knutstorp och sett bromsarna haverera i två av fallen. Jag körde några rundor på BMWPower.nu om råd. Det gav ingen riktig samstämmighet. Kanske det var jag som förare som höll för länge på bromsen, kanske BMW original inte var tillräckligt bra.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Därefter blev det utlandstjänst i Florida, USA. Bilen fick stå i sitt garage och inga nya erfarenheter på bana gjordes under följande två år. Inte med M3:an i alla fall. Däremot så bokade jag in en dag på Vegas speedway med en Indy liknande bil. http://shop.vegas.com/tours/tour.jsp?tour=qualifier_dri&transport= . . . .
Det här var hur häftigt som helst. Speciellt innan man fick sätta sig i bilen. Bilarna lades i fyrans växel och man fick inte göra annat än att släppa kopplingen, gasa och bromsa. En fyrhjulig motorcykel knuffade igång bilen och man hängde på sin route-ledare ut på banan. Motorljudet från V8 var hur maffigt som helst. Vegas Speedway är en oval men det känns som tre kurvor när man kör. Att passera sidokrafter på 1G kändes som ett direkt sett att köra ihjäl sig själv mot nästa kurvas betongvägg. Men alla andra hade ju klarat det så det var bara att bita ihop och svänga. Det är rätt rejäla vingar på bilen så den ska klara 3.5G i sidokraft. Jag kom upp i maxhastigheten på 245 km/h men hann passeras av ett annat routepar på mitt 3:e varv. Det var för övrigt en kvinna i samma ålder som min mor. Efter mina sex varv så var jag egentligen ganska missnöjd. Inte över upplevelsen men däremot över hur låg min förmåga var att köra en Indy-bil. Jag hade nog tänkt mig att man skulle fatta konceptet snabbare och vara en oupptäckt framtida proffsförare. Det sprack bevisligen.


_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Förra året (2006) flyttade vi hem igen till Helsingborg och det var dags att ta itu med bildrömmarna igen. Antingen skaffa en Ducati 999 eller spotta upp bilen lite. Det var viktigt att få ha något som tålde lite varv på en bana. Jag bestämde mig för att ge bilen en chans till. Dunlop Direzza beställdes via BMW Club Schweden som sedan lyste med sin frånvaro i tre månader. Dock så kostade de bara 6600 kronor i dimension 225/45/17 för alla fyra hjulen. Jag pratade med Jarls Bilservice om vad man kunde göra för att få en bättre upplevelse på bana. Man rekommenderade inte byte till endast hårdare bromsklossar eftersom det kunde överhetta skivorna. Istället var det däcken som var viktigast. Jag fick syn på en bil som de preparerade i sin verksstad och bestämde mig för att inskaffa ett coil-over set. H&R Coil overs köptes in och sattes in i bilen för 16 000 kronor.

Därefter åkte vi ner till Hockenheim för att se lite F1 samt köra på Nürburg Ring för första gången. Däcken hade inte kommit så det fick bli på mina gamla sommardäck. Det blev fyra varv i skräckblandad förtjusning. Jag hade lånat ett XBOX360 med Gotham Racing. Kurvorna var på rätt ställen men jag hade inte väntat mig att banan varierade så mycket i höjdled. Jag körde för kung och fosterland men kände att det inte gick speciellt fort. Några bilar körde långsammare men det var fler som körde om mig. Och när de körde om så var det markant skillnad i hastighet. Ringen Taxin passerade och försvann. Detta var jobbigt eftersom jag läst att "nästan alla" kör snabbare än Ringen Taxi. Oj, oj. Ja, förresten så kom en tyskregistrerad Saab 9-5 kombi och körde om också. Hur kan det gå så illa?

Bilen uppförde sig dock bra på banan. Chassiet kändes stensäkert och krängde inte det minsta. Men bromsarna var inte tvärtydliga och jag skyllde min osäkerhet på att jag riktigt visste hur mycket kvar av bromseffekt jag hade. För svampigt liksom.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
När jag kom hem så läste jag in mig på bromsar. Det verkade som Performance Friction var rätt väg för mig, åtminstone för att rådfråga. Och en timmes samtal senare så var nya skivor fram, klossar runt om och stålomspunna slangar beställda. Totalkostnad 10 300 kronor. Jarl fick hjälpa mig att sätta på dem vilket kostade 2500 kronor extra varav ny olja var lite av kostnaden.

Nu var det dags för Knutstorp igen. Denna gång med Gentlemens Racing Club. Nu fungerade bilen markant mycket bättre. Åtminstone innan däcken blev överhettade. För R-däcken var fortfarande inte levererade. Jag pratade lite med far och son som körde en M3 CSL samt de två Porscheförarna som körde GT3 RS. CSL klockade jag till 1.14.4 och GT3 RS till 1.12.4. Själv var jag extremt nöjd över att komma ner i 1.15.0. Denna gången var det ett flertal snabba bilar som fick ge plats för mig. 996 Carrera, Boxter, E46 M3 passerades. Det kändes verkligen roligt. Inte för att det är tävling. Men för att man kan köra om och ÄR SNABBARE.

Vid denna körning tändes en ny idé. Målet skulle vara att få ihop till en GT3 inom närmast kommande år. Jag har länge drömt om att få känna effekten av bromsarna som har bättre förutsättningar än på någon frontmotorbil. Därtill så har jag kört en Carrera -85 och fått känna på den alldeles utsökta styrkänslan i bilen. Ja, en Porsche - det måste vara nästa steg.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
I samband med att vi flyttade tillbaka från USA så tog vi med en bil hem. Om någon funderar på att göra detta så har jag ett par erfarenheter som kan vara nyttiga att ta hänsyn till. Bilen i vårt fall är en Lexus Rx330 som vi köpte ny -05 med utrustning såsom navigator, skinn, DVD i nackstöden, automatisk baklucka, HID lampor, backkamera och extra allt. Att ta hem bilen kostar inte så mycket. 3000 dollar för frakt och sådär 5000 kronor för att få in den i svenska systemet. Dock så hade vi otur med stöld i bilen (DVD nackstöden samt datorutrustning som vi förvarade i bilen). Men sedan finns det en mängd saker som sannolikt gäller för fler bilmärken än Lexus:
- Bilradion fungerar inte i Europa. Här har man steg om 0.05 MHz, i USA är det 0.1 MHz steg med udda decimal. Nästan alla stationer i Sverige ligger på jämna decimaltal och radion hittar inte ett skvatt. Att byta radioenhet kan fungera men eftersom amerikanska bilnummer inte finns i den Europeiska databasen är det ingen som kan säga om det är systemet som kostar 8500 kronor eller 23000 kronor. Det finns halvbra lösning på detta för 800 kronor som man får beställa från Nya Zeeland.
- Navigatorn har utbytbara DVD-kartor men det finns ingen karta för Europa. Anledningen är att man har en helt annan navigatorenhet här eftersom vi har radiosystem som varnar för trafikstockning. Det går inte att byta navigatorsystem enkelt eftersom det inte är samma kabelstomme i bilarna och enheterna inte är pinkompatibla.
- Drag är vanligt förekommande i USA. Jag skulle gissa att det går 30 miljoner bilar i USA med avtagbart drag. Dessa drag godkänns INTE i Sverige eftersom det inte är en självlåsande konstruktion.
- Hastighetsmätaren i Lexus skulle enligt en person hos generalagenten ha löstagbar hastighetsskala. Nja, så var det nog inte. En ny visarenhet kostar 18000 kronor om man tycker det är viktigt att slippa skalan för mph.
Nu är bilen en riktig höjdare i övrigt och vår lokala återförsäljare erbjuder väldigt god service trots de extra svårigheterna. Så vi är nöjda ändå. Men hade vi vetat om problemen innan vi tog hem bilen så hade vi låtit den stanna i staterna.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Vid stölden i Lexusen så försvann min R-tech G pro accelerometer. Jag hade köpt den för att logga varvtal och g krafter. Jag saknar dock inte den accelerometern eftersom den krävde serieport och dessutom inte fångade hastigheten. Istället fick det bli en ny logg. http://traqmate.com/ecommerce/os/catalog/product_info.php?products_id= . . . .
Den kostade 1100 dollar dvs 8000 kronor med video paketet. Så loggern drar in data. Därefter låter man Track Vision ta logg filen och film från en videokamera och därefter skapas en film med simulerade instrument.

Jag testade loggern med mina gamla sommardäck (225/45/17 fram och 245/40/17 bak) och kunde konstatera att det blev max 0.82G i en rondell med lätt feldoserad lutning. Nu kom dock äntligen min R däck och jag körde ut i samma rondell igen. Nu blev det 0.97G, dvs 0.15G mer!

Veckan efter så var det en ny körning på Knutstorp med Gentlemens Racing Club. Vädergudarna visade sig från sin lynniga sida och det blev ordentligt regn mest hela dagen. Jag trodde att R-däcken skulle vara grymt hala på regn men bestämde ändå mig för att åka dit. Riktigt förvånad blev jag när jag kunde konstatera att greppet var riktigt bra! På loggern ser jag att sidokrafterna var uppe i 0.8G. Varvtiderna låg strax över 1.20 men tydligt var att det bara var R-däckade bilar eller fyrkrafsare som körde jämnt. Bromsarna fungerade helt förtroendeingivande och fjädringen kändes perfekt. En långloppspreppad MR2 gjorde dagens 720 på banan och utan att träffa någon annan. En Ferrari Challange backade in i en banvall borta i Kvällspostensvängen. Lite film finns på http://www.youtube.com/watch?v=620sJx8CnKI Jag hade inte kopplat varvräknaren till loggern än så jag fick använda excel och gå baklänges från hastigheten. Därför kan det vara lite osynk på varvräknaren.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Sedan blev det 2007 och första banåkningen med GRC på Knutstorp igen. Jarls Bilservice hade tidigare i veckan hjälpt mig med att koppla varvräknaren till loggern. Vädret var perfekt med 13 grader och sol. Nu var det dags att se var R-däcken gör på torrt underlag. Jag gjorde en bom när jag kontrollerade däcken efter att satt på dem dagen innan. Därför körde jag ut på banan med bara ett bar i vänster fram. Det kasade och kändes sladdrigt men gick ändå på 1.13.7. Lycklig som få klev jag ur bilen och insåg att jag nästan överhettat däcket med en så fundamental miss. I med luft och ut på banan igen. Nu kändes det ändå bättre. Tre varv med tider inom två tiondelar med bästa varv på 1.12.7. Det här var långt bättre än vad jag någonsin vågat hoppats på. Bilar utan R-däck kunde köras om på helt nya ställen på banan. Bilar med R-däck körde ungefär på samma tider. Den Porsche Cup bil och en av Ferrari Challangebilarna var extremt snabba med tider på 1.04 - 1.08. Men bortsett från dessa så gick det inte så mycket fortare för de andra bilarna. Bilar som var en sekund snabbare var en Lotus Exige, en M3 E30 lättad och en 996 turbo. Sedan körde jag jämnt eller lite snabbare än en GT3. Bromsar och chassi fungerade helt förtroendeingivande men understyrningen i tre långsamma kurvor var frustrerande. Film finns http://www.youtube.com/watch?v=jT78Gdkpqxk Filmen har lite korrupta färger de första 10 sekunderna. Jag gjorde filmen i den nya komprimeringen h.264 vilket tydligen skapade lite problem för YouTube omkonvertering.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Nu är det dags för lite slutsatser:
- När jag körde på banan utan vana 1.22
- Med lite övning 1.18
- Med lite övning till 1.17
- Med coil-overs och PFC bromsar 1.15.0 2 s 29 000kr
- Med R-däck och ovan 1.12.7 2.3 s 6 600 kr

Nu har jag beställt justerbara framdämparinfästningar för att kunna få mer negativ camber. Det ska kosta lite drygt 6000 klart på bilen. På så sätt hoppas jag få bättre grepp fram och bli av med understyrningen. Eftersom det är tre kurvor på Knutstorp där understyrningen är ett ordentligt problem så hoppas jag att spara kanske 3 x 0.2 sekunder i tid. Tänk om man kan få komma ner i 1.12.0 eller så. Det blir ny dag på Knutstorp den 11 maj och förhoppningsvis tillåter vädret att jag mäter skillnaden. Vi får väl se.

Nu har jag för övrigt börjat fundera lite på nästa steg. Det känns inte lika tvunget att byta till en GT3 framöver. Det gick ju inte fortare. Man får ändå leta upp 500 000 kronor emellan ifall det ska bli en -00 eller 650 000 för en -04. Det är mycket pengar för väldigt liten skillnad på bana. Kanske ska man börja fundera på att lätta bilen lite istället? Tänk om man kunde komma ner 10% i vikt från 1550 kg till 1400 kg. Här skulle jag vilja be er om lite synpunkter. Hur mycket viktminskning tror ni att följande gör och vad är er gissning att det kostar i material?
- Motorhuv, framskärmar och bagagelucka i glasfiber
- Framstolar utbytta till glasfiberstolar
- Inmonterad bur (skruvad)
- Taklucka ersatt med en fix i glasfiber
- Batteri till något racebatteri (om man kan)
- Hjul från original till något lätt
- AC bortkopplad (kan man göra det utan att behöva riva allt?)
- Sidorutor i plast

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tjena Peo!
Tror det var dig jag träffade och pratade ett par ord med när grc körde på knutstorp i slutet på mars.
Din bil är riktigt fin, precis så en M3 E36 ska se ut.
Var själv lite sugen på att skaffa en sån ett tag men tyvärr var nästan alla man hittade helt sönderstylade med massa småsaker som bara pajjade helhetsintrycket.
E36 och då helst med m-karossen måste vara en av de snyggaste coupeerna bmw gjort.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



väldigt trevligt skriven text!. Intressant att höra om hur din bil förbättrats, och jag hoppas att du får den precis som du vill ha den! .
thumbs up

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



PeOR skrev:
......Bland mina favoriter finns Staffans 911 turbo -91 och Bistecs BMW Cup bil.


Tjusig kärra, och kul att läsa om dina uppgraderingar

Antar att du förstått att jag inte har racern kvar, dock har jag ju också en M3 -96 nu, och det är verkligen ett bra val för bankörning, när man inte vill lägga en halv miljon.


Lycka till, vi lär väl ses.....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Tack för värmande ord, alla.

Bistec - du som lättade din cup-bil; Du har inte lite erfarenheter om hur stor skillnad min viktlista gör och till vilken kostnad? Eller någon annan av er race-rävar?

Jag funderar på att försöka få ihop någon semivetenskaplig Best-Practise lista på prestandaförbättring i relation till kostnad. Kanske delar man upp det i två listor varav en väghållning och vikt. Jag gissar lite fritt på viktlistan.

Vikt best practise
Framstolar - viktbesparing 2 x 18 kg, kostnad 4000 kr - ca 110 kr/kg
Huv, skärmar, baklucka i glasfiber - viktbesparing 14 + 8 + 8 + 10 = 40 kg, kostnad 10000 kr - ca 250 kr/kg
Racingbatteri - viktbesparing 10 kg, kostnad 2000 kr - ca 200 kr/kg
Lätta fälgar - viktbesparing 4 x 7 kg ofjädrad massa, kostnad 20000 kr - ca 700 kr/kg
Ta bort taklucka - viktbesparing 15 kg, kostnad 6000 kr - ca 400 kr/kg

Har inte en susning om några data ovan är rätt. All input är guld värt.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Mycket trevlig läsning

Verkar som du har valt helt rätt uppgraderingar för att åka fort på bana. Jag har själv en M3:a som jag haft länge och som jag använder som du med liknande setup. I vinter gick jag ett steg längre och monterade i den
där buren som man gått och funderat på i några år.... och satsade på ett mer bananpassat chassie. Ska bli en kul säsong och se vad det ger.

Vad det gäller att plocka vikt av bilen så är det ju billig prestanda. Prova att plocka ur baksäte, passagerarstol och annat löst inför nästa körning.... helt gratis!

Det finns myckat att hämta i inredningen, men ett par bra stolar med lite fästen kostar lätt 10000:- så 4t räcker nästan till en. Att byta avgassystem gissar jag att man sparar minst 15 kg på och kanske vinner lite andra effekter


Lycka till med körningen och bilen / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Har rensat och bytt grejor i min e36 och vägt allt . Återkommer när jag sammanställt en lista av alla mina kladdlappar...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



thumbs up Kul läsning! Jag skulle gärna kika närmre på din filmutrustning/logger vid tillfälle.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Kul och intressant, fortsätt utveckla och berätta så man kan ta efter receptet...!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Markus97 - Jag vill veta allt du plockat ur, vägt och ersatt. Du sitter på information som är värd sin vikt i raceguld. Berätta!

Daniel - Jag har en Sony HD kamera menTrackVision stödjer inte HD video förrän i release 2.0. Därför drar jag ner det till DV 576 x 720. Sedan verkar YouTube ändra formatet till 240 x 320. Jag ska lägga upp lite DV filmer på annan site vid tillfälle. Jag har dessutom en förarutbildning på Ringen planerad. Om de inte hindrar mig att filma kanske det kan bli lite HD film i augusti.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - 172 kg lättare
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
82679 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande