Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld*
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (38303 totalt)
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Här kommer en tråd om min andra Ascona A, bilen som ska hjälpa mig att hitta tillbaka till bla Kinnekulle ring efter flera års ofrivillig frånvaro.
Min första Ascona A ligger på operations bordet o finns att läsa om på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9609 , eftersom Ascona A kirurgen (jag) har åtagit sig för mycket arbete/projekt osv kommer nog inte nr 1 ut till solvarm asfalt för än tidigast 2008. Nog om den, o åter till Ascona A nr2 som denna tråd ska handla om!

Opel Ascona 16 anno 1975
Inhandlades i augusti 2001. Eftersom jag sedan långt tidigare drabbats av ett sjukt habegär gällande Ascona A va detta en perfekt bruksbil ansåg jag , som för tillfället bara hade en Ascona A i min ägo.
Den hemlackade gula bilen va utrustad med 2liters CIH motor med förgasare, 4vxl växellåda, kapade fjädrar, en liten krokig sportratt, sportiga Recarostolar från Opel Manta B, solfilm på alla rutor (alla!) .

Det första jag gjorde va o riva bort solfilmen, eftersom det inte riktigt faller mig i smaken...

I oktober 2001 tröttnade jag på att åka 4 växlat, så en snabb sväng in i operationssalen för en 5vxl transplantation. Passade samtidigt på att fixa lite mindre rostfläckar som hittades under mattan. En extraljusbåge monterades för o få lite ljusare syn på saker o ting.


Hann inte åka många mil efter transplantationen, när jag en dag på väg till mitt garage mötte en saltbil.
Vägsalt är inte nåt jag uppskattar , så denna sena oktoberdag fick Asconan stanna i garaget efter en saltavlägsnande tvätt.

I garaget fanns också en flong ny vectra 2000 motor o väntade på att komma till användning.

Visst va jag sugen på att montera den i Asconan, det verkade lite långsökt för mig då.
Hittade lite info om denna typ av transplantation på nätet, o suget blev större o större.
Min gode vän Mattias som hjälpt mig mycket med Ascona A nr1 klev in i garaget i slutet av december 2001, o förklarade att motorn skulle ner i Asconan några alternativ fanns inte.
Med denna vänliga men bestämda rövspark i rätt riktning, satte operation fart.
Mattias tog på sig peruk o kröp in under bilen.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Transplantationen fortlöpte i sakta gemak och nödvändiga delar skaffades/tillverkades efter behov.
Fick tag i ett oljetråg som redan var modifierat för rwd.
En Opel omega 2.0 växellåda R25 köptes, byggde nytt spakställ o en adapter för kardan.

Svarvade en adapter o monterade slavcylinder från Saab 9-3 / 9-5.

Pedalstället byggdes om för hydraulisk koppling.

Torpeden fick ett fäste för huvudcylinder til koppling.

Torpeden kapades upp o fick ge utrymme för den nya motorn o dess fördelare.

Värmepaketet fick flyttade till högerkanten, istället för att som tidigare husera i mitten.

Växellådstunneln höjdes lite för att kunna svälja växellådan.

Byggde nya motorfästen.

Grenröret kapades isär och vreds för att hamna på rätt ställe för att bo i en rwd bil.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Köpte en Opel Manta B bakaxel med lamelldiff. Målade axeln o monterade stålstrut på den.

En besiktningsaxel gjordes med 3.67 utväxling, vilket är ett av krav för regbesiktningen.


Skrapade hela botten på bilen, målade o rostskyddade med eget hopkok av linolja o tectyl.
Monterade ventilerade bromskivor o bromsok från Opel Rekord E -85.
Efter kontakt med reg. besiktningsmannen så monterade jag tillbaka originalbromsarna.


De tyckte av någon anledning att originalbromsarna var mera lämpliga.
Bättre bromsar är på gång...

Framvagnen renoverades, bussningar svarvades etc.


_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Åren gick och på våren 2004 va det dags för reg besiktning.
Vid vägningen stoppade jag i reservhjul o övrig originalutrustning.
Med full tank vägde bilen in på 1000kg.
Eftersom den skulle reggas med motorbyte så vägdes fram o bak var sin gång också.
Besiktningsmännen som vägde den va lika förvånade som jag när den vägde 500kg fram,
o lika mycket bak...








Regbesiktad o klar var det läge för lite ny färg, denna gång utan gardiner och i original nyans.
Efter att ha stått isärplockad sedan nästan 2 år, fick jag tummen ur o körde iväg den till lackering.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Fränt!
Är ganska avis.
Varför har du så många ascona a, och jag ingen...

Hoppas du kommer dig ut på bana!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Onka
Moheda
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



Tjena !!
En mycket trevlig bil !
En fråga
Har du några delar till övers och i så fall vad?
Jag håller själv på och ska ha igång en A Ascona Med c20xe motor med cross flow breddare, och som du säkert vet så kan det alltid behövas en del bitar.
Skicka ett mejl till mig ang. eventuelle dalar
p-a.eklund@ipbolaget.com
Tack på förhand

_________________
Mvh
Per-Anders Eklund
Skoda Octavio RS 03
Ford Mondeo 2,0 Si Rs 93
Opel Ascona 75 Projektbil
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
lindgren skrev:
Fränt!
Är ganska avis.
Varför har du så många ascona a, och jag ingen...

Hoppas du kommer dig ut på bana!


Egentligen borde alla köra Opel! som den gamla reklamslogan lät.

Skämt åsido, det är som sagt en relativt sällsynt sjukdom denna "ascona a feber" jag har.

Har lite montering kvar sen kommer det bilder på den som nylackad.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
onka skrev:
Tjena !!
En mycket trevlig bil !
En fråga
Har du några delar till övers och i så fall vad?
Jag håller själv på och ska ha igång en A Ascona Med c20xe motor med cross flow breddare, och som du säkert vet så kan det alltid behövas en del bitar.
Skicka ett mejl till mig ang. eventuelle dalar
p-a.eklund@ipbolaget.com
Tack på förhand




Har mycket prylar liggandes. En del bra o en del bara bra att ha.
Har skickat ett mail till dig om delar för xe konvertering, är det mer original delar du söker får du skrika till.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Inspirerande!

Förklara gärna hur du löste kardan-historian, jag har en liknande konvertering att få färdig snarast.

_________________
William Ekström
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Jag planerar att göra tvärt om på min. skarvar en omega främre kardanhalva med hardy med volvokardan med invändiga splines i andra änden. Dvs jag sätter den del som Henrik har skruvat i adaptern i bakaxelns kors i stället.

Vet inte vad som är bäst, men jag har ett litet önsketänkande om att hardyn är lite snällare mot drivlinan.

_________________
Markus Ålind
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
William Ekström skrev:
Inspirerande!

Förklara gärna hur du löste kardan-historian, jag har en liknande konvertering att få färdig snarast.


Hallå

Här kommer kardan-historian.

Ingredienser:
R25 växellåda
Volvo 240 kardanstång
Opel Ascona Kardanstång
En bit rundstång i kvalitet "Bonn-jarn"

Verktyg:
Svarv
Såg och eller vinkelslip
Svets, Mig /Mag funkar fint

Nu börjar det!

Först svarvade jag en adapter. Innerdiametern på centrumhålet styr på R25ans axelstump som sticker ut.
På sidan mot kardanen är det en försänking som styr in medbringaren/knutkorshållaren.

Efter att ha slaktat volvo kardanstången fick jag loss medbringaren jag nämnde ovan.
Den ser ut så här:

Nästa steg är ett knutkors som sedan monteras med den splinesade hanen från volvo kardanen.



Nu blev jag så ivrig när jag kommit så här långt att jag la kameran åt sidan o bara byggde...

Den del av volvokardanen som har den motsvarande splinesade honan, sågades av o änden svarvades ren från det gamla kardanröret.

Nu kapade jag av Opel kardanen på lagom längd, svarvade rent änden och passade ihop den med volvokardanens splines hona. Riktade upp det i svarven, punktade ihop, riktkontroll i svarven igen o sen sydde jag med svetsen.
o vips hade jag en kardan med en volvoände o en Opel ände...

Med denna konstruktion tar splines delen i kardanstången upp eventuella längdförändringar på kardan vid full ihopfjädring respektive utfjädring.
om detta verkligen behövs, kan jag inte svara på. Eftersom asconan har det original (fast i växellådan) ville jag ha det i min konvertering också.
Har hört talas om att det bla i vårt grannland norge körs en del med helt stum kardan utan splines, så det funkar väl förmodligen det också.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Qaz skrev:
Jag planerar att göra tvärt om på min. skarvar en omega främre kardanhalva med hardy med volvokardan med invändiga splines i andra änden. Dvs jag sätter den del som Henrik har skruvat i adaptern i bakaxelns kors i stället.

Vet inte vad som är bäst, men jag har ett litet önsketänkande om att hardyn är lite snällare mot drivlinan.


Det känns som det ligger nåt i det, borde bli lite mjukare vidarebefodring av kraften.
En tanke som slog mig bara, är hur det blir med både hardyskiva o splines tapp i varsin ände.
Tänkte rent spontant att kardan kanske vill oscillera då?! Fast det vet man ju inte för än man prövat.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Väldigt snyggt löst!

Vi kör utan teleskopisk kardan på räserbilen, där är det bara flexet i hardyskivan som tar upp framåt-bakåt-rörelser. Fast den är rätt stum både i fjädring och motorfästen så det verkar funka. Men på min egen bil ligger nog din lösning närmast till hands.

Tack för den fina beskrivningen! thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Henrik Carlsson skrev:
Qaz skrev:
Jag planerar att göra tvärt om på min. skarvar en omega främre kardanhalva med hardy med volvokardan med invändiga splines i andra änden. Dvs jag sätter den del som Henrik har skruvat i adaptern i bakaxelns kors i stället.

Vet inte vad som är bäst, men jag har ett litet önsketänkande om att hardyn är lite snällare mot drivlinan.


Det känns som det ligger nåt i det, borde bli lite mjukare vidarebefodring av kraften.
En tanke som slog mig bara, är hur det blir med både hardyskiva o splines tapp i varsin ände.
Tänkte rent spontant att kardan kanske vill oscillera då?! Fast det vet man ju inte för än man prövat.



Jag tor att hardyn inte flexar väldigt mycket in-ut, i alla fall inte in.

Desesutom så har rekorden med 5vxl getrag splinesad utgående axel och hardy. Körde med det på mantan och det fungerade bra.

Vissa påstår att det är risk för att kardanen hoppar ur diffen i diffens ände (är en liten splines där också) om man inte spänner bak kardanen lite med en fjäder. Orginal har gammel-oplarna en fjäder i lådan som trycker kardanen bakåt. Tänkte försöka lägga i en fjäder i volvokardan för att uppnå den effekten, om det går. Effekten av uthoppad kardan ska enligt ryktet vara en låst bakaxel (jag ser inte riktigt hur det skulle gå till dock), och det är ju inte kul i hög fart (redan prövat det när piniongaxellagret skar på mantans förra axel).

_________________
Markus Ålind
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Henrik Carlsson skrev:
Har hört talas om att det bla i vårt grannland norge körs en del med helt stum kardan utan splines, så det funkar väl förmodligen det också.
Kör med den lösningen på kadetten, funkar fint...

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
backman skrev:
Henrik Carlsson skrev:
Har hört talas om att det bla i vårt grannland norge körs en del med helt stum kardan utan splines, så det funkar väl förmodligen det också.
Kör med den lösningen på kadetten, funkar fint...


Misstänkte att det funkar bra, ibland går jag över ån efter vatten....
Snygg kadett! thumbs up

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Schysst bygge! thumbs up

Jag kör med Hardyskiva framme vid lådan och en CV-knut från Commodore på mitten. Den klarar lite längdförändring. Bak är det vanligt Opelknutkors. Funkar bra än så länge.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Henrik Carlsson skrev:

Misstänkte att det funkar bra, ibland går jag över ån efter vatten....
Snygg kadett! thumbs up
Tackar!
Det finns väl lika många lösningar på det där 'problemet' som det finns 16v kadetter/asconor och mantor

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Efter 4 dagars tokmontering o stressmek så besiktade jag asconan idag.

Det gick ju galant så att säga , så nu är det fritt fram att åka till o från bana igen.
o en o annan sväng här o där...

Så här ser den ut nu:











Lite detaljer för den som vill:

Motor:
Opel C20XE, 2,0 16v från Opel Vectra 2000 -91
Lexmaul insug, öppet luft filter (K&n som jag lånat tillfälligt av Emil)
omsvetsat grenrör från Opel Vectra 2000 -91
oljetråg köpt ombyggt för rwd, men ytterligare omsvetsat av mig i fredags...

Växellåda:
R25 från Opel omega 2.0 -87 (o framåt en antal år)

Kaross:
original, förutom något modifierat motorrum. Lite mera 16v vänligt
Lackad i Opel 446 originalkulör.
Recaro stolar och ratt från Opel Manta Gsi.

Chassi:
Halvstyva fjädrar från rally elit.
Stötdämpare nästan nya men mer original än banvänliga..
Div. bussningar svarvade av mig i andramid.
Bakaxel från Opel Manta Gsi med diffbroms och stålstrut.

Bromsar:
original nyrenoverade. Uppdatering på gång.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag har bilen asconan firat mors dag (morsan heter Adam Opel Russelsheim )med lite hårdare körning , för att se så att allt lirar ihop så jag kan ratta runt på lite bana i sommar. Det mesta verkar funka riktigt bra, enda incidenten va nån form av haveri i kardan, vibrerar o slår vid hård belastning efter en lättare flygresa (Sas hade ju ställt in sina resor pga strejken.. ).

Har inte hunnit kolla upp va det är ännu, men förmodligen ligger felet i stödlagret till struten!?! Eller in nån av knutarna den går tyst o snällt utan missljud när man kör lugnare.

Blir till att riva o kontrollera i veckan .

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377


Trådstartare
Äntligen fanns tid över till att kolla upp mitt kardan/strutbekymmer.

Stödlagergummit som sitter i främre ändan av struten va så slut det kunde bli!
Monterade ett nytt motorsportgummi istället o lite nya skruv mellan struten o bakaxeln, för 2 av 4 skruv hade ju gått av o de sista 2 hade gjort sitt också.

Känns som om konstruktionen inte samtycker med flygturer. Får helt enkelt dra ner på dem...
Undrar hur rallysnubbarna gör med sina asfaltsmonster-asconor?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona A -75, med 2.0 16v *såld*
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (38303 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande