Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
NU åker jag ner till Ringen för första gången.
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (5958 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Ska vi se om jag har fatta detta rätt nu.


1: Ta det lungt i början.
2: Hål koll i bakspegeln.
3: Hål koll i bakspegeln.
4: Hål koll i bakspegeln.
5: Hål till höger när man släpper förbi snabbare bilar.
6: Ha kul.
7: Ta MASSA bilder.

_________________
// Jani Hast
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



8. tänk på att det inte bromsar så bra när det är svinbrant.
9. kör inte så hårt att bilen inte kommer hem igen.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Ni fick nog med det mesta där.

Tillägg till punkt fem: Visa med blinkersen vilket håll du går åt (även om du bara släpper förbi på vänster sida). Personligen så kör jag ogärna om någon som inte visar tydligt att man sett mig (ligger isf hellre kvar bakom). Att folk håller till höger är liksom ingen garanti.

10. Ta ännu fler bilder.
11. Och för oss som inte kör så jättefort... Tänk på att Sabines tjänstebil är silverfärgad (och inte vit) i år.

_________________
Anders Dauner
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1508

Namndispens
Namndispens

Ha så kul och lycka till! Vill det sig väl kanske jag kan åka ner och begå premiär i höst.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Han verkade ju kommit ner Jani i.a.f. men hittar inga bilder på honom när han kör... Här är han dock co-driver för Nisse ser det ut som http://137.226.73.44/~alex/webpics/20030713/20030713_455.jpg

_________________
Peter Karlsson
Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 102




_________________
Henrik Egerbo
Lancia Dedra HF Integrale -92
Yamaha YZF750R -94
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Se där ja, du var något mer skarpsynt än mig

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det ryktas att Jani tagit 2000 bilder!!!
Så vi får nog se en hel del härliga blider från den resan! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Jo 2000 bilder var det igår kväll vid när jag sms:ade honom och han åkte i fredags, killen är effektiv med kamaran kan man säga...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Peeter skrev:
Det ryktas att Jani tagit 2000 bilder!!!
Så vi får nog se en hel del härliga blider från den resan! thumbs up


Ryktet stämmer nästan.
Tog väll va 1500 bilder vid ringen under 2 dagar.

Lyckades faktiskt ta hela 230 bilder bara på ett varv med Nisse som förare.
Nu ska bara alla bilder tankas över från kameran och den bärbara datorn.
Sen kommer det roliga jobbet med att ordna alla bilder.

Det blev sammalagt ca 2260 bilder på 4 dagar.
Då är en del från Wolfsburg oxå.


ps. Bästa BTG blev 9:58 på varv 3.

_________________
// Jani Hast
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Hur kändes det?
Hur många varv blev det totalt?
Hittade du runt?
Vi kräver med andra ord en reserapport!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja vi i klubben för "Undermotorosierad förstagångsbesökare" vill ha alla intryck man kan komma på. Särskillt om hur bra man lär sig hitta hjälpligt efter att ha pluggat Peeters kurs stenhårt.

En "Sub 10 min" låter rätt snabbt i mina öron efter bara 3 varv...eller har jag fel?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Peeter skrev:
Hur kändes det?
Hur många varv blev det totalt?
Hittade du runt?
Vi kräver med andra ord en reserapport!


Känslan går inte att beskriva i ord.
Men man kan ju alltid försöka.
Vi stanna till nere vid Ex-Mühle när vi fram till Adenau.
Där fick jag en mindre choch när jag såg hur mycket bana lutade igentligen. Svårt att se på film att det lutar så mycket.
Sen var det dax att fixa hotel. Blev Hotel AM Tiergarten.
Där fick vi ett rum med utsikt över banan :woot:
Efter att ha vilat lite så var det dax att åka ner till depån för att kolla läget. Där var det ett mindre kaos
Sen åkte vi med Nisse ett varv.
Blev ju en kul färd runt för att känna bana lite bättre och få väldigt bra tips var det var farligt. (hade ju läst Peeters kurs men jag är så dålig på att lära mig sånt på det viset)

Under söndagen stog jag och rykte i grindarna för att få komma in och
Sedan bar det ut på bana med Nisse i bilen före för att ta det lite lungt och kolla bana igen om det var blöt någonstans. Bana var tor och fin.
Sen bar det i väg på ett eget varv med en kompisen som passagerare.
Känslan var .......................... går inte att beskriva.

Sen var det lite vila av bilen och mig själv.
Efter det blev det ett varv helt själv.
Då ville jag testa och ta tid oxå.
Lyckades fula fram telefonen inann jag åkte i väg.
Efter som man har en lite (och bra) mental spärr som gör att man inte kan gasa över ett krön hur som hälst så blev till slut BTG tiden 9:58

Sen blev det lite lungnare med med lite lunch när jag ville köra mitt 4 varv så hade tyvär 2 motorcyklar krashat
Så jag fick vänta lite.

Men till slut kom jag ut på bana igen.
Varvet gick bra och utan incidenter.

Efter lite med fotande så blev det dax att ta det lista varvet.
Allt gick bra tills jag kom till Adenauer Forst där jag höll på att snurra.
Men jag kyckades reda ut det riktigt bra och kunde fortsätta.
Resten av varvet gicl lungt och fint.
Sen var det roliga slut på dagen. Ville ge mig när jag hade som roligas.

Resten av dagen tog man väldigt lungt i värmen och fota bilar.
Blev ett varv till senare med Nisse fom förare.


Senare på kvällen bar det av till Sabines bar för att av njuta lite mat och öl
Men Bitburger är inte så god

Sen var det dax att krypa till sängs för att köra 45mil till Wolfsburg dagen efter till VW mecka

Hade lite svårt i början att hitta runt. Trode min bakdel kom i kappa mig i karusellen


Det blev till slut 5 varv där jag körde själv.
2 med passagerare och 3 själv.
Sedan fick jag åka med Nisse 2 varv oxå. (Tack)

_________________
// Jani Hast
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

När får vi se bilderna?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tor Helge skrev:
HÖH? Jeg sier bare:




Instämmer!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



En liten undran, vad körde du för bil på Ringen, var det en Polo.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
En liten undran, vad körde du för bil på Ringen, var det en Polo.


Polo G40 med 150hk
Skruvben
Uretan bussningar i framvagnen
Pluss lite annat godis.







Vill ha mer kräm under huven.
Men det löser jag till vinter med ett större "G"

_________________
// Jani Hast
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jani Hast skrev:
Efter som man har en lite (och bra) mental spärr som gör att man inte kan gasa över ett krön hur som hälst så blev till slut BTG tiden 9:58

Som nybörjare så bör man undvika att ta tider.
Man har fullt upp ändå med att koncentrera sig på att lära sig banan.
Börjar man klocka tider, så är det lätt att man pressar sig lite för mycket.
Men för att vara första gången och bara efter 3 varv, så är 9:58 BTG en mycket bra tid. thumbs up
Med lite träning, tror jag din bil är kapabel att kapa åtminstone 1 minut på den tiden.
Då börjar det gå fort!
Hur mycket väger den eg och vad kör du på för däck?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Peeter skrev:
Jani Hast skrev:
Efter som man har en lite (och bra) mental spärr som gör att man inte kan gasa över ett krön hur som hälst så blev till slut BTG tiden 9:58

Som nybörjare så bör man undvika att ta tider.
Man har fullt upp ändå med att koncentrera sig på att lära sig banan.
Börjar man klocka tider, så är det lätt att man pressar sig lite för mycket.
Men för att vara första gången och bara efter 3 varv, så är 9:58 BTG en mycket bra tid. thumbs up
Med lite träning, tror jag din bil är kapabel att kapa åtminstone 1 minut på den tiden.
Då börjar det gå fort!
Hur mycket väger den eg och vad kör du på för däck?


Klockan glömde jag bort tills jag kom bort till gantry som jag rykte upp den igen. Hitta ställen på sista varvet där jag kom på att man kan köra fortare men man ska ju lägga av när man har som roligast.
Men som sakt så ska man ju ta det lungt i början.
Måste ju ha ett mål till nästa gång att åka fortare.

Bilen vägen ca 900kg med fulltank.
Körde på Hankook Ventus K102 195/45/15 från och Conti Eco contakt 195/50/15 bak (ska slänga dom snart).

_________________
// Jani Hast
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Äntligen är jag ocksa tillbaka i civilisationen!
Visserligen inte i Svedala än, men vid en dator...

Jag stannade ytterligare tre dagar vid Ringen. Man maste ju fa abstinensen ordentligt stillad.

Till att börja med maste jag säga att ni som tycker att det ser oansvarigt ut att köra utan hjälm har helt rätt!
Detta var bara under sightseeingvarven. Annars har jag alltid hjälm pa och rutorna uppvevade.

Vi träffade Johan pa plats och jag fick en aktur i M3:an... Tack för det! thumbs up Vilken skillnad pa kraft och driv... Greppet var ocksa en aningens bättre med R-däck. Jag saknade verkligen mina. Fy vad det kanade!
Pa grund av min längd studsade även hjälmen som en pingisboll i buren...

För er som känner honom sa träffade jag ocksa Sir Bastard
En trevlig tysk Golfakare som jag ocksa akte med ett varv. Han bromsade inte med bromsen utan med hjälp av insladdning...

Vidare sa akte en mc-akare omkull precis framför mig och kanade in i räcket vid Wehrseifen.
Jag stannade givetvis och som tur var gick det bra för killen. Jag sprang upp en bit och varnade efterkommande och ringde även nödnumret.
Problemet var att jag var sa skärrad att jag visste inte hur jag skulle fa fram numret i telefonen. Till slut gick det dock och dom kom ut med bil och bärgare.

Sedan blev jag pakörd vid grillen i Breidscheid av en som smet fran platsen. En som sag det tog bilnumret och ringde polisen. thumbs up

Nu skall jag bara ringa honom och be att fa ersättning för skadorna pa min bil. Som tur var sa blev det bara mindre skador pa stötfangaren bak och den yttre plasten gar lätt att byta.

I vilket fall som helst sa körde jag 17 varv och tog tid pa ett... 9.15 BTG. Ett helt fritt varv pa söndagseftermiddagen trots den megakaos som radde. Kanske att jag kapade 5 sekunder till nagra dagar senare men inte mer. Med den säkerhetsmarginal jag trots allt vill ha sa skall jag nog inte köra fortare.

Jaha, da är det bara ett ar kvar till nästa gang.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nürburgring
NU åker jag ner till Ringen för första gången.
1, 2   >>
11 besök senaste veckan (5958 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande