Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1200 -55
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (30770 totalt)
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Tänkte att det var dags att lägga ut en lite tråd om min projekt bil. Jag
har byggt på den alldeles för länge och kommer nog bygga på den ett tag
till, men hoppas dock att den skall bli körklar i slutet av denna sommar.
Projektet började som en liten renovering men spårade ur lite.....

Hur som helst här kommer lite fakta och några bilder:


Motor:
78,4mm CB Performance motviktsvevaxel och lättat svänghjul
7.5" Pauter Rodzilla aluminium/ChrOMo vevstakar
94mm(x82) Mahle cylindrar och kolvar
Portade 044 toppar med 42x37mm ventiler (avgas:insug)
CB performance turbo kamaxel
Scat ChrOMo stötstänger
1.25:1 utväxlade vipparmar
Rakskuret ställbart kamdrev
CB performance Tvåstegs torrsumpspump
Fullflödes oljesystem med separat oljekylare
Garrett T03 turbo från SAAB 900
Haltec F9A-8 insprutning med laddtrycks styrning
Bosch 009 fördelare med Modifierad MSD 6BTM tändmodul
AMW Dumpventil
AMW Bränsletrycks regulator
SAAB 9-5 Aero bränslepump
4st SAAB 9-5 Aero spridare
Egenkonstruerade insug och plenumkammare i rostfritt med Audi S4 spjäll
Egenkonstruerat grenrör och avgassystem
original övre kylplåtar och typ3 "glömplåtar"


Växellåda:
original 1303S enkelgavel låda med hydraulisk slavcylinder för kopplingen
Kennedy steg III tryckplatta
200 mm lamell med solitt centrum
Uretan växellådsfästen.
Extra växellådsinfästning tyg "Gene Berg"
original drivaxlar och knutar


Bromsar:
Fram: Wilwood Supelite 4-kolvs ok med ventilerade 298x20mm UL-32 skivor med aluminium navkorgar
Bak: Wilwood Dynalite 4-kolvs ok med ventilerade 298x20mm UL-32 skivor med aluminium navkorgar
Wilwood mekaniska handbromsok "Spot Caliper"
Golvmonterat Wilwood Pedalställ med bromsvåg och hydraulisk koppling
Stålomspunna bromsslangar


Kaross/Chassie:
VW 1200 Kaross från 1955 i originalutseende.
Demonterbar bakre motor plåt.
ombyggd till 2" avsmalnad kulbultsframvagn med borttagna bladfjäderpaket
2" Droppade spindlar
ombyggd till IRS bakvagn VW 1303
original VW styrning med förlängd och nedvinklad rattstång
Tillbaka flyttad växelspak som bytts ut mot egenkonstruerat "vertikal gate system"
Handbromsspaken tillbakaflyttad
Gaz GP coilover stötdämpare
Demonterbar helbur


Inredning:
Magnum glasfiber stolar
6-punkts Schrot profi III bälten
Torrsumps tank i aluminium
Hemmasydd inredning med lite kolfiber paneler
VW original hastighetsmätare med inbyggd shiftlight

Fälgar/Däck:
4st BBS RS 7,5x16 ET23 med 5x100 bultmönster
4st 195/45R16 Pirelli P-zero




















Att göra:
Hur mycket som helst men först och främst ska jag...
Konvertera bakvagnen till coilover fjädring utan torrsionsstavar
Köpa/montera Ställbar krängningshämmare fram
Byta styrsnäcka
Tillverka ny rattstång
Tillverka kraftigare styrstänger
Bromsa motorn
Besikta bilen som ombyggt fordon
Rensa upp i motorrummet

Eventuellt också.....
Byta bromsar till Porsche 964 C4 ok med 944T skivor, nav och handbroms komponenter.
Preparera växellådan med nya tätstegade drev och diff. Alternativt
byta ut växellådan mot Porsche 915 4- eller 5-växlad låda
Byta fram och bakskärmar från original till 4 cm ytterbreddade
framskärmar resp 7cm breddade bakskärmar (3cm inner och 4cm ytter)
Smalna av bakvagnen 3cm per sida
Byta fälgar till BBS RS 8x16" ET23 och 10x16" ET11 med Porsche bultmönster


_________________
Johan Thunmarker
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Sat*n i gatan va tuff bil!

Sitter buren i ramen eller karossen?

/oliver

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Tackar!

Fram är den fäst i trösklarna.
Huvudbågen är fäst i plattan och längst bak är den fäst i hjulhusen.

_________________
Johan Thunmarker
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Väldigt trevlig bil!

Fast skulle inte en uppsättning nostalgifälgar bli ännu snyggare.
BRM kanske. Att de är lite smala kan man väl leva med... Eller kanske american racing, de finns ju i stora storlekar och ser nästan ut som EMPI 5-spoke.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



WOW Mycket trevligt bygge!

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Holy cow !

Nejs thumbs up

_________________
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Wankelsport skrev:
....Fast skulle inte en uppsättning nostalgifälgar bli ännu snyggare....



Inget fel med retro fälgar, skulle nog inte välja BRM eller American Racing.
Funderade faktiskt ett tag på minilite fälgar med porsche mönster.
Men för tillfället så föredrar jag BBS RS fälgar
Har precis köpt två 10x16":are och letar efter två 8":are

_________________
Johan Thunmarker
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Underbart porrigt med en femtifemma. Har du flera bilder så ladda upp de genast

_________________
Bo Danerius
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



oj oj så fin!
Bra harmoni i blandningen av delar och stuk.

Bromsarna ger mig mersmak.

Grattis!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



Skikkelig Retro bil thumbs up thumbs up thumbs up
Så fin
Mvh Ketil
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Trevligt att ni gillar den...
Här kommer några till bilder från arkivet....







hoppas ni kan ursäkta att jag visar lite bling-bling




_________________
Johan Thunmarker
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Snygg bil och snygga fälgar!!!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



underbar 55:a ! thumbs up
Citera
Spitfire 2,4 TURBO
Gjovik Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 165



[quote="tumba"]Trevligt att ni gillar den...
hoppas ni kan ursäkta att jag visar lite bling-bling

Bling Bling med smak er aldri feil
Mvh Ketil
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



OJ, WOW, SJUKT FINT BYGGE... thumbs up thumbs up thumbs up
Blev lite kär måste jag erkänna
Mkt fina delar och bil detta, känns väldigt genomarbetat när man ser på bilderna och läser spec..

och den blir juh inte direkt sämre nu med de planerna!
Jösses säger jag bara... du har verkligen lyckats bra

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
tumba
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 70


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering!

Tyvärr så har det inte hänt särskilt mycket sedan jag lade upp tråden med det ska bli ändring på det hoppas jag.
Jag ursäktar mig med att bilen stått hos mina föräldrar i Dalarna medans jag själv bor I Luxembourg. Lite svårt att få något gjort när man i snitt har två mektillfällen per år (Jul och Midsommar)

Hur som hellst, körde ner bilen på släp under sommaren till mitt kallgarage i Luxembourg så nu ska jag nog få lite gjort.
Målet är nu att få den startklar till nästa sommar så att den kan premiärköras på Nordslingan eller SPA.

Det jag hunnit med hittils är att köpa på mig ett sett 17" Camille Gotti fälgar som ska utrustas med R-däck.





Tillverkat lite bakvagns detaljer så att bak fjädringen endast sköts av coilover dämparna.



Modifierat porsche 944 fram hubbar så att de passar folka framvagnen samt tillverkat en ny rattstång med deformations zon. Kände inte för att få huvudet amputerat om jag skulle krocka eller nåt sånt då original stången på -55:or endast är ett grovt fint rör.

Det närmast står på tur är att göra vissa modifieringar av bromssystemet.
Mer om det senare...och denna gång ska det inte ta like lång tid till nästa uppdatering hoppas jag

_________________
Johan Thunmarker
Citera
P.Hagel
Växjö
Här sen Okt 2004
Inlägg: 579



Blir ju bara bättre o bättre.
Keep up the good working man. thumbs up

_________________
Patrik Hagel

Åker
Volvo XC60-D4-2015
Glider Volvo C70 2.4T Cab.2004
Skruvar Golf GTi 1983
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Wow, den här tråden hade man ju missat helt!
En sån fin bil, bling och rejs i härlig blandning, perfekt.
Hoppas på lite tätare uppdateringar och uppgraderingar nu då.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



oj , ja det blir inte mkt bättre än så här .....

Grattis till en mkt fin bil !!

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Barbapappa skrev:
Wow, den här tråden hade man ju missat helt!
En sån fin bil, bling och rejs i härlig blandning, perfekt.
Hoppas på lite tätare uppdateringar och uppgraderingar nu då.


Samma sak här!
Fantastiskt trevligt bygge! Följer med spänning! thumbs up thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Thomas Hälleberg
Borlänge
Här sen Apr 2005
Inlägg: 14



Hej Johan!

Hur passar dom nya fälgarna? Räknade du rätt på et måttet?
Hur mycket sticker dom ut utanför skärmarna?

thumbs up

_________________
Thomas Hälleberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1200 -55
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (30770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande