Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
1, 2, 3   >>
11985 besök totalt
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Tänkte ta slag i sak & lägga upp en ny tråd här under projekt, om det nu är något som kan intressera folk

För er på denna sida, kan de kanske vara svårt att förstå intresset för Toyota..
Så det är lika bra att jag börar med att berätta allt någorlunda från början.. Det hela började med att jag saknade min Corolla GTi, som jag tog min bankörnings premiär med, eller ja, främst 4AGE motorns fina karaktär otroligt mycket, ända sedan jag sålde den..

Sedan dess, hade de blivit en ST162 Celica, som avlöstes av en ST182.. Trevliga bilar, men inte riktigt vad jag gillade innerst inne.. Råkade dessvärre ut för en olycka med min svarta ST182, i början av sommaren!

Vilket i sin tur ledde till att jag fick köra runt i mitt impulsköp, eller vad kallar man en affär som blir av på under 2timmar från intresse till hämtning? Muppo , en AE82.. Eftersom jag veckopendlar, var jag tvungen att ha en bil tills jag hittade något annat vettigt..

Letade, funderade, ältade & undrade.. Höll vid ett par svaga ögonblick på bli en bil av annat fabrikat, men förnuftet drog i handbromsen i sista stund, gång på gång..

Så, efter många om & men, så var allt ordnat, pengar, biljetter & annat nödvändigt..



Klockan 7:35 den 20onde Juli i fjol, dök bussen upp, som skulle ta mig söderut, mot mitt nyförvärv.. En bil som jag aldrig ens suttit i tidigare, men som jag hade höga förväntningar på!



Bussen blev jag rätt less på redan i Sundsvall, så den bytte jag mot X2000..



För att sedan anlända i Gävle, en ort någorlunda mitt i mellan mig & den tidigare ägaren.. Det här var det första jag såg av bilen, efter att spänt ha väntat en stund i ett rätt folktomt Gävle..



Efter ett kort ögonblick stog jag framför, vad som skulle bli min nya bil..



Vi åkte en liten tur, till ett mer avlägset ställe än Gävle Central.. Sedan tittade jag runt lite kring bilen, för att se att de mesta var som utlovat!



Min första sväng med bilen, blev i det mariga vädret, spöregn.. Så känslorna var blandade, alla har vi väll hört hur en mittmotorbil skall bete sig på vått underlag Bara en sån sak om att slå på vindrutetorkarna var inte helt lätt, då crusecontrollen sitter på den annars givna platsen

Efter en kort stund, var mina sedlar bytt mot ett kvitto, & resan hem kunde börja.. Jag yrade omkring som en bortsprungen katt i Gävle, tills jag hittade Toyota.. Gick in & hörde om vägen, & visade bilen för en entusiastiskt säljare, som aldrig tidigare sett en sådan här bil




Det visade sig att jag bara var två rondeller & några krökar, ifrån E4, som skulle leda mig hem igen.. Men vad gör de, jag fick ju titta på några fina bilar & växla en hel del toyota-ord!





När jag kommit en bit på vägen, började jag känna att jag satt mer eller mindre illa.. Tänkte att så här kan jag inte ha det, måste gå att få lite ordning på eländet! Det är inte tätt med rastplatser mellan Gävle & Söderhamn, men tillslut så, stannade till..



Rationaliserade bort musiklådan bakom stolen, & helt plötsligt satt jag riktigt bekvämt, utan att överdriva allt för mycket



Resan fortsatte, efter något stopp för att fylla tanken, som förövrigt bara rymmer 41L.. Stannade jag till hos Toyota i Sundsvall, för att göra ett än mer snopet avtryck hos en Toyota-säljare.. Som f.ö inte ens viste att de tillverkats äldre MR2 än Mk3 som kom i slutet av 90-talet!



Passade även på att tigga åt mig en utställningsskylt, som säljaren tyckte var konstigt att de öht hade, eftersom de aldrig sålt en MR2




Nästa stopp blev på mittsverigebanan.. Efter att ha vart där bara drygt en vecka tidigare med Muppo, i brist på annat, var körsuget tämligen stort.. Men det fick tyvärr vänta, fint att blicka upp mot banan iaf!



Nu är de nära, mindre än 10mil kvar hem..



Strax efter högakustenbron, bevittnade jag något få i detta land får uppleva, mätaren slog över till 100 000Miles..



När det bara var några få mil kvar, stannade jag till & kamouflerade bilen en aning.. Eftersom jag smygit en del med inköpet, här hemma, tänkte jag folk skulle få gissa sig till vad det var jag köpt!



Så kom jag tillslut hem, närmare 10 på kvällen, så kan en typisk dag för en Toyota-entusiast vara..



Hur den här tråden kommer att uppdateras, beror mycket på er själva.. Men redan nu har de hänt en del med bilen, som några av er redan vet, fast de tar jag en annan gång!

Slutligen hoppas jag ha väckt intresse hos er som tittat, & att ni som tjatat om att jag ska lägga upp en tråd blev nöjda

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Hehe kul och bra dokumenterat köp där

Ingen toyota fantast personligen, men den va lite halv frän bilen
Lycka till med bankörningen i sommar..

En liten fråga, va ligger effekt/vrid/vikt på i en sån där?

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nämen herrejösses vad 80 den bilen är thumbs up thumbs up

Jag kommer i.a.f. följa tråden om du uppdaterar den , med en sådan inledning kan du liksom inte bara sluta . Så fram med mer info och planderna för aktiv körning .

P.S. Bilförsäljare kan inte ett smack om bilar, så deppa inte över att de inte kände till din pärla D.S.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Välkommen in på banan.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Berätta mer om motor och låda.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Häftigt, en till mk1. Det kryllar ju inte direkt av dom. Men dom verkar väldigt lajbans. Dom testade faktiskt en i track and race cars för nåt år sedan . Finns ju en racing serie i england för mr2or (å andra sidan, vad har inte en egen serie i england ?)..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Yep, nu är jag nöjd!!! Grattis till köpet, den är snygg och ser trevlig ut!!!! thumbs up Gillar mittmotorkonceptet, har sneglat lite på Porsche 914 då och då men den här är ju inte fel den heller.

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Trevligt, att höra.. Mycket mer 80-tal än så här blir det inte på fyra hjul
Den är riktigt rolig på bana, och roligare, samt snabbare är ju tanken att den ska bli..

Motorn, just nu, är som jag tidigare nämnde en bigport 4A-GE på 1587cc, dubbla överliggande kammar & 16v..
Den lämnar 116HK vid 6600rpm & måttliga 145Nm vid 5200rpm, glädjestoppet slår i vid 7200rpm i min bil just nu.. Typiskt jänkare, de vill inte varva bitarna, normalt ska stoppet ligga vid 7800rpm!

Jag kommer att byta ECU, från en 88 Corolla GTi & hoppas där med få upp stoppet 600rpm.. Tills jag kommer på hur jag ska kunna höja det än mer, motorn ska klara av högre varv än så redan som orginal

Lådan är de inte så mycket att säga om, fempetad & ingen diff, skapligt lågt växlad men jag har inga exakta siffor på det just nu..

Modellen är mycket riktigt tämligen ovanlig, i sommras var det 8st i trafik.. Och endast fyra stycken av första årsmodellen som jag har, totalt, varav min var den enda i trafik..

Gubben på vägverket trodde jag var galen, när jag ringde för att få upplysningarna, när han frågade vad jag hade för bil;
- Det är en liten röd Toyota från mitten av 80-talet..

Han tänkte lägga på, & idiotförklara mig, men fick han ändå att slå på reg-nr & han var tämligen lyrisk när han fick fram resultatet.. Han sammanfattade det hela med att jag med största säkerhet aldrig kommer möta en annan på våra svenska vägar

Fråga gärna om det är något mer ni undrar, så ska jag svara efter förmåga!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



sådärja! det tog ett tag innan projekttråden kom, men till slut så...
se nu till att få lill-räsern körbar oxå

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Selling skrev:
sådärja! det tog ett tag innan projekttråden kom, men till slut så...
se nu till att få lill-räsern körbar oxå


Mm, de tog ett tag, men du ligger ändå mycket efter, du har ju inte ens köpt dig ett projekt ännu
Men du får komma & pilla på min lilla rackare, när du har tid, du har ju sålt skotern nu iaf

Nu är det dags för den första uppdateringen i denna tråd & det blir en dagsfärsk sådan, de förgångna får jag ta vid ett senare tillfälle.. Dvs. de som hänt från köpet fram till nu! Men idag har det skett ett väldigt litet steg för mänskligheten, fast ett otroligt stort för bilen i fråga..



Vad har jag då gjort, jo jag har lagt mig i garaget på en lånad hora & kapat en bult*¤#~#""*
Denna bult har jag bekymmrat mig över länge, och nu är den äntligen av, bara andra sidan kvar.. Men det jävligaste är gjort, & de är otroligt skönt!



Förhoppningsvis ska det bli lite tätare uppdateringar nu ett tag, fram tills bilen står på hjul..
Jag kommer att beställa fjädrar & dämpare under veckan, de blir gula koni efter många om & men.. De billigare sk. coiloversatserna ser inte ut att hålla någon vidare kvalité, mister en del inställningar men med koni kan jag iaf känna att jag köpt kvalité, hoppas jag

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235




Kul med en mr2 till!
ses vi på ss i sommar?

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Rolig liten bil!

Inga bilder på motorn och interiören?

Funderar du på att klämma dit en turbo?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
HenrikSW20 skrev:

Kul med en mr2 till!
ses vi på ss i sommar?


Mm, de vore roligt, tyvärr har jag ju måttligt lång ner till Emmaboda.. Men ev gör jag sällskap med Boberg ner, med hans Trueno, beror lite på hur jag blir ledig.. Förmodar att du kommer att tukta din ST205, hoppas du sätter en fin tid

Freddan72 skrev:
Rolig liten bil!

Inga bilder på motorn och interiören?

Funderar du på att klämma dit en turbo?


Tack, jo den är riktigt skoj faktiskt, och roligare blir den, hoppas jag
Naturligtvis kan jag ordna bilder på det, jag har liggande någonstans..

I grunden är jag sugen på en vass sugmotor, men jag ska erkänna att en mer eller mindre snikig turbokonverntering lockar duktigt just nu.. Vore trevligt, vi får se hur de går, först & främst ska jag skruva ihop bilen, samt besöka SBP!


Annars har jag & en kompis roat oss med dagens nyförvärv, en vinkelslip från Classes, för 189.-



Så nu har den sista bulten i bakvagnen, äntligen fått ge vika..
Desamma gäller för bulten, som envist vägrat släppa i framvagnen, min ynkliga avdragare från Biltema fick erkänna sig besegrad idag!



Fint märke också, vi fick hålla ihop käftarna med en skruvtving, & precis när svordommarna började bli allt för intensiva släppte bulten, skönt..


Så nu är alla bitar, som jag ska pressa i & ur bussningar, lösa från bilen, härligt.. Hoppas få möjlighet att ordna de till veckan..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Läget ser ut som så, att fjädrar & dämpare är beställda, samt betalda.. Besiktningstid är bokad, Klockan 09.30 fredag 29 juni 2007!

Måste ha tag i ett nytt ok, till vänster bak.. Hade spårat upp ett, från en skrot nu så sent som igår.. Men de låg reserverat, & fick idag veta att de t.o.m blivit sålt till en Norsk utan att de uppdaterat i lager

Så jag ryckte upp mig, & gjorde en liten punktinsats i garaget ikväll..


Plockade ner mitt sunkiga oljetråg, för att snygga upp lite & täta om, så jag slipper allt oljeslagg.. Vid höga varv tränger de ut en del, som de är nu!


Efter allt piller, och pjoller, så fick jag gotta mig åt att titta lite på fina motorbitar.. Blev väldigt sugen på att bygga ny motor, & lära sig från grunden


Går det att på något enkelt sätt, se hur pass sliten oljepumpen är? Eller är de bara att byta, eller låta bli att byta, beronde på hur nojig jag blir..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Tänkte passa på att skämma bort mina trogna tittare, om jag har några, med en ny färsk uppdatering..

Hur som haver, så tvättade jag upp ventilkåporna & de sunkiga oljetråget igår kväll..


och lämnade de för lack, idag, de kommer bli en ganska orginell färg


Men nu till den STORA HÄNDELSEN , idag har jag äntligen pressat i de nya bussningarna.. Som jag gruvat mig inför detta, men ack så lätt de gick!

En kompis hade fått en hemgjord press, av en arbetskamrat, som inte längre hade plats för den.. Den är baserad på en upp & nedvänd pelardomkraft, vilket visade sig vara helt perfekt


Varken jag eller han är direkt religösa, snarare långt ifrån.. Efter en otroligt seeg dag på jobbet, tog vi oss ann detta, & inte en enda svordom lades under kvällen.. Rena googörat thumbs up


De tidigare bussningarna var ingen vacker syn, otroligt skönt att veta att de nya nu sitter på plats.. Hårdheten, mellan de nya & dessa, är som natt & dag!


Allt rat, med de nya bussningarna på plats, som nu bara ska monteras fast på lilla bilen igen..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



de händer lite i garaget! thumbs up
man måste nog komma på ett studiebesök snart

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Riktigt kul läsning! Keep up the good work thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Cool bil. Jag har en APEXI old school bränsledator du kanske skulle kunna vara intresserad utav ?
Som är till en AE86:a (samma grejjer ju)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Jodå, Selling, en göör så gött en kan, medan du rallar runt i Tyskland

Roligt att höra att ni tycker de, Alfons & Kristian, sånt får en extra gnista till att uppdatera.. Apexiprylen vore skoj att ha.. Men det är inte riktigt aktuellt än, hör av mig om de blir de, vore ju skoj med E85 också :shifty:

Annars tuffar de på i maklig fart faktiskt, försöker åstakomma något för var dag.. Mycket administrativt arbete den senaste tiden, men nu är förhoppningsvis allt uppstyrt!

Bromsoket bak t.ex, hittade ett begagnat från en skrot, när de var beställt kommer de & säger att det redan är sålt till en Norsk.. Bra snopet, så nu har jag fått tag i ett nyrenoverat, med garanti! De ska ligga på bussen just för stunden, bör dyka upp vilken dag som helst..

Bromsslangarna är förhoppningvis beställda idag, lämnade mallar för att få ett pris idag iaf..

Packningar, hämtade jag ut mot lösensumma hos Toyota igår..

R-Däcken är duktigt försenade, ska inte dyka upp förrän i slutet av Juli, kanske Augusti :? Så jag vet inte hur jag ska göra där, vänta & hoppas att de dyker upp eller försöka hitta på annat håll, förmodligen blir det lite av en kompromiss!

Försökte även få tag i en del nya bultar till hjulupphängningen idag, med mindre lyckat resultat.. 1,25gäng, är inte helt lätt att finna tydligen, största järnhandeln i stan klarade inte av att ordna de iaf.. Blev en del annat, nya bultar till oljetråget, nya förband till drivknutsdamaskerna några muttrar osv..

Snart bör allt vara ordnat, bara dämparna behagar dyka upp i tid..

Så vad har hänt sen sist, kanske ni nu är nyfikna på?

I Torsdags, gav jag mig på att få lös de två sista bussningarna i framvagnen, de som sitter direkt i chassit.. Vilken pina, jag låg som en fiolsträng under bilen & matade med båda benen, uppkrupen i hjulhuset, utan större framgång..

Men som vanligt, med denna bil, går nästan allt att ordna genom att skruva lös ett gäng andra jävliga bultar.. Fästet är bultat med fyra stycken bultar vardera, vrångt & jävligt till! Vad göra? Bara till att ta ner eländet, vägrar att lämna dessa bussningar..

Efter många om och men, så fick jag ner stagen;


Åkte sedan till en kompis, efter jobbet på Fredag med stagen..
Han hade just fått fart på sin kompressor, så först blästrades gängorna!


Ingen dum idé;


Där efter upp i skruvstycke, smörja, dra åt.... först med handkraft, de dög inte, sen med en hammare, de dög inte, sen med en stor yxa, bättre blev de inte

Blästermannen ovan, som är ganska precis dubbelt så stor som mig, började mata med ett långt dragskaft & krafthylsa.. Arbetsbänken började röra på sig, jag fick hålla emot, fortsatte att mata, KRACH, ja tänkte vi, nä tänkte krafthylsan & sprack;


Jakten efter en ny hylsa tog sin fart, ringde hej vilt, & fick upp ett spår.. Vi tog blästermannens cab & åkte iväg, dessvärre fann vi ingen hylsa men de bidde en ordentligt stor rörtång & en skiftnyckel av samma kaliber istället..

Vi bökade på & hade oss, efter att remmarna med cabben var lagda!

Muttern satt kvar, och riktigt hånflinade åt oss.. Och det var ganska precis nu, skyddsmunderingen i form av hörselskydd & glasögon kom fram, samt den ärade vinkelslipen..


Jag blev ganska hispig, när jag såg blicken på blästermannen som nu mer bytt skepnad till att bli vinkelslipsmannen, jag han tänka hur svårt det måste vara att få tag i ett nytt stag... När det dörren till ett ordentligt svordomsföråd plötsligt brakar loss!

Men det var bara någon form av lockrop, för att sänka mutterns värdighet totalt.. För nu var det en huggmejsel som kom in i bilden, & rätt var de var, låg staget löst & den nya bussningen fick ta plats


Bussningen, till andra sidan, gick mer smärtfritt.. Så nu är samtliga bussningar på plats, & de är ett avslutat kapitelt, etappseger


Efter det har verksamheten legat lågt under helgen, för att ta nya tag nu igår.. Jag köpte mig en dremelreplica, COTech naturligtvis, för att avlägsna de nu mer försmå bromssköldarna fram & resterna av de bakre..


Första kapskivan gick åt FORT, men jag han en bit ändå, ca: ½, med hjälp av de andra tillhyggena;


Tillslut var all plåt på sidan av, istället för fast & runt navet;


Samma lika, på de andra fyra sköldarna, så nu är de förpassade till sopåkarna.. Istället för att sitta & se sunkiga ut på min lilla bil;


Började sedan rensa upp runt blocket, & toppen, för att kunna montera de nyalackade bitarna.. Ganska mycket sliten olja som lagt sig, med tanke på att de läkt tidigare, riktigt skitgöra i ordets rätta bemärkelse alltså!

Nu till idag, när jag fick tillbaka ventilkåporna & oljetråget från lack.. Ventilkåporna har badat thinnertunna & blev helt rena in på aluminiumet.. Medan oljetråget fick hålla tillgodo med att blästras.. Håll i er, tror icke ni skådat något liknande tidigare


Som sagt, väldigt rena invädigt, skönt att slippa gammslagget;


Satte där efter igång med att putsa upp lite bitar, i brist på blästring, detta tillhör också kategorin skitgöra.. Sprutar som en ren bläster, på MIG, när jag kör med de roterande stålborstarna.. Men skapligt mycket bättre, än innan blir det;


Begränsade mig till bitarna till framvagnen, för att sedan roa mig med googörat, att montera tillbaka de nylackade ventilkåporna med nya hela & fina packningar;


Tändstiften med kablar väntar jag med, eftersom det kommer bli ett komptest gjort på motorn, när den åter är helt ihopskruvad.. Så här ser de ut, när de sitter på plats, ris eller ros?


Det var allt från nu, vi får se vad som händer imorgon..

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Hornlund skrev:
...en Toyota-säljare.. Som f.ö inte ens viste att de tillverkats äldre MR2 än Mk3..


...nä det brukar inte finnas MK1 och MK2 om det finns en MK3...

Kul att det går framåt för dig!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283


Trådstartare
Trevligt att ni tittar in lite, de uppskattas..

Tack för de vänliga orden Ninjan, de får du gärna fortsätta med.. Stundvis blir jag väldigt less, men gnistan återfinns, eller jag tvingar mig mer eller mindre att återfinna den för jag vill ha ihop bilen nu, & köra :

Dock verkar en del prylar sitta i tjära, så vi får se hur de går, om jag måste krypa till korset & avbeställa mitt möte hos SBP den 29onde..

Imorgon bör mina nya bultar till chassit dyka upp, från en kompetent & trevlig kille på Toyota i Västerås.. Nu är de färdighandlat hos den snikna gubben i stan, han är låångsam, tröttsam & sa jag snål..

Monteringssats till bromsarna har jag också beställt nytt nu, lika så bra.. Annars är de bara stötdämparna, fjädrarna, däcken & bromsslangarna kvar..

Så vad har hänt sen sist, först & främst ska jag visa min To Do List, som tyvärr har blivit längre sen bilden togs.. Men även en del bockar har tillkommit.. Den sista punkten, har jag själv inte plitat ner, men än dock nog den viktigaste


Annars var jag rent fysiskt väldigt lat, fram till Fredag, men försökte styra upp lite däck & annat jox.. Tog mig till jobbet strax efter fem, för att få komma mig hem någon gång & börja med de trista, men ack så viktiga, slipa upp alla chassiprylar.. Så de ser lite anständiga & kanske rent av fina ut, när de blir klart!

Så här såg den främmre kränghämmaren ut, innan jag började, notera även sprickorna i oem bussningen;


och så här blev det, efter en stunds gnolande, i brist på blästerskåp.. Dock otvättat på bilden, så den lätt bruna nyansen beror på rostdammet;


BONUS, är det någon som vet vad detta är? Den satt på höger drivaxel, ringen satt i "gumminavet", som en form av balansvikt nästan.. Själv kom jag aldrig på det, tyckte den var ful & skabbig, så kapade rent av bort den.. Något jag bör sätta tillbaka, eller är de någon fräsig placebopryl, likt klumpen som satt framtill tidigare?


Dessvärre, visade min DremelReplica upp kvalitésbrister.. En förbaskad tur, i oturen, att kapskivan behagade sitta kvar i godset, och inte slungats rakt upp i min skalle..


Alla armar, krängare & stag, fick likvärdig behandling som den främmre kränghämmaren.. Tror inte ni uppskattar ett bildgalleri på en massa rost, som sen försvann på ett 10-tal prylar, men de var ett jäkla göra!

Sedan var det bromsarnas tur, så här såg höger bakok ut innan jag började.. Som förövrigt är enda oket jag inte bytt, det bytte dock den tidigare ägaren förra året;


Efter att jag gjort mitt, så bytte oket skepnad, till att se ut som så här (även här otvättat);


Naturligtvis fick alla ok, samma behandling, utom de nyinköpta som ska sitta vänsterbak.. De var i toppskick, kanonfint var de, väldigt nöjd! De främmre oken fick jag dock upp i näst intill samma nivå, här en bild på de ena av dem;


Här är samtliga delar, som jag gav mig på, inlagda i garaget för att tvättas;


Tvätta, kan kanske tyckas låta som en enkel uppgift.. Enda haken är ju att altl var stängt, och jag började tappa tålamodet att söka efter trasslet.. Högprincipen tillämpades tidigare i höst, för att öht få in bilen i farsan villagarage.. Men tillslut, så dök trasselkartongen upp;


Nästa problem, var så klart att finna T-Röd dunken, vilket blev en än större tålamodsprövande uppgift.. Men den som letar, skall finna som de säger, blev till att agera mulvad, och krypa en bit i bråten bara;


Det är sällan man blir så glad över en dunk ... som då


Samtliga prylar rengjordes, grundligt, med den nyfunna gåvan på dunk..
Bromsarna hängde jag upp i ett piskställ, medan de andra bitarna förpassades till tidningspapper på golvet.. I förgrunden, syns de nya oket, lite blankare än alla de andra, av någon anledning;


Efter en hel del kladdande, så blev allt svart, dessvärre även jag delvis;


Började känna mig tämligen nöjd, över mitt dagsverke & gjorde där med kväll.. Någon gång strax efter midnatt, för att ladda upp för kubbfesten dagen efter;


Av nämnd anledning, blev det inget gjort i Lördags.. Mer än att jag var ut i garaget & tänkte måla på lite, bara för att inse att klockan redan var för mycket!

Söndag däremot, tog jag nya tag.. Började att rengöra skvalplåten, som sitter mellan block & oljetråg.. En väldigt trist uppgift, så jag började rensa ur bagaget en stund istället.. Hittade en rolig sak under mattan, en nyckelring med "hittar du mig, ring polisen & ange denna kod", från Toyota i Vänersborg.. Där kvinnan som tog in bilen, som flyttgods -92 bodde;


Tyvärr inga dollars denna gång, men än dock lite asfaltsmatta.. Väldigt lite, kan inte ha blivit mer än ett par hundra gram


Fast alla mattor, och inredning åkte naturligtvis ut, vilket säkert gjorde något kilo.. Har inte vägt bråten, utan slängde bara upp de på den tidigare nämnda högen;


ECU är tillbaka monterad, tyvärr bara OEM-lådan än så länge.. Vill bara få bilen att rulla nu först, sedan ska jag prova med AE92 GTi burken jag har liggandes, där efter blir de till att gå loss den hårda vägen för att få ett högra varvstopp än 7800rpm som Rollalådan förhoppningsvis ger mig..


Under huven fram skedde samma sak, ut med mattan.. Där under låg de trasigt glas, vilket jag inte sopat undan ännu, hade ingen större lust att befatta mig med vassa saker då, eftersom jag skulle ge mig i kast med en massa dynga strax där efter;


De kladdiga, trånga & pillriga men ack så nödvändiga fick ta sin början;


Sedan samma visa på tråget, tyckte tuben började ta slut efter bara ett par centimeter.. Urch vilken opraktiskt förpackning, men de blev ordning tillslut;


Efter en hel del pillrande, med alla 19bultar & 2 muttrar, satt de äntligen på plats;


Idén att ge sig för denna kväll, och lägga sig för att ta sig upp till jobbet infann sig.. Och så fick de bli, inget mer gjort denna dag!

Idag Måndag, eller ja, nu när jag skriver det här har de hunnit bli Tisdag.. Har jag också gjort en liten insats, även om de satt hårt inne att ta sig ut till garaget

Som bekant, ser de ut så här i alla fyra hörnen av min bil, just nu;


Så återmonteringen började, lite försynt.. Notera de nya muttrarna, & den fina färgen, ser lite trevligare ut.. Dock är de bussningarna som är den stora händelsen, & boven till detta arbete;


Tidigare sa jag att alla bussningar nu var på plats, de var en sanning med modifikation.. För bussningarna till kränghämmarna var ännu inte på plats, vilket jag fixade ikväll;


Monterade även tillbaka främmre kränghämmaren, måttligt trångt där mitt under, men de gick rätt bra;


Ser inte fullt lika tomt ut längre, även om de är mycket som saknas.. Imorgon får jag förhoppningsvis de nya bultarna, så jag kan fortsätta med återmonteringen;


Passade även på att plocka väck de slitna bussningarna, till den bakre kränghämmaren & eräsatte med de nu SISTA bussningarna


Tillsist, skruvade jag ner avgassystemet.. Efter att jag upptäckte en spricka, i ljuddämparen, när jag monterade oljetråget! Måste bli lite för varm, för den där burkens bästa.. Ska åka & svetsa det imorgon, ett nytt system ligger dock på inköpslistan, lutar åt att de kommer att hämtas från en viss engelsk bil.. Men sveta detta, får duga så länge;


Det var allt från nu, dags för mig att sova.. Hoppas uppdateringen kommer till uppskattning, over and out!

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota (AW11) MR2 mk1 -85
1, 2, 3   >>
11985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande