Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8841 totalt)
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Dags för byggtråd, bättre sent än aldrig! År 2006 kortfattad info: Motor modifierad med programmerbart sprut, frontmonterad laddluftkylare, Mits TD4HL-15T Turbo och bättre bränslepump. Chassi: Bilstein/H&R coilovers, polyuretan bussningar fram, ledlager i längsgående bärarmar bak. R-däck. Körde Challenge.nu körningar och ett par vanliga banmöten samt Superstage ganska framgångsrikt. Reportage om bilen i Bilsport nr10 2007 (ute nu!).



Bild från Sviesta oktober 2006 (jag har tappat bort vem som tog bilden, hör av dig om du inte vill ha fotot här) Eller vill ha cred! Strålande foto!


Foto och bearbetning av Kallekotte på LanciaDelta.se

Nu inför 2007 säsongen har chassit finslipats ytterligare, jag återkommer!

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Sluta fresta sådär!

Läste om din bil i Bilsport och inte blev habegäret mindre.

Helrätt bil helt enkelt.

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Henrik E
Värnamo / Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 102



Den ser riktigt fin ut.
Ska du med till Emmaboda iår och försöka slå din gamla tid?

_________________
Henrik Egerbo
Lancia Dedra HF Integrale -92
Yamaha YZF750R -94
Citera
Ozze
västerås
Här sen Nov 2004
Inlägg: 50



fint reportage i bilsport, och fin fin bil.

Lycka till i sommar o hoppas du hänger med till emmaboda.

MVH

_________________
Mikael Olsson
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Henrik E skrev:
Den ser riktigt fin ut.
Ska du med till Emmaboda iår och försöka slå din gamla tid?


Jodå, tanken är att komma ner till Emmaboda och slå min gamla tid.. Under 1.30 ska vi komma den här gången!

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
jurkko skrev:
Sluta fresta sådär!

Läste om din bil i Bilsport och inte blev habegäret mindre.

Helrätt bil helt enkelt.

Mvh /Tim


Tackar thumbs up Det kommer mera..

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Redigt stilig bil du har. Passar väldigt bra i gul. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MGB-65
Sthlm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 135



Ute och åkte igår kväll på St:Eriksgatan vid ca 20:00-20:30? Tror jag såg dig på håll?

Grymt fin bil förövrigt!!!

/Richard

_________________
Richard W F
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
MGB-65 skrev:
Ute och åkte igår kväll på St:Eriksgatan vid ca 20:00-20:30? Tror jag såg dig på håll?

Grymt fin bil förövrigt!!!

/Richard


Jepp! Var ute och körde in nya bromsarna lite försiktigt .. Mer om det snart.

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



dom passar nästan på speedstern så håll i dom hårt!

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Under våren 2007 sker operation "minska understyrning". Bakvagnen i fokus! Inre länkarmsinfästningarna förstärks med stag och så byggde jag en justerbar kränghämmare.


Man tager vad man haver! originalkrängaren är 16mm. En Alfetta torsionstav på 18,5mm togs fram ur gömmorna och med hjälp av Johan "Fulings" strålande Exceldokument fick jag fram att med stela armar i originallängd skulle den bli ca 3ggr styvare än originalet (med viss reservation för sabbad fjäderfunktion vid svetsen). Flera hål i armarna borrades så att den kan justeras till ännu styvare vid behov (tveksamt).


Kränghämmarn på plats bak. Eftersom originalet var "lagrad" i spindeln och "ledad" i karossen behövdes nya fästen i kaross nu när den blev ledad med uniballs i spindeln. Stadigare fästen tillverkades. Bussningen tillverkade jag av material från kasserade drivkugghjul till Hägglunds bandare som jag har kvar sedan lumpen Här syns också stagen till länkarmsinfästningarna, det röda mellan kaross och bakre länkar. Den svarta "buren" runt diffen för over förstärkningen till främre länkfästena.


Camberplattor från Millway till BMW E30 passade utmärkt med nya hål i fjädertornen.


Ett stag mellan fjädertornen avslutar bakvagnens förstärkning. Jag passade på att svetsa ihop ett kamerafäste att sätta på staget. Observera den komfortabla inredningen utan bur och med baksätet på plats! Jag vill inte förlora bruksvärdet med att kunna hämta barnen från dagis En full bur ligger dock och väntar sedan en tid i garaget, men jag hoppas jag slipper montera den, vi får se. Våga vägra bur!

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Marco.S.T.
Höganäs
Här sen Dec 2005
Inlägg: 446



Fan vad snyggt.
Har vänta länge på att få se lite bilder på din bil.
Har hört mycket om bilen men aldrig sett den eller bilder.
Fina uppgraderingar du gör, jag har pratat med Jonas om att vi skulle fixa camber plates men nu får man ju ideer när man ser dina. Passar dom både fram och bak ???
Jobba på och hoppas man ses någon gång. thumbs up

Mvh Marco.

_________________
Marco Sciacca Tunström.
Toyota Supra Mk5 B58
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Du vet vad jag tycker! thumbs up

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Marco S.T. skrev:
Fina uppgraderingar du gör, jag har pratat med Jonas om att vi skulle fixa camber plates men nu får man ju ideer när man ser dina. Passar dom både fram och bak ???
Jobba på och hoppas man ses någon gång. thumbs up

Mvh Marco.


Tack Marco! om man struntar i kunna öka caster passar dom även fram med nya hål i fjädertornen (jag vill minnas att bara det tredje innersta hålet måste flyttas i tornet, för dina torn har gjorts om till Evo-modellens utseende vill jag också minnas). Plattan blir kanske något liten jämfört med stora hålet i tornet (jag tänker på avlastningen mot kaross, men jag tror inte det är något problem). Jag valde dock att låta Millway specialtillverka plattor i rätt storlek med full justeringsmöjlighet av både camber o caster. Samuel på Millway har nu måtten så han kan göra flera thumbs up . Bilder kommer.

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Tjenis igen Tobbe!

Det börjar nästan likna en liten lanciaklubb här inne! Var fick du tag på ledlagren till de bakre längsgående bärarmarna? Standardmått? Krävdes bearbetning? Jag har själv planer på att ersätta gummibussningarna i de tvärgående länkarmarna till kulleder. Fick tips om att detta var ett enkelt ingrepp som endast krävde att man tillverkade ett par hylsor för att de skulle passa i originalhålen. Men det blir ett projekt till vintern, nu är det ju sommar och då vill man ju bara köra.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Hej !

Tänkte slänga in lite bilder från challenge förra sommarn. Jag var billös den dagen och hade bara kameran att leka med. Minns att du malde ner dina framdäck rätt hårt, hoppas det blir bättre denna säsong.








_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Schwerre

Här sen Okt 2006
Inlägg: 6



Måste säga att du har en riktigt fin EVo thumbs up ska bli kul att följa utvecklingen av den här tråden!

_________________
Johan Schwerin, Lancia Delta HF EVOluzione -92
http://www.garaget.org/Schwerre
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Cédric skrev:
Hej !

Tänkte slänga in lite bilder från challenge förra sommarn. Jag var billös den dagen och hade bara kameran att leka med. Minns att du malde ner dina framdäck rätt hårt, hoppas det blir bättre denna säsong.


Kul med bilderna! thumbs up Bilen understyrde (eller min körstil understyrde) rätt mycket då och jag hade för lågt lufttryck i R-däcken, de hann inte bli varma på ett varv konbana. Lärorikt!

_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Tobbe Holst skrev:
En Alfetta torsionstav på 18,5mm togs fram ur gömmorna och med hjälp av Johan "Fulings" strålande Exceldokument fick jag fram att med stela armar i originallängd skulle den bli ca 3ggr styvare än originalet (med viss reservation för sabbad fjäderfunktion vid svetsen). Flera hål i armarna borrades så att den kan justeras till ännu styvare vid behov (tveksamt).


Det där var nästan i överkant smart. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tobbe Holst
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 131


Trådstartare
Specialgjorda camberplattor fram från Millway. Tyvärr hann jag inte få dit casterjusterbara (kom idag) utan nu är castervinkeln original. Camber är ställt till neg 3,0 grader nu. Bilden är lite missvisande eftersom största justeringen är gjord med excentrisk skruv nere vid spindeln, här uppe är det bara finlir. Måste säga att jag är grymt imponerad av finishen på Millways plattor! thumbs up





Förra året led bilen av otillräckliga bromsar. Mot slutet av säsongen, med andra belägg och kylslangar fungerade de åtminstone dåligt hela stinten (utan att försvinna efter halva menar jag..) Men till i år var det hög tid att göra något åt det:


Bild tagen med mobil . Skämt åsido, 330mm skivor och 6-kolvs ok bolt-on till Integrale från Tar-ox!


Bak blev det 313mm skivor med utflyttade originalok.


Fram igen.. jag måste säga att jag inte riktigt kan se mig mätt på dessa bromsar Men så är man väl lite knäpp också.. Dom passar fint i fälgarna också, och nu kan jag slänga 16" reservhjulet, det passar inte ens bak längre..


_________________
Torbjörn Holst

Den gula bytt mot en låg röd..
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Tobbe Holst skrev:


Förra året led bilen av otillräckliga bromsar. Mot slutet av säsongen, med andra belägg och kylslangar fungerade de åtminstone dåligt hela stinten (utan att försvinna efter halva menar jag..) Men till i år var det hög tid att göra något åt det


Det är inte så att det inte hinner bygga vacuum när du kör bara fullgas då? Det hade jag problem med på min Delta, helt plötsligt hade man bara stum pedal och noll bromsar...
Men du kanske har byggt bort servot?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia Delta HF integrale EVOluzione 1992
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande