Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M535i 1986 "Achatgrün"
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22335 totalt)
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Tiden är nu mogen att presentera mitt lilla gröna ban-projekt...

Kort sammanfattning:
Bilen är alltså en BMW M535i -86, som jag enbart använder till banåka. Jag köpte den i april 2006 av Johan Tufvesson i Växjö. Denne Johan är mannen bakom bilens fantastiska skick idag. Han tillbringade åtskilliga timmar, och la ner hutlösa summor på en minutsiös helrenovering av HELA bilen, inkl motor, drivlina, chassi, och kaross. När jag hämtade hem den var den i ett strålande utställningsskick! De uppgraderingar som var gjorda på bilen då var följande:

* Total motorrenovering med det mesta nytt inkl kolvar, stakar och ventiler.
* ordentligt portad topp
* Köhlerkam 290°
* Extraktor till enkelt 3-tums hela vägen
* Motronic-optimerad av TurbOCenter Stockholm
* Motor Nord vägållningskit med Bilstein Sprint och MN-fjädrar
* Handgjort fjäderbensstag fram
* Silentblock i aluminium
* Bakre Casterstag från E32 750
* Alla bussningar i fram/bakvagn nya BMW-original
* Bakaxelutväxling bytt till 3.64
* Uppspänd diff till ca 40%
* Shortshift i lagerbrons
* M5 E34 bromsar fram, original bak

Alltså var den ett helt okej utgångsobjekt att få ordning på...

Motorn är bromsad till 226hk på bakhjulen och 366Nm. Med andra ord en ganska rask bil för att vara en 4-dörrars släde från det glada 80-talet . Det som behövdes ordnas till var ju självklart bromsar och väghållning! Dessutom såg bilen inte alls ut så som jag ville att den skulle se ut (lite väl mycket solfilm/vita blinkers etc... ) Så första veckan gick åt att riva solfilm (stöd kampen mot denna farsot på www.hatasolfilm.com ), och det är inte det roligaste man kan hålla på med! Sedan satt det som sagt vita blinkers på runt om från en viss herr Kinnby , men dessa fick genast stryka på foten för originalditon i härlig orange färg . Eftersom Springbreak på Mantorp bara var en knapp månad bort, blev det lite panikinköp och dito panikmek de sista kvällarna innan premiären. Stacke var som vanligt hjälpsam och fixade fram Performance Friction 97-belägg till framoken, tyvärr fanns inte dessa att få till originaloken bak , så där blev det ingen uppgradering för stunden. Nyinskaffad Motul RBF600 fyllde sedan bromssystemet. Skulle kört med Castrol SRF, men ville prova något nytt. Tillslut var det dags för nya R-däck, och jag valde att beställa Toyo proxes R888 225/45-16 till de fälgar som Johan hade skickat med extra till bilen. Det satt ju AC Schnitzer kopior 18x8,5" på när jag hämtade den, men pga fel ET-mått på dessa fälgar tillät de inte bredare däck än 225 runt om, vilket blev lite smalt på en 8,5" fälg. Så Schnitzer fälgarna såldes, och nya R-däck inhandlades thumbs up . Tilläggas kan att 16"-fälgarna är M5 E28 originalfälgar!

Lite bilder:

På morgonen innan Mantorp maj 2006...








Bromsar från Stacke... thumbs up


Banpremiären på Mantorp 2006



Bilen fungerade bra på Mantorp Park, och jag tyckte att däcken höll bra trots ett visst övertryck. Dock kunde det konstateras att chassit var alldeles för mjukt! Framförallt fram, bak var den hyffsat okej, det kändes att alu-bussningarna i bakvagnen gjorde sitt! Eftersom jag hade sådan tur att Johan T hade en uppsättning M5 E28 krängare löst för en billig penning, när jag hämtade bilen, ville jag nu montera på dessa fortast möjligast! Nästa banmöte var 23 maj 2006, också på Mantorp men i regi av Autostradale. Ett par timmars körning blev det, varav ca 80% i regn. Men det gjorde ingenting, för det var väldigt lärorikt att lära känna bilen i lite halkigare förhållanden, så det blev ca 45 varv nästan själv på banan thumbs up .

Sedan blev det garageläge för den gamle (bilen alltså). Dagen innan BMW SC-träffen på Gälleråsen 1/7 skulle bilen dammas av och få en allmän översyn. Självklart vägrar den att starta . Klockan är då 19.00 och paniken kommer som ett brev på posten! Två dagar senare hittar jag felet... Reläet till bensinpumpen (den i tanken). Ett nytt relä, och bilen startade direkt .

Krängningshämmarna låg där i garaget och såg allmänt sugna ut på att bli monterade. Men eftersom jag under hela sommaren höll på med en ganska omfattande renovering av min lägenhet, räckte tiden liksom aldrig till . Dessutom var det en hel del svetsjobb och lite annat pyssel för att få dit dessa, vilket jag hade lite svårt att få till. Så jag bestämde att det skulle bli ett av vinterns projekt att få på krängarna.

Kinnekulle 29/7 2006, banträff med BMW SC! Härlig dag med fint väder och trevliga människor thumbs up . Bilen funkade bra hela dagen, och banans karaktär passade mig som förare! Efter en lång dag på banområdet avslutades kvällen med en pizza inne i Götene tillsammans med en massa härliga BMW-vänner (Per, Jeppe, Kinnby, Samson mfl). Tyvärr gick inte hemresan lika bra... Kom bara till Laxå, sedan var det stopp . Bilen började rycka och gå jättekonstigt, för att tillslut inte gå alls! Den parkerades på lämplig plats, och lämnades över natten... Som tur var hade min bror varit på Västkustsemester och var på väg hem, via Laxå . Så jag behövde bara vänta i bilen ca 1,5 timme så blev jag upplockad. Lite tur ska man ha ibland . Dagen efter hämtades E28:an med transportsläp och komfortabel dragbil...

Kinnekulle Juli 2006...


Depåsnack med Jan...




Hämtning dagen efter...


Äntligen hemma! 540:n gick stadigt och bra!




[/list]

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



Vilken vacker bil! Jag har alltid varit svag för M535:or! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Härlig bil!

Men du borde skaffa krom njurar och riktiga 16" BBS RS Split, för att få den riktigt original!
Splittarna e riktigt lätta och fina fälgar.

Funkar bilstein sprint bra på bana?

Själv åker jag:

Bilstein sprint dämpare
H&R fjädrar
m5 e28 krängare
Topplagringar ala mer camber.

Även ett litet smakprov på min kärra:


_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Fick lite datatrubbel, så jag slängde iväg det jag hade fått ihop hittills...

Nåväl. Efter kinnekulle började ju självklart felsökning efter bilens självmordsbenägna beteende på vägen hem därifrån. Jag kunde ganska lätt konstatera att generator/batteri inte riktigt lirade som dom skulle, men varför . Efter åtskilliga timmar på olika forum hittade jag en tråd som gav mig en liten gnista i mörkret. För att göra en väldigt väldigt lång historia lite kortare, kan man säga så här: Jag hade problem redan innan Kinnekulle med mina SI-batterier till instrumentpanelen, och på vägen till Kinnekulle dog batterierna helt, och hela kombiinstrumentet slutade att fungera (hast, varv, temp, soppa). Kretskortet som batterierna sitter i styr även varningslamporna, inkl lampan för lågt batteriladd från generatorn. Om den lampan slutar fungera, försvinner även samarbetet mellan batteri och generator, enkelt förklarat . Det lät logiskt och definitivt värt en chansning! Sagt och gjort, Kretskortet plockades bort och lämnades in hos närmaste tv-reparatör som fick löda dit två nya SI-batterier. Tillbaka med allt i bilen... Voila! Startade med en gång, och gick att köra med utan problem

Kretskortet med gamla batterier...


Efter detta stod bilen mest still under sensommaren. Bara ett besök på Sviestad 11/9 vilket var superkul, men det slutade med ett förstört framdäck pga för högt lufttryck och hyffsat hård körning... . Detta medförde att bansäsongen 2006 var över, eftersom nya däck inte låg inom ramen för min höst-budget. Sista träffen på Gälleråsen 7/10 blev det enbart flaggvaktande och lite luftning av 540:n. Fick tips om en ny garageplats till ett förmånligt pris hos en god vän till mig, så bilen ställdes helt enkelt av i mitten av September, och pallades upp inför vinterförvaringen i det nya garaget. Det ligger en bit utanför stan på en bondgård som en kompis till mig driver. Passar mig alldeles perfekt, kul att komma ut på helgerna och snacka lite traktorer och spannmål mellan bilmekandet .

I skrivande stund har det egentligen inte hänt så värst mycket med själva bilen. Dock har jag gjort en del försiktiga inköp under vinter/våren. Detta är vad som är inköpt hittills:

* M5 E34 ok även bak
* Mässingsbussningar till alla fyra oken från Millway thumbs up
* Brembo Sport slitsade skivor runt om från Bromsmannen.se
* Stålomspunna bromsslangar runt om, oxå från Bromsmannen
* 2st Dunlop Direzza 02G Medium 245/40-18
* 2st Kumho V70 Medium 265/35-18

Bromsoken (alla 4) har jag plockat ner i beståndsdelar och även modifierat det som behövdes för att få dit bussningarna från Millway. Oken skall nu inom kort blästras och pulverlackas samt packas om med en renoveringssats från BMWoriginal. Skivorna är en chansning i budgetsegmentet, men ekonomin tillåter inte några dyrare prylar inom området för tillfället. Ska bli spännande att testa! Vad gäller däcken, så blev det inte bättre än att Per Lidbom blev ny ägare till 16"-hjulen i vintras, vilket gjorde att jag fick jaga rätt på en ny uppsättning fälgar och däck. Hade först tänkt satsa på 17", men så råkade jag springa på dessa 18"-däck till ett helt oemotståndligt pris, så det blev lite fetare puckar än det var tänkt från början . Nu fattas bara fälgar... Så om det finns någon där ute i rejsarymden som sitter på ett par billiga 18"-fälgar till en BMW är det bara att höra av sig!

Det kanske låter som att jag knappt rört bilen under vintern, och det stämmer väldigt bra! Har hjälpt min far att bygga ett förråd/carport vilket har tagit en hel del helgtid, och resten av tiden har jag spenderat på jobbet... Men nu ska det väl bli ordning på torpet är det tänkt. Krängarna ska på, bromsarna monteras, svetsa lite på avgassystemet och lite allmänt småpyssel, sedan är den klar för besiktning och nya äventyr på bana! Siktar i nuläget på att ha den klar i mitten på juni. Vi får väl se hur det går...

Vill också understryka syftet med bilen och min inställning till att skruva bil. Bilen har och kommer enbart att användas på banträffar samt dit och hem. Jag är bara en glad amatör som endast kör för skojs skull. Har varken ekonomi/resurser/tid att göra denna bil till en supertouringbil med allehanda tillbehör. Den duger gått och väl till mig och det jag kan prestera på bana, och den kommer att uppgraderas stegvis i mån av tid och pengar. Jag skruvar gärna själv, men besitter inte några avancerade kunskaper i ämnet "plocka isär en bil i beståndsdelar". Därför kommer jag att gå varsamt fram, och känna var gränserna går, både körmässigt och mekmässigt. Främsta orsaken till att jag kommer ta det ganska lugnt är att min ekonomi inte tillåter "6-kolvsok från Ap-Racing med 376mm skivor" eller "Fullt ställbart chassi med femtioelva inställningsmöjligheter och senaste mjukvaran". Några sådana inköp kommer ni aldrig få se i den här biltråden! Jag är nöjd med det lilla, och har inga större intentioner med den här bilen, mer än att den ska gå att ha kul med på bana...

Mässingsbussningar från Millway...


Bromskit från Bromsmannen.se


Framdäcken...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Är vrålåket redo för Gelleråsen 9/6 ?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jhonas Wiik
Järfälla
Här sen Sep 2006
Inlägg: 48



Fint med en till M535i, dock håller jag med Pimplaren, Chromenjurar ska det va'

MVH

_________________
/Jhonas Wiik

Team Hajriders!
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Hobbe skrev:
Är vrålåket redo för Gelleråsen 9/6 ?


Njae... allting beror på om jag hittar rätt fälgar innan, men det är ju inte omöjligt

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Pimplaren skrev:
Härlig bil!

Men du borde skaffa krom njurar och riktiga 16" BBS RS Split, för att få den riktigt original!
Splittarna e riktigt lätta och fina fälgar.

Funkar bilstein sprint bra på bana?


Jo kromnjurar ska på inom kort! 16"-BBS blir ju inte så intressant med 18" däck . Bilstein Sprint fungerar sådär, inte jättebra, men det beror ju på chassit i övrigt också. Ska bli spännande att testa med de nya krängarna...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Brabra! ser inge vidare ut med svarta!

Får man fråga va du ska åka med för fälgar? 18tummarna alltså?

okok, på gata tycker jag att min känns brutalt stabil! ska prova bana senare i sommar, dock har min automatlåda rasat så jag håller på att manuellkonvertera.

m5 krängare gör sjuk skillnad.

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Jättefin bil, verkligen. Det är väldigt mycket stil på M535i. Bra insats att byta tillbaka till orange blinkers, det är ju grymt mycket snyggare än vitt. Säg till om du ska sälja bilen! (vilket jag verkligen inte tror att du skulle göra) thumbs up

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
PeterFlum
Gnesta, Södermanland
Här sen Feb 2005
Inlägg: 123



MYCKET fin bil! E28 är en av BMW's absolut snyggaste bilar. Speciellt i Achatgrön.

_________________
Peter Öberg
Volkswagen Baywindow wankel awd projekt
Volkswagen Passat coupe -73
Audi A3 2.0t quattro
Diverse choppers
Citera
micke80
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 88



Satan vad fin den är! Har sett den live ett antal gånger både före och efter renoveringen.
Helt rätt att byta tillbaka till orginalblinkers, har själv gjort samma sak på min E28. thumbs up

och se till att hålla putsen på den!

_________________
Mikael Färnström

BMW E24
BMW E28
BMW E39

BMW CS #3981
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Tack för alla trevliga kommentarer

Det roliga är att flera av er nämner originalkonverteringen på blinkersglasen, vilket jag fick mycket skit för i somras. Trodde jag var den siste överlevande människan på jorden som prisade original-orange-looken, men nu ser jag ju att det finns hopp för människosläktet...

Ang. 18"-fälgarna så vill jag helst hitta en uppsättning till E36/E46 eftersom de har större et. Litet et (under 20) är döden för en E28 om man ska upp på 9,5-10" bak... Men jag har hittills inte hittat några lämpliga

Putsen på bilen ska jag verkligen se till att hålla, man vill ju kunna bli omkörd med stil...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Per Lidbom
Stocksund
Här sen Mar 2005
Inlägg: 245



Härligt att det är fler som hakar på "orange-trenden" ,en e28 är ritad med orangea glas och passar (enligt mitt tycke) således bäst med den färgen...

Linus, om du blir omkörd blir du det med stil, det lovar jag, men jag kommer inte komma om dig, inte än iaf....

_________________
Per Lidbom

i3S ACS -18
M5 e28 -86
M5 e39 -99
M540i/6 touring (snart M5) -01

...och en jädra massa cyklar.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



linpaul skrev:
... Jag är bara en glad amatör som kör enbart för skojs skull. ... inga vansinnigt dyra prylköp kommer ... Jag är nöjd med det lilla, och har inga större intentioner med den här bilen, mer än att den ska gå att ha kul med på bana...
Sund inställning thumbs up Forsätt att nyttja och njut av ditt mycket fina exemplar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Mmmm, vackert!

Kul att du har startat en tråd om bilen, den är verkligen i fint skick och att smiska den lite på bana mår den ju bara gott av.

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Härlig bil!
Har själv varit sugen på liknande, men är på tok för kass på att skruva för att köpa ett sådant objekt, men vem vet vad framtiden har att erbjuda thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



Härlig bil! thumbs up

Hoppas man får en glimt av den i sommar

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3647



linpaul skrev:
Tack för alla trevliga kommentarer

Det roliga är att flera av er nämner originalkonverteringen på blinkersglasen, vilket jag fick mycket skit för i somras. Trodde jag var den siste överlevande människan på jorden som prisade original-orange-looken, men nu ser jag ju att det finns hopp för människosläktet...

Ang. 18"-fälgarna så vill jag helst hitta en uppsättning till E36/E46 eftersom de har större et. Litet et (under 20) är döden för en E28 om man ska upp på 9,5-10" bak... Men jag har hittills inte hittat några lämpliga

Putsen på bilen ska jag verkligen se till att hålla, man vill ju kunna bli omkörd med stil...



Jag har gjort lika på min M3:a, men redan för fem år sen då vita blinkers glas var absolut måste! thumbs up

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Väldigt snygg bil! Hoppas man får se den någon gång i sommar

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Morgan Wäng
Alfta
Här sen Jan 2006
Inlägg: 39



Jag är avis
Mycket fin bil och du använder den helrätt! Hoppas man får se den i sommar!

_________________
BMW 520i 24v -91 Vinterhäck
BMW m535i -87 Renovering
|Morgan Wäng
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M535i 1986 "Achatgrün"
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (22335 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande