Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO RS -88
tråden läst  
27197 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2  Nästa>>
 
   
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Maj 2007 23:32     Porsche 944 TURBO RS -88 Citera

Tänkte att det var på tiden att jag skrev en biltråd, har inte blivit det på varken Miatan eller Speedstern...

Men i vintras köptes den senaste banbilen och här kommer lite info!



Porsche 944 Turbo S -88
Dvs den specialmodell som delvis baserades på Turbo Cup-bilarna med 250 hk, M030 justerbart chassi, grövre kränghämmare, andra bussningar, större bromsar och M220 diffbroms.
Dessa bilar lackades i "Silver rose" med lite halvporrig vinröd inredning (i slutet av året släpptes fler färger).

Min bil har dessa optionkoder original:
M 030 Sport chassi
M 197 Starkare batteri
M 220 40% Diff
M 288 Strålkastarspolare
M 340 Sätesvärme
M 418 "side protection moldings"(?)
M 437 Elsäte förare
M 438 Elsäte passagerare
M 462 Vindruta 'sekuriflex'
M 490 Klang paket
M 526 Dörrpaneler i tyg
M 573 Klima som fungerar.
M 593 ABS
M 685 Delat bakre ryggstöd
M 758 944 Turbo S modell
M 990 "seat covers front, cloth/cloth/leatherette"

Förre ägaren började bygga om den för att tävla med PCSR så därför har den modifierats en del:
- Heigo helbur (polerad)
- Coilover fram med 90 N/mm fjädrar från Lesjöfors
- Bilstein coilover bak 30 N/mm tillsammans med torsionsstavar
- Stålomspunna bromsslangar
- 18" 993 Turbo fälgar
- Skalstolar OMP
- 6-pkt bälte
- 968 Clubsport hylla istället för baksäte
- Gemballa/Sandén frontspoiler
- Bananvinge med fästen, ändplattor och Gurney flap i kolfiber
- Cup speglar (små...)

Planerna framöver är först och främst att få hem de 17" fälgar jag har beställt för att montera R-däck på.
Sedan ska skalstol även monteras på passagerarsidan och dörrpanelerna bytas ut mot plana plastpaneler.
Är inte så förtjust i den rosa-rutiga klädseln som sitter där nu...
och sedan ska väl avgassystemet bytas ut, får se om jag bygger något själv eller lämnar iväg det.

Tanken är väl att försöka få ner vikten så gott det går och bygga bilen i "RS" anda, dvs en lättare racepreppad version.
Att byta ut originalstolarna var ju ett bra första steg! thumbs up

Här kommer några bilder till.

Bilen rensas inför påställning.


Heigo helbur, 968 Clubsport hylla, skalstol och inredningsfärg...
Det är faktiskt inte så illa som det ser ut på denna bild.


SVKG Sprintrace 1, fotograf Barbapappa.


Slalom på Porsche 944 träffen på F7 Såtenäs, kom 3a i min klass (första gången jag körde slalom faktiskt...).
Fotograf Tobias Hillmersson.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing


Senast ändrad av TPR, 18 Okt 2009 20:36, ändrad totalt 5 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl Birgander
Älvängen





Här sedan: 19 Sep 2003
Inlägg: 2247
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 07:58     Citera

Såg väldans trevlig ut den där, nästa gång man ses kanske man hinner ta en längre titt eller om du stannar en stund till!

Verkar det som att du får dela med dig av bilen i fortsättningen eller?
Det är väl din bättre hälft som kör på första bilden?


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW 320dT -08 | BMW 120iAM -10 | BMW 320iM Cab -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 19:10     Re: Citera

Karl Birgander skrev:
Såg väldans trevlig ut den där, nästa gång man ses kanske man hinner ta en längre titt eller om du stannar en stund till!

Verkar det som att du får dela med dig av bilen i fortsättningen eller?
Det är väl din bättre hälft som kör på första bilden?


Självklart ska vi se till att du får titta närmare på bilen!
Vi hann ju bara hälsa lite snabbt.
Ångrar mig rejält att jag åkte hem tidigt från F7-träffen...

Som tur är så bor den andra hälften (bättre eller sämre... ) i England så än så länge får jag ha bilen för mig själv.
Det var faktiskt första gången hon körde en vänsterstyrd bil och hon blev lite nervös när hon insåg att vi skulle ut på allmän väg med mötande trafik för att komma till rätt landningsbana...


Men hon tyckte det var skitkul att köra slalom och vill nu även testa på bana!
Hmm, får se hur det blir med det...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
NEO
Stockholm





Här sedan: 04 Maj 2003
Inlägg: 440
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 20:14     Citera

Brutalt läcker kärra! Du har verkligen fått till ett fränt stuk .


_________________
/NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 ::
Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +-
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fredrik C
Katrineholm





Här sedan: 19 Nov 2002
Inlägg: 5287
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 20:16     Re: Citera

NEo skrev:
Brutalt läcker kärra! Du har verkligen fått till ett fränt stuk .


Sorry, skrev med lillebrors loggin. Men han tycker säkert samma lika .


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jun 2007 21:15     Re: Citera

Fredrik C skrev:
NEo skrev:
Brutalt läcker kärra! Du har verkligen fått till ett fränt stuk .


Sorry, skrev med lillebrors loggin. Men han tycker säkert samma lika .


Tackar! thumbs up

Tyckte väl jag kände igen namnet...
Men jag kan inte ta på mig hela äran, förra ägaren har ju gjort det mesta av jobbet.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2008 21:25     Citera

Nu så har det äntligen börjat hända lite grejer i garaget! thumbs up
Står uppställd bredvid brorsans Miata och väntar på våren...



Gjorde ett ryck i helgen och började renovera bromsoken fram, har haft ett läckage från en av kolvarna.
Har plockat ur kolvarna men hittar inget synbart fel.
Har en ny tätning till den aktuella kolven men ska se om jag kan hitta till de övriga oxå när oket ändå är bortplockat.



Dessutom har jag skaffat en uppsättning svarta Cup 1 fälgar med halvslitna Bridgestone RE540, så i år ska den definitivt luftas mer på banorna! thumbs up
Har ju även en uppsättning Yokohama 032:or som ligger och väntar.

Att göra innan våren kommer :
- Renovering bromsok
- Kontroll generator
- Kontroll/byte hjullager bak
- Fixa glapp i styrning
- Förbättra bromskylning
- Montering av skalstol och 6-pkt bälte passagerarplats
- Bygga nytt avgassystem från katten och bakåt
- Laga fönsterhiss höger sida
- Byte olja och filter (Catrol Edge 10w60)

Får hoppas jag hinner med allt, det är mycket att göra på racingbilen med riktning m.m...
Funderar på att slänga upp en tråd om den oxå.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kjell 944
Malmö





Här sedan: 21 Jan 2006
Inlägg: 972
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Feb 2008 19:39     Citera

Hej
Snygg bil thumbs up
Är själv inne på samma "tema" som du.
Så jag undrar var du fick tag på Clubsport hyllan?

/Niklas


_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4
BMW 1602 Trackday
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Barbapappa
Mölndal





Här sedan: 23 Feb 2003
Inlägg: 1837
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Feb 2008 19:38     Citera

Nämen oj, här händer det grejer, kul med lite garagebilder. Vad körde du med för däck förra säsongen då, var det r-däck också eller gatdäck?


_________________
Peter Karlsson
Åker numera Polo 6R -14 & Pontiac Catalina 62.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2008 11:18     Re: Citera

Kjell 944 skrev:
Hej
Snygg bil thumbs up
Är själv inne på samma "tema" som du.
Så jag undrar var du fick tag på Clubsport hyllan?

/Niklas


Tackar!
Du får lägga upp en tråd om bilen, om du inte redan har gjort det.

CS-hyllan köpte jag begagnad, hittade den på 944Sverige.
Dock funderar jag på att slänga ut mer av inredningen för att spara vikt och dessutom montera plasthuv och plastrutor inkl bakruta...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2008 11:26     Re: Citera

Barbapappa skrev:
Nämen oj, här händer det grejer, kul med lite garagebilder. Vad körde du med för däck förra säsongen då, var det r-däck också eller gatdäck?


Njaa, så mycket har det inte hänt ännu...
Men jag har iaf börjar och i år SKA jag köra fler banträffar!

Jag fick aldrig mina 17" fälgar som jag beställde från Tyskland (till R-däcken) så jag körde på 18" gatdäck (Bridgestone RE050).
Funkar OK i några varv men sedan blir det varmt och slits fort och dyrt...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
--
Eskilstuna





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 532
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Feb 2008 12:49     Citera

Najs bil...

M 573 Klima som fungerar

Detta måste vara det bästa optionet nånsin!


_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Feb 2008 12:17     Re: Citera

-- skrev:
Najs bil...

M 573 Klima som fungerar

Detta måste vara det bästa optionet nånsin!


Ja det är gott på varma sommardagar men jag tror den måste fyllas på igen...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Dec 2008 18:11     Citera

Jaha, nu var det kanske dags för en uppdatering igen...

Bilen har fått ett nytt garage och tanken är att under denna vintern SKA det verkligen hända lite där!
Förra vinterns "Att göra" lista blev knappt påbörjad pga att racingbilen tog all tid...
Nästa års racingsäsong är fortfarande osäker så jag tänkte lägga krutet på Porschen istället!


Bilen parkerad i det nya garaget.

Inte jättestort men tillräckligt brett för att kunna skruva en del.
Har inte hunnit flytta in så mycket saker i garaget ännu men det är på gång.
Min pappa kom med ett släp lastat med arbetsbord och diverse lådor och hyllor så det ska nog bli bra! thumbs up


Planen inför nästa säsong är att först och främst hitta orsaken till oljudet höger bak.
Trodde att det var hjullagret som var dåligt men är osäker...
Har även plockat ner drivaxlarna, fettat om och monterat omvänt men problemet kvarstår.
Tyvärr har detta oljud gjort att det inte har blivit så många bandagar under året, bara 944-träffen på Såtenäs, SVKG Falkenberg och med Miataklubben på Kinnekulle.
om jag inte kan hitta felet inom snar framtid får Sandén titta på det.


Höstrusket på Falkenberg med SVKG (foto: Barbapappa)



I övrigt tänkte jag försöka hitta mer grepp i framvagnen, planen är ökad camber och spårvidd, ev tillsammans med grövre krängare bak.
Dessutom funderar jag på om jag inte borde kasta ut all inredning och montera plastrutor för att få ner vikten något...
Bromsarna behöver bättre kylning, svarvade skivor och ev. andra belägg.

Skalstol på passagerarsidan skulle monterats redan förra året men den ligger fortfarande kvar nere i källaren.
Dock har jag lovat att tjejen ska få köra en del så då vill jag kunna åka med och ge tips!
Ett nytt avgassystem som låter lite mer ska jag nog också försöka få till.

Bäst att skriva det i listform också så man inte missar något:
- Fixa oljud höger bak!
- Nya topplagringar fram
- Förbättra bromskylning
- Svarva bromsskivor
- Montera nya bromsslangar
- Ev nya bromsbelägg
- Montering av skalstol passagerarplats
- Ta ut inredning?
- Plastrutor
- Bygga nytt avgassystem från katten och bakåt
- Byte olja och filter (Catrol Edge 10w60)


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2009 20:56     Citera

Pga av lathet har det inte hänt så mycket som man skulle vilja i garaget...

Idag har jag i alla fall hämtat mina svarvade och slipade skivor, blev riktigt bra!





Har beställt nya bromsbelägg, tänkte testa Trickstuff TS69, mycket beroende på pris och livslängd.

Hade ett inbrottsförsök i garaget förra veckan men det lyckades som tur var inte...



Har även felsökt oljudet men hittar ingen felorsak...
- Känner inget glapp i hjullagret och det låter helt OK.
- Förra året fettade jag om CV-knutarna på drivaxlarna och bytte sida på dem (efter tips från Sandén).
- Hittar ingen misstänkt kontakt mellan delar vid hård krängning (ljudet hörs bara vid bankörning).
- Bussningar ser OK ut, likaså kränghämmare och tag.

Det enda misstänkta jag kan hitta är att höger drivaxel "klonkar" när man trycker den inåt mot växellådan. Båda drivaxlarna går att rycka utåt/inåt ca +/- 10 mm men det är bara höger drivaxel som går emot ett distinkt stopp inåt växellådan.
Kan detta vara orsaken?
När jag testade detta var drivaxlarnas vinkel samma som när bilen står på marken.


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl Birgander
Älvängen





Här sedan: 19 Sep 2003
Inlägg: 2247
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2009 21:01     Citera

Funderat på hur mycket din växellåda rör sig vid hård krängning?
Kolla om den går emot nånstans.

Rev ner min idag och märkte att den rört på sig lite...
Tänkte fylla bussningen med lite förhårdnande medel.


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW 320dT -08 | BMW 120iAM -10 | BMW 320iM Cab -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FredrikÅ
Skåne





Här sedan: 20 Nov 2002
Inlägg: 2631
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2009 21:07     Re: Citera

TPR skrev:

Har även felsökt oljudet men hittar ingen felorsak...
- Känner inget glapp i hjullagret och det låter helt OK.
- Förra året fettade jag om CV-knutarna på drivaxlarna och bytte sida på dem (efter tips från Sandén).
- Hittar ingen misstänkt kontakt mellan delar vid hård krängning (ljudet hörs bara vid bankörning).
- Bussningar ser OK ut, likaså kränghämmare och tag.


Har du kollat handbromsmekaniken?
Mats, som köpte min gamla röda turbo, har tydligen hittat en ljudkälla där.


_________________
Fredrik Åberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl Birgander
Älvängen





Här sedan: 19 Sep 2003
Inlägg: 2247
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2009 21:10     Re: Citera

TPR skrev:
Det enda misstänkta jag kan hitta är att höger drivaxel "klonkar" när man trycker den inåt mot växellådan. Båda drivaxlarna går att rycka utåt/inåt ca +/- 10 mm men det är bara höger drivaxel som går emot ett distinkt stopp inåt växellådan.
Kan detta vara orsaken?
När jag testade detta var drivaxlarnas vinkel samma som när bilen står på marken.


Är det axeln som nu sitter på höger sida som klonkar?
Satt den på vänster tidigare och ljudet tidigare även var på höger så känns väl det uteslutet?


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW 320dT -08 | BMW 120iAM -10 | BMW 320iM Cab -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2009 17:50     Re: Citera

Karl Birgander skrev:
Funderat på hur mycket din växellåda rör sig vid hård krängning?
Kolla om den går emot nånstans.

Rev ner min idag och märkte att den rört på sig lite...
Tänkte fylla bussningen med lite förhårdnande medel.


Ja, har funderat på hur växellådan rör sig vid stora G-krafter och krängning.
Kanske klonket som man hör när man trycker höger drivaxel in mot lådan kan ske vid hård kurvtagning om lådan rör sig utåt åt höger?
Det är ju bara ca 10-15 mm spel i axialled men samtidigt borde avståndet låda-hjul öka vid krängning.

Vad behövar man plocka ner för att komma åt bussningen?
Drivaxlar antar jag men kanske även transaxeln?


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
TPR
Göteborg/Nödinge





Här sedan: 08 Feb 2005
Inlägg: 2178
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2009 17:55     Re: Citera

FredrikÅ skrev:
Har du kollat handbromsmekaniken?
Mats, som köpte min gamla röda turbo, har tydligen hittat en ljudkälla där.


La märke till att handbromsvajern är fastsatt i kränghämmaren med buntband och åtminstone på vänster sida kunde eventuellt vajern spännas vid krängning.
Tror dock inte så har varit fallet men har fixat bättre lösning.
Kanske ska ta en titt till på detta och ev. lossa handbromsen vid Såtenästräffen (om inte jag har hittat något innan dess).


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Karl Birgander
Älvängen





Här sedan: 19 Sep 2003
Inlägg: 2247
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Apr 2009 18:10     Re: Citera

TPR skrev:
Vad behövar man plocka ner för att komma åt bussningen?
Drivaxlar antar jag men kanske även transaxeln?


Inget av ovan.

Bussningen sitter på en tvärgående balk.
1. Lossa de två bultarna som håller lådan i överkant (13mm skalle på högersidan), 2 kablar på varje sida av lådan.
2. Sätt domkraft under lådan och sänk så du närmar dig torsionröret.
3. Lossa de två 19mm bultarna som sitter i varsin sida, ungefär vid dämparens övre fäste.
4. Nu kommer du åt de 4 13mm skallarna på ovansidan av tvärgående balken och kan lossa fästet.

Ev. behöver du släppa på någon kabel och slang vid bränslefiltret, osäker.


_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW 320dT -08 | BMW 120iAM -10 | BMW 320iM Cab -99
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 TURBO RS -88
tråden läst  
27197 ggr 
1, 2  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.3192   |||   Client render time:
 




o