Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti som ska bli ren banbil.
1, 2   >>
13277 besök totalt
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej!

I början på året köpte jag mig en 323ti som skulle vara "busbil". Tanken var från början att den skulle vara duglig för väg och bana... Efter att ha tagit licensen i april och kört på Falkenberg nu i helgen har hornen växt och jag har bestämt mig för att bilen ska "offras" och bara rulla bana i fortsättningen..

Jag har dock kompromissat en del och gjort misstaget att köpa medelmåttigt (för mjukt) cup chassi från H&R, orginal bussningar mm, mm.. Detta får bli läropengar men nu skulle jag gärna vilja ha lite hjälp att bygga upp en bra setup från grunden..

Bilen idag:
R- däck 215
LSD diff 3,73
H&R cup 35/14 dämpare och fjädrar.
Orginal bussningar
325 insug
Hemma svetsat avgas.
Brembo slitsade skivor fram
PFC 11 fram
Stoptech bak
Stålomdpunna slangar


Funderingar:
Coilovers, vad ska man sikta på?
Har snöat in på delrin bussningar (millway kit) eller kan strongflex duga (billigare)?
Vilka steg hade ni tagit först?
I helgen ska bilen rensas på vikt. Medans jag funderar på valet av bussningar mm. Jag vill inte göra samma misstag igen, att köpa fel grejer för att sedan ångra mig. Då väntar jag och bygger bilen lugn takt.

Välkomnar Alla galna idéer







_________________
Joel Thoren
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Grattis till en rolig bil..
En tanke kan vara att köra vidare med samma coilover, H&R-kitet är bra.. Börja med att lätta bilen, kanske lite hårdare krängare om du upplever för mycket bodyroll.. och sedan lägga tid och pengar på att köra så mycket du kan..

Lätt att gå vilse i pryldjungeln.. men det är oftast inte där mest sekunder/kr ligger.. så lätt bil som möjligt och sedan jobba nedifrån och upp.. bra däck och bromsar så kommer du riktigt långt.. :-)
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Snygg färg
Tycker det låter som att du är på rätt väg redan. Jag körde strongflex innan och nu stumma millway. Svårt att säga. Ingen jätteskillnad. Men tipset är nog trotts allt att inte fastna i byggande utan ha kul kör o låt bilen växa fram så sakta.
Ditt chassie fungerar säkert en bra bit på vägen som tidigare sagt. Jag har ett GAZ compact cup kit (12-15k ca) och måste säga att det verkar stå sig väl.

Utifrån där du står skulle jag säga:
225-245 däck (inget begagnat skit)
Matchande fälgar (8,5-9") med lågt ET
Vikt, vikt vikt! (glasfiberhuv)
2,8 motor (den mest prisvärda uppgraderingen du kan göra)
Skalstol o ratt
M-front från ebay. Kostar inte många kronor och lite fåfäng får man vara

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Köp dig en riktig stol, det gör enormt mycket för körupplevelsen att sitta bra och säkert. En halvbur är ingen dum grej som är rätt lätt att fixa om du kan svetsa. En grej du alltid kommer att brottas med är viktfördelning. Under förutsättning att du inte lever på helium allena så lär du behöva flytta så mycket vikt du kan åt höger. Värt att ha i åtanke när man monterar stol, bygger avgas, lättar etc.

Kör och ha kul, fastna inte på prylar.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Tack för alla svar!!

Bra tips! Speciellt att köra och han kul!
Det är min tanke också, att nöta nöta nöta. Men bilen kränger ganska kraftigt idag och då var min tanke att börja med kränkare eller bussningar för att sedan satsa på riktiga coils när ekonomin tillåter. Frågan är bara vad man ska sikta på?

Om jag låter H&R cup kittet hänga kvar, vad är då effektivaste att börja för att få bukt på krängandet
Det känns tex som att orginal siletbussningarna är trötta trots att dom är nya... Jag kan ha fel.

Min tanke var spontant att köpa stol, lätta och byta bussningar nu mellan körningarna i sommar för att sedan skruva lite mer på Allvar i vinter.

_________________
Joel Thoren
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Sunk skrev:
Grattis till en rolig bil..
En tanke kan vara att köra vidare med samma coilover, H&R-kitet är bra.. Börja med att lätta bilen, kanske lite hårdare krängare om du upplever för mycket bodyroll.. och sedan lägga tid och pengar på att köra så mycket du kan..
Sunk
Lätt att gå vilse i pryldjungeln.. men det är oftast inte där mest sekunder/kr ligger.. så lätt bil som möjligt och sedan jobba nedifrån och upp.. bra däck och bromsar så kommer du riktigt långt.. :-)


Tack! bilen är skitkul! lite roligt att min första "finbil" som 19åring va en 316ti.
Det är just det som är största "problemet". är det krängare som är största boven?


Citat:
Snygg färg
Tycker det låter som att du är på rätt väg redan. Jag körde strongflex innan och nu stumma millway. Svårt att säga. Ingen jätteskillnad. Men tipset är nog trotts allt att inte fastna i byggande utan ha kul kör o låt bilen växa fram så sakta.
Ditt chassie fungerar säkert en bra bit på vägen som tidigare sagt. Jag har ett GAZ compact cup kit (12-15k ca) och måste säga att det verkar stå sig väl.

Utifrån där du står skulle jag säga:
225-245 däck (inget begagnat skit)
Matchande fälgar (8,5-9") med lågt ET
Vikt, vikt vikt! (glasfiberhuv)
2,8 motor (den mest prisvärda uppgraderingen du kan göra)
Skalstol o ratt
M-front från ebay. Kostar inte många kronor och lite fåfäng får man vara

Frapp:
Tack, visst är färgen rivig Med såpass breda däck och lägre ET måste väl bilen skärmbreddas? jag köpte den med 225 och ET20 tror jag och det gnagde i skärmarna... nu sitter det nya 215 federal RSR på. vart hittar man prisvärd glasfiber?

Citat:
Köp dig en riktig stol, det gör enormt mycket för körupplevelsen att sitta bra och säkert. En halvbur är ingen dum grej som är rätt lätt att fixa om du kan svetsa. En grej du alltid kommer att brottas med är viktfördelning. Under förutsättning att du inte lever på helium allena så lär du behöva flytta så mycket vikt du kan åt höger. Värt att ha i åtanke när man monterar stol, bygger avgas, lättar etc.

Kör och ha kul, fastna inte på prylar.

Rikard Ahlin
Hehehe helium, njaa. det låter jag vara osagt men vikten behöver helt klart flyttas över på högersidan
Jag har ju dock inte riktig det problemet i vänstersvängarna eftersom jag får ratta från passagerarstolen då.. en sitta-still stol är ett måste!

_________________
Joel Thoren
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Fyra nya fjädrar i "rätt" hårdhet.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Med risk för att kanske repetera andra så lägg inte pengar på coilovers om du har skyssta dämpare. De lär följa med dig ett bra tag framöver.

-Säkerhet först, dvs montera riktig stol med 6p bälte, gärna halvbur
-Få ner vikten innan du börjar laborera med väghållning
-Börja inte byta motorer/bromsar eller annat utan vikt & väghållning först även om det är svårast
-Använd bilen, lär dig köra och ta hjälp ifall du inte hittar spår. I bmw sport club finns det många som kan hjälpa.
-Köp Millway's grejer rakt genom, beprövat och grym kvalité
-När du reducerat vikt och bytt bussningar är det dags för hjulinställning och cornerweight.
-Lägg pengar på bensin och däck, dvs kör bilen! Mät däcktemp och däcktryck, lär dig ställa in bilen.
Ovan rader är inte jättetuffa mot plånboken men ger massa!

När du känner dig klar med punkterna kan du börja fundera på att öka effekt, bredda bilen, byta bromsar och allt annat de flesta gör innan de sett en asfaltbana.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Tack för grymt bra svar.
Jag kunde inte låta bli att skruva så jag har börjat lätta lite, hoppas på att få tag i ett par stolar att montera innan kinnekulle deb 21:e






_________________
Joel Thoren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Körde du med denna på Falkenberg? Där var en röd som liknade denna iallafall. Minns att den såg mjuk ut men inte så mycket mer tyvärr.

Vi var där med vår blåa 318ti



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Körde du med denna på Falkenberg? Där var en röd som liknade denna iallafall. Minns att den såg mjuk ut men inte så mycket mer tyvärr.

Vi var där med vår blåa 318ti




Yes, det var jag
Jasså det var du som har den blå compacten. Dom verkar poppis!

Visst är den mjuk! jag köpte ju medvetet ett mjukare kit för att bilen skulle funka på gata med, det ångrar jag nu

_________________
Joel Thoren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag hade satsat på ett sådant chassiet som Fredrik Rapp kör med. Verkar vara riktigt prisvärt. Själv kör jag KW och det är fina grekort men kostar en tia extra..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Med risk för att kanske repetera andra så lägg inte pengar på coilovers om du har skyssta dämpare. De lär följa med dig ett bra tag framöver.

-Säkerhet först, dvs montera riktig stol med 6p bälte, gärna halvbur
-Få ner vikten innan du börjar laborera med väghållning
-Börja inte byta motorer/bromsar eller annat utan vikt & väghållning först även om det är svårast
-Använd bilen, lär dig köra och ta hjälp ifall du inte hittar spår. I bmw sport club finns det många som kan hjälpa.
-Köp Millway's grejer rakt genom, beprövat och grym kvalité
-När du reducerat vikt och bytt bussningar är det dags för hjulinställning och cornerweight.
-Lägg pengar på bensin och däck, dvs kör bilen! Mät däcktemp och däcktryck, lär dig ställa in bilen.
Ovan rader är inte jättetuffa mot plånboken men ger massa!

När du känner dig klar med punkterna kan du börja fundera på att öka effekt, bredda bilen, byta bromsar och allt annat de flesta gör innan de sett en asfaltbana.


Hehe alls verkar rörande överens om att lägga mycket tid på banan! Det är nästan lite lugnande att höra! Jag spinner lätt iväg och ska ha ALLT nu nu nu!

Jag har som sagt börjat lätta så vackert, hur är det när det gäller bur? Vad är godkänt? Får man svetsa själv eller är det en skruvad bur som gäller om den ska vara godkänd?

Min tanke är lätting, stol, ratt och ev bussningar nu mellan körningarna Så tar jag dim större bitarna efter säsongen

Vad rekommenderar panelen för storlek på fälgar och däck? Jag har 17" Bbs split RC42 med federal rsr 215 idag.

Jisses vad jag snöat in i min compact.. [/b][/quote]

_________________
Joel Thoren
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
I förrgår skrapades all tjära ut, runt 6-7kg. Det trodde jag inte, Också lite lack på det




Idag blir det en tur ner till Rickard Ahlin i Löddeköpinge för att förhoppningsvis köpa en stol. Det finns möjligtvis ingen i närheten eller på vägen ner som råkar ha Bälte 6-p, ratt eller rattnav??

_________________
Joel Thoren
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Blev lite fundersam ang airbagen när jag nu ska montera stolen i bilen.. Det sitter väl en sensormatta i sätet, hur har ni gjort med den?

_________________
Joel Thoren
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Hmm.. Jag för inte riktigt ihop vad som gäller med FIA märkning och regler för stolsinfäsrningen. Jag hittade reglerna med 4st fästpunkter, anläggningsyta på 6x6cm och minst 3mm stål/5mm alu.

Är det alltså inte godkänt att använda orginal infästningar?
Måste man ha FIA godkänt fäste eller kan man bygga eget med skenor i stål/alu?

Det är mycket nu

_________________
Joel Thoren
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Original infästningar har jag använt i alla tävlingsbilar utan problem. Du kan bygga eget så länge du uppfyller kraven på materialtjocklek som du nämnde.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Original infästningar har jag använt i alla tävlingsbilar utan problem. Du kan bygga eget så länge du uppfyller kraven på materialtjocklek som du nämnde.


Åkajj! Då ska jag jaga tag i lite stål/alu imorgon.
Får ju nästan lite ångest för varje gram man lyfter in i bilen efter man skrapat asfalt!
Tack för prylarna du skickade med idag

_________________
Joel Thoren
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Självklart får du fästa stolen och dess underrede eller liknande i bilens original monteringspunkter. De regler du tittar på är utifall du ska svetsa in egna i karossen.
Sensormatta har passagerarstolen om du har airbag på passagerarsidan, vilket du inte ser ut at ha. Finns en bra lösning på det på autopower om inte annat. Däremot behöver du ett motstånd till rattens airbag om du monterar bort den. Brukar ingå till rattnaven.
Fälgar/däck; finns nog många bud men jag skulle säga 225 45 17 yoko eller kuhmo. Det är stor skillnad på de däck du kör nu och nämnda "riktiga" R-däck. 8,5 eller 9" breda fälgar et ca 20+/-2mm och valsade kanter. ET kan du lösa med spacers. En lätt fälg på under 9kg är fint, men finns ju rätt många prisvärda lockande allternativ typ japan racing etc. annars. Bussningar är ju rätt mycket jobb så kanske det är en bra grej att göra på vintern så du kan renovera ordentligt i lugn o ro. Framvgagnsbussningarna kan du ju dock enkelt byta till excentriska i delerin. Gör mycket på sig.
Bur känns också som ett vinterprojekt. Håller med om svetsbur. Här kommer väl frågan in på om du ska köra den genom sbp.. Men en sak i taget. Kör kör kör

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
frapp skrev:
Självklart får du fästa stolen och dess underrede eller liknande i bilens original monteringspunkter. De regler du tittar på är utifall du ska svetsa in egna i karossen.
Sensormatta har passagerarstolen om du har airbag på passagerarsidan, vilket du inte ser ut at ha. Finns en bra lösning på det på autopower om inte annat. Däremot behöver du ett motstånd till rattens airbag om du monterar bort den. Brukar ingå till rattnaven.
Fälgar/däck; finns nog många bud men jag skulle säga 225 45 17 yoko eller kuhmo. Det är stor skillnad på de däck du kör nu och nämnda "riktiga" R-däck. 8,5 eller 9" breda fälgar et ca 20+/-2mm och valsade kanter. ET kan du lösa med spacers. En lätt fälg på under 9kg är fint, men finns ju rätt många prisvärda lockande allternativ typ japan racing etc. annars. Bussningar är ju rätt mycket jobb så kanske det är en bra grej att göra på vintern så du kan renovera ordentligt i lugn o ro. Framvgagnsbussningarna kan du ju dock enkelt byta till excentriska i delerin. Gör mycket på sig.
Bur känns också som ett vinterprojekt. Håller med om svetsbur. Här kommer väl frågan in på om du ska köra den genom sbp.. Men en sak i taget. Kör kör kör


Jag gjorde egna fästen med 5mm aluplåtar mm. Blev kanon och låååågt!
Stolen är monterad och provkörd! Vilken skillnad i körupplevelse nu när bilen är rensad invändigt!!! Kuuul!!!
Man kände verkligen bilen på vägen på ett helt annat sätt i stolen med

Airbaglampan började dock lysa nu när passagerarstolen är borta och förarstolen bytt? Någon som vet varför?

Håller med helt om att ta dom stora grejerna till vintern. Fokuserar på stol, ratt och rensningen som redan är gjord, sedan ska jag bara köra, köra och köra tills vinterförvaringen

Ser verkligen fram emot kinnekulle!

_________________
Joel Thoren
Citera
Milhouse
Göteborg
Här sen Maj 2016
Inlägg: 83


Trådstartare
Buuu! det var en stor pöl under bilen idag när jag kom ut. Kylaren har gett upp. Den höll trots allt god min

Någon som vet vart man kan beställa en alukyl utan att bli ruinerad och få hem den innan helgen? Vill inte missa kinnekulle...

_________________
Joel Thoren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti som ska bli ren banbil.
1, 2   >>
13277 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande