Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta
1, 2, 3   >>
9282 besök totalt
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej alla

I vanlig ordning så vill jag börja med att tacka funktionärer och tävlingsledning för att de ställer upp med att stå i halvbra väder och duggregn en hel dag så att vi andra får ha roligt. thumbs up Banläggarna hade lyckats utnyttja ytan fantastiskt fint, dubbeltumme för det thumbs up thumbs up

Jag behöver tydligen GPS för navigation och inte till loggning, fast då hade väl damen i burken fått säga "gör om rutt" hela tiden...

Det var mycket tråkigt för Hans D. att han stukade bakdelen på sin Miata, och lite oturligt för en del av oss att sista omgången därmed ströks eftersom tävlingen avbröts. En mental tröst är att "inoffical-GPS-Po-timing" gav mig 75,2 + 72,9 + 71,9 = 220 s i det strukna passet. Men, men - det är bara att gilla läget.

Vi ses på KM3,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Vill också passa på att tacka alla funktionärer för dagens KM thumbs up

För mig kändes det som dubbel (h)julafton.
Först konfirmerades resultatet från KM1 som blev min första pallplats med en 3:e.
Sedan forsatte klang och jubelföreställningen med seger för mig i dagens KM (Roadsport C).


Prispallen i Roadsport C: Pär H 2:a, jag som segrare och Edvin Persson 3:a.

Mycket tråkigt med Hans D som skadade bilen. Tur i oturen ändå att den var fullt körbar. Lite obehagligt då jag satt i line-up kön och ser hur "rescue-bilen" drar i väg och någon säger "han åkte av rejält där borta". Då var det skönt att se Hans komma rullande tillbaka till depån för egen maskin.

Tråkigt att det innebar att sista omgången ströks. Drabbade ju de som hade svårt att hitta runt bland konorna i de 2 första omgångarna.

Jag är dock mycket nöjd med min egen körning då mina 2 genomförda omgångar även gav full pott med 6 godkända varv. Det var väl trots allt det som blev nyckeln till dagens framgång.

Äntligen

Vi ses.

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tråkigt att höra om Hans! och jag som precis sa till en kompis att det var ofarligt just på Bulltofta
Det var kul att se alla, jag lovar, jag SKA köra med er... snart...

Jag var ute och tog lite bilder i förmiddags, ett urval finns här:
http://picasaweb.google.com/andreas.vindal/MGCCKM2

(håller på att ladda upp nu kl 20:20)

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vill också tacka MGCC för dagens KM - bugar och tackar funktionärer.
Grattis till alla segare i klasser - ni hade flytet och turen på er sida, väl värda thumbs up

Tycker tyvärr att detta var det sämtsa KM jag deltagit i - inget illa menat mot MGCC ni gjorde arragemenget så bra det gick med dessa förutsättningar
För mycket väntan, slump-mässiga förutsättningar och konstigt att tider ströks.

Själv gjorde jag bland de snabbaste tiderna i Roadsport C och det känns lite konstigt att inte få utdelning för det Tror också Dennis K var snabb.

Nåväl nästa gång kanske det är någon annan som har turen flytet med sig, detta är ju klubb-racing

Tråkigt med Hans - det kunde ha gått mycket värre, lite plast fixar du lätt. Nu har du incitamentet till att göra den till komporomiss-lös en 100 % räser

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Precis som Josen så räknar jag inte dagens KM som någon höjdpunkt precis...
Den här formen av tävling (köra en i taget => stor risk för olika/orättvisa förhållanden) är egentligen helt ointressant för mig, men eftersom jag betalt för hela året och vill köra hela KM så körde jag ändå 30 mil för 3 minuters körning i regn. thumbs down

Att jag inte hittade runt den första rundan är förstås helt mitt eget fel, men det känns rent ut sagt skit-tråkigt att inte få samma chans som andra i C; jag (och Josen) fick ju inga torra varv räknade. >

Tack ändå till tävlingsledning och övriga funktionärer som lagt ner ett stort jobb på att göra dagen så bra som möjligt thumbs up ; ni rår ju inte över vädret.

Det hade varit kul att få reda på tiderna på mina torra varv - trots att de inte räknas - går det tro?

Sist men inte minst - grattis till alla som lyckades bra idag!

... Och ännu mera sist; Hans: jag hoppas att du får ihop bilen utan allt för mycket strul (och kostnader).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Några av dagens bilder från Bulltofta:


Är det här nånstans det är KM?


Är det här då? (Dennis frågar om vägen vilket belyser lite av dagens problematik)


Till slut fick Dennis upp farten i alla fall.


Fredrik olssons Pontiac Fiero


Christian Almström slutade 4:a i Roadsport C med sin Alfa idag.


Rolf Davidzons MGB i Roadsport B


Teamkolleagan i Biltema - Ulf Gyllenskiöld hade även han problem att få till 3 godkända varv.


Dagens höjdare stod Hans Drangel för. Det var inte denna resa som slutade i en avåkning. (Foto: Ulf Gyllenskiöld som höll i min kamera vid detta tillfälle!)


Edvin Person tog sin första pallplats i KM. Grattis!


Dagens segrare i bilorientering. Förlåt konbana var det visst.


och så var det tvär höger här.


Här var en kon till att runda.


Är Pär och Edvin spekulanter på Dennis Miata?


Josen innan start i sista omgången.


P-o Håkansson hade bra fart i sista omgången som tyvärr räknades bort.




Ulf satsade även han i sista. Det blev dock inga godkända varv då heller


Här verkar ju fler ha kört i alla fall.


Josen som i alla fall fick till ett snabbt varv i sista rundan. Ströks ju till slut då tävlingen avbröts i sista omgången.


Inget fel på satsningen i alla fall. Det slutade dock bland en trave konor denna gång




Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det var en rätt märkligt dag idag....
Jag vill också tacka alla funktionärer och tävlingsledning för ett toppenjobb thumbs up erat jobb uppskattas verkligen. Detta trotts att dagens KM var av de mindre roliga jag kört, men det är inget jag vill lasta någon i klubben för. Vi var nog helt enkelt för många som kom till start vilket ställde till det i planeringen (jag tror inte dagens format fungerar med så många deltagare), dessutom är det få som kan rå på vädrets makter .

Allt var inte skräp. Jag fick för första gången någonsin ta hem en "buckla" . Dock är jag nyfiken på hur resultaten efter det tredje passet hade blivit (jag tror det hade blivit en rejäl rokad i resultatlistan). Jag fick ju inte ens köra det..

Vidare var det riktigt kul att gå runt och prata med allt trevligt folk och det är härligt att se vilken varierad vagnpark som dyker upp thumbs up .

Jag får passa på att gratulera Anders till vinsten i C .

Tackar även för de fina bilderna Anders och Andreas (trevligt att träffas förresten ). Jag har en hel drös bilder själv men jag är för trött att lägga upp dem nu, det får bli i morgon.

Även om det var tråkigt att Hans åkte av var det tur att han inte fick mer än skador på sina plastpaneler.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Tackar som vanligt funkisar och ledning för KM2

Lite knepigt att hitta runt banan var det i början, samt jä...gt halt då Roadsport A körde först
Knappt lönt att bromsa, det blev mycket motorbroms

Jobbade mig upp till en 2a placering (av 4 startande), tror det var himla tight till ettan Janne persson
68.56 stod det på min lapptimer för mitt snabbaste varv, då på torr bana

Alltid svårt att köra på konbana men man lär sig

Summa KM1 KM2 en 3e plats och en 2a plats

om du ser detta Janne Persson, maila mig

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



mx5racing skrev:
Några av dagens bilder från Bulltofta


Anders


Fina bilder, Anders! thumbs up
Bilden på Hans är ju en riktig höjdare!
Att det senare gick illa för Hans är ju inte lika roligt, men den här bilden kan bli en klassiker.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Hans Drangel
Stockholm
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Jag vill passa på att tacka alla för en trevlig dag även om jag personligen kunde ha avslutat den på ett bättre sätt. Bilen klarade sig nog rätt bra och gick som den skulle hela vägen hem. Hoppas det inte blev för stora skador på huset?

// Hans Drangel

_________________
Hans Drangel
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nyfiken på hur han fick Miatan att flyga?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Hans Drangel skrev:
Jag vill passa på att tacka alla för en trevlig dag även om jag personligen kunde ha avslutat den på ett bättre sätt. Bilen klarade sig nog rätt bra och gick som den skulle hela vägen hem.

// Hans Drangel


Skönt att höra att du kom hem ordentligt, Hans.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Grattis till tredjeplatsen Edvin!

och något mer halvOT

http://lh3.google.com/image/andreas.vindal/RmG0VoiHlrI/AAAAAAAAABU/UTI . . . .

Vad är detta för bil?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Roger Gustafsson skrev:
Nyfiken på hur han fick Miatan att flyga?


Ja, det är jag oxo . Jag körde ju själv där och har inget minne av ngt gupp ngnstans!

Jag har hört mazdakillarna prata om "flying miata", trodde det var ngt chassiekit eller så, men nu vet jag ju var dom menade

(Flygningen verkar dock vara i ett helt annat parti av banan än där avåkningen skedde)

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



För att vara en konbana så var den långt över mina förväntningar! Det var ju ändå som en motorbana och inte en slalombana. Trevligt!

Jo, tävlingsledningen hade rimligen ingen som helst chans att hålla reda på vilka som fått köra omgång 2 på vått resp torrt. Att en del i roadsport C fått köra 9 tävlingsvarv och en del 6 tävlingsvarv hade väl sett ännu underligare ut, det får ni väl ändå hålla med om Dennis och Joakim?

Däremot så kan ju ingen ta ifrån Joakim att ha satte några riktigt snabba varv på slutet, varv som nog hade stått sig bra även i roadsport A! Kanske även Dennis satte riktigt snabba varv.

Vad jag däremot tycker man ha synpunkter på är att Bengt, tyvärr framgångsrikt, lobbade för att roadsport A skulle få köra mer än alla andra. 12 tävlingsvarv att jämföra med majoriteten som endast fick köra 6 tävlingsvarv. Fy skäms!

Att fundera på inför ev framtida arrangemang på Bulltofta är att om banan läggs utan korsningar så kanske flera bilar kan vara i banan samtidigt? Inga jämförelser i övrigt (varken m a p vagnpark eller chaffismaterial ) men lite så som race of champions ser ut, alltså arenakörning där bilarna kan vara rätt nära varandra men ändå inte på samma banparti. (menar dock inte att det behöver vara paralellkörning, utan bara att bilar kanske kan släppas ut med 20-30 sekunders intervall.

_________________
Pär Hylander
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Jo, tävlingsledningen hade rimligen ingen som helst chans att hålla reda på vilka som fått köra omgång 2 på vått resp torrt. Att en del i roadsport C fått köra 9 tävlingsvarv och en del 6 tävlingsvarv hade väl sett ännu underligare ut, det får ni väl ändå hålla med om Dennis och Joakim?


Nja - tyckte väl att det också var lite underligt att när mer än halva hälften inte hade fått några tider efter första rundan låta de som hade fått tider få räkna sina ?
Men som Peo sa man får gilla läget

Kanon-bilder Anders thumbs up

Anders o och Hans all heder åt er som gav oss årets miata-bild , verkligen given thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det dök upp långt fler deltagare än vad vi trodde att det skulle göra! Kul!!

Miatan flög för att han missade en sväng. Man ska åka på andra sidan konan som ligger ner till höger om bilen från färdriktningen sett. Vi hade faktiskt dragit banan där Miatan kör (flyger), men vi fick justera efter att ha gjort flygturer under provkörningen ..

Det var alldeles för svårt att hitta rätt på banan. De drygt 150 koner som vi hade räckte inte riktigt. Dessutom måste någon som inte bygger banan vara med och provköra den; någon som är lika "oförstörd" som de tävlande.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jag hade tyvärr inte möjlighet att närvara på tävlingsdagen men jag hade nog lika kul när Dan, jag och Pontus lade ut banan. Det var första gången vi lade konbana så nästa gång kan väl bara bli bättre ? =)

Ett stort tack till De andra som gjorde det "tråkiga" arbetet med att sopa banan(metz) och att fästa ihop däck (thomas mfl.).

Kul att ni gillade karraktären av motorbana, det var det vi ville få fram istället för konbaneknixande.

Vi hade funderingar på att kunna köra race-of-champion stil med 2 bilar samtidigt. resultatet hade dock blivit en mycket kortare bana (utan korsningar) och vi såg det som ett stort problem i de fall den ena bilen skulle köra i konorna, behöva backa/bärgas etc. Dessutom hade vi redan för lite funktionärer. hade vi även behävt flaggposteringar så hade det blivit svårt att få ihop det öht.

Att det var svårt att hitta beklagar vi, dock får vi väl skylla på att det hade behövts fler konor för att leda förarna rätt på banan, vi plundrade området på varenda kon som gick att uppbringa och ändå saknade vi säkert 50 konor för att få till en lätthittad bana. Alternativet hade varit en mycket kortare bana.

Att väntetiden blev lång kanske kan förbättras till nästa år med att man bara kör 2 flygande varv åt gången? vår tanke var att man skulle få upp temp i däcken och horn under hjälmen för att kunna sätta lite bättre tider. Kanske så blir problemet mindre om det blir lättare att hitta runt banan? Sedan ska man kanske bara ta och tävla med sitt snabbaste varv? Då blir det mindre risk för orättvisor.
Jag tycker nog också att man skulle kunna klocka alla varv, inklusive träningsvarven, på så sätt får man fler möjligheter att sätta användbara tiderom t.ex. vädret slår om.

Som jag känner det så är det körtiden som ska vara så lång som möjligt för varje deltagare. Att det blir stor skillnad mot racerbanan är ju inte så konstigt då 20 bilar delar på 2km mot en bil på 1,3km (jag tror dock varaven var längre än så) i detta fall. Just påsläpp/avsläpp är väl det som tar mest tid förrutom avåkingar så vår tanke var att 3 varv skulle ge mest körtid åt alla.

Den flygande miatan flyger precis som Dan sade p.g.a. att han åker ca en bandbredd fel. Vi hade först "råka" lägga banan där men det blev lite väl spännande med nämda lufttur.

Feedback, tack. Tycker ni vi ska behålla banan med denna lägging till nästa år? Vilka partier var bra/roliga, vilka hade man kunnat skippa? vill man hellre ha en lång bana som denna eller hellre en kortare?

Eller ska man stryka Bulltofta helt från KM (vi kan ju ändå arrangera det hela som en x-tra tävling som inte räknas in i helheten?
Personligen tycker jag att det är kul med en konbanetävling och en hillclimb i KM.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lite feedback

Citat:
Sedan ska man kanske bara ta och tävla med sitt snabbaste varv? Då blir det mindre risk för orättvisor.
Jag tycker nog också att man skulle kunna klocka alla varv, inklusive träningsvarven, på så sätt får man fler möjligheter att sätta användbara tiderom t.ex. vädret slår om.


När vi kör motsvarnade tävling i ( SVKG ) Göteborg på Parkbana är det alltid det snabbaste varvet som räknas. Det blir lättare mindre orättvist då och lättare för alla att hitta något snabbt varv. Tror detta med att summera tre varv inte blev bra.

Citat:
Feedback, tack. Tycker ni vi ska behålla banan med denna lägging till nästa år? Vilka partier var bra/roliga, vilka hade man kunnat skippa? vill man hellre ha en lång bana som denna eller hellre en kortare?

Tycker ändå att ni fick till ett mycket utmande och rolig bana - men som du själv skriver för svår att hitta i.
Partiet som jag inte gillade och som störde rytmen var utgången på start och mål, 90-gradern var för snäv och blev skum.
Bättre att öppna upp den och fler chikaner på rakan, det skulle också ta ner farten mot det gula huset och undvika risken av av-åkning som Hans råkade ut för.

Citat:
Eller ska man stryka Bulltofta helt från KM (vi kan ju ändå arrangera det hela som en x-tra tävling som inte räknas in i helheten?
Personligen tycker jag att det är kul med en konbanetävling och en hillclimb i KM.

Tycker att denna typ av tävling heller borde vara en X-tra tävling och inte ingå i helheten och ha ett eget lite pris-bord Just beronde på att det alltid blir lite slumpartat.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Man kanske skulle räkna shoot-out tävlingarna (Minnesberg, Bulltofta) som en egen grupp tävlingar och Motorbanetävlingarna som en grupp? Dvs att utse en totalsegrare i Hillclimb/konbana och en i bankörning/roadsport.

Med tanke på banhyror etc så är konbanorna/hillclimb billigare att arrangera så man kunde kanske t.o.m. få in fler shoot-out arrangemang i kallendern?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Är det någon som har en gps-plot från banan? Då lär det bli lättare att lägga samma bana nästa gång.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eftersnack
2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta
1, 2, 3   >>
9282 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande