Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (40863 totalt)
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



om du behöver glidskenor som mer eller mindre passar rakt av så kan du använda BMW 320-fästen.
Dessa passar sånär på något hål som fick filas lite på.

En lurighet med denna bilen är ju att bältena sitter i själva skenorna. Så om man inte använder färdiga skenor med bältesfästen så får man tillverka egna bältesfästen... vilket inte jag ville ge mig på. Därav 320-fästena

I min bil har jag dessa glidskenor och en stol med bottenfästen. Ovanpå glidskenorna har jag som två fyrkantsbalkar som går tvärs över. I dessa skruvar jag fast stolen. Under fyrkantsbalkarna så har jag av samma material som små klossar som man kan kapa till och på så sätt justera höjden så att man jämnar ut höjdskillnaden som är på höger/vänster sida.

Lösningen fungerade men man kommer tyvärr lite högt upp. Jag är 1.74 och det är inte många cm kvar till taket.


Finns lite bilder i min biltråd (längst ner på sidan):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=20373

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
"Finns "FIA-glidskenor", vanligt inom bla långlopp "

Jo, mina ska vara godkända enligt de uppgifter jag har!

"om du behöver glidskenor som mer eller mindre passar rakt av så kan du använda BMW 320-fästen."

Tack för tipset men grejerna måste vara FIA-godkända. Hittade lite använbar info i din tråd angående stolsmonteringen dock. thumbs up

Verkar som det var stol med sidofästen jag skulle köpt för att göra det så enkelt som möjligt, men så går det när man handlar först och tänker sen . Finns tydligen någon form av adapter för att sätta sidofästen på en stol med bottenfästen. Någon som testat?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Ja då var det kanske dag för en liten uppdatering!!

Fick till slut ordning på stolarna och lite annat smått och gott så det blev premiärkörning på PCS Anderstorp för ett par veckor sedan. Hann även med ett sprintrace med SVKG innan mitt elektronikspöke slog till! . På väg till PCSR Mantorp i lördags ville bilen inte längre än till Borås. Det blev nog många leenden hos medtrafikanter när min fru i sin Citroen C1 kom släpandes på min Porsche . Lite tungt i uppförsbackarna men annars gick det ganska bra. Dock blev den sista tuffa backen ett jobb för traktorn!


Tyvärr så fick jag aldrig mina fjäderben utan nu kör jag med orginalfjädrar, Bilstein sportdämpare samt kraftigare krängare. Fjädrarna göra att banåkandet tyvärr blir lite gungigt men det får duga att köra med i år så får det bli trevligare saker till nästa år.





Racingpremiären är mao uppskjuten till nästa år .

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Ajjajj... Vad var det som spökade då?

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Vet inte riktigt än vad det är som spökar. Gjorde ett diagnostiktest förra helgen och då fungrade allt perfekt enligt den. Det är väl förmodligen något som glappar eller dålig kontakt någonstans. Får riva och leta i elledningarna!

Men jag har gjort annat skoj med bilen!

Satt på feta 19-tummare!



Blir en helt ny bil!



Det gäller att prioritera rätt i sin räcersatsning!!

11 tummare i bak och 8,5 i fram med Michelin PS2 N1 295/30-19 och 235/35-19.

Här finns lite fler bilder på mitt bygge:

http://www.porsche.nu/albums/viewpic.htm?ID=864&set=

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Jag har nu fått hem lite mer eller mindre nödvändiga godsaker från andra sidan Atlanten och äntligen kommit igång med lite mekande.

Satte ihop mina fjäderben bestående av H&R fjädrar och Bilstiendämpare. Dämparna är Bilsteins sportvariant med kortat slag och modifierade kurvor anpassade till de svenska banorna och Michelins R-däck. Fjädrarna är 60mm. Feke Engineering har gjort beräkningarna och Sellholms byggt om dämparna. Tanken är att det även ska kunna gå att lägga lite snabba varv på Nordslingan så småningom.





_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401



Härligt!
Vilka fjäderkonstanter blev det fram och bak?

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Fries skrev:
Härligt!
Vilka fjäderkonstanter blev det fram och bak?

/H


Det ser ut som
200/60/140 bak och
100/60/140 fram... D.v.s. 140 runtom i hårdhet.

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Hälften rätt Björn!

Fram 300N/mm
Bak 140N/mm

Då blir wheelrate följande:

Fram 75N/mm
Bak 90N/mm

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Då var det dags att få fart på mekandet igen. Jag är en av de lyckliga som ska köra på Nürburgring med PCS den 14 septemer!

Det finns en hel del att göra på bilen innan dess så idag tog jag tag i det genom garagestädning och lite behovsinventering. Det är mycket som ska fixas innan bilen kommer ner på marken igen!



Kollade lite under huven och hittade nåt som ser ut som en kylvattenläcka!






Känns som jag behöver plocka ner en del mför att komma åt problemet. Nån som har en teori om vad som läcker?

Hittade även en givarkabel som inte såg så frisk ut!



Bör fixas på nåt sätt.

Nu är det dags att förverkliga min egen saga om ringen!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Vad gör man helst på semestern? Ligger i garaget under bilen förstås!

Zippåsar är en mycket bra hjälpreda.



Shortshifter som väntar på installation i en rörig kupé.



Använder lyfthjälp från ovan för att byta motorfästena.



Tvärbalken nere.



Riktigt oljig och grisig arbesplats. Behöver kanske en ny jordfläta?



Inte så konstigt att det är skitigt när oljetrågspackningen ser ut så här:





En inblick in i det heligaste:





Här var det inte mycket kvar!



De gamla och ny motorkuddarna. En viss skillnad!!



De jobb jag gör under blien nu är
- nya solida motor-, servo och växelådsfästen
- ny oljetrågspackning
- ny shifter ball cup.

Är det nåt mer jag bör göra under bilen när den ändå är isär?

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
En liter avfettning senare:



Lödningen på oljenivågivaren hade släppt. Är långt ifrån någon erfaren lödare men jag fick i alla fall ihop det.


_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Lite nya bilder:

Shortshifter och 928M shifterball cup på plats.
otroligt vilken skillnad på känsla bara när jag torrväxlar. Ser verkligen fram emot första turen!


Har till slut fått till en lösning på övre infästningen av främre fjäderbenet.
Lite nya delar och återanvändning av lite modifierade orginaldelar.



Ny packning till tråget och det nya motorfästet:

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401



Gott att se att semestern ger garagetid och resultat.
Själv ska jag nog ställa på bilen imorgon och ut och testköra lite..

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Härligt att du får igång din! Tidsoptimist som jag är tror jag på en bil på backen i slutet av nästa vecka.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Nu är även de solida fästena till styrservot monterat.



orginalfästen till växelådan och de nya solida:


Nya fästet på plats:


Jag fick släppa ner den bakre balken 1,5cm genom att släppa lite på bultarna för att få in de nya fästena på plats. Det var trångt om plats för att kunna dra åt bulten som fäster i vxllådan men med lite tålamod gick det till slut.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Nu är den påställd och hästarna har fått jobba lite!

På plats till slut: Bilstein/HR a lá FEKE engineering/Sellholms




Racekattar o RMB:




Markkänning efter två år på pallbockar:


Det första intrycket som slog mig när jag sakta rullade nerför grusvägen från vår gård var transmissionsljudet!! oj vilken ljudbild det blev med motor o låda stumt monterade i karossen. Det där lilla rasslet från transaxeln som man hör vi 1200 varv var nu så långt ifrån ett litet rassel det kan komma! Varje gång jag växlade med min underbara shortshifter så hördes ett tydligt klick-klick. Ingen tvekan att växlarna går i.

Sen när jag kom ner på fast mark och kunde trycka på lite kom nästa ljudsensation: AVGASLJUDET!! Helt fantastiskt! Svårt att inte varva ur på varje växel när det låter så gott! thumbs up

Det är nog svårt att få en 928:a att kännas som en gokart men vilken känsla och vilket grepp i överflöd det nya chasit ger. Längtar till första bankörningen.

Ett par mindre bakslag som vanligt när bilen varit isär och stått så länge. Kupéfläkten gick bara i fullfart i läge 4 annars inte alls. Lödningen jag gjorde av oljenivåmätaren höll tydligen inte eftersom bilen efter en stund började varna för låg oljenivå trots gott om olja i motorn. Jag antar att värmen från motoroljan var för hög för det lödtenn jag använde. Någon som har koll på detta?

Känslan i bromspedalen är som tidigare tyvärr riktigt svampig även om bromsarna på denna första provtur tog bra och det var inga problem att få ABS:en att reglera. Fortsättning följer......

Det känns fantastiskt att ha bilen igång igen. Känns hoppfullt inför porscheklubbens Ringenträff i september!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Bromsexamen blir det på lördag förmiddag på Gelleråsen då det är dags för bankörning för första gången på ett bra tag.

Jag har nu även bytt huvudbromscylinder och packat om bromsoken:

http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=42541

Tog en testrunda ikväll för att simulera bankörning. Körde på motorväg, drog upp bilen i ungefär vad man har i slutet på raken på Gelleråsen och gjorde maximal inbromsning ner till ca 60. Upprepade detta ca 20 ggr!! Blev tom lite åksjuk av det hela.

Bromsarna tog distinkt hela tiden utan minsta tendens till mattning eller att pedalen sjönk. Kändes mycket förtroendeingivande. Känslan i pedalen är betydligt bättre efter byte av huvudbromscylinder. Inte lika svampiga längre!

När jag stannade bilen var bromsarna och fälgarna rejält varma. Det var tom så att bromsbeläggen i fram(gula pagid) hade smetat ut lite på skivorna vilket väl tyder på att jag fick upp rejäl temp i bromsarna!

Ska bli riktigt skoj att köra bana på lördag och lufta bilen ordentligt. thumbs up

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Nu är man skönt nöjd efter två dagars banåkande på Gelleråsen. R1 körningen igår regnade nästan bort hellt. Sista timmen blev det ett torrt spår så det gick att stå på lite med mina nästan helt utslitna MP CUP-däck. När jag hörde att det fanns platser kvar i klassik dan efter så var det inget svårt beslut att återvända även idag. Trots en del regn på morgonen var banan helt torr när körningen startade! Dessutom var David på plats med sin mycket vackra och välskötta 28:a. thumbs up

Bromsarna klarade examen med glans. Ingen tendens till att gå varma, bra känsla hela passen. Pedalen skönk något efter hand men bromsarna fungerade precis som dom skulle. Dock kvarstår problemet med anliggande bromsar i bak. Ett konstant gnisslande som är mycket irriterande men som idag i alla fall inte påverkade funktionen.

Nånstans mellan 4-5 timmar aktiv körtid blev det totalt och några bitar har fallit på plats. Efter byte till 928M precision ball cup och en shortshifter är mina problem med att växla ner till trean borta. Nu går den i direkt utan att det hänger sig. Inte akut att montera kylning längre. Kylvattentemperaturen låg stadigt på 90 grader under hela passen vilket känns väldigt tryggt. Byter i första läget enbart ut alla slangar i kylsystemet men kylaren får vara kvar än så länge. Oljetrycket låg stabilt närmare 5 bar de gånger jag kollade det. Bilen känns än så länge mycket välbalanserad och styr in perfekt. Inga tendenser alls till understyrning trots enbart 225or fram. Får väl se hur det känns när jag kommer närmare gränsen.

Under dagens körning började jag allteftersom förstå vilket enormt grepp det är i R-däcken och vågade mer och mer lita på greppet och utnyttja det. Fantastiskt underhållande att köra genom S:et med så mycket grepp! Den största begränsningen sitter i dag definitivt inte i bilen utan i föraren!

Givetvis uppenbarade sig ett par problem när man åker gammelbil. På dagens första pass lossade oljetempgivaren och hängde o slängde under bilen. I slutet på passet kände jag lite oljedoft och när jag kollade tryckmätaren stod den en bra bit över 5, blev lite kallsvettig och körde in i depån. Var skönt att se att det bara var givaren som lossnat. Sen drog bilen väldigt mycket olja under dessa dagar. Jag har ingen uppfattning om hur mycket 4-5timmar bankörning förbrukar olja. Motorn ska ju dra en viss mängd normalt men detta kändes väldigt mycket.

Men summa summarum känns läget lovande inför ringenresan om tre veckor!

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
GTRThomas
Tollered
Här sen Jun 2007
Inlägg: 87


Trådstartare
Då var termostathuset ompackat med nya o-ringar och packningar.

Var ett ganska enkelt jobb mha Dwaynes instruktioner. Det knixiga var att få bort själva huset. Behövdes lite mer våld än vad jag är bekväm med och givetvis lyckades jag göra sönder ett kontaktstycke som kom i kläm men inte värre än att det gick få ihop igen.

Motorrum utan termostathus:


Packningarna och o-ringarna som är av gummi kändes som mer som hårdplast efter 20 års tjänstgörning! Inte så konstigt att det läckte.


Nypackat och fint:


Såg till att fylla blocket med kylvätska innan jag satte dit huset igen vilket underlättar luftningen betydligt. Bytte även kylslangar, 6st blev det, vilket känns tryggt med tanke på bilens syfte. Kvar är slangarna till värmepaketet. Får bytas i vinter.

Handlade alla delar på Porschecenter då de inte var markant dyrare än "pirat"(+10-20%). Det som dock är lite spännade är att en del av sakerna inte var orginal utan ompackade eftermarknadsdelar. Kan vara rimligt med hänsyn till modellens ålder men kändes ändå lite konstigt när man handlat original.

Nu har jag dessutom skruvat på bellypan för första gången sen bilen tog mark igen. Ville vänta och se att den nya oljetrågspackningen var tät vilket den är. Det är snustorrt under bilen!!

Två veckor kvar till ringen och innan dess ett sista genrep på Anderstorp i veckan.

_________________
Thomas Johansson

De sa va gött å leva...annars kan de kvetta!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



GTRThomas skrev:

Handlade alla delar på Porschecenter då de inte var markant dyrare än "pirat"(+10-20%). Det som dock är lite spännade är att en del av sakerna inte var orginal utan ompackade eftermarknadsdelar. Kan vara rimligt med hänsyn till modellens ålder men kändes ändå lite konstigt när man handlat original.

Så du betalade 20% mer bara för att det skulle stå Porsche på pappkartongen?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 928 GTR, demontering pågår
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (40863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande