Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata MX-5 -00 *såld*
6384 besök totalt
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Det blev en liten tripp till Sveriges framsida, och Gessles hemstad igår...



En 00 annaversary. 1,9L 140 hk och 6 växlad. 8700 mil!



otroligt pedantskött av en bilskollärare...



org fjäderbenstag och sportchassi med bilsteindämpare.



Underbar inredning i skinn/allcantara.

_________________
Marcus Marklund
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Grattis till ett bra bilval thumbs up

Men vad ska du med skinnklädsel till
Då det är en jubileumsmodell kanske det inte blir racebil direkt antar jag.

Lycka till

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Fin bil. Men som föregående skriver skinn?! Skinn väger Vad blir det av denna bilen? Ban, bus eller bruxmys? Kolla in Dennis Kullmans bil. Där finns det en massa gott.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Nä racebil är nog inte rätt benämmning...
Mer en kul bil på klubbträffar och konbana.

Framför allt är det kul med en miata som är lite speciell.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Jim
Småland
Här sen Jan 2005
Inlägg: 136



Sitter en Torsen diffspärr i den modellen.
Blir det inte att man tappar effekt med en sådan luftfilterplacering? Tyckte min tappade endel när motorn var varmkörd.
När jag ändå "klagar", förlåt, finns det inget bättre ställe att placera nummerskylten? Tar väl upp mycket plats i hålet för luft till kylaren.
Fin bil med mycket mums mums på

_________________
Jim Kindblad
Mazda MX-5 1.8 -99
Opel Speedster 2.0 TURBO
Opel Speedster 2.2 N/A *såld*
2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda*
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Bilderna är förra ägarens. Jag har inte rört en pinal på bilen.
Ang luftfiltret så går det upp ett rör från fronten till luftfiltret, så det är nog inga problem.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ah, den bilen tittade jag på för några år sedan. Fin! Dock har jag för mig att innertaket hängde. Fixat nu, eller har han tagit bort det? Jag köpte en NA sen istället. Men den är grymt fin. För fin för racing kanske

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Innetaket är kanon, precis som resten av bilen.
Bilen kommer andvändas sparsamt på bana, men mera i konbana och dyligt.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Nu så har Miatan fått lite kärlek.
Nya belägg runt om, bytt olja/filter och allmän överkoll.

Förutom detta så har den fått H&R fjädrar och en rejäl polering (samt även avfettat och högtryckstvättat underede... :roll: )

Vita blinkers monterade och vita positionsljus är på väg hem från Tyskland.

Fälgarna har fått Kumho däck.

Liter bilder från förra helgen.




_________________
Marcus Marklund
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Maccan skrev:
Fälgarna har fått Kumho däck.

Bilen är jättefin thumbs up men är det inte lite tyskstuk på bakhjulen (däcken ser väldigt smala ut i förhållande till fälgarna)?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Dennis Kullman skrev:
Maccan skrev:
Fälgarna har fått Kumho däck.

Bilen är jättefin thumbs up men är det inte lite tyskstuk på bakhjulen (däcken ser väldigt smala ut i förhållande till fälgarna)?
Ser ut att vara nån tum bredare bak som hade mått bra av 225or eller liknande. Men är det 16" eller större är det svårt/omöjligt att fa tag på 225or som är tillräckligt låga.

Nummerplåten i munnen fungerar finfint så länge man inte pressar hårt och länge när det är varmt. Min 03a gick lite varm på Anderstorp när det var 25+ grader när jag glömt att plocka av skylten (två M6 vingmuttrar passar jättefint till orginalskyltfästet) men det är enda tillfället jag märkt nåt på den.
När bilen blir äldre och kylssystemet mera fyllt med guck så blir det viktigare med bra luftflöde.
Dessutom är ju kylvattencirkulationen inte ideal i motorn till att börja med (termostaten sitter i fel ände).
http://949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=106 det går även att bygga själv om man orkar.

Men för bankörning och konbana behöver man ju knappt byta från original chassi för att ha jätteskoj. Skojfaktorn är inbyggd från fabrik.
Jag blir lika förvånad varenda gång jag pressar min förhållandevis orginala 03a, det måste inte vina, skrammla och leva om för att det ska vara roligt.

Men innan du pressar den alltför hårt på bana skulle jag nog fundera på nån rullningsskydd som har rejäl fyrpunktsfastsättning (strunta i diverse godkännanden eftersom du inte har tävlingsabitioner). Möjligen är de krombågar du har lite kraftigare än en del andra men det är stora krafter i rörelse om man har oturen att tippa runt (inte en omöjlighet ens på konbana på flygplats). Observera att jag bara nämner "fundera på", det är upp till dig att välja. Cabben är svårare att hantera med skrymmande båge också (HD Deuce kanske?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Maccan skrev:
Fälgarna har fått Kumho däck.

Bilen är jättefin thumbs up men är det inte lite tyskstuk på bakhjulen (däcken ser väldigt smala ut i förhållande till fälgarna)?


Det är ju meningen!

Jag visste inte hur låg den skulle bli efter sänkningen så jag visste inte vad som fick plats. Har kollat i tyska tidningar kör de flesta med 215/40-16" på 9" fälg.
Jag har andra fälgar med r-däck att tillgå vid tex bankörning.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Maccan skrev:
Fälgarna har fått Kumho däck.

Bilen är jättefin thumbs up men är det inte lite tyskstuk på bakhjulen (däcken ser väldigt smala ut i förhållande till fälgarna)?
Ser ut att vara nån tum bredare bak som hade mått bra av 225or eller liknande. Men är det 16" eller större är det svårt/omöjligt att fa tag på 225or som är tillräckligt låga.

Nummerplåten i munnen fungerar finfint så länge man inte pressar hårt och länge när det är varmt. Min 03a gick lite varm på Anderstorp när det var 25+ grader när jag glömt att plocka av skylten (två M6 vingmuttrar passar jättefint till orginalskyltfästet) men det är enda tillfället jag märkt nåt på den.
När bilen blir äldre och kylssystemet mera fyllt med guck så blir det viktigare med bra luftflöde.
Dessutom är ju kylvattencirkulationen inte ideal i motorn till att börja med (termostaten sitter i fel ände).
http://949racing.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=106 det går även att bygga själv om man orkar.

Men för bankörning och konbana behöver man ju knappt byta från original chassi för att ha jätteskoj. Skojfaktorn är inbyggd från fabrik.
Jag blir lika förvånad varenda gång jag pressar min förhållandevis orginala 03a, det måste inte vina, skrammla och leva om för att det ska vara roligt.

Men innan du pressar den alltför hårt på bana skulle jag nog fundera på nån rullningsskydd som har rejäl fyrpunktsfastsättning (strunta i diverse godkännanden eftersom du inte har tävlingsabitioner). Möjligen är de krombågar du har lite kraftigare än en del andra men det är stora krafter i rörelse om man har oturen att tippa runt (inte en omöjlighet ens på konbana på flygplats). Observera att jag bara nämner "fundera på", det är upp till dig att välja. Cabben är svårare att hantera med skrymmande båge också (HD Deuce kanske?).


Som sagt ,jag har väl inte tänkt att köra jättehårt med denna bil,. Isåfall då hade jag köpt en skabbig, billigare istället. Den är ju verkligen underbart kul att köra.
Ang chassit så upplevde jag den otroligt mjuk med org fjädrarna. Även att det är Bilstein-dämpare orginal...
Men den blev bra myckt bättre med de nya H&R fjädrarna.

Inga mer tips man kan göra för att förbättra?

_________________
Marcus Marklund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Maccan skrev:
Inga mer tips man kan göra för att förbättra?
Hur fort vill du att det ska gå och hur störigt ska det bli?
Visst kränger det rejält med original fjädrar/krängare, men det är kontrollerat iaf (feedback finns där även om det kan gå snabbare).
Lite svårt att förspråka ett konbanechassi när man pillat med andra parametrar själv (det skiljer lite hur lös man vill ha baken när man vill vara snabb i sväng vid 30km/h och 140km/h).
Vi kan börja med att vara överens att dämparnas shimsning inte är den bästa (men dämparmaterialet är det inget fel på, Bilsteinarna går att shimsa om för ca 5 papp, men då gäller det att man vet vad man vill först).
Annars är ju en klassisk Koni+FM en vanlig kombination som är lättsåld när man vill vidare. Kombinera detta med den mängd krängare som du tycker lämplig (RB's rörkrängare (den näst grövsta) fram och original 12mm bak tex). Detta har fungerat finfint i konbana i flera år men vi har ju ingen jättehård serie i Sverige så det är lite svårt att veta hur långt det räcker egenterligen. Den lösningen är absolut inga problem att leva med på en pendlarbil iaf.

om du vill ha mer fjäder så blir det att använda racingfjädrar och fixa till dämpare som kan använda dem. TEIN Flex är ju inte ett illa val. Med duktiga dämpare går det att leva med rätt mycket fjäder på gatan också (men 90 N/mm fram börjar bli lite mindre crusing).
När det gäller fälgar/däck så mår Miatan alltid bra av små lätta fälgar och höga däcksidor (allt blir mer förlåtande). Satsar du lite mer på konbana så går det snabbare med 225or. 949racing.com har lite mer info att gräva i om det. Dyrare däck och inte så mycket att välja på (Kumho och först iår Toyo i 225/45-15).

Du har ju en bilmodell där i princip alla möjliga kombinationer redan testats i ett antal driftfall, det gäller bara att gräva fram informationen (det kan vara lite jobbigt att hitta anledningen till att vissa saker är självklara men då är det bara att fråga, nån minns ibland varför).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
En ny slutburk har monterats:



Man får passa på medans vädret tillåter...


_________________
Marcus Marklund
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Lite bevis på att bilen andvänds.
Uråsa 7/9 med Attitudemotorclub





Bilder tagna av S Silverudd

_________________
Marcus Marklund
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323


Trådstartare
Nu är denna bilen såld...

Men det kommer garanterat bli en miata igen.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Du ska inte köpa en som är färdig för roadsport?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata MX-5 -00 *såld*
6384 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande