Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -75 - Såld
1, 2, 3   >>
21608 besök totalt
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Lägger upp lite fakta och bilder kring renoveringen av min Escort MK2. Renoveringen går sakta framåt då jag enbart har möjlighet att renovera på sommaren. Bilen rostlagades och var nästan klar för besiktning 2003.

Sommaren 2007 plockades bilen hem från sin vinterförvaring för att fixa det nödvändigaste för att få bilen besiktigad.

Bilen är en Ford Escort MK 2
1300 Motor
Ca: 11000 mil

Saker att åtgärda innan besiktning:
Montera nyrenoverad framvagnsbalk (Blästrad och målad) Klar!
Gå igenom bromsarna, en gång till (Fixade allt innan en längre förvaring) Klar!

Saker att fixa framöver:
Nya bladfjädrar: Fjädrar, bussningar och sänkblock har anlänt. Ska montera dessa så fort som möjligt. Klart!
Spackling, slipning och målning. Bilen är flerfärgad nu efter att mycket rost lagats.
Hitta några trevliga fälgar (Minilite). Nöjer mig med de LM fälgar jag har nu tills bilen blir lackad.

I övrigt så kommer bilen att hållas så original som möjligt. Framöver kan tänkas att en snabbare motor monteras samt att väghållningen modifieras. Men den ska ändå se original ut.

Här har ni som uppgraderar era Escorter ett bra tillfälle att "kränga" era originalgrejer. Bara att passa på

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare





_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Välkommen i gänget!!!

Ser bra ut!

Enkelblad hittar du på Escort MkII, kolla på skrotarna. Börjar bli ont om dom, så skynda..

Vad har du för planer?
Ny motor?
Kent, Pinto, Zetec? Eller något helt annat??

5 växlat?

Hör av dig om du behöver råd/tips..

Lägger in en liten inspirationsbild..

_________________
Håkan Persson
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Jag ska kolla med skrotarna. Funderar dock på att undersöka vad firmorna i England kan erbjuda, kan vara bra att få lite hårdare fjädring samt nya bussningar.

Vad gäller motor så blir det original till en början. Ska jag byta så kan det nog bli en 1600 med diverse GT prylar. Beror på hur svårt det är att hitta prylar.

Men prio nu är att få hem bilen, besikta den samt börja med att färdigställa rostlagningen.

Kommer att lägga ut lite nya bilder efter att jag hämtat bilen från förvaringen.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



www.rallydesign.co.uk har väl nästan allt utom karossplåt. thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Jag köpte Capri 2.8 enkelbladisar av tickover. Tänk på att köpa sänkblock, eftersom fjädrarna är hårdare och högre. Jag köpte även framfjädrar av dem, var noga att påpeka att det INTE är en RS, annars får du fel fjäderdiameter... (Det misstaget kostade mig ett par veckor... )

Lycka till!!!
Magnus

_________________
Magnus Harling
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Jag var och hämtade bilen i helgen. Besiktningstid är bokad till 16 juli och det ska nog inte vara några större problem att få den godk. Körde den hem och den gick som en klocka, förutom lite fastrostade bromsar.

Bilen fick sig en tvätt och städning (Lägger upp lite bilder sen)

Något som däremot behövs ganska akut är nya hjulmuttrar. Vet någon vart man kan få tag i nya sådana. Misstänker att det är tumstorlek på dem, ingen ända på fälgkorset ville passa bra.....men de var rostiga så att det är svårt att avgöra.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Jag har beställt av Däckia nångång..

_________________
Håkan Persson
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Var inne och kollade på Ticover som jag blev tipsad om. Verkar vara en bra sida, bara det att bladfjädrarna dom säljer är Svenska!!! Någon som vet vilka som tillverkar dom här i Sverige? Isf. är det billigare att köpa dom här eller är engelsmännen billigare iaf??

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Rally design och Burton är nog några av de mera välsorterade ställena..

_________________
Håkan Persson
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Konstaterade att huvudbromscylindern läcker. Tänkte renovera upp den innan bes. Är det någon som har tips på vart man kan få tag i repsats alternativt bra pris på utbytescylinder? Sen lyser varningslampan för två-krets bromssystem. Hur får man den att sluta lysa? Borde vara någon sensor i fördelaren.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Har jobbat lite med bilen inför besiktning på måndag (16/7). En genomgång av samtliga bromsar och lite annat småfix så har jag fixat det man kan förutse blir problem.

Lite bilder tagna med mobilen. Ingen skönhet men det är på gång.








Ska plocka isär en gammal hyvudbromscylinder i helgen för att se om den går att renovera med nya packningar.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



det är sån ball färg på din escort, hade en consul 72 en gång med samma kulör thumbs up
huvudbromscylindrar brukar gå utmärkt att renovera bara de inte rostat för mycket i loppet, lite går att hona ur såklart, ibland är det svårt som fan att få i tätningarna utan att skada dem, jag brukar ta overheadplast och göra en tight tratt/rulle som man fettar in med monteringsfett för att få tätningarna över kanten utan att skada dom. brukar funka bra.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Bilen gick igenom besiktningen idag utan anmärkningar. Jämna bromsvärden och bra co-halt. Nu är det bara att fortsätta renoverigarna. På tur står ny framvagnsbalk samt byte av bladfjädrar. Måste bara hitta någon bra återförsäljare av fjädrar.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Grattis!

_________________
Håkan Persson
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Tackar! Det är skönt att ha den bes. Kul att köra bilen lagligt nu. Har kört en del och den går fint.

Jag har hört att bladfjädrar till Capri passar Escort. Någon som har erferenhet av det? Vet någon längd och bredd på bladfjädrar till Escort MK2?

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
En bild innan det bar av till Svensk bilprovning. Fälgarna är inte helt rätt på en 70-talare men jag var tvungen att slänga på nya däck då de gamla hade en hel del sprickor.



Ingen som vet bredd och längd på bladfjädrar till Escorten. Har inte tillgång till min bil så att jag kan mäta.

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



vad jag hört så ska capris bakfjädrar passa escort ,läste det i nån gammal tråd på fmcs
kommer jag ihåg så kan jag mäta mina lösa fjädrar på onsdag

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Jag har för mig att Caprins fjädrar är 2" breda och att man måste "justera" bredden lite..

_________________
Håkan Persson
Citera
Old blue oval
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Hmm.. Nu har jag tänkt några dagar!
Det jag skrev innan stämmer inte
Kom just ihåg vad jag blandat ihop det med, MkII fjädrar passar inte på MkI, de är 10 mm för breda.
Däremot tror jag att Capri kan passa MkII, eller?
Vet inte mycket om MkII, däremot en del om MkI...

_________________
Håkan Persson
Citera
Henrik L79
Västerås
Här sen Sep 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Tack för lite bra tips. Jag har mätt mina fjädrar nu. De är ca 120 cm långa och 60 mm breda. De fjädrar som säljs till Capri nu är 50 mm breda....möjligt att de passar. Men den här firman i England säljer bladfjädrar, funderar att köpa från dom. Någon som har någon erfarenhet av dom?

Det här är deras utbud på fjädrar.
http://peterlloydrallying.co.uk/index.php?cPath=18_39&osCsid=f739b . . . .

_________________
Henrik Liljeros

Ford Escort MK2 -75
Citroen Xsara - 04
Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD
Volvo 740 -88 - SÅLD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MK2 -75 - Såld
1, 2, 3   >>
21608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande