Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
25 besök senaste veckan (51949 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



jbergin skrev:
Stacken skrev:
Kanske dum fråga men ser man alltså banan grafiskt i datorn?
Finns det någon sorts demo eller liknande mjukvara så man kan kolla hur det ser ut och funkar.


Hej Pierre,

Visst gör det, ladda hem DriftBox Tools från www.driftbox.com/dlsoftware.html. Det är den skarpa versionen. Sedan är det bara att plocka bland de uppladdade filerna från olika chaufförer här på rejsa. thumbs up

Finns också video och skämdumpar på www.mindation.com.


Tack för tipset, här skall testas .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jag sitter just och ska titta på filerna från dagens varv, och jag får bara upp två filer, trots jag har kört 4 varv med driftboxen igång. När jag dubbelklickar på dem så får jag ett svar att det finns drop outs och jag ska använda file repair. Trots att jag gör det så funkar det ändå inte, vad är fel? Har provat formatera minneskortet och ska prova installera om driftbox tools. Hjälp!

edit: Jag kör med extern antenn och jag befinner mig på Nordschleife, har inte haft några indikationer på att jag har haft dålig signal.
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Jag sitter just och ska titta på filerna från dagens varv, och jag får bara upp två filer, trots jag har kört 4 varv med driftboxen igång. När jag dubbelklickar på dem så får jag ett svar att det finns drop outs och jag ska använda file repair. Trots att jag gör det så funkar det ändå inte, vad är fel? Har provat formatera minneskortet och ska prova installera om driftbox tools. Hjälp!

edit: Jag kör med extern antenn och jag befinner mig på Nordschleife, har inte haft några indikationer på att jag har haft dålig signal.


Maila mig filerna på johan.bergin@gmail.com så tittar jag ASAP.

/Johan

_________________
Johan Bergin
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



BMWTobbe skrev:
Jag sitter just och ska titta på filerna från dagens varv, och jag får bara upp två filer, trots jag har kört 4 varv med driftboxen igång. När jag dubbelklickar på dem så får jag ett svar att det finns drop outs och jag ska använda file repair. Trots att jag gör det så funkar det ändå inte, vad är fel? Har provat formatera minneskortet och ska prova installera om driftbox tools. Hjälp!

edit: Jag kör med extern antenn och jag befinner mig på Nordschleife, har inte haft några indikationer på att jag har haft dålig signal.


Reparera filerna, därefter dubbelklickar du på BTG som du kan ladda ner i NS tråden. Då kommer varven att delas in. Tryck därefter på lapptiming, då kommer dina varv upp i ny ruta, klicka på grafen och välj i vilken ruta du vill öppna den. Sen kan du spara varven var för sig.

om du satte igång driftboxen hemma och inte drog strömmen på hela resan får du endast en fil.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Jag har nu installerat driftbox tool och sedan laddat ner lite *.dbn filer här. Jag har läst in en sådan fil genom att trycka på load all och peka ut filen. Den gör något och man kan se en liten bild på banan längst ner till höger, men nu då? Jag skulle vilja få upp en graph på banan och sedan kunna se i grafen hastigheter, spårval osv.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Daniel Gudmundsson skrev:
BMWTobbe skrev:
Jag sitter just och ska titta på filerna från dagens varv, och jag får bara upp två filer, trots jag har kört 4 varv med driftboxen igång. När jag dubbelklickar på dem så får jag ett svar att det finns drop outs och jag ska använda file repair. Trots att jag gör det så funkar det ändå inte, vad är fel? Har provat formatera minneskortet och ska prova installera om driftbox tools. Hjälp!

edit: Jag kör med extern antenn och jag befinner mig på Nordschleife, har inte haft några indikationer på att jag har haft dålig signal.


Reparera filerna, därefter dubbelklickar du på BTG som du kan ladda ner i NS tråden. Då kommer varven att delas in. Tryck därefter på lapptiming, då kommer dina varv upp i ny ruta, klicka på grafen och välj i vilken ruta du vill öppna den. Sen kan du spara varven var för sig.

om du satte igång driftboxen hemma och inte drog strömmen på hela resan får du endast en fil.


Jag kom så långt att jag lyckades importera filerna efter dina instruktioner, men jag kan inte heller få upp någon loggad graf med mina spårval över banan. Jag ställer mig alltså i samma led som kotten och väntar med spänning på lösningen på dramat
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



kotten skrev:
Jag har nu installerat driftbox tool och sedan laddat ner lite *.dbn filer här. Jag har läst in en sådan fil genom att trycka på load all och peka ut filen. Den gör något och man kan se en liten bild på banan längst ner till höger, men nu då? Jag skulle vilja få upp en graph på banan och sedan kunna se i grafen hastigheter, spårval osv.


om du går på *Load all* och laddar upp graferna (varven) filen heter .dbn, och sedan går på *load all* fast på den lilla pilen bredvid till höger. Så kommer *load circiut map* fram, tryck på den och välj ut aktuell bana, filen heter .cir.
Hoppas att det hjälpte

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
Det kan vara värt att se över inställningarna i Tools. Ladda en datafil, gå in på "Graph Set-up", fortsätt med "Channel scaling & Axis setup". Kontrollera att "Channel name" Speed är "Visible". Funkar?

_________________
Johan Bergin
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



Nu har jag gjort enligt ovan och jag kan se banprofilen på Sviestad och även en röd linje som ser ut som spårval.

Nu vill man ju veta mer, hastigheter på banan, varvider, och på vilket varv osv.

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
kotten skrev:
Nu har jag gjort enligt ovan och jag kan se banprofilen på Sviestad och även en röd linje som ser ut som spårval.

Nu vill man ju veta mer, hastigheter på banan, varvider, och på vilket varv osv.


Fint, använd piltangenterna för att se hastighet på olika partier eller ställ in en start/mål-punkt och klicka på "Lap Timing". Använd också "Replay" för automatisk återspelning av ett varv.

Bra tips, http://www.driftbox.com/Download/DriftBox_Manual-English.zip

_________________
Johan Bergin
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



jbergin skrev:
kotten skrev:
Nu har jag gjort enligt ovan och jag kan se banprofilen på Sviestad och även en röd linje som ser ut som spårval.

Nu vill man ju veta mer, hastigheter på banan, varvider, och på vilket varv osv.


Fint, använd piltangenterna för att se hastighet på olika partier eller ställ in en start/mål-punkt och klicka på "Lap Timing". Använd också "Replay" för automatisk återspelning av ett varv.

Bra tips, http://www.driftbox.com/Download/DriftBox_Manual-English.zip


Replay funkar fint. Och nu testade jag även piltangenterna och då hoppade krysset till olika punkter på banan, men jag kunde inte se hastigheten tex.

Man skall kanske testa och ladda ner manualen istället

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



kotten skrev:
jbergin skrev:
kotten skrev:
Nu har jag gjort enligt ovan och jag kan se banprofilen på Sviestad och även en röd linje som ser ut som spårval.

Nu vill man ju veta mer, hastigheter på banan, varvider, och på vilket varv osv.


Fint, använd piltangenterna för att se hastighet på olika partier eller ställ in en start/mål-punkt och klicka på "Lap Timing". Använd också "Replay" för automatisk återspelning av ett varv.

Bra tips, http://www.driftbox.com/Download/DriftBox_Manual-English.zip


Replay funkar fint. Och nu testade jag även piltangenterna och då hoppade krysset till olika punkter på banan, men jag kunde inte se hastigheten tex.

Man skall kanske testa och ladda ner manualen istället


Jag gjorde några ändringar i Tobbes dator i helgen, grafen visade nämnligen inte rätt hastighet. Under inställningar för grafen finns en liten ruta där man väljer att grafen ska anpassa sig efter högsta hastigheten. Den var inte i kryssad vilket resulterade i en visning på 0 km/h. Grafen var alltså tom.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Tänkte beställa extern antenn till nästa ringenresa. Vad heter kontakten bak på driftboxen? Fanns visst många varianter på antenner.

Passar denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086645

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Samuel Lindkvist skrev:
Tänkte beställa extern antenn till nästa ringenresa. Vad heter kontakten bak på driftboxen? Fanns visst många varianter på antenner.

Passar denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086645


Köp en genom driftbox.se istället, har för mig den kostade 159,- ink moms.

edit: så får du rätt kontakt direkt menar jag
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
BMWTobbe skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tänkte beställa extern antenn till nästa ringenresa. Vad heter kontakten bak på driftboxen? Fanns visst många varianter på antenner.

Passar denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086645


Köp en genom driftbox.se istället, har för mig den kostade 159,- ink moms.

edit: så får du rätt kontakt direkt menar jag


Tack!! thumbs up Kontakten heter MCX, tror vi har svårt att leverera så länge Ralf lattjar i Mexiko

_________________
Johan Bergin
Citera
kotten
Linköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 402



jbergin skrev:
BMWTobbe skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tänkte beställa extern antenn till nästa ringenresa. Vad heter kontakten bak på driftboxen? Fanns visst många varianter på antenner.

Passar denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086645


Köp en genom driftbox.se istället, har för mig den kostade 159,- ink moms.

edit: så får du rätt kontakt direkt menar jag


Tack!! thumbs up Kontakten heter MCX, tror vi har svårt att leverera så länge Ralf lattjar i Mexiko


OT, Jasså är Ralf också i Mexico? Tillsammans med Jonas antar jag och kör "racerbil"

_________________
Porsche Cayman GT4 -16
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
kotten skrev:
jbergin skrev:
BMWTobbe skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Tänkte beställa extern antenn till nästa ringenresa. Vad heter kontakten bak på driftboxen? Fanns visst många varianter på antenner.

Passar denna?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086645


Köp en genom driftbox.se istället, har för mig den kostade 159,- ink moms.

edit: så får du rätt kontakt direkt menar jag


Tack!! thumbs up Kontakten heter MCX, tror vi har svårt att leverera så länge Ralf lattjar i Mexiko


OT, Jasså är Ralf också i Mexico? Tillsammans med Jonas antar jag och kör "racerbil"


Jepp, man kan säga att det är Ralf som är Mexiko tillika teamboss. Mer i tråden eller på www.mindation.com.

_________________
Johan Bergin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9002



om man INTE vill släpa med sig en dator till banan, vad kan man få fram efter kör passen och efter dagen enbart med koll i displayen?
om man samtidigt flyttar den under dagen mellan olika bilar, finns allt lagrat för dom olika tillfällena och går det att se dom olika i displayen och jämföra med varann eller kräver det att allt laddas ner till datorn för analys där?

Vad kan man se i displayen när man kör på bana? enbart varvtider eller en massa info? som hastighet,varvtal? effekt? g-kraft osv?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
om man INTE vill släpa med sig en dator till banan, vad kan man få fram efter kör passen och efter dagen enbart med koll i displayen?
om man samtidigt flyttar den under dagen mellan olika bilar, finns allt lagrat för dom olika tillfällena och går det att se dom olika i displayen och jämföra med varann eller kräver det att allt laddas ner till datorn för analys där?

Vad kan man se i displayen när man kör på bana? enbart varvtider eller en massa info? som hastighet,varvtal? effekt? g-kraft osv?


Hej Martin,

Du får fram din bästa varvtid och ev. splittar om du lagt in sådana. Max G går att trycka fram, högsta hastighet under varvet och om du sladdat lite under varvet kan du se den maximala vinkeln om banan ligger som en sektor i Boxen.

Du kan flytta Boxen mellan olika bilar, det är dock lätt att det blir mkt filer att hålla koll på i Boxen. Varsitt SD-kort är en effektiv investering. Sedan går det fint att trycka fram dagens tider och bläddra mellan förare.

Under själva körningen kan man trycka fram alla olika värden Boxen kan registrera men det är dock något co-piloten med fördel kan göra. MEN det går fint att växla mellan G-kraft, hastighet, varvtid. Det finns ingen varvtalskoppling till Boxen. Effektmätningen görs helst på en egen raksträcka då den utförs på 2:ans växel på bilar med manuell växellåda.

Vill du kan du också köpa en telemetrienhet och visa live-data i depån, men krävs förstås en dator

Sen allt man kan göra i datorn.... http://www.driftbox.com/Download/DriftBox_Manual-English.pdf .

Vi får tajma en banträff så får du prova en Box.

_________________
Johan Bergin
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9002



Ska du till Gotland i maj med STACC, så får du gärna ta mig dig nån extra så man kan testa.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 262



Hur stort minneskort kan man ha?
och hur stort är det nån mening att ha?
Tänkte på hur mycket varven tar och eftersom man väl "bara" kan logga 99 varv på ett kort så är det kanske inte nån idé att ha ett 4 gigs kort?

En sån extra antenn... kan man lägga undan boxen då så den inte behöver ligga framme om man har en sån?

/Magnus

_________________
Magnus Lundberg
NS 8.33.5 BTG (utan tak)
http://www.nolvikkok.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
25 besök senaste veckan (51949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande