Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
51902 besök totalt
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



SnAjDaRen skrev:
Hur stort minneskort kan man ha?
och hur stort är det nån mening att ha? Tänkte på hur mycket varven tar och eftersom man väl "bara" kan logga 99 varv på ett kort så är det kanske inte nån idé att ha ett 4 gigs kort?

/Magnus


JAg kör med 1 GB kort och den bara fyller på efterhand, har driftboxen igång till och från ringen (kul att se hur fort det faktiskt kan gå). Se bara till att formatera kortet i en dator innan du börjar använda det. Skadar inte att göra en formatering med jämna mellanrum. Man får nämligen ingen indikering om sparandet inte fungerar.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
SnAjDaRen
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 262



Finns det nåt slags program för att få in mätarna i en film?
http://www.youtube.com/watch?v=R3PujMC0WEY

Det står ju att det är gjort med Drift Boxen.

Hur fränt som helst ju

/Magnus

_________________
Magnus Lundberg
NS 8.33.5 BTG (utan tak)
http://www.nolvikkok.se
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
SnAjDaRen skrev:
Hur stort minneskort kan man ha?
och hur stort är det nån mening att ha?
Tänkte på hur mycket varven tar och eftersom man väl "bara" kan logga 99 varv på ett kort så är det kanske inte nån idé att ha ett 4 gigs kort?

En sån extra antenn... kan man lägga undan boxen då så den inte behöver ligga framme om man har en sån?



Finns det nåt slags program för att få in mätarna i en film?
http://www.youtube.com/watch?v=R3PujMC0WEY

Det står ju att det är gjort med Drift Boxen.

Hur fränt som helst ju

/Magnus


Tjena,

Tar dem i ordning.

Minneskort kan du ha hur stort som helst men fiffigast ät att köpa de minsta och billigaste du hittar. Vi har kört på 64Mb kort under 8-timmars långlopp utan att vara i närheten av att fylla det.
Ett kort per bana med banprofil inlagd på kortet är ett bra upplägg.

Du kan logga tusentals varv, men bara 99 i en följd. Det har bara med minnesbufferten att göra, töm den genom att stanna och fortsätt att logga igen.

Extra-antenn, svaret är ja. Du kan gömma undan boxen då.

Till slut, programmet heter Trackvision. Finns mer info här http://www.trackvision.net/phpBB2/viewforum.php?f=17&sid=794c98dfc . . . .

_________________
Johan Bergin
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



När ändå placeringen var på tapeten, hur noga är det att boxen sitter centrerad i bilen? Jag har fått för mig att detta är viktigt men efter att ha sett en massa fiffiga placeringar av både antenn och box nere på ringen så
undrar jag om det har nån betydelse alls? Bilen borde ju positioneras en halv bilbredd fel tex om man har den
längst till vänster eller höger.

Eller det kanske bara har betydelse om man har en driftbox att ha den centrerad?

/ John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 402



Hej


Någon som vet hur formatet på iconen skall vara för att presenteras i Performanceboxen när man änvänder poi???

Jag har provat 19x19 22x22 men får bara "No ICON" i displayen.


//Kenneth

_________________
Kenneth Lundblad

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
John Kjellsson skrev:
När ändå placeringen var på tapeten, hur noga är det att boxen sitter centrerad i bilen? Jag har fått för mig att detta är viktigt men efter att ha sett en massa fiffiga placeringar av både antenn och box nere på ringen så
undrar jag om det har nån betydelse alls? Bilen borde ju positioneras en halv bilbredd fel tex om man har den
längst till vänster eller höger.

Eller det kanske bara har betydelse om man har en driftbox att ha den centrerad?

/ John


Hej, stämmer. Vill man ha helt korrekta driftvinklar bör man eftersträva en så central placering som möjligt. Tycker man mest att det är rätt kul o kolla maxvinkel under ett varv på ringen, kanske inte lika viktigt.

och ja precis, programvaran uppvisar boxens (eller antennens) placering under ett varv men sitter burken centralt borde differensen bli max. 0,7-0,8 m.

Kör hårt!

_________________
Johan Bergin
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Går det att sätta en tydlig 0 (Noll) referens i diagrammet i driftboxmjukvaran?

Dvs vad jag är ute efter är en tydlig linje som gör det lättare att avgöra om t.ex sidoacceleration eller längdacceleration är positiv eller negativ?

Hittar bara Panel/gradient som ger usel överblick om var nollan ligger.

EDIT: Man kan ju fulhacka genom att välja t.ex. brake trigger on/off och centrera denna då data på denna kanal =0, men det måste ju finnas bättre fubktioner för hjälplinjer??? Jag vill ju t.ex. kunna sätta en linje på max lateral-G för att enkelt se hur nära gränsen man ligger när man gör analysen???

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Jag har haft min Driftbox hela förra året mest som laptimer, vilket jag tycker är värt pengarna bara för den saken...

Nu tänkte jag dock försöka lära mig programmet på PC'n också och har börjat titta lite på detta. Men en sak som jag inte riktigt fattar, även efter att ha läst instruktionsboken är NÄR filerna skrivs till SD-kortet...

Enligt manualen så skrivs en fil varje gång som strömmen sätts på eller ett kort stoppas in. Innebär det att boxen loggar körningen även om man inte har något kort instoppat i den? och om man sedan stoppar in ett kort, så skriver den en fil för den körningen som man gjorde INNAN man stoppade in kortet?
Så om man ska åka iväg och tanka el.dyl. så räcker det inte att man tar ut kortet, utan då måste man stänga av strömmen till boxen för att inte få massa konstiga loggar?
och spelar det någon roll vilket mode man har i displayen -loggar den all data hela tiden ändå? om man t.ex. bara har den för att visa hastigheten på landsväg -loggas all data då också?

Sedan undrar jag om det spelar någon roll vad man har satt för start/mål och splittar i själva boxen. När man sedan tittar på filen i datorn, så får man ju ändå sätta nya start/mål och splittar... Eller kan man föra över dessa start/mål och splittar till datorn också på något vis? De finns ju inte med när man öppnar .dbn-filerna! Eller ligger information om start/mål och splittar i .cir-filen? Eller är den enbart själva ytterkonturerna på banan...?

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
FEED ME skrev:
Jag har haft min Driftbox hela förra året mest som laptimer, vilket jag tycker är värt pengarna bara för den saken...

Nu tänkte jag dock försöka lära mig programmet på PC'n också och har börjat titta lite på detta. Men en sak som jag inte riktigt fattar, även efter att ha läst instruktionsboken är NÄR filerna skrivs till SD-kortet...

Enligt manualen så skrivs en fil varje gång som strömmen sätts på eller ett kort stoppas in. Innebär det att boxen loggar körningen även om man inte har något kort instoppat i den? och om man sedan stoppar in ett kort, så skriver den en fil för den körningen som man gjorde INNAN man stoppade in kortet?
Så om man ska åka iväg och tanka el.dyl. så räcker det inte att man tar ut kortet, utan då måste man stänga av strömmen till boxen för att inte få massa konstiga loggar?
och spelar det någon roll vilket mode man har i displayen -loggar den all data hela tiden ändå? om man t.ex. bara har den för att visa hastigheten på landsväg -loggas all data då också?

Sedan undrar jag om det spelar någon roll vad man har satt för start/mål och splittar i själva boxen. När man sedan tittar på filen i datorn, så får man ju ändå sätta nya start/mål och splittar... Eller kan man föra över dessa start/mål och splittar till datorn också på något vis? De finns ju inte med när man öppnar .dbn-filerna! Eller ligger information om start/mål och splittar i .cir-filen? Eller är den enbart själva ytterkonturerna på banan...?


Hej igen,

Laptimern är GRYM, kommer dessutom ny firmware vilken dag som helst...med en MASSA förbättringar på timern. Bl.a. med antalet varv och större tidsangivelse.

Boxen skriver till minneskortet så fort bilen rör sig över 0,5km/h och stänger filen varje gång bilen stannar. Finns inget minneskort på plats skriver den inte heller. Vi har ploppat ut minneskortet vid de tillfällen man inte vill ha onödig data, t.ex. vid tankning eller transport till/från banan. Sedan stannar man till innan påfart till banan, stoppar in minneskortet, får ett "pip" i retur och kör igång. Däremot skall man vara försiktig då man tar ut kortet, det gör man BARA när bilen står helt still annars finns risken att kortet blir korrupt, då hjälper bara omformatering och datan är förlorad. Väntar man en liten stund är det inga problem. Boxen sparar ingen körning utan kort men loggar allt då kortet sitter i, oavsett läge.

Sparar man sina start/mål-punkter hamnar dessa som en .dsf i Boxen och ksn sparas ner på datorn och laddas via DB-Tools. Fördelen med att använda denna fil vid analys i datorn är helt enkelt att tiderna kommer att stämma. Sätter du nya punkter manuellt i datorn kan tiderna skilja sig från det du såg i displayen under dagen, mest för att det är svårt att sätta exakt samma punkt i datorn. Sedan kan man också bygga upp ett bibliotek med start/mål/splittar att använda vid banträffar. Och använder alla samma filer är det enklare att jämföra

Till sist, .cir-filen blir till i datorn när man sparar ner konturerna från sitt höger/vänster-varv och i den filen sparas bara ytterkanterna.

Hängde du med??

_________________
Johan Bergin
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Hej Johan

Du verkar vara mer vaken med att svara på frågor än snubbarna på Racelogics forum

Jag har inte kört min DriftBox sedan i höstas och nu när jag tog fram den för vårpremiären så har den mycket svårt att hitta satelliter. Jag måste köra "Coldstart" så gott som varje gång boxen startas. När den väl hittat satelliter så står det i "Diagnostics" att boxen ser 6-8 satelliter, drar jag spänningen och slår på boxen igen så hittar den ändå inget.

Ett ganska irriterande problem att behöva fippla med detta också varje gång man står i upplinad i depån och väntar på att köra ut.

Ny firmware med större siffror hörs kanon, det ser jag fram emot.

Tack,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
Plus2 skrev:
Hej Johan

Du verkar vara mer vaken med att svara på frågor än snubbarna på Racelogics forum

Jag har inte kört min DriftBox sedan i höstas och nu när jag tog fram den för vårpremiären så har den mycket svårt att hitta satelliter. Jag måste köra "Coldstart" så gott som varje gång boxen startas. När den väl hittat satelliter så står det i "Diagnostics" att boxen ser 6-8 satelliter, drar jag spänningen och slår på boxen igen så hittar den ändå inget.

Ett ganska irriterande problem att behöva fippla med detta också varje gång man står i upplinad i depån och väntar på att köra ut.

Ny firmware med större siffror hörs kanon, det ser jag fram emot.

Tack,
P-o


Hej!

Märkligt problem som jag inte hört talas om tidigare. Men som datorer är mest skulle sannolikt problemet lösas med en mjukvaruuppdatering... Racerbilar går sönder när dem står still men Boxar går i n t e sönder när de ligger i lådan

Prova att uppdatera Boxen med den befintliga mjukvaran om du har tid, annars skall den nya versionen dyka upp vilken dag som helst. Låt mig veta om jag kan göra något. thumbs up

_________________
Johan Bergin
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



jbergin skrev:

Märkligt problem som jag inte hört talas om tidigare. Men som datorer är mest skulle sannolikt problemet lösas med en mjukvaruuppdatering... Racerbilar går sönder när dem står still men Boxar går i n t e sönder när de ligger i lådan

Prova att uppdatera Boxen med den befintliga mjukvaran om du har tid, annars skall den nya versionen dyka upp vilken dag som helst. Låt mig veta om jag kan göra något. thumbs up


Hej

Det finns en hel tråd om det på www.driftbox.com/forum. Skulle ha tillagt att jag redaan har senaste firmware. Även min klubbkompis i MGCC har precis samma problem efter vintern. Kanske beror det på att det nu finns fler GPS satelliter i omloppsbana? Tidigare i år stod det att riktigt gamla GPS-mottagare (typ tidigt 90-tal) nu inte längre fungerar p.g.a. att man endast reserverat plats för 32 st satelliter (5 bitar binärt) i mottagarens mjukvara. Kanske påverkar detta DriftBox också?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article71477.ece

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
Citat:
Hej

Det finns en hel tråd om det på www.driftbox.com/forum. Skulle ha tillagt att jag redaan har senaste firmware. Även min klubbkompis i MGCC har precis samma problem efter vintern. Kanske beror det på att det nu finns fler GPS satelliter i omloppsbana? Tidigare i år stod det att riktigt gamla GPS-mottagare (typ tidigt 90-tal) nu inte längre fungerar p.g.a. att man endast reserverat plats för 32 st satelliter (5 bitar binärt) i mottagarens mjukvara. Kanske påverkar detta DriftBox också?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article71477.ece

Mvh,
P-o


Återkommer!! Ska konsultera britterna.

_________________
Johan Bergin
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



jbergin skrev:
Boxen skriver till minneskortet så fort bilen rör sig över 0,5km/h och stänger filen varje gång bilen stannar.


Hur menas med "stänger filen". Enligt instruktionsboken så sparas filen varje gång DriftBoxen sätts på eller när minneskortet sätts in. Och det verkar stämma, för när jag kollar mina loggfiler så är alltid den första loggfilen för dagen från den förra banan som jag körde på...

Sedan funderar jag även på hur det fungerar med de olika splittarna. När man sätter splittar och tittar på dem i datorn så visar den ju tid och vmax för varje sektion. MEN vmax är ju inte per sektion, utan totalt på varvet. Och tiden är från start till sektionens slut. Önskvärt hade ju varit att få se vmax för varje sektion samt tiden som just den sektionen har tagit. Visserligen kan man ju sitta med miniräknare och räkna ut sektionstiden men det är ju jäkligt tidsödande... Är det jag som gör fel, eller går det inte att få ut denna information? I så fall tycker jag ju att splitinformationen är tämligen värdelös som det är nu...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Nästa fråga: Hur gör jag för att jämföra två olika varv från två olika filer?

om man har EN fil med flera varv, så kan man ju lägga in de som man vill ha som main run och compare run. Inga problem. Då kan man jämföra spårval och hastigheter vid olika delar av banan. Perfekt!

Men om varven som man vill jämföra ligger på två olika filer? Jag kan ju då ladda compare file och får då upp samtliga varv från de bägge filerna på grafen och "kartan". Men om jag vill välja ut ett specifikt varv från ena filen och jämföra med ett specifikt varv från andra filen -hur gör jag då? För när jag klickar på Lap Timing, så får jag ju bara upp varven från huvudfilen som jag kan välja. Jag kan inte välja några varv från jämförelsefilen...
Vad gör jag för fel?

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
FEED ME skrev:
Nästa fråga: Hur gör jag för att jämföra två olika varv från två olika filer?

om man har EN fil med flera varv, så kan man ju lägga in de som man vill ha som main run och compare run. Inga problem. Då kan man jämföra spårval och hastigheter vid olika delar av banan. Perfekt!

Men om varven som man vill jämföra ligger på två olika filer? Jag kan ju då ladda compare file och får då upp samtliga varv från de bägge filerna på grafen och "kartan". Men om jag vill välja ut ett specifikt varv från ena filen och jämföra med ett specifikt varv från andra filen -hur gör jag då? För när jag klickar på Lap Timing, så får jag ju bara upp varven från huvudfilen som jag kan välja. Jag kan inte välja några varv från jämförelsefilen...
Vad gör jag för fel?


Du gör inget fel alls men om du vill jämföra specifika varv från olika filer måste dessa separeras från den "stora" filen och sparas individuellt. Sedan går det bra att jämföra enligt ovan.

_________________
Johan Bergin
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
Plus2 skrev:
Hej Johan

Du verkar vara mer vaken med att svara på frågor än snubbarna på Racelogics forum

Jag har inte kört min DriftBox sedan i höstas och nu när jag tog fram den för vårpremiären så har den mycket svårt att hitta satelliter. Jag måste köra "Coldstart" så gott som varje gång boxen startas. När den väl hittat satelliter så står det i "Diagnostics" att boxen ser 6-8 satelliter, drar jag spänningen och slår på boxen igen så hittar den ändå inget.

Ett ganska irriterande problem att behöva fippla med detta också varje gång man står i upplinad i depån och väntar på att köra ut.

Ny firmware med större siffror hörs kanon, det ser jag fram emot.

Tack,
P-o


Hej igen,

Kan bekräfta att detta problem löses med den kommande mjukvaruuppgraderingen. Jag tog fram en gammal Box och fick exakt samma symptom, men efter uppgradering fungerar det geschwint. Enligt Racelogic kommer uppgraderingen vilken dag som helst thumbs up

_________________
Johan Bergin
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Plus2 skrev:
jbergin skrev:

Märkligt problem som jag inte hört talas om tidigare. Men som datorer är mest skulle sannolikt problemet lösas med en mjukvaruuppdatering... Racerbilar går sönder när dem står still men Boxar går i n t e sönder när de ligger i lådan

Prova att uppdatera Boxen med den befintliga mjukvaran om du har tid, annars skall den nya versionen dyka upp vilken dag som helst. Låt mig veta om jag kan göra något. thumbs up


Hej

Det finns en hel tråd om det på www.driftbox.com/forum. Skulle ha tillagt att jag redaan har senaste firmware. Även min klubbkompis i MGCC har precis samma problem efter vintern. Kanske beror det på att det nu finns fler GPS satelliter i omloppsbana? Tidigare i år stod det att riktigt gamla GPS-mottagare (typ tidigt 90-tal) nu inte längre fungerar p.g.a. att man endast reserverat plats för 32 st satelliter (5 bitar binärt) i mottagarens mjukvara. Kanske påverkar detta DriftBox också?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article71477.ece

Mvh,
P-o


Samma problem hade jag idag på Sturup. Tur jag dubblerade med gammal hederlig laptimer

_________________
Anders Hofverberg
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 415


Trådstartare
andersh skrev:
Plus2 skrev:
jbergin skrev:

Märkligt problem som jag inte hört talas om tidigare. Men som datorer är mest skulle sannolikt problemet lösas med en mjukvaruuppdatering... Racerbilar går sönder när dem står still men Boxar går i n t e sönder när de ligger i lådan

Prova att uppdatera Boxen med den befintliga mjukvaran om du har tid, annars skall den nya versionen dyka upp vilken dag som helst. Låt mig veta om jag kan göra något. thumbs up


Hej

Det finns en hel tråd om det på www.driftbox.com/forum. Skulle ha tillagt att jag redaan har senaste firmware. Även min klubbkompis i MGCC har precis samma problem efter vintern. Kanske beror det på att det nu finns fler GPS satelliter i omloppsbana? Tidigare i år stod det att riktigt gamla GPS-mottagare (typ tidigt 90-tal) nu inte längre fungerar p.g.a. att man endast reserverat plats för 32 st satelliter (5 bitar binärt) i mottagarens mjukvara. Kanske påverkar detta DriftBox också?

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article71477.ece

Mvh,
P-o


Samma problem hade jag idag på Sturup. Tur jag dubblerade med gammal hederlig laptimer


Hej,

Kan bekräfta att detta problem löses med den kommande mjukvaruuppgraderingen. Jag tog fram en gammal Box och fick exakt samma symptom, men efter uppgradering fungerar det geschwint. Enligt Racelogic kommer uppgraderingen vilken dag som helst

_________________
Johan Bergin
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Hej,
Köpte en P-box av Mindation i förra veckan att logga körning på bana med. Fick lite hjälp av en racepolare som tankade över sina splitpunkter för Sturup Raceway i min box och vipps så kunde man se utgångshastighet ur vissa kurvor, KUL!

Jag skulle imponera på en annan (icke race) polare genom att demonstrera effektmätningsläget i P-boxen.
Vi ploppade fast boxen i hans framruta, knappade in vikten på hans bil och följde sedan instruktionern i manualen.
Varje gång man accat klart (på 2'ans växel) och displayen hoppar till visning av Hk på visar den "0 Hk". Kvittar vad jag gör. Har prövat flera gånger ensam i min bruxVolvo oxå med samma resultat.

Vad gör jag fel? Eller är där fel på min box? Den funkade ju att logga bankörning med.

Fredrik
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Hej,
I väntan på ett svar på min förra fråga så prövade jag att göra en firmwareuppdatering på min P-box.

Före uppgradering kunde man läsa följande vid uppstart av boxen: V 01.00 Build 0044
Jag laddade sedan ner senaste firmwaren från Performancebox.co.uk. Hade lite problem att få igång uppdateringing då min dator inte ville hitta p-boxen via USB-kabeln. Fick det att funka efter att ha startat Perfomancetools före inkopplandet av P-boxen.

Efter uppdateringen visar P-boxen V01.00 Build 0028 i stället vid uppstart.
Detta känns ju mer som en nergradering än uppgradering av Firmwaren.

Resultat:
Nu fungerar efferktmätningen, å andra sidan verkar P-boxen har mycket svårare att hitta satelliter.

Fredrik
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Drift- & PerformanceBox - Allmän FAQ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
51902 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande