Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 //MarcusG
1, 2, 3, 4   >>
44407 besök totalt
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
bra när det bara var 30mm tills dom bottnade.Tänkte att jag skulle berätta lite vad jag håller på med i garaget...

BYGGET

Volvo 242 årsmodell 1975 fullbur kompliterad med diverse stöttor....
Rensad inredning förutom stolar och instrumentpanel.


Motor: Från volvo 850 T5 -94 225hk 300Nm, ombyggt oginal tråg och oljepickup. steg 3 300hk 435nm dock enligt tillverkare men bättre änn oginal förhoppningsvis....

Växellåda:
M90H från volvo 960 -95, kopplingen ombyggd till hydralisk.

Framvagn:
Länkarmen modifierad för mer caster, hela bärarmen boxad.
Fjäderben med dubbelfjädersystem från sellholm.
Topplagring består av sellholm prylar .
Justerbar krängningshämmare

Bromsar fram:
S60r 4kolvs skivor 330*32mm

Bakvagn:
Bakaxlen utbytt till en 1031dana axel från 940. Övre bärarmarna ombyggda dels justerbara, infästningen är upp och framflyttad.
Undre bärarmarna är kortade 15mm för att centrera hjulen i hjulhuset. För att sänka bilen ytterligare har bärarmen byggts om så att fjädern hamnar längre ner, imo detta finns det risk att dämparen bottnar vid infjädring. För att råda bot på detta flyttas den övre infästningen upp en bit....
19mm krängningshämmare

Bromsar bak:
original 2 kolvs ok 280*?


Bromsvåg

Chassi:
Brand vägg mot motorutrymmet tillbakaflyttad för att få motorn så långt bak som möjligt.
Växellådstunllen är breddad 50mm, kardantunnlen är höjd, golvet på passagerarsidan är modifierat för att ge plats för avgasröret.

Övrigt
3" avgasrör så det andas fint...

Hoppas att detta att detta är hur bilen kommer se ut när sommaren 08 börjar.... Finns redan vilda planer för uppgraderingar av motorn målet är 400hk på hjulen....... Har säkert missat en del men kommer komplitera efter hand.




Första steget var att ta hand om all rost, var rätt gått om denna varan från början... trösklar runtom skärmkanter mm är bytt. Är ju trotts allt en bil från 1975.... men balkar golvet hade trotts allt klarat sig.


Jaha här kraftkällan samt ett tomt block som jag använder när motorfästen och inpassning ska ske. Höjdrittsen som står på bild 2 visar hur högt motorn hamnar.


Lågt blir det ca 130mm frigång, ska höja skärmkanten 50mm. Reservhjulsbaljan åker också.... Bilen blir 1350-1400mm på högsta punkten....



Främre länkarm klar för lite färg och nya fina super flex bussningar från KG.



Har kapat till bitar till oljetråget, ska tigas när tillfälle finns... Svarvade till ett lock där oljefiltret sitter i vanliga fall, kan inte sitta där pga en liten balk


Börjat pilla med oljepickupen.....


Upphängningen för bakaxlen börjar ta form... Plåt för att täcka"lufthålet".... Allt är bara häftat för tillfället, man vet ju alrig vad man får för sig att ändra på...


Motorfästen på gång...


Fick ett efterlängtat paket från sellholm med mina fina fjäderben och huvudbromscylindrar till bromsvågen.... Fick tag på ett "japanrör" och ett rakt insug för ett jäkligt bra pris. Japanröret flödarbetydligt bättre änn oginal sitter bla. på s60r. Lite vassare kammar är inhandlade, är från en 850 GLT -92.


Infästning för momentstagen monterat



Ena delen till motorfästet tigat. Klart för ytbehandling så bussningen kan pressas i.


Efter lite fundering hur jag ska skulle göra med reservhjulsbaljan, så fick 2 plåtbitar en varsin omgång i det engelska hjulet för att få dom lite kupade. Jag blev iaf riktigt nöjd med resultatet.


Lite plåtarbete.... Otroligt nog så passade plåtarna första gången.:shock:



Ny infästning för stötdämparen.... Tror inte dämparna hade mått så bra att ha 10mm till botten..

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Verkar inte vara nått för rejsa forumet nästan 100st som kollat men ingen som skrivit >

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Tycker den passar utmärkt här jag. thumbs up

Har ingen extrem frekvens på inlägg i min tråd heller men jag tror att många tycker bara om att läsa och titta på bilder. Jag själv är väl också lite sån kanske... och imponerande byggbilder sätter fart på fantasi och inspiration!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



MarcusG skrev:
Verkar inte vara nått för rejsa forumet nästan 100st som kollat men ingen som skrivit >


Jag var en av dom som tittade in snabbt, men gick vidare... Jag bygger Capri med B230, så ingenting var lika. Men din idé med ett tomt block för inmätning var mycket smart. *kopierar*
Nu ska jag bara hitta ett tomt B230-skrotblock. thumbs up

_________________
Arne Lindgren
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



fränt. Ska den sfro besiktas?
vad ska du ha utvxl?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
lindgren skrev:
fränt. Ska den sfro besiktas?
vad ska du ha utvxl?


Japp ska reggas som ombyggt fordon... (Hoppas ja)
3.54 i utvxl på bakaxlen om det är det du menar?

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Hur coolt som helst - påminner litegranna om Mats Ivarssons 242:a

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Hur coolt som helst - påminner litegranna om Mats Ivarssons 242:a


Kan inte sticka under stolen att man fått lite insperation av Mats bygge....

Läser på högskolan så tyvärr räcker varken pengar eller tid åt att nå upp till hans nivå men gör mitt bästa iaf

Alttid kul o fundera ut andra lösningar på problem. Ändrar man en sak så innebär det oftast att man får ändra på en massa annat också....

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Jesper Nilsson
Flen
Här sen Jan 2007
Inlägg: 273



Helrätt bygge ! Snyggaste volvomodellen + att den får det skönaste volvoljudet

_________________
Jesper Nilsson
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



thumbs up thumbs up thumbs up Coolt detta!

_________________
Lasse Alfons
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare

Uppkapning för den nya topplagringen... Ökade sammtidigt antalet punktsvetsar



Resultatet efter lite svarvande... tanken är att topplagringen ska passa i spåret...



Fjäderbenet monterat thumbs up



Efter att fjäderbene var snabbmonterade så var jag bara tvungen att sänka ner bilen....
Lågt blir det



Ser ut att få plats... ska ordna så att det blir lite mer plats i hjulhuset...



Riktigt nöjde med resultatet så här långt...



Frigång vad är det?



Får nog göra något åt detta



Fram med kapen..



Ungefär såhär ska det se ut. Förmodligen ska jag också bredda vxltunnlen med 50mm




kom gärna med lite konstruktiv kritik.....

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4222

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

Länkarmsproblemet går ju att lösa

_________________
Daniel Steiner
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476



mycket 3vligt kul att se att vissa pillar med väghållning på dessa bilar, volvofolk brukar ju vara så insnöade på rattlåsracing i vanliga fall

gillar färgen på din bil.. kanske för att jag har en 242 -76 i samma färg thumbs up
blir inte riktigt samma nivå på min men lite roligare än original iaf..
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=156828

lycka till med bygget och lägg upp många bilder
det finns alldeles för få volvos här på rejsa..

edit: visa gärna bilder på dom bakre undre bärarmarna och dom färdiga stötdämparfästena

_________________
//Johan Karlsson
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



Uppskattar snygg och prydlig rostlagning.
Sånt är viktigt då man ofta ser hemska svetsningar!
thumbs up

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Hur fixar du frigångsproblemet, genom att lyfta framvagnsbalken?
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
^MeTaNOLiC^ skrev:
mycket 3vligt kul att se att vissa pillar med väghållning på dessa bilar, volvofolk brukar ju vara så insnöade på rattlåsracing i vanliga fall

gillar färgen på din bil.. kanske för att jag har en 242 -76 i samma färg thumbs up
blir inte riktigt samma nivå på min men lite roligare än original iaf..
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=156828

lycka till med bygget och lägg upp många bilder
det finns alldeles för få volvos här på rejsa..

edit: visa gärna bilder på dom bakre undre bärarmarna och dom färdiga stötdämparfästena


Går ju facktiskt att få rätt bra fart i en 240i bara o kolla på gammla grupp A... Hoppas fler inser detta så vi blir lite fler volvo nissar....
Färgen är ännu inte bestämd, velar mellan en massa olika men någon form av grönt blir det...

Varken dom undre bärarmana eller stötdämparfästena är 100% klara bilder kommer såklart när detta är klart... Försöker lägga upp bilder på det jag gör

Lycka till med ditt bygge thumbs up alltid kul med nytänkande och olika lösning på problem...


Markus97 skrev:
Uppskattar snygg och prydlig rostlagning.
Sånt är viktigt då man ofta ser hemska svetsningar!
thumbs up


Gör så gått jag kan... ska jag inte bli någon uställningsbil men det behöver ju inte se ut som skit för det.

poh99 skrev:
Hur fixar du frigångsproblemet, genom att lyfta framvagnsbalken?

Tyvärr blir det den lägsta punkten 110-120mm frigång... Kan tyvärr inte lyfta framvagnsbalken då motorn abbonerar på den platsen

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



MarcusG skrev:

Tyvärr blir det den lägsta punkten 110-120mm frigång... Kan tyvärr inte lyfta framvagnsbalken då motorn abbonerar på den platsen


Kommer inte tråget att vara lägsta punkten om du lyfter framvagnsbalken? Lite känns det som om en låg balk skyddar tråget lite.
Finns det plats att flytta upp länkarmsfästningarna på balken du har?
Sen finns det ju dom där förlängarna till fjäderbenen som sänker länkarmens ytterände i förhållandet till navet.

_________________
Arne Lindgren
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Arne Lindgren skrev:
MarcusG skrev:

Tyvärr blir det den lägsta punkten 110-120mm frigång... Kan tyvärr inte lyfta framvagnsbalken då motorn abbonerar på den platsen


Kommer inte tråget att vara lägsta punkten om du lyfter framvagnsbalken? Lite känns det som om en låg balk skyddar tråget lite.
Finns det plats att flytta upp länkarmsfästningarna på balken du har?
Sen finns det ju dom där förlängarna till fjäderbenen som sänker länkarmens ytterände i förhållandet till navet.


Det har du helt rätt i tråget blir den lägsta punkten om balken höjs, som det ser ut nu så är tråget 15-20mm högre upp änn balken en rejäl hasplåt är nog på sin plats.

Kan tyvärr inte flytta upp länkarmarna så mycket som behövs, är massa annat som tar i när det fjädrar upp. Blir att tillverka "klossar" till fjäderbenen och "konor" till styrstagen

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Pratade med min sfro besiktningsman igår verkar inte vara några hinder med bygget så det är bara o köra på..... (hoppas det fortsätter så...)

Förhoppningsvis så kan jag få lite hjälp härifrån att hålla mig på rätt sida om reglerna...



Var ute en lite stund i garaget inget underverk, fixade avslutningen på den bakre kåpan....

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Dags för lite update..... har väll inte hänt sådär enormt mycket, man får ju passa på o va ute när vädret är bra. Eftersom jag tror att dom flesta gillar bilder så öste jag på med mycket av den varan...




Efter många om och men så blev jag tvungen att bredda vxltunnlen ytterligare. såhär ser det ut med"test"
motorn på plats.




Kommer bli tajt med plats men det funkar.











Efter alla ingrepp i förarmiljön så var jag tvungen att se så stolen och pedalerna fick plats.
Resultat blev thumbs up kanon.
Kardantunnlen är provisoriskt dit lagd, många lager plåt man fickk ta sig igenom för att få dit den.



Stötdämpartornen fick en liten snygg avslutning....



Förmodligen blir det att kolla lite rally i helgen, får se om man hinner med något i garaget

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Jesper Nilsson
Flen
Här sen Jan 2007
Inlägg: 273



Läckert! ja vill också ha en grym 240i

_________________
Jesper Nilsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 //MarcusG
1, 2, 3, 4   >>
44407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande