Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham super seven, bilder på sid 14..
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (71728 totalt)
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Nu har man äntligen funnit vad man sökt länge.
Har handlat en gammal Caterham i England.
En 84 med Wilcox preppad 1700, mkt race godsaker, inkl trailer med däck rack och olika diffar.
Så här ser den ut i dags läge, med en lite väl "piffig" grön färg.













Gamla racing bilder från England med förra ägaren.
Med ett mkt behagligare gul/grön kulör.







Nästa vecka bär det av och hämta ekipaget.
Uppdaterar med mer info och fakta om bilen när allt är hemma och kontrollerat.

En bild från Anderstorp där drömmen om en Seven föddes i farbror Pers Seven för 20 år sen.


_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Välkommen i gänget

Hur skall du få bilen registreringsbesiktigad eller du kanske skall hålla dig på banorna?

Har du testat bilen??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Som du själv säger så va färgerna mer behagliga på de äldre bilderna.. Förutom färgen så va den ju stencool Va har du för planer för den då? gatbil eller ban/busbil? Eller kombination?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Tackar.
Jag ska måla om dom mint gröna bitarna till Brg gröna, ssom på dom gamla bilderna.
Den ska gaturegas, hade velat köra den i roadsport A men den har för lite vikt och för mkt hk.
Men jag ser framemot att testa den på bana, den är byggd ny för bana och har gått framgångsrikt på bana framtill 94 då den ställdes in.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Bengt.
Tackar.
Jag vet att det kan va strul att regbesiktiga den, men jag ska göra mitt bästa.
Vill ha bilen till gatbruk och bankörning, blir väl inga långa turer på gatan men det är kul att kunna.
Skulle vilja köra roadsport, men ,måste nog vikta upp bilen först annars blir det modsport.
Känner mig inte riktigt mogen för det bara.
Tyvärr har jag inte provkört den ännu, fick en chans att handla och fick lita på hans ord.
Bilen ny renoverad och bänkad motor och allt ska vara toppskick och redo att köra.
Säljaren har ägt den sedan slutet på 80talet så han verkade mkt reko.

Jag åker över nu på måndag för att hämta den och lider av svåra sömnsvårigheter fram till dess.

Super finna brookland rutor du har på din, vet du vad dom kostar?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Hej

Rutorna brukar finnas på Caterhams hemsida, du köper en till aluminium båge, stansion, så byter du snabbt mellan rutan och Brookland.
Jag kör Brookland mer eller mindre alltid numera


Vad har du för motor mer exakt?? när det gäller Roadsport är dt beräkningshästar som gäller vid modifierad motor

Fyll i Excellarket "vagndeklaration" på SPVMs hemsida och kolla

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Lite mer info om min bil (som jag hoppas stämmer

Beautifull example of a (1989) Circuit Championship winning
Catherham Super Seven, Ready to race ,with many class wins to
it's provinance.
It was built by Dick Wallanger of Hinckley who is a racing engineer, who also prepares
historic formula 1 cars and well known in Caterham enthusiast circles.
With pearlised paint. In excellent condition and only 8000
miles on the clock from new, this is in a league of it's own.

Catherham Super Seven
1985 Period plate/age related plate (not Q registered)
8,000 miles from new
Group A 1989 live axel.
Road / Race car .
Circuit 1989 Championship winner with many outright wins and
class wins.

Chassis - 1991 long cockpit finnished in pearlised yeallow
with green wings. Extra lightweight fiberglass panels.
F.A.I rollcage with brace.
Alloy tank. Honeycomb seat floor. Four point harness.
Suspension - Wide track suspension back and front.
Koni adjustables , Hollow front anit- roll bar.
Rose jointed rear.Vauxhall uprights.
Weight inc driver 450kg

Engine - (fresh) 100miles since total rebuilt by John Noble
1700 crossflow, dry sumped. 711 M block.
Accraclite forged pistons.Shot peened con rods.
Tufrided crank fully balanced.
John Noble full race head.
45, D.C.o.E Dellortos.
264 Cam.
Roller rockers
Pipercross filter.
143 BHP @ the wheels.

Transmission - Quaife straight cut/ close ratio with direct
gear change(no remote).
Alby bell housing .
L.S.D (limited slip diff)
Full race fly wheel.
A.P sintered race clutch.
Lightweight rear axel.
3 various dif ratios 3.9 4.1 4.3 in boxes

Brakes - large vented front disc with four pot alloy callipers.
Rear disc.
Brake bias valve,
Goodridge hoses.

Steering - Alloy quick rack.
Anti-akerman steering arms.

Cooling - Alloy radiator.
oil cooler.

Exhauist system - Carbon fibre back box.
1 5/8 stainless primarys.

Wheels - set of revolutions, race spec.
set of revolution, rain tires

Electrics - Elliot tell-tale tacho.
Lightweight Gel battery.
High output alternator.
Lucas high output power pack.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



143 hk är inte för mycket för RS/A, det går bilar där med betydligt potentare XF:ar. Lycka till med gatreggningen!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Björn.
Jo jag vet, men kruxet, eller det tråkiga är att jag måste få bilen att väga mer.
Det är väl inga problem, men lite tråkigt att ta av grejjer på bilen som fungerar bra för att sätta ditt standard tyngre.
Underbart fin seven du har föresten.

Mvh
Johan

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Citat:
Weight inc driver 450kg


Är nog ex. förare, skulle betyda 370-380 kg tom. 450 kg ink. förare kommer inte ens bilar med MC motor ner i.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Jag misstänker också det om han inte är av asiatiskt ursprång och en aningens undernärd.
Det är informationen jag fått av säljaren på mail.
När allt kommer till kritan nästa vecka då den är hemma, kanske det är fler grejjer som inte stämmer.

Men men det är ju bara att hålla tummarna.

Dom tuffaste cowboysen skjuter ju från höften.........

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Du får hålla oss uppdaterade hur det går med registreringen. Det har ju varit en hel del diskussioner om att regga en engelskbyggd sjua

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Westeras skrev:
Du får hålla oss uppdaterade hur det går med registreringen. Det har ju varit en hel del diskussioner om att regga en engelskbyggd sjua


Yes sir

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
Björn.
Jo jag vet, men kruxet, eller det tråkiga är att jag måste få bilen att väga mer.
Det är väl inga problem, men lite tråkigt att ta av grejjer på bilen som fungerar bra för att sätta ditt standard tyngre.


Jag har svårt att tro att man måste barlasta en 143 hk 7. Jag kan dock inte det senaste reglementet...

Citat:
Citat:
Weight inc driver 450kg


Är nog ex. förare, skulle betyda 370-380 kg tom. 450 kg ink. förare kommer inte ens bilar med MC motor ner i.


Min väger ca 400 kg utan förare, jag skulle tro att en live axle XF går att få ner runt 500 kg.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



En Crossflow GT spec har 84hkr = 62kW

Ange denna effekt vid registreringsbesiktningen

Annars är det 15kW / 100 kg vikt = tjänstevikt = bil + reservdelar + tak + dörrar + reservhjul + reservdunk + 5 l reserv olja + full tank + brandsläckare mm mm + förare = tung sådan

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Citat:
En Crossflow GT spec har 84hkr = 62kW

Ange denna effekt vid registreringsbesiktningen


Vi snackade effekt till RS/A, inte regbes.

Föraren väger för övrigt 75 kg vid regbes.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Vid beräkning till Roadsport A skiter man fullkomligt i motoreffekten, den faktiska, utan beräknar effekten med hjälp av ett Excellark som bla finns på SPVMs hemsida eller MGCCs hemsida, beroende på om man kör med SPVM eller MGCC, små diferenser finns

Bifogar vagndekl för SPVM (bild)

Max däcksbredd 195mm utan tillägg samt minimum 512kg med 1700cc sugmotor, 8 ventiler och förgasare en tratt / cylinder



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
om jag förstått det rätt, så länge bilen väger över 500 så är det ingen direkt koll på hur mycket hk där igentligen finns i motorn.

Jag ville inte röra upp nån he he....
Men jag blev lite orolig när säljaren sa att den va bänkad på 143 på bakhjulen och att den var super lättad.

Känns som att slänga in en höna i björnburen om man ska behöva köra mod som en lycklig novis.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



du vet inte vad du ger dig in på!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068


Trådstartare
Hmm, man kanske skulle överväga att börja spela schack istället

Huvud saken att man lär sig bilen och kan hitta någon att tampas med.
Det är ju kul å rajsa man vill.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



bilen ser ut att vara kanonfin, har börjat titta allt mer mot dessa bilar.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Caterham super seven, bilder på sid 14..
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
11 besök senaste veckan (71728 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande