Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (141569 totalt)
Mats GBG
Alingsås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 5


Trådstartare
http://www.racechrono.com/

Verkar som ett riktigt bra program till din smartphone.
Nån som vet var man kan få tag på en kvaltitets gps-puck?
De flesta som finns på marknaden är ju 1Hz. Men det är 5Hz eller mer man vill åt.

Programmet kostar gratis o funkar till Symbian S60 3rd edition och vissa 2nd edition med nåt servicepack.

Jag har själv inte prövat programmet men tycker det verkar kanon. Som nybörjar program till en billig peng alltså. De har fått en noggranhet på +- 0,03-0,10sec med en 5Hz mottagare och +- 0,10-0,15 sec med en 1Hz mottagare. Vilket jag tycker låter tillräckligt för hobby användaren.

Det verkar dock inte funka på telefoner med inbyggd gps (N95). Har nåt o göra med att RaceChrono inte är signerat (Symbian Signed). Det skall komma men de visste inte när.

_________________
Mats Lindholm
Impreza WRX STi Type R '99
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



G.top HG-100 HUD Bluetooth GPS ser ut att vara en skoj grunka (hastigheten som HUD i vindrutan)
i-Blue 737 Bluetooth GPS
Garmin GPS 18 PC 5HZ (USB)

Synd att det bara är till series 60. Att få det att funka i en 6288 (series 40) hade varit skoj.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Synd att det inte verkar finnas till sony ericsson?
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Tror att Easec kör med nån SE-baserad laptimer, har sett en M600 monterad i hans bil i allafall...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator


_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Niklas Maravic skrev:
Denna kanske??

http://www.getjar.com/products/9181/GPSLapTiming
Den ser simpel men lovande ut...
Ett visst köpsug av GPSgrunka dök visst upp...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Niklas Maravic skrev:
Denna kanske??

http://www.getjar.com/products/9181/GPSLapTiming


Laddade ner och tanka in i min M600 och det hoppade igång. Har inte hunnit testa ihop med GPS:en ännu men det verkar lovande

Kan tipsa om att man på ebay hittar billiga GPS:er med blåtand. För nästan ett år sedan gav jag 425:- med frakt till sverige och den skickades från singapor tror jag det var. Har kört med tomtom mobile i telefonen och det funkar skitbra

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



funkar det på en Sony M600i?

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



easec skrev:
funkar det på en Sony M600i?


Miataninja skrev:
Tror att Easec kör med nån SE-baserad laptimer, har sett en M600 monterad i hans bil i allafall...



Antar att du inte har någon laptimermjukvara i mobilen med tanke på den frågan?

var annars på G att skicka ett PM och fråga vad du använde...
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



nej det har jag inte! Har ett loggningssystem från Unipro, men funderade på om man kunde ha något nytta av jobbetelefonen

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



easec skrev:
nej det har jag inte! Har ett loggningssystem från Unipro, men funderade på om man kunde ha något nytta av jobbetelefonen


Jag kunde installera det på min M600 iaf, inte hunnit testa mer än tyvärr

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Knepigt att det inte funkade på din M600. Det funkade perfekt på min P990i och det ska ju vara samma operativversion.

Bilder från mitt test kommer i helgen.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Lyckades installera Racechrono på min Nokia E61 och tror mig ha en blåtands GPS liggande någonstans. Såg dock att det bara fanns en Svensk banprofil ännu (Gotland Ring). Om någon har testat eller testar detta på ngn annan bana vore det kul om det går att dela profiler - vet inte om jag kan få det att funka på Knutstorp nästa helg, men det vore skoj att testa

_________________
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Hoppas att jag inte glider allt för långt OT nu, men jag undrar litet om 1 vs 5 Hz mottagare. Jag gissar att det är "Update rate" man hänvisar till? Har försökt kika efter detta till min puck (Globalsat BT-338), men hittar endast refresh rate vilken är 0.1s (10Hz), men detta är väl inte samma sak, eller?

_________________
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Niklas Falk skrev:
Niklas Maravic skrev:
Denna kanske??

http://www.getjar.com/products/9181/GPSLapTiming
Den ser simpel men lovande ut...
Ett visst köpsug av GPSgrunka dök visst upp...


Jag har en GPS grunka redan... Och en telefon som detta program funkar för! Måste testas, men får nog vänta till i morgon tyvärr... På måndag kanske det kan testas på Sviesta... får återkomma med rapport!

Det verkar som sagt lovande iaf! thumbs up

EDIT: Här är hemsidan för programmet: http://www.gpslaptiming.com/page.php?id=1&lang=eng

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

okej Där var sidan. Då behöver jag inte lägga upp några bilder. Det fanns ju redan ett ett gäng bilder där. Programmet tyckte jag var ganska intuitivt och lätt att förstå. Ingen manual behövdes. Programmet är ju kanske inte för att se exakt hur man tog svängar och så eftersom det inte finns banprofiler, men det är utmärkt som laptimer. Första varvet man kör på banan använder man ju till att "spela in" banans profil. Den kan man sen spara. Om fler skaffar detta program kanske vi kan ladda upp profilerna här så andra kan ta del av dem.

Kollade man på kompatibla telefoner så såg man inte P990i konstigt nog för den fanns ju med på nedladdningssidan längre upp.

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Nu har jag testat lite i kvarteret (grannarna måste tro man är tokig när man kör varv på varv... ). Givetvis i lugnt tempo!

Men kan iaf säga att "GPSLapTiming" verkar vara helt klart värt den knappa hundralappen för registrering. Funkar väldigt bra att den ritar upp banan på första varvet (lite imponerande att se hur det växer fram på skärmen) och sen klockar den själv tiden nästa varv... man kan också placera in lämpliga kontrollpunkter där man vill ha mellantider. Detta kan man göra direkt på kartan som ritats upp över banan.

Tycker detta lilla program verkar vara en mycket smidig "fattigmansperformancebox"... thumbs up Givetvis får man inte fram så mycket data som med en "box" men varvtider och mellantider får man helt klart fram smidigt!

Jag kommer köpa detta och testa på Sviesta på måndag hur det funkar på bana i praktiken. Måste nu bara åka till Biltema och köpa lite karborrband att fästa GPSpucken med... Osså bör man ju ha något bra sätt att fästa telefonen också, men den vill jag nog inte ha kardborreband på så det får bli något annat sätt, den måste ju inte vara synlig hela tiden heller iof, varvtiderna kan man ju kolla efteråt i depån...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Patand, vad kör du för GPS-puck?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Miataninja skrev:
Patand, vad kör du för GPS-puck?


Har den som man får med när man köper Wayfinder (www.wayfinder.se). Sirf Star III chipset i den är väl typ allt jag vet. Har den i bilen nu så jag kan inte kolla märket på den för tillfället. Men Sirf Star III chipset ska ju vara senaste teknologin iaf så det bör ju funka skapligt.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



jag kan inte ett skit om gps men jag har surfat lite på amerikanska webbutiker. Vad är skillnaden mellan mtk-chip och sirf3?? verkar som att 5-hertzarna i rimliga prisklasser använder mtk.

Ngt tips på en bra webbutik med billiga puckar?

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



patand skrev:
Nu har jag testat lite i kvarteret (grannarna måste tro man är tokig när man kör varv på varv... ). Givetvis i lugnt tempo!

Men kan iaf säga att "GPSLapTiming" verkar vara helt klart värt den knappa hundralappen för registrering. Funkar väldigt bra att den ritar upp banan på första varvet (lite imponerande att se hur det växer fram på skärmen) och sen klockar den själv tiden nästa varv... man kan också placera in lämpliga kontrollpunkter där man vill ha mellantider. Detta kan man göra direkt på kartan som ritats upp över banan.

Tycker detta lilla program verkar vara en mycket smidig "fattigmansperformancebox"... thumbs up Givetvis får man inte fram så mycket data som med en "box" men varvtider och mellantider får man helt klart fram smidigt!

Jag kommer köpa detta och testa på Sviesta på måndag hur det funkar på bana i praktiken. Måste nu bara åka till Biltema och köpa lite karborrband att fästa GPSpucken med... Osså bör man ju ha något bra sätt att fästa telefonen också, men den vill jag nog inte ha kardborreband på så det får bli något annat sätt, den måste ju inte vara synlig hela tiden heller iof, varvtiderna kan man ju kolla efteråt i depån...



Vet du om det finns motsvarande programvara för handdatorer med Windows CE?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (141569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande