Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (141569 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



http://youtu.be/p7kd70FFE-I

Ett litet test under morgonpendling. Ursäkta en aptråkig film. Men det är i alla fall ett test och det verkar funka rätt bra.

Filmat med en Sony Experia Z1 Compact i 1080p sittandes i en enkel hållare på vindrutan. Som ni ser så är det inte inställt för fem öre då hållaren syns i bild. Det var inte det som var det viktiga utan att se hur det funkade att filma. Vid drygt 3 minuter hoppar filmen till, det beror på att det ringde i luren och filmningen gör då en paus. Återupptogs direkt när det lades på. Så ska man filma på banan rekommenderar jag att plocka ut simkort eller använda en telefon utan. Gissar dock att det krävs en rätt häftig lur för att orka filma i 1080 och ta ner GPS data samtidigt.

Ska även testa att köra med min Qstarz puck och OBD interface för att få ut lite mer info(rpm, växel med mera), nu är det den interna GPS'en enbart som står för hastighet och kartvisning.

Efter filmningen har jag bara exporterat till mp4 format rätt i Racechrono Pro. Det tar sin stund, så ha tålamod. Går ju att exportera till diverse format också, men det har jag inte testat.

Än så länge är appen helt klart värd pengarna!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Filmade ett varv för ett kort tag sedan på ringen med min S5 och deras original hållare. Använder här den interna GPS:en och det laggar en hel del tid/film vilket jag tror elimineras med en riktig puck.

Vet inte varför tiden inte är med på filmen men innan export är den det iallafall. Har dock itne grottat ner mig alls och senast inatt kom en uppdaterad version och det är inte den första sedan denna video spelades in

http://www.youtube.com/watch?v=ljPW2KFUO2Q&feature=share&list= . . . .

EDIT: om det inte framgår så är jag bara beifahrer, killen har ett ganska stort antal varv och kör avslappnat och förtroendeingivande hela tiden. Blev klart impad över hur bilen tog sig fram.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Tråkigt att den ändrar fokus då o då så banan blir suddig o istället är instrumentbrädan skarp thumbs down
Men annars helt klart bra film för att vara gjord med en mobil telefon thumbs up

MEN går det inte att flytta hastighets mätaren till vänster eller höger hörnet?
för nu är den ju mitt bilden thumbs down

Jag kommer dock köra vidare på GoPro o Racechrono i telefon bara för loggning,
man skulle ju dock kanske kunna köra mobilen som filmning med loggning fast vänd bakåt eller på föraren eller nått annat där kvalitén inte är prio 1 som på rakt fram kameran.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



RallyQuattro skrev:
Tråkigt att den ändrar fokus då o då så banan blir suddig o istället är instrumentbrädan skarp thumbs down
Men annars helt klart bra film för att vara gjord med en mobil telefon thumbs up

MEN går det inte att flytta hastighets mätaren till vänster eller höger hörnet?
för nu är den ju mitt bilden thumbs down

Jag kommer dock köra vidare på GoPro o Racechrono i telefon bara för loggning,
man skulle ju dock kanske kunna köra mobilen som filmning med loggning fast vänd bakåt eller på föraren eller nått annat där kvalitén inte är prio 1 som på rakt fram kameran.


Problemet med fokus TROR jag är antingen en inställningssak eller att rutan är lite för skitig, det var första gången jag gjorde en test på bana och jag mekkade inte alls med settings.

Vet ej om det går att flytta mätaren men om det är lösbart och folk önskar det så kommer det såklart.
Jag kommer själv att köra vidare med Gopro:n men som du säger ha detta till en alternativ vinkel.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Ang fokus så går det att ställa in "låst fokus" i Racechrono.

Jag ser denna app mer som ett komplement, eller om man inte har med Gopron eller så. Eller som nämnts här innan att man kan ha den som "backkamera" och fälla in i Gopro filmen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nytt varv i egen kärra denna gången. Förvisso rätt skitig ruta och massor av sol men jag tror inte vi har samma problem här med fokuserandet. Här ser vi även tiden på högersidan. Det som inte framgår är predictive laptime då jag bara exporterat ett varv men det funkar kanon enligt mig, dock är jag osäker på hur bra det är för framfarten då man lätt blir stressad och kanske överkör när man ser att man har ett bra varv på gång. Jag vet med mig att jag tog bort den vyn någongång för att slippa "stressen" dock gick jag tillbaka snabbt igen Tidskåt som man är.

http://youtu.be/1FIGg5cEgxM

För övrigt inget klydd med appen tyckte jag, allt verkade bara funka precis som det brukar göra med racechrono. Lite som Harrys fast tvärtom enligt mig. (gäller iallafall min upplevelse av Android versionen)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kan någon tipsa om en bra OBD-2 läsare med Bluetooth koppling?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Dignell skrev:
Kan någon tipsa om en bra OBD-2 läsare med Bluetooth koppling?

Jag har en med wifi, det är en billig noname. Dock verkar det som att uppdateringsfrekvensen från våra bilar är för låg för att det skall bli bra. Jag kan skicka min så du kan testa och se om det är något du vill ha.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Hur gör man om man kör med en gps puck via Bluetooth och även vill logga OBD-2 med racechrono går det med samma telefon?

Det går ju inte att välja att ta information från 2 olika Bluetooth samtidigt.

Kan man köra OBD med usb kabel till mobilen samtidigt som man har blåtand till gps pucken?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

RallyQuattro skrev:
Hur gör man om man kör med en gps puck via Bluetooth och även vill logga OBD-2 med racechrono går det med samma telefon?

Det går ju inte att välja att ta information från 2 olika Bluetooth samtidigt.

Kan man köra OBD med usb kabel till mobilen samtidigt som man har blåtand till gps pucken?


Jaha tur att du sa det, jag förutsatte att det gick. Jag kör med extern gps puck.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag hade dock gissat på att det finns stöd för flera blåtandskällor både i Android och racechrono. Tyvärr lever jag med en bil utan OBD2 annars hade jag VETAT

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kanske går
Ser nu att det går att välja i Racechrono
Står iofs trial efter obd2

Vet bara att jag försökt para två telefoner med bluetooth till 1 gps puck och det gick inte..

Så är det någon som fått det att funka?

Annars får det bli ett test på bruks bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Dignell skrev:
RallyQuattro skrev:
Hur gör man om man kör med en gps puck via Bluetooth och även vill logga OBD-2 med racechrono går det med samma telefon?

Det går ju inte att välja att ta information från 2 olika Bluetooth samtidigt.

Kan man köra OBD med usb kabel till mobilen samtidigt som man har blåtand till gps pucken?


Jaha tur att du sa det, jag förutsatte att det gick. Jag kör med extern gps puck.

Med Wifi dongle löser man det problemet. Jag har testat att köra extern GPS via blåtand och ODB2 dongle via Wifi. Förvisso med en iPhone men det borde funka lika bra med en android.

Med bruksbilen har jag 8hz på ODB2 kanalen, med Clion är det knaptt 1 hz vilket gör det hela lite knackigt.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Fredrik Hård skrev:
Med Wifi dongle löser man det problemet. Jag har testat att köra extern GPS via blåtand och ODB2 dongle via Wifi. Förvisso med en iPhone men det borde funka lika bra med en android.
Förutom att Racechrono snackar Blåtand med sina externa enheter.
RaceChrono har alltid varit foskuserad på extern GPS och Extern data (ODB-II, RaceDac, eller annat som emulerar samma kommunikation) samtidigt över blåtand.
Proversionen går ju att konfa för 5 devices.

Att det inte fungerar att använda ett tangentbord till två datorer samtidigt betyder inte att det omvända inte funkar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Japp läst nu
Finns en PRO för 170kr

Eller bara tillägg till vanliga för 33kr för att kunna logga obd2

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tänk på att pro även innefattar inspelning med loggning osv. Klart smutt om man nöjer sig med enhetens videokvalitet.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Johan Sjöström skrev:
Tänk på att pro även innefattar inspelning med loggning osv. Klart smutt om man nöjer sig med enhetens videokvalitet.


Något jag inte skulle nöja mig med..

Så frågan är har PRO något annat som är bra för oss som ändå kör med GoPro kameror?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Stöd börjar komma eller finns för att dra ihop go pro och racechrono. Har inte mer info just nu. Alla tilläggsmoduler i rc ingår irc pro.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Johan Sjöström skrev:
Stöd börjar komma eller finns för att dra ihop go pro och racechrono. Har inte mer info just nu. Alla tilläggsmoduler i rc ingår irc pro.


Jag gjorde ett lite test idag och det gick riktigt fint och lätt att synca ihop film från min GoPro med Racechronofilen, däremot strular exporten av den färdiga filmen för mig, Export queue - "Failed" blir det varje gång Tips någon?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Se över sökväg till destination, testa lite olika format / kvalitet och se om det funkar då. Ledigt utrymme måste det ju oxå finnas.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kanske har löst sig, förra gången testade jag att starta en session sedan skapa banan tror det var det den inte gillade. Drog ett varv och startade sessionen med banan skapad i förväg visserligen testade jag bara med den interna kameran men då fungerade det bra att exportera.

Har försökt googla lite för att se om man kan filma med intern kamera + lägga till från extern enhet. Hade varit grymt.

På det stora hela tycker jag det fungerar bra även om jag mycket hellre skulle göra editeringen på datorn med större skärm.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceChrono - logger för många smartphoneplattformar
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
2 besök senaste veckan (141569 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande