Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 turbo *såld*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (109715 totalt)
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Jahopp så var en 318is inhandlad igen då Tyvärr lyckades jag inte hitta en utan taklucka denna gången men den är fri från rost iaf thumbs up

Så här ser den ut i sin helhet


Trilskande larm är sååå kul Bort med skiten...


Hårda fina grupp n fjädrar


Monterade bak med grupp n dämpare thumbs up


Främre topplagringar från millway thumbs up


På väg ner till Knutstorp så stannade vi till hos millway och där hittade Samuel ett par bakre topplagringar i gömmorna också thumbs up Väl på plats på knutan så körde jag första passet utan att byta dom och tyckte väl att den funkade helt ok om än nervös i baken. Till andra passet bytte jag dom och vilken skillnad det blev thumbs up Men de e klart, istället för att gummit flexar så får man en stötdämpare som kan göra sitt jobb.


Förövrigt gick knutstorpträffen rätt ok (dock ett hyggligt fyrhjulssläpp över NGK krönet tur man hade med extra kalsonger ), bromsarna funkade över förväntan med okända belägg, däcken gav ju inget under av bett men det var ju rätt väntat Dessutom olika profilhöjd, 40 fram och 45 bak gav ju än mer understyrning Men värre var att kopplingen slirade rejält visste att den var dålig men trodde inte att det var så här illa så det blev bara körning på lördagen för mig. Träffade många nya ansikten och sånt är ju alltid trevligt

Sen har jag även skaffat en m-tech 1 vinge, så att man får lite mer downforce Funderar på att lacka hela vingen inkl gummidelen men är osäker på att det går? Nån som har provat att lacka gummidetaljer? original is-vingen är ju i nån mjukplast/gummi och den är ju lackad, dock något hårdare än denna...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Fin bil!
Skönt att set att man inte är den ende E30-ägaren med verktygslådan framme på Knutan.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Grattis! thumbs up

Ser riktigt fin ut dessutom. thumbs up
Vad gäller spoilern så tror jag att dendär liknar M535-bakspoilern rätt mycket och de brukar vara lackade på det hårda men inte på det mjuka om jag inte minns fel. Någon som kan bekräfta/dementera?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Tjena Micke!

Kul att träffas i fredags/lördags och lycka till med nya bilen!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Hi hi....att du inte ville komma med i M20 maffian istället då....

Blir nog bra detta....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Grattis! thumbs up

Ser riktigt fin ut dessutom. thumbs up
Vad gäller spoilern så tror jag att dendär liknar M535-bakspoilern rätt mycket och de brukar vara lackade på det hårda men inte på det mjuka om jag inte minns fel. Någon som kan bekräfta/dementera?


Jo det stämmer bra det men jag vill alltså lacka även gummit om det är möjligt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Bistec skrev:
Hi hi....att du inte ville komma med i M20 maffian istället då....

Blir nog bra detta....


Jag har varit riktigt nära ett par gånger men som tur är har jag klarat mig ifrån dom

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Conny skrev:
Tjena Micke!

Kul att träffas i fredags/lördags och lycka till med nya bilen!


Detsamma

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Hej och hopp...får en svag känsla av dejavú



Kopplingen var ju dålig....och en annan växellåda har inskaffats...och en diffbroms ligger ju och väntar. Lika bra att riva ur skrotet då Motorn blir en tvättäkta bigblock rejsmotor Målet är BMWSC's träff på Kinnekulle

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Micke Eriksson skrev:
Claes Haglund skrev:
Grattis! thumbs up

Ser riktigt fin ut dessutom. thumbs up
Vad gäller spoilern så tror jag att dendär liknar M535-bakspoilern rätt mycket och de brukar vara lackade på det hårda men inte på det mjuka om jag inte minns fel. Någon som kan bekräfta/dementera?


Jo det stämmer bra det men jag vill alltså lacka även gummit om det är möjligt.



ordentligt med mjukmedel i färgen så går det. Kolla med en målarkludd först bara.


_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Micke Eriksson skrev:
Hej och hopp...får en svag känsla av dejavú


Ja, det här känns igen...

Micke Eriksson skrev:
Målet är BMWSC's träff på Kinnekulle


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bigblock racemotor...

S50B32-kolvar kanske?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Bigblock racemotor...

S50B32-kolvar kanske?


Nää, denna motorn är faktiskt redan 'färdigbyggd' och har gått 3-4 race sisådär

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Micke Eriksson skrev:
Andreas Lidström skrev:
Bigblock racemotor...

S50B32-kolvar kanske?


Nää, denna motorn är faktiskt redan 'färdigbyggd' och har gått 3-4 race sisådär


Jaha... tog batteriet i tangentbordet slut sen eller? Ska du inte berätta mer?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Joo...svänghjulet väger ca 4 kg och JWR har mappat den

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Så här ser svänghjulet ut, Andreas borde känna igen det



och så här ser hela moroten ut



Den skarpsynte BMW-nörden ser såklart att det är en M44 på hela 1.9 l slagvolym
Det här exemplaret har suttit ca 3000 mil i en Z3 cab och sen gått 3-4 ?? långloppsrace i NSHC, tvättäkta bigblock racemotor mao Det här är dock bara en tillfällig lösning tills den riktiga motorn är klar.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Kanske e dags för en uppdatering och för att göra en lång historia kort kan man säga att jag har fått bygga om motorn till M42 E30 spec vad gäller det mesta, tex kabelhärva, insug, ventilkåpa etc etc och min fina M3E36 låda kunde jag inte använda pga att 328 E36 kardanen var för kort Trots att alla turboåkare kör med den kombinationen, men tydligen bygger sexan så pass mkt bakåt att det funkar. Så nu kör jag med en vanlig E36 låda så man får 1:1 på femman iaf. När jag köpte motorerna så fick jag med 2 st E36 lådor också varav den ena skulle ha en taskig synkring, men säljaren var osäker på vilken...gissa vilken som jag chansade på och satte i bilen

Så fyrans växel är inte helt enkel att få i även om det går Men vem behöver den när man åker bigblock med jäääättebrett effektregister Antingen får man åka på 4:an hela tiden eller så får man hoppa över den Men iaf så blev den körklar för 2 veckor sen och motorn går riktigt fint Tyvärr kunde jag inte använda den JWR mappade styrboxen iom bytet av kabelhärvan men det får gå ändå

Pga strulet har jag inte orkat göra iordning diffbromsen men något ska man ju göra i vinter Ska byta däck och bromsar sen är den klar för kullen

Lite bilder:

Till och med en 3:åring kan se att det här inte kommer att funka


Det här var också en tråkig upptäckt


Några svordomar senare så är bilfan klar iaf, dock utan 4:ans växel >


Stacke på PEAN har fina bromsar till E30 thumbs up


Sen kom jag över en uppsättning fräscha 15x7" Mim fälgar med ET13 till rätt kurs thumbs up , tänkte köra på 15" däck nästa år

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Nu har bilen fått r-däck också 215/45-17 Yokohama A048 fram och Bridgestone RE540 bak. Nån som har tips på lämpligt lufttryck, låter 1.8 bar varmtryck som en vettig utgångspunkt?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Micke Eriksson skrev:
Nu har bilen fått r-däck också 215/45-17 Yokohama A048 fram och Bridgestone RE540 bak. Nån som har tips på lämpligt lufttryck, låter 1.8 bar varmtryck som en vettig utgångspunkt?



Nu känner jag ju inte till däcket i fråga så väl, men det låter väl generellt lite lågt, omkring 2,0 - 2,1 skulle jag säga !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544


Trådstartare
Ja det har du nog rätt i, kanske ska justera det till 1.7-1.8 bar kalltryck

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Den moroten har jag provkört på Sviestad. Går snuskigt bra. thumbs up

Allt detta trixande med kardanlängder och krav på att använda M3-kardan var sådär upplyftande. >

Är man dum i skallen om man tänker tankar som 25mm, solid, extra Hardyskiva på vägen...

För seriös banåka så skulle jag testa på ännu lite lägre tryck kallt.

1,60-1,7 som start. Fast då kommer det ju krav på att man gasar som sig bör för att få upp rätt temp/tryck

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 turbo *såld*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (109715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande