Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 "Gnirk" - Nu med GTS-front #SÅLD#
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18726 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Tjena på er alla!

Efter att ha varit här ett tag utan att göra något väsen av mig tycker jag att det äntligen är dags att lägga in min egen bil, döpt till GNIRK.

En snabb historik och tillbakablick varför jag nu kör 944 visar att första sportbilen var en Ginetta G34 -94, därefter blev det en Porsche 911 Targa -68 (inte så sportig). Sen vart det husköp (dyrt i Sthlm) varpå Targan såldes för att sponsra handpenningen.

Med begränsad budget gjordes en kravlista på vad jag ville ha. Bankörning är absoluta favoriten varför väghållning prioriterades. Sen vill man gärna att tillgången på delar skall vara god. Sist och inte minst, prisvärdhet.

Det blev således en Porsche 944 -84 som har varit i min ägo sedan januari -05. Bilen kom dock inte hem till garaget förens till påsk. Det första som gjordes var kam- och balansaxelremsbyte, service ink. samtliga filter samt byte till nya R-däck.
Tyvärr upptäckte jag att motorn inte gick rent ut ur skarpa kurvor. Framförallt högerkurvor!!! Jag felsökte i stort sett allt utan resultat En likadan reservdelsbil införskaffades för att plocka motordelar från. Trots att i stort sett all elektronik bytts fram och tillbaka mellan bilarna fick jag den inte att gå ordentligt, tills jag en dag i garaget hittade ett primärfilter i tanken. Det var helt igentäppt och när det hade rensats gick bilen åter som den Porsche den är. Därefter har jag hunnit med att byta både motor (2 ggr) och koppling, samt plocka ner hjulupphängningarna två vintrar i rad.

Nu har det inte blivigt så mycket gatåka med bilen, utan mer och mer på bana. Inte i någon serie utan mera friskt utnyttjande vid fria banträffar, mestadels i ÖSK:s regi.

Såklart att saker och ting sen spårar ur. Eftersom motorn bara lämnar moderata 163hk får man i stället jobba på väghållningen. Nu efter två säsonger börjar jag bli nöjd. Jag kör om bilar som jag egentligen inte har effekt för, så långsamt går den trots allt inte.

Jag tänkte presentera mina modifieringar lite närmare allt eftersom, men här kommer nuvarande recept/setup:

Motor: original 2,5 l med bortmonterad balansaxelrem. Ny koppling. Kortare slag till växellåda.

Framvagn: Solida bussningar på alla ställen. Ställbart topplagring med solid länklager. Bussning nedre länkarm i uretan. Ombyggt till coil over med 2,25x8" (204mm) fjädrar med 106Nm/mm (600lb). Gaz GA1-2008 ställbara dämpare. 21,5 mm kränghämmare.

Bakvagn: Borttagna torrisionsstavar och ombyggt till coil over. Främre bussningar bytta till solida i delrin och kapade svärd svetsade direkt i egentillverkade stumma fästen. Bärarmsbussning utbytt mot ledlager i egentillverkad hylsa. Dämparna är ställbar Gaz GP som har ledlager i båda ändarna, Öhlins fjädrar 120N/mm, 185mm långa.

Bromsar: original skivor och ok med egenbyggd kylning som tar luften från fronten. Klossarna är Ferodo DS 2000 från en Sierra Cosworth. ATE Racing Blue bromsvätska.

Inredning: Sparco Corsa Pro 2000 glasfiberstol med 6 p-bälten. Bältes övre fäste egentillverkat tvärgående rör mellan de både bakre övre bältesinfästningarna. Eftermarknads ratt i svart skinn.

Vikt: Med ca 1/4 tank (ca 15 l) = 1160kg.

Fälgar: original telefonfälgar 7Jx15" ET 23

Däck: Toyo Trampio 881 205/55 15"




_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Nämen sedär! Trodde du skulle hänga på när Hasse reggade sig men jag gissar att du gjort det som är viktigare än att hänga på det här forumet...kört bana!!...?

Hoppas verkligen att vi ses på något banmöte framöver dock tror jag inte att er "hemmabana" mantorp passar mina sura 140 hästar....kan lika gärna ta och läsa en bok på rakan.

Ha det!
/Habbe

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Tjena Habbe.
Satan vad du var snabb på att svara, hoppas att det gäller kärran också. 140 kusar är ju bara 23 mindre än jag har, och jag antar att du har en lättare bil.
Var du på Kullen i lördags?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Kullen - you bet! ett under dock att bilen höll men det är en annan historia (och tråd här på rejsa).

Kör du och Hasse gemensam linje när det gäller bilarna eller är det två helt olika utvecklingsprojekt? Antar att du också har rivit ur inredningen? tror f ö att våra bilar väger lika mycket...min är ju ändå en fyradörrars familjesedan!

Lägg gärna till lite bilder på interiören också, har ju faktiskt inte sett din bil IRL, och inte dig heller sen hasses 30-årdag = fem år sen.

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Kör du och Hasse gemensam linje när det gäller bilarna eller är det två helt olika utvecklingsprojekt? Antar att du också har rivit ur inredningen? tror f ö att våra bilar väger lika mycket...min är ju ändå en fyradörrars familjesedan!
Lägg gärna till lite bilder på interiören också, har ju faktiskt inte sett din bil IRL, och inte dig heller sen hasses 30-årdag = fem år sen.


Jag är inte alls lika radikal som Hasse vad det gäller rensning av inredning. Jag har hela min kvar, ink. baksätet. Någon enstaka dämpmatta under vanliga mattorna har väl rykt, men det flesta är kvar. Det finns altså lite att ta av. Fast ljudisoleringen i motorrummet (torpeden) försvann när jag hade ur motorn senast. Där lättades ca 12 kg.

Lika bra att jag tar och lägger upp lite fler bilder också. Jag börjar med inredningen, så får jag ta resterande bitar/modifieringar på bilen allt eftersom.

Gamla ratten "tutlimpan" var inte snygg. Såg ut som om någon suttit och gnagt på den, och sen försökt att dölja det med tejp.


Den byttes ut mot en eftermarknadsvariant i skinn. Klart skönare att hålla i.


Sen fick sig växelspaken en omgång. Slaget kortades genom att svetsa på en bit mellan lagrerkulan i botten och infätningen för fäxelföraren. Passade samtidigt på att byta ut den mycket utnötta pinnen. Det blev stor skillnad. Det är en fröjd att växla nu.


Stolen är en Sparco Pro 2000. FIA godkänd (fast den har nog gått ut). Man sitter som gjuten i den, och även på turer över 20 mil sitter man riktigt bekvämt.


Till den har jag ett 6-p bälte. Nu ver jag att jag kan råka ut för kritik då jag saknar bur/båge i bilen. Men jag känner mig trygg i alla fall.
Grenremmarna sitter fast i genomgående hål med FIA brickor under. Midjeremmarna sitter i original bältesinfästning och för axelrämarna har jag gjort ett eget tvärstag. Jag har använt mig av baksätesbältets övre infästningar i C-stolpen. Jag resonerar så att skall det hålla för en person i varje infästning och jag nu använder mig av två infästningar (en på varje sida) skall det inte vara några problem. Det finns liknande eftermarknadsvarianter till Porsche.





Denna bilden är från Mantorp. Fotat på senaste bankvällen med ÖSK, från vilkens hemsida jag också har tagit bilden från. Det var korta banan som gällde den kvällen och jag är just i färd med att vika av efter ca halva dragrakan för att ta 180 graderskurvan ut till start och målrakan. Fasdt fjädringen är ca 4 ggr hårdare än original kränger bilen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



fin bil hur är dom här att köra, är dom dyra att äga? är lite sugen på en 944 faktiskt, börjar falla mej i smaken nu och dom verkar inte vara dyra i inköp

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
AsconaRacing skrev:
fin bil hur är dom här att köra, är dom dyra att äga? är lite sugen på en 944 faktiskt, börjar falla mej i smaken nu och dom verkar inte vara dyra i inköp


Jag börjar med att svar på frågan om inköp. Nej, dom är inte dyra i inköp, om du inte vill ha nyare, trimmade eller turbos. Men även de är mycket prisvärda. Du får en OK bil från ca 30'000 och uppåt. Som alltid får man (oftast) vad man betalar för.
De är inte heller dyrare att äga än andra bilar. Det finns relativt gott om delar, både nytt och beg. Man behöver inte vända sig till Porsche Center bara för att köpa slitagedelar. Lämnar man bilarna till en aktoriserad verkstad kommer det förstås att springa iväg.

De är helt fenomenala på att köras. Effekten är inget att skryta med (jag har 163hk) men bilen har en riktigt fin balans delvis tack vare transaxeln. När jag var och vägde min bil passade jag på att väga ett axelpar i taget, och jag fick exakt 50-50 i viktfördelning. Utan att vara en virotuos bakaom ratten kan bilen köras nära gränsen och den är snäll mot föraren hela tiden. Den är mycket lättkörd och bromsarna tar super. Ett tips är att spana in: www.944sverige.com där finns mycket att läsa.

Klart du skall slå till

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
OpelMannenRacing
Kvarnåsen
Här sen Sep 2006
Inlägg: 144



okej, låter ju som den är värd dom pengarna, tack för infon

_________________
Henrik Landin

Opel Rekord E1 2.2 '81
Volvo Amazon hgv custom '66
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
okej, då var det dags att gå in på teknikbitarna. Jag börjar med framvagnen.
Den är modifierad under två vintrar och nu tycker jag den fungerar bra för bana.
Först är den konverterad till coil over och 106 N/mm fjädrar, dia 2,25". Till det har jag ställbara insatsdämpare från Gaz.
Det enda som gjorts åt bromsarna är att förbättre kylningen och byte till Ferodo DS belägg. Kylluften tas från spoilern där dimljusen suttit. Detta har funkat mycket bra för mig. Inga mattningstendenser alls vid bankörning.
Sen har jag bytt alla busningar till uretan och även topplagringarna är bytta till en ställbar variant med ledlager i.
Naturligtvis har jag gjort en allmän uppfrächning när jag ändå har varit på gång.
För en vettig peng tycker jag att jag har fått en mycket kompetent framvagn.

Det var inte särskillt snyggt från början, men desto roligare blir slutresultatet.


Här är en blästrad och lackad bärarm som jag provmonterar uretanbussningarna på.


Bärarm, spindel och fjäderben monterat. Allt blästrat och nylackat.


Här har jag börjat måtta på en ny bromsköld med integrerad kylning. De gamla var riktigt ruttna. Luftröret mynnar så nära centrum som möjligt.


Här är mina nya ställbara insatser från Gaz. Seriöst att leverera så pass billiga dämpare med diagram för varje enskild dämpare.


Med denna typ av topplagring kan jag ställa både camber och caster, dock inte induviduellt. Men det är gott nog åt mig i alla fall. (Bild från utzon.se)


När allt är ihopmonterat tycker jag att att fjäderbenen ser riktigt porriga ut. Nästan synd att sätta det under bilen där de inte syns och bara blir nerskitade.


Såhär snyggt blev det med kylslang och allt. (Förra årets fjädrar skymtar på bilden.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Race rapport Svista 13/8.

Första gången för mig på Sviesta. Hade läst på lite om spårval och dyligt (bra forum dethär), men när man väl sitter där känner man inte alltid igen sig. Fast banan är kort och man egentligen inte får särskillt hög fart går det mycket hårt åt bromsarna. Sen finns det ett par knixiga vändningar, dels Torparsvängen som nyper innan man går upp över krönet, och skarpa högern efter långa rakan , med den roliga chikanen, där man går in i "karusellen".
Lider som alltid av att bakbromsarna låser upp sig allför lätt, vilket resulterade i ett par piruetter. Det problemet måste upp på vinterns att-göra lista.

Tycker hur som helst att gårdagens körning var mycket kul. Fick tillfälle att mära mig ed flera bilar ur "dyra-nya-snabba-gänget". Jag blev inte så frånkörd som jag trode (några fick till och med se sig omkörda). Fick en handtagen tid från depån på låga 1:14. Det är jag nöjd med. 163hk är ju inte sådär jättemycket effekt.

Väl tillbaka i garaget vid 23:30 var det bara att göra en snabb översyn av bromsar, fjädring, vätskor och ett trilskandes bromsljus innan det är dags idag igen. Jag har ett återkommande problem med att plåtkoppen över höger hullager fram alltid lossnar från spindeln vid hård bankörning. Nu stannar den i och för sig kvar i fälgen tack vare centrumkåpan, men grisigt av fettet blir det ju. Var klar med översynen 00:30.

Kul bana med mycket svängar, det gillar Porschar utan massor av effekt. thumbs up


Tack Hassestålben för bilden.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Race rapport 14/8 Mantorp

Nu är det drygt en vecka sen körningen, men bättre skriva sent än aldrig.
Det var en hård vecka med två bankörningar på lika många dagar. Här kommer ett sammandrag av säsongens andra race på Mantorps långa bana.

Tidigare på Sviesta tyckte jag att bilen var lite understyrd i långsamma kurvor så jag hade ställde dämparna fram på lite mjukare. De gjorde nytta då och definitivt på Mantorp. Tidigare har jag haft lite understyrningstendenser i utgången av Parisern, men de är nu nästan helt borta. Endast när jag pressar riktigt hårt släpper bilen. Men då oftast på alla hjulen samtidigt. Skönt med fyra skrikande hjul.

Tiderna ligger ungefär samma som vid förra körningen på långa banan, d.v.s. stadiga 1:40. Då har jag mer att ge eftersom jag fegar vid Mjölbykurvan. Jag har respekt för lecakurlorna i slutet på långa rakan och i den kurvan.
När vi ändå är inne på den otroooligt långa rakan på Mantorp. Vad otålig man blir på den! Femman lägger jag i redan halvvägs, och sen är det bara att sitta och vänta. Jag har ingen radio i bilen så jag kan inte roa mig med musik heller. Nästa gång skall jag ta med mig något att läsa. Vid 5000rpm har jag kommit fram till 100m skylten och det är dags att börja bromsa. Det är lite tidigt så jag brukar alltid få gå på gas innan kurvan. Som jag sa, jag fegar. Men jag har lärt mig att inte gå på bromsen vid krönet och den efterföljande vänstern. Möjligtvis lättar jag lite på gasen ibland.

Några av de roligaste "fighterna" jag hade var med en 997 Carrera 4. Jag närmade mig hela tiden och efter flera varv var jag precis uppe bakom då han bestämde sig att ta ett avkylningsvarv och gå i depå. Attans, där missade jag en chans att göra en snygg omkörning.
Utöver den är jag riktigt stolt över att hänga på en GT3 RS i hela Parisern och i kurvkomplexet efter Mjölbykurvan. Men naturligtvis tar han mig på rakan. Jag menar, min bil kostar vad ett av hans tillbehörskryss i ordersedeln kostar. Skam vore annars.
Sen var det en jättefin M3 CSL med kromad båge som jag inte heller hade en chans mot. Den lät underbart. Delat förstapris i ljud tillsammans med GT3:or och en Corvette C6 Z06.
Lite stolt är jag också att RS4:an som var där inte hängde med Porschen. Han var snäll nog att släppa på långa rakan och ge ca 50 - 100 m försprång, något som faktiskt bara drygades ut. Ganska trist annars att bli omkörd av motorstarka bilar på rakorna för att sen köra ikapp och hamna bakom i alla kurvor.

Då Hassestålben lämnade sin bil hemma pga anledning, växelkörde vi i min. Han ligger bra till i ÖSK:s slalomcup har placeringar att försvara. Och det gjorde han med bravur. Topp tre placering är inte illa i lånad bil. Bra gjort. Nu har Hasse bara en poäng upp till pallplacering. Kör hårt. thumbs up

Jag avstod slalomen då jag av erfarenhet vet att jag inte skulle hittat runt på den för dagen långa och svåra banan. Jag blir bara arg och frustrerad på mig själv. Det var för övrigt Hasse som körde ifrån Audi kombin (RS4:an).

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med bilen trots att den naturligtvis fortfarande låser upp bakhjulen. Men jag har börjat vänja mig och bromsar tidigare och mjukare där jag kan (läs efter långa rakan vid Mjölby kurvan).

Hasse gör sig i ordning för att sätta tredje bästa tid i klassen, i lånad bil!



Här syns en del av dagens slalombana. Jag ser bara ett hav av koner och blir aldeles yr i huvet.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Rapport från kvällskörning med ÖSK 28/8.
Nu har jag varit nere på Mantorp och kört igen, så nu kan jag skriva igen.

Vädret var strålande, precis som mitt humör. Jag hade dagarna innan ändrat lite på bromsarna så pedalkänslan är mycket bättre. Dagen till ära körde vi den bortre halvan av banan. Alltså Mjölbykurvan, krönet, svängen vid depåinfarten och sen ut på rakan via en svag höger.
Jag hade faktiskt aldrig kört denna varianten på Mantorp. Det gav mig tillfälle att träna på den förädiska Mjölbykurvan. Nu var farten inte lika hög som när man har hela rakan på sig. Men jag varvar i alla fall fullt ut på fyran, drygt 6000rpm. Sen är det bara att stå på hejdarna. Och som väntat kommer bakvagnens dans i gång. Vänster bak låser först, sen kommer höger och det är som att försöka ta sig fram på is (nästan). Nu klarade jag dock denna och resterande kurvor utan missöden, hela kvällen igenom. Värre var det för en svart 951:a som hamnade långt ut i Lecan. Men ett gäng starka karlar och långa band kopplat till en jeep ordnade allt. 951:an klarade dock magplasket bra, endast en servorem som lossnade var bestående men, efter att alla Lecakulor sanerats.
Nu börjar jag få in riktigt flyt över krönet. Bromsa är för fegisar (bortset från dom som har mer än 163hk och verkligen använder dom). Det är bara att släppa lite på gasen, styra in och ge fullt. Man hinner gasa en bit innan man måste bromsa och spätta ner till tvåan i 90 gradaren vid depåsvängen. Det roliga med att köra denna bit av banan var den långa fullgashögern ut på slutet av dragrakan, som av den anledningen inte alls blev särskillt lång. Tack för det.
Det är häftigt att se hur viktigt det är att ha med sig farten ut ur kurvor. Jag gasade mig förbi bilar med betydligt mer hk än min. KUL

Totalt blev det tre svettiga pass på ca 20 min vardera. Det var nästan en halv tank. Det kallar jag riktig bankväll.

Nu måste jag vänta hela två veckor till innan det är dags igen. Jag vill köra igen, NU!!!

Här kommer några bilder tagna av Niclas Eriksson.
TT Quattron körde jag om. Men Lotus 7:an var för snabb.


Hur hård fjädring man än har verkar det luta i all oändlighet.


Detta är kvällens favortibild. Koncentrationen är lika hög som gasspjället är öppett.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Bankörning med ÖSK på Mantorp 11/9

Redan på vägen ner till Mantorp och säsongens sjätte bankörning höll jag på att ge upp. Innan jag hade kommit till Nyköping (åker från Sthlm) hade himlen öppnat sig och regnet formligen öste ner. Inte så kul med slitna R-däck. Jag var tvungen att slå av på takten betänkligt. Men det klarnade så småningom och när jag kom till Mantorp tittade solen till och med fram.

Idag var det full attack på långa banan som gällde. Redan på årets första körning klarade jag 1:40 tider och har legat där hela säsongen. Men målet har varit att komma ner i 1:38. Därför var det kanske inte så konstigt att jag gick på lite för hårt i början.
Efter bara något varv tog jag i lite hårt i utgången av Parisern och körde över kurbsen på vänster sida av banan med både fram och bakhjulet. De är verkligen inte att leka med, Mantorps höga kurbs. Jäklar vad det slog i bilen, jag trodde allt skulle skramla isär. Tyvärr flaggades stinten av strax därefter då en GT3:a hade ställt sig en bit ut i gruset på insidan av chikanens utgång.


Fotograf: Niclas Eriksson

Andra stinten gick bättre. Jag såg till att däckstempen var rätt innan jag attackerade denna gång. Men däcken är hala. Kör på fyrhjulssladd i de flesta kurvor. Bromsarna bak låser såklart upp vilket gav ett, minst sagt, spännande ställ innan ingången till Mjölbykurvan. Efter att ha kört om, och blivigt omkörd av, div bilar har jag nu en röd BMW 320 som jag skall jaga ikapp. Jag tar in mycket efter Mjölbykurvan och över krönet, bromsar sent till vändningen vid depåkurvan och ger full gas ut på den korta rakan innan det är dags att bromsa och ta vänstern ut på start- och målrakan. Nu händer det som inte får hända. Jag går på gasen för tidigt, innerhjulet spinner för mycket och jag glider/sladdar ut till höger över kurbsen (är nog tom lite utanför). Får sen en sladd till vänster och en giftig höger retursladd som jag inte kan häva. Bilen vänder runt och med låsta hjul går jag baklänges snett mot amcoräcket på insidan av banan. PANG "JÄVLAR". Högra skärmen och en bit av fronten tar i innan jag hinner stanna. Bilen verkar gå ok men jag skyndar in till depån för att kontrollera skadan.
Höger framskärm och frontplåt är lite knögliga, blinkers paj och kofångare spräckt. När jag försöker att fälla upp lyserna fastnar de halvvägs och det blir kortis i motorn och kablaget. Varför löste inte säkringen ut? Bilen funkar hur som helst bra mekaniskt, och det är huvudsaken.

Efter lite flaggvaktande är det dags för tredje stinten och det är lika bra att köra så att man inte fastnar i någon sorts avåkningsnoja. Denna gång är jag mera försiktig men pressar ändå på så mycket jag kan. Jag försöker att hänga på några väldigt snabba 993:or och känner att detta skall nog gå vägen. När soppalampan har blinkat en bra stund och jag har märkt att motorn hackat vid något tillfälle tar jag ett avsvalningsvarv. Inga missöden denna gång, puh. Väl inne i depån ser jag att jag har lyckats med säsongens mål, klockan visar på höga 1:38. HURRA!!! Kvällen är räddad, mina mål är nådda. :woot:
Med sneda lysen begav jag mig av hemåt.

Nu är det väl dags att börja fundera på vad jag skall göra med bilen. Men mer om det senare.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Urk vad tråkigt med skador på bilen .
Det verkar dock var lindrigt och jag hoppas allt är väl med din hälsa .
Kul att läsa om dina upplevelser på banan thumbs up .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Nu börjar vi prata!
Lite armcosmakande fick min fina fyrdörrars familjebil att bli min nuvarande skabbiga gaträser!! det är liksom den där lilla triggern som behövs för att man ska börja slita ut ljudisolering och såga bort onödig plåt!!

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Trevliga racerapporter! Bra kört också; 1,38 är snabbt med din bil.
Lite plåtskrammel får man räkna med... thumbs up

_________________
--
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Bra kört! Nu har du tagit bilens oskuld på skadefronten också, nu behöver du inte vara lika rädd för att det ska hända igen, alltid värst första gången, har jag hört

_________________
Anton Kindblad
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Urk vad tråkigt med skador på bilen .
Det verkar dock var lindrigt och jag hoppas allt är väl med din hälsa .
Kul att läsa om dina upplevelser på banan thumbs up .

Japp, inga stora skador. Bilen är fortfarande rak, och vill jag ha upp lysena är det bara att rycka till så stannar de där.
Ingen fara med mig. Kortvarigt självförtroende dipp möjligtvis. Men det var efter skadan jag satte mitt bra varv, så jag var snabbt på topp igen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Nu börjar vi prata!
Lite armcosmakande fick min fina fyrdörrars familjebil att bli min nuvarande skabbiga gaträser!! det är liksom den där lilla triggern som behövs för att man ska börja slita ut ljudisolering och såga bort onödig plåt!!

Du har nog rätt i det. Många projekt har nog startat som vardagsbilar som inte riktigt har hållit måttet.
Men vad gjorde du med din bil Habbe? Bilder tack.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Trevliga racerapporter! Bra kört också; 1,38 är snabbt med din bil.
Lite plåtskrammel får man räkna med... thumbs up

Kul att du gillar rapporterna och att du tycker farten är god Fredrik. Bilen är ju i stort sett standard, förutom lite ("billig") chassi uppgradering. Du är ju själv riktigt kvick runt med dina bilar. Och visst, lite bucklor får man räkna med. Du var väl ute med cabben någon gång har jag för mig?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686


Trådstartare
Exlex skrev:
Bra kört! Nu har du tagit bilens oskuld på skadefronten också, nu behöver du inte vara lika rädd för att det ska hända igen, alltid värst första gången, har jag hört

Kör man som en riktig sportbil skall köras (på gränsen eller lite över) är det ju bara en tidsfråga innan det händer något. Men första bilen jag satte i ett amco räcke var min Ginetta G34, och det var hårdare. Bara man inte får det till en vana så går det ju an.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 "Gnirk" - Nu med GTS-front #SÅLD#
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (18726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande