Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 48 besök senaste veckan (75732 totalt) |
Jag har inte rört golvet, allt går fritt i hela sin rörelse och hela bakaxeln är justerbar i alla sina ledder. Har i skrivande stund avverkat x antal timmars bankörning med detta. trycker 500++hk och nästan 700nm igenom detta och det funkar klockrent. Kanske skall tillägga att det är sellholms lamelldiff och avlastade drivaxlar i innanmätet. axeln är även riktad och något skränkt till toein och lite camber av sellholm efter svetsningen av alla fästen. den såg ut som en banan efter min behandling med Esaben _________________ Johan Axelsson |
||
Hej, det är av just den anledningen som jag inte vill svetsa i axeln.
Johan, sitter ditt momentstag i originalfästet? dvs original-längd? Hur är det främre fästet konstruerat? |
||
Svetsar man inte allt på en gång och tar bit för bit så är det förmodligen inga problem, jag visste ju att min axel skulle riktas och skränkas oavsett, så jag brände på för glatta livet
Jag var tvungen å googla lite och Ascona a och kadetten skiljer sig lite om jag inte hittat å sett helt galet, på asconan har jag en ganska lång "balk" där struten från lådan slutar och kardanen börjar, på kadetten såg det väldigt litet ut. Den balken sitter med två gummibussningar i karossen på min bil, utbytta till polyerutan bussningar, och i den balken har jag svetsat ett länklager som momentstaget kan röra sig lite i längsled samtidigt som balkens bussningar tar upp momentet. så tänkte jag.... rätt eller fel, vet ej men funkar bra gör det Så här ser det ut med bärarmarna. Balken som lagret är svetsat i är nog större på asconan _________________ Johan Axelsson |
||
menade ju såklart där struten från orginal bakaxel slutar _________________ Johan Axelsson |
||
Tackar för alla tips angående bakvagnsupphängning.
Har en liten fundering i andra änden på bilen med. Hur liten intercooler klarar man sig med? Har ganska ont om plats i fram med kylare (volvo 740) och intercooler (universal ca 450x300x76,) då har jag ca 8cm kvar till kamkåpan. En mindre intercooler (tänk de mindre långsmala på biltema eller valfri speedshop ca 500x140x65) skulle göra stor skillnad. Räcker den till för ca 300hk eller mer om man vill trimma? |
||
Kanske räcker vid megaoptimalt flöde, men det får man sällan. 8cm låter som oceaner av utrymme. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Är det fläkten som är problemet, eller tycker du bara att det blir för "packat" bakom kylaren ?
På min bil är det super ihop packat, och kylaren har en "tät" kåpa bakom sig, med bara hål för fläktarna. Fläktarna sitter monterat diagonalt, för att inte slå i vattenpumpen å alla andra snurrande prylar. Detta har fungerat bra i alla år. Viktigast är att kylluften blir tvingad genom kylarpaketen, så att övertrycket i nosen på bilen vill gå in i motor rummet via "grillen" = kylaren. Och att det inte smiter in runt strålkastare etc. https://www1.garaget.org/gallery/ima https://www1.garaget.org/gallery/ima Biltema intercoolern är ju väldigt låg = liten area för laddtrycket att gå igenom. Ok på höga tryck och låga flöden. Låga tryck och höga flöden, blir en låg intercooler en restriktion i systemet. Vet inte om du blev något klokare, men ändå _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Minnet sviker igen, var inga 8 cm. Mer 5. Jo jag är orolig för att luften möter en vägg i form av motorn. Sen ska en fläkt in där med.
|
||
Eller så tänker du om å sätter kylet i bagagen istället, nu har jag inte lus läst tråden. Om vad du tänkt med bilen, men då får du ju en ordentlig intercooler iallafall. Jag har kylet bak, å det funkar väldigt bra.
_________________ Johan Axelsson |
||
Finns inte supermycke plats framför, men karvar man lätt på baksidan av grillen borde intercoolern gå skicka fram 2cm till i alla fall tycker jag.
Sen är väl frontytan viktigare än tjockleken på intercoolern? Finns de inga typ 450x400x50 intercoolers? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Håller med Cassius, större yta och mindre tjocklek om möjligheten finns. Klart det skulle bli även bättre om kylaren va bak i skuffen, men det beror ju på syftet med bilen.
Kan jag fråga hur långt bak motorn står i motorutrymmet? _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||
Du behöver inte vara orolig för utrymmet bakom kylaren.
Får du bara plats med fläkten så. Blir det sämre att vända Intercoolern upp å ner, och ha tryckrören under rambenen istället ? Tänker att det kanske går att få fram den längre då ? _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Lång tid sen senaste uppdateringen, det är på grund av det inte hänt så mycket.
Hängde dit den förstärkta framvagnen för att kunna måtta in hjulupphägningen och motorpaketet. Får bli nya motorfästen och en höjd motor för att få frigång för styrväxeln. Då tar motorn i huven. Hur nära kamremmen vågar man ha en kåpa? Jag får bygga en egen variant eller modifiera kamremskåpan. Sen en annan fundering. pga motorn så måste jag sänka infästningen till främre krängningshämmaren. Kdetten har c a100mm långa "droplinks/krängningshämmarpinnar" med gummiupphängnign i båda ända. Hur korta vågar man ha de? Blir det brytningar med för korta länkade? Eller är det ok att bara vinkla upp krängaren? Annars är jag sugen på att kolla vad det är för avstånd på fästpunkterna på 240 krängare och hur långa armarna är bakåt. Ifall den hamnar i ett bättre läge. |
||
Eller så sänker du kuggstången
Jag kör Escort MK2 kugge på 2,4 varv (sitter med lägsta punkt i samma höjd som UK balk nästan. ÖK är typ samma som balken), sen är 3D filen som dessa armar är frästa efter kompenserad för längre bärarmar också (med hänsyn till ackerman) men fungerar säkert med std med. Jag har inte breddat så hemskt mycket ändå Sitter skruvade i två av hålen för bromsskölden så more or less bolt on (borra upp för grövre skruv bara) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Det är ju helt klart ett intressant alternativ.
Då ska man hitta någon som fräser till de till en rimlig peng. Eller har du Cassius ett par över? |
||
Nja, jag har bara dom jag ska använda själv Ajden fräste fram dom åt mig _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Hur mäter man elastisk multirem? Jag har en t5 motor i min kadett.
Har tagit bort ac-pump, servopump och alla löphjul samt spännare. Tanken är att bara ha en elastisk multirem för att driva generatorn. Har lindat maskeringstejp såsom remmen löper och klippte upp den och fick ett mått 884mm. Vilken rem bör jag köpa? Finns 875mm elastisk att köpa eller 883mm fast som man får bygga om generatorn lite så jag får en möjlighet att spänna remmen. Hur mycket töjer sig en elastisk rem? 6spår. |
||
Angående plats,, jag körde en Ford RS500 ic i min kadett.
Stor yta men bara ca 40mm tjock om jag minns korrekt. https://badassparts.se/direnza-ford- _________________ Patrick Wetterskog |
||
Har hängt upp bakaxeln i fyra punkter. (länkarmarna)
Femte återstår. Panhardstaget. Hur kraftigt behöver ett panhardstagfäste vara? i karossen. Tänker att den ska var parallell med marken i åkhöjd. Sen har jag bakre stötdämpare/coilovers från en escort mk2 i bak. ca 55 cm långa fullt utsräckta. GAZ är märket Hur lång fjäder ska jag köpa? SFRO ser väl gärna 6cm in och utfjädring. Har någon en uppfattning om hur kraftig den behöver vara? Ska jag ha en hjälpfjäder? |
||
Panhardstagfästet behöver vara kraftigare än man tror, jag har varit tvungen att triangulera extra så det inte sviktar.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C GT/E T5 -75 | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12 >> 48 besök senaste veckan (75732 totalt) |