Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett C GT/E T5 -75 bakaxelfundering.
tråden läst  
29077 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3  Nästa>>
 
   
Coupe76
Mariestad





Här sedan: 19 Aug 2005
Inlägg: 242
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 08:01     Opel Kadett C GT/E T5 -75 bakaxelfundering. Citera

Hej! Ändrar min befintliga tråd istället för det är egentligen en fortsättning på samma projekt. Det blir en "retake"

Hittade en sliten och ledsen kadett c gte på blocket med bur, volvoaxel, t31b i papprena som fick bli den "nya" karossen.
Fortsätter från sida 2 med den.

Hej tänkte lägga upp min bil här på forumet nu.

Det är min leksak som i huvudsak ska busas med på gatan men ska ändå byggas såpass seriöst så att den klarar att en dag på banan.



det är en helt org 1200 på 58 hk 95 Nm
kapade fjädrar blev lite för låg men snygg i mina ögon

har provat på bankörning på en dag på racerbanan 2 ggr och det var det roligaste jag gjort.
blev faktiskt imponerad över väghållningen och balansen på den redan nu
men mycket vill ha mer.

Har en b230ft 156hk 265Nm med tillhörande drivlina som ska i inom en överskådlig framtid.

Nya karossen!


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports


    Senast ändrad av Coupe76, 06 Okt 2017 17:05, ändrad totalt 4 gånger
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Roger Gustafsson
    Puerto Vallarta





    Här sedan: 03 Sep 2004
    Inlägg: 5714
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 09:53     Citera

    Fin bil! thumbs up
    Kul att se ännu en gammelOpel!


    _________________
    Sand&Salt Mexican Leather

    MexBeetle -90 1600cc
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
    Anders Karlsson
    Jönköping





    Här sedan: 02 Apr 2003
    Inlägg: 2774
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 10:19     Citera

    Fin coupe! thumbs up Precis som du säger så är de väldigt välbalanserade med 1200an, den motorn är inte speciellt tung.
    Ska du verkligen byta till Volvomotor? Rödblockarna väger ju massor. Finns Väldigt trevliga Opelmotorer som passar så gott som bolt-on, CIH 2,4 liters tex. Dessutom blir det nog lättare att besiktiga med Opelmotor, Kadett C fanns med 2 liters CIH.


    _________________
    Anders Karlsson
    Opel Commodore GS/E -77
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 15:21     Citera

    volvomotorn väger mindre än en Opelmotor med gjutjärnstopp,
    sen blir det lättare med t ex turbo om man vill i framtiden och fortfarande kunna våga öppna huven om farbror blå vill det

    tänkte bessa som ombyggt fordon med kat.

    hade planer på att turbomata 1200.an men det kostar mer än att byta till en volvospis som har mer effekt org, vore tufft med en redigt stor mcmotor med men går inte att bessa med,

    tips på en lätt och stark motor mottages.. som inte kostar skjortan

    sen är det ju det ekonomiska med man är ju bara en vanlig knegare med en halvfärdig husrenovering

    sen gillar jag bastarder med "fel" motor

    synd att VR6 an är kass bara annars har den bland världens härligaste insugsljud


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Barbapappa
    Mölndal





    Här sedan: 23 Feb 2003
    Inlägg: 1837
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 16:19     Re: Citera

    Coupe skrev:
    synd att VR6 an är kass bara annars har den bland världens härligaste insugsljud

    Den är ju kanon, men se till att byta kamkedjegrejerna innan du monterar den i bilen, lättare att göra det när den är lös motorn, det är ju tydligen glidskenorna man ska se upp för att dom inte blir för slitna. Annars har jag bara hört gott om dom maskinerna, finns mycket kunskap och folk som håller på med dessa också. thumbs up Det hade ju varit an kanonkombination att komma och glänsa med på Gtiklubben och Opel Sportclubs träffar.


    _________________
    Peter Karlsson
    Åker numera Polo 6R -14 & Pontiac Catalina 62.
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
    Qaz
    Uppsala





    Här sedan: 20 Okt 2004
    Inlägg: 725
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 16:39     Citera

    Fördel cih är ju att karossen har sålts med den. Finns ju tom motorfästen så den passar rätt i.

    Jag funderade lite på en swift gti motor till min, 1.3l, 100hk, liten och lätt. Problemet är väl att det ska till en turbokonvertering för att det ska bli något fart.

    För övrigt ser den ju ut att vara i fantastiskt skick thumbs up.


    _________________
    Markus Ålind
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Widell
    Jönköping





    Här sedan: 02 Sep 2005
    Inlägg: 519
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Aug 2007 18:47     Citera

    Gött med en till Coupé. Fina bilar det där. Hoppas min blir lika fin nån gång...
    Tycker också du ska ha Opelmotor av gammalt slag, men det är ju din bil.
    Volvo T4 kanske vore nåt? Block och topp i aluminium (tror jag) och ganska bra potensial.


    _________________
    Alexander Widell
    BMW E82 135 -12
    BMW E30 327iM -88
    Opel Kadett coupé -75
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    backman
    Jakobstad (Finland)





    Här sedan: 05 Jan 2005
    Inlägg: 68
    Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2007 08:45     Re: Citera

    Coupe skrev:
    tips på en lätt och stark motor mottages.. som inte kostar skjortan
    Opels c20xe , lätt vet jag inte om den är, men den är iaf stark och inte allt för dyr heller...
    Verkar ju vara ett fint exemplar du har, precis som Widell så hoppas jag att min ska vara lika fin nån dag..
    Lycka till med projektet och håll oss uppdaterade


    _________________
    Andreas Backman
    Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Edge Racing
    Sverige





    Här sedan: 24 Jul 2005
    Inlägg: 20
    Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2007 20:49     Re: Citera

    tips på en lätt och stark motor mottages.. som inte kostar skjortan



    Wankel


    _________________
    ========
    Åke Edgarsson
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    HATTIS
    Norge





    Här sedan: 08 Okt 2005
    Inlägg: 31
    Tipsa Facebook   Inlägg  04 Sep 2007 11:28     Re: Citera

    Edge Racing skrev:
    tips på en lätt och stark motor mottages.. som inte kostar skjortan



    Wankel



    Audi/vw 9A 2,0 16v er vel inte så tung?
    +begagnad m45 volvo-kasse med rally-innmat og diesel clutch-hus.


    Elr saab kortmotor med Opel ecotech2,2 girkasse fra omegaB bakom?

    Blir sikkert en hog med arbete, och mycket svårdomar for att få det att fungera....

    Men kul kanske?


    _________________
    Oyvind Hatterud
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Morbidio
    Skåne





    Här sedan: 11 Sep 2006
    Inlägg: 340
    Tipsa Facebook   Inlägg  10 Sep 2007 14:14     Citera

    Har sett bilen IRL några gånger och den ser jävligt fin ut måste jag säga. thumbs up


    _________________
    Joakim Karlsson
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Nov 2007 16:42     Citera

    ny motor ligger i garaget, blev en b230ft 88 (inte den bästa jag vet) 156hk 265nm helt org
    blir nog bra, ska köras ihop med m46 och 1031:a i 3-länk med panhardstag

    bromsarna blir v70n 305x28mm (299:- st biltema) glidok, 240 org ibak och huv.br.cyl från 960,

    ska besiktiga som ombyggt fordon så jag åker lagligt


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Cassius
    Göteborg





    Här sedan: 26 Jan 2005
    Inlägg: 1178
    Tipsa Facebook   Inlägg  26 Nov 2007 19:54     Citera

    Kommer nog röra på sig fint Må fan se till å komma igång med min bastard nångång också... den står ju bara å samlar damm som de är nu!


    _________________
    I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
    Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
    Regards, Johan Eriksson.
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2008 22:59     Citera

    har tagit ut org motor nu..
    komplett rallybur (www.finess.se) ska beställas i dagarna nu,
    vill ha karossen stabil innan jag börjar kapa i den vet inte om det behövs men det känns bättre i alla fall...
    letar diffad axel (volvo 240)


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  04 Aug 2008 08:49     Citera

    Håller på och provar ut motorplacering och blev rätt så nöjd nu. Innebar en hel del
    sågande i bilen men jag vill verligen inte ha den tunga motorn för långt fram.
    Kommentera gärna och påpeka ev missar man gör innan det blir för svårt att ändra på.



    Sen en annan fråga.
    Ska köra med volvo 1031 bakaxel och tänkte göra det lätt för mig genom att montera på
    fjäderben från en golf på stötdämparens org placering. tror ni det skulle fungera?


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2008 07:59     Citera

    Nya fälgarna BBS split 7.5x17 et43 o nya bakaxeln volvo 1031.



    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports


    Senast ändrad av Coupe76, 06 Aug 2008 15:18, ändrad totalt 1 gång
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Jesper L
    Ängelholm





    Här sedan: 28 Jul 2004
    Inlägg: 493
    Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2008 12:58     Citera

    Blir jäkligt bra. Har samma BBS-fälgar på min 850, fast mina är 7x17.

    Är mycket nöjd med dem!


    _________________
    Jesper Leidig

    Skoda Octavia 1,6 -99
    Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
    Vespa Touring 150cc 1961
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2008 09:59     Citera

    bild på hur jag tänkt hänga upp bakaxeln i 3-länk, på övre staget.
    har tänkt skära ut en platta i 6mm stål efter bakaxelkåpspackningen som man bultar fast i mellan bakaxel o kåpan med samtliga bult .
    på den plåten svetsar jag fästöron till övre momentstaget (centrerad) i 6mm plåt, det borde väl hålla??
    ska använda gummina till volvo 240 övre momentstag i hela bakvagnen, synpunter?



    bild på liknande lösning på en dragracing viper fast de har svetsat föstöron direkt i banjon som är av plåt i det här fallet. håller det för de så borde det hålla för mig



    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    P Kiiskilä
    Vara:





    Här sedan: 17 Jan 2005
    Inlägg: 85
    Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2008 10:14     Citera

    Krister som har KL Racing har en kadett med volvosnurra sant en del kunskap om vad som funkar så hör av dig till honom för han har en del trevliga prylar på hyllan med.

    PS: Du har en helt underbar coupe som tyvär börjar o bli ovanlig.


    _________________
    Pekka Kiiskilä.
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2008 10:57     Citera

    tack för tipset och att du gilla bilen


    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Coupe76
    Mariestad





    Här sedan: 19 Aug 2005
    Inlägg: 242
    Tipsa Facebook   Inlägg  12 Nov 2009 22:05     Citera

    Har nu inte fått särskilt mycket gjort med bilen än. Bara släpat hem fler prylar till garaget. tex en gammal rallybur.
    Men gjorde ett besök i garaget ikväll igen o skissa upp en bakvagnsupphängning som ni gärna får kolla upp innan den hamnar på bilen.

    Allt hängs upp i gummibussningar(SFRo vänligt)
    Övre momentstaget ca 610mm långt justerbart i längd, paralellt med marken.
    Nedre bärarmar ca 610mm långa justerbara i längd, lutar uppåt i framkant till Opels original fästhål.
    Borde ge hyffsad antisquat enligt herb adams chassiebok.

    Räcker volvo 240 momentstagsgummin till eller blir de för veka? Blir ju bara en momentarm. Dvs hälften så många som original fast med längre hävarm i för sig. Original sitter ju ca 80mm från axelcentrum o min hamnar enligt skiss.






    Buren



    _________________
    /Christer Lakkapää

    Opel im Sports
    Våra race- och banåkarbilar
    Meny       Upp       Tillbaka
    Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
    Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
    Opel Kadett C GT/E T5 -75 bakaxelfundering.
    tråden läst  
    29077 ggr 
    1, 2, 3  Nästa>>

      << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

    Server render time: 0.3282   |||   Client render time:
     




    o