Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-08-26 MGCC KM4 Ljungbyhed
3500 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
MGCC KM4 Ljungbyhed

Tackar tävlingsledning samt övriga funktionärer och banbyggare

Efter rena skyfall under förmiddagen, då jag själv avstod att köra, så ljusnade det upp efter lunch
Lite (mycket ibland) blåst gjorde att banan torkade upp snabbt
Banlayouten var samma som i våras, dock hade chikanerna öppnats upp betydligt
Att döma av tider som presterades så gynnade detta så klart de motosvagare bilarna då antalet accerelationer sannolikt minskade

Kanongrepp på eftermiddagen och i vissa fall väldigt små tidsskillnader mellan de olika deltagarna

De snabbaste Roadsport C bilarna körde på kanontider ca 4 sek snabbare än i våras, liknande förbättringar presterades i Roadsport A

I Roadsport A där jag deltager tätnar striden om andra och tredjeplatsen, Anders Hofverberg knaprade in några poäng på mig och ligger inför avslutande körningen på Knutstorp (20070922) bara två poäng efter mig

1. Janne Persson 60p
2. Bengt Metz 42p
3. Anders Hofverberg 40p
4. Bo Johansson 22p

Depåbilder med komentarer finns på http://community.webshots.com/user/bemeco
Komentarer finns under bilderna om du kollar på dem en och en (kommentarerna syns inte i bildspelet)

Fotade även resultatlistor som troligen den initierade kan tolka

Bild för att symbolisera förmiddagens väder, Anders Larssons Austin Healey Sprite, Klass Historic




/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Stort tack till Thomas Bjärnflo med crew som återigen roddade ett perfekt KM arrangemang i ösregn, storm och lite sol på slutet thumbs up

Det blev en omväxlande dag på Ljungbyhed minst sagt.
Skyfallet som kom under besiktningen var inte nådigt. Som tur var avtog det ju innan körningen kom igång.

Hade ägnat mig åt lite DriftBox-analyser dagarna innan. Jämförde prestanda från Sturup mellan min gamla röda och den nya gröna. Det som var ganska slående var att den röda hade mer speed och bättre ax ut ur kurvorna. Skiljde så mycket som 6 km/h i toppfart på de ganska korta rakorna. Det ledde till att lördagen ägnades åt meck och byte till mitt Jackson Racing insug för att försöka hitta lite mer effekt.

Fri träning
Blött efter regnet. gick ut lugnt för att endast känna på greppnivån etc. Balansen i bilen kändes perfekt och vart efter som det blev torrare i spåret så kröp varvtiderna nedåt. Mitt bästa varv var på 1.20.3 vilket jag tror tillhörde de allra snabbaste. Visuellt kunde jag även se att jag låg bra med mot övriga bilar i C1 heatet. Hoppet tändes för ett ögonblick att jag skulle kunna vara med och slåss i toppen igen

Tidsträning 1
Regndans under lunchuppehållet gav inget resultat
Nu tittade solen fram och vinden blåste asfalten torr. Gick ut efter P-o och ganska snabbt kunde jag konstatera att jag inte alls hängde med i P-o:s tempo. (Grattis till en fin körning och pallplats ).
Balansen kändes bra men känslan av att speeden saknades fanns fortfarande. Blev ifattåkt av Josen som jag släppte förbi. Hängde inte alls med "rakt fram". Efteråt kunde jag bara konstatera att jag var "sist" i C1 och att även Hans Drangel slagit mig i heat C2. sjunde plats totalt.

Tidsträning 2
Gjorde några "desperata" justeringar på bilen inför andra omgången. Sänkte däckstrycket och skruvade åt dämparna några steg. Försökte dessutom ändra körningen och ligga kvar på trean vid några av de snabba inbromsningarna. Inget hjälpte dock. Tiderna uteblev och Josen, P-o och Dennis fick jag snällt gå åt sidan för. Enda trösten var att ingen mer från C2 passerade. Nära var det då jag slog Tomas Palmlöfs fina blå Alfa med 2 hundradelar! officiellt slog även Ulf G i den andra Biltema Miatan mig under Q2. Ulf gjorde 1.15.12 mot mina 1.15.18.

Finalen på Knutan Kvar. 2 poäng upp till Dennis på tredjeplatsen i KM. Kan man hoppas på regn kanske?

Några bilder från Ljungbyhed:
Bilderna från heat C1 tagna av Ulf Gyllenskiöld.
Övriga av mig

Jag i Biltema-Miatan och en bortflyende Josen under förmiddagens blöta träning.


P-o Håkansson gasade friskt och tog sin första pallplats. thumbs up


Josen passerar Eddie Varvstopp på rakan men aj, aj, aj. Det går för fort in i svängen


Vad tänkte du här Josen?


Allt reder ut sig till slut Josen hamnar på gräset och Eddie passerar snyggt på asfalten thumbs up


Ulf Gyllenskiöld i den andra Biltema-Miatan körde snyggt och snabbt denna gång thumbs up


Mats Lundin debuterade i KM med den äran


Bengt Metz förbereder sig inför sin körning i A.


Förmiddagen var blöt som sagt.


Pär Hylander


Fredrik olsson


Edvin "Eddie Varvstopp" Persson


Racing face: Anders o


Så här glad var Fredrik innan start


..... Och Pär var så här glad


Hans Drangel körde inte bara vilt utan även fort denna dag thumbs up


Tomas Palmlöf snygga blåa Alfa thumbs up


Ännu en debutant som körde snyggt och snabbt: Klas Hansson-Gladh thumbs up


Fler bilder finns på min hemsida: http://hem.passagen.se/mx5racing

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vill också tacka MGCC med alla funktionärer som ställer upp och går så vi kan köra
Speciellt att ni tog er tid denna söndag - utan er inget MGCC.
Heder åt Bengt som raggar fram dem thumbs up thumbs up

En bild från Bengt - visar hur blött det var på morgonen - inte kul



Riktigt kul dag, massa regn på vägen ner från Göteborg uj vad jag frös efter ha bytt till Yokosar i häll-regn. Tur dock att jag inte åka på dem ner, kunde gått illa på E6:an i allt vatten Dennis körde med livet som insats tror jag

Körningen i det blöta hade jag lite svårt med



Jo jag körde ju om Eddie med lite för hög fart in i T1, men Eddie har koll på läget så jag kände mig inte direkt orolig thumbs up .
Gick ju inte så fort. Jag funderad mest på vad fabror skulle tycka om att ev få laga en miata som hade blivit torpederad av en 944:a som han tidigare hade ägt

Tur för mig så torkade det upp till tids-träningen efter lunch.
Fick till några snabba varv i Heat 1 och kände förtroende för bilen. Jag hade räknat med att Pär skulle vara snabbare, men han fick ju lite bränsle-pumps strul så heat 1 verkde vara mitt
Inför heat 2 hade ju Pär fixat bilen. Med en bra tid från heat 1 så vågade jag satsa ytterligare, visste ju att Pär och P-o jagade på. Är grymt kul att köra i högfars partier, få banor där man verkligen kan prova på att ladda som man kan på Ljunbyhed.
Fick till en kanon serie/varv och när jag landade en 1.10.xx kändes det som jag skulle ha en changs till seger Visade sig att min tid räckte för vinst i C. Gött !!
Tack alla andra deltagare som körde snyggt, inga avåkningar eller annat som ställde till det.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Vill också tacka för ett blött men utomordentligt trevligt evenemang.
Tackar alla snälla själar som hjälper en ny komling och speciellt Bengt som lånade ut diverse saker för att få min bil till start i heat 2.
Tyvärr pga bränsle problem blev det inte så.
Men jag är väldigt lycklig ändå, fick ju köra på alla möjliga tänkbara håll denna blöta dag, framåt , bakåt, lite på sidan å väldigt runt runt.
Den torra träningen gick betydligt mer på ett håll och ganska fort för att va första gången.
Tyvärr fick jag bryta för att antagligen gammalt skum i tanken som ville flytta sig lite längre förut i bilen.

Jag hoppas jag träffar alla igen på Knutstorp.


_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Johan

Du kommer säkert att träffa ännu fler på Knutstorp



Brukar vara mellan 50-60 tävlande på denna bana



/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Bengt Metz skrev:
Johan

Du kommer säkert att träffa ännu fler på Knutstorp



Brukar vara mellan 50-60 tävlande på denna bana



/ Bengt Metz


oj då

Då får jag skaffa större backspeglar eller helt enkelt börja köra fortare

Änn en gång tack för att du lånade ut tändstift och tändningslampa.
De e lustigt, man hade kaffe å bullar så man kunde stannat en vecka och alla andra möjliga verktyg, men inget som jag behövde.
Jag har kryssat av efterhand och hoppas på att vara en erfarenhet rikare nästa gång.

Var det någon mer som fotade i söndags under körningen?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
bert1
Malmö
Här sen Feb 2005
Inlägg: 201



tack alla för en toppen dag trots regnet på fm, blev ju bra sedan.

Hade en kul match med en röd MG, lätt sladddandes med full kontroll


Ser gärna fler bilder om nu nog annan tog några

_________________
Tomas Palmlöf / Esther 001
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Thomas, Christoffer, Mats och nu även Niklas gjorde ett bra jobb med arrangemang och handhavande av den ultramoderna tidtagningsdatorn (som denna gång utan att trilskas skrev ut tidlistor med resultat).
Banfunktionärer och besiktningspersonal skötter sig oxå mycket bra.
Besiktningschef Birger Elfström bör väl har torkat nu sedan regnet på förmiddagen.

Jag hoppades som Anders o på ett härligt ihållande regn under hela dagen och efter förmiddagens fria träningspass med några låga 1'20 tider kändes tillvaron ljus.

Ända fram till starten för det första tidsträningspasset för C såg det ut att kunna komma mer regn.....men så blev det ju inte.
Under det första tidsträningspasset hade jag några kul varv då jag närmade mig Eddie som artigt släppte förbi mig för att sedan ha mig som hare.
Det blev några ganska låga 1'13 tider vilket jag kände mig nöjd med.

Till tidsträningspass 2 hade jag sänkt lufttrycket något i tron slipa till tiderna men oavsett hur jag körde så gick det nästan en sekund långsammare. Troligen någon form av överkörning eller så var det motvinden....

Ljungbyhed ger alltid mycket tid till prat med de medtävlande men som alltid så tappar man lite fokus av att gå run och strosa, Dock svedde man inte ansiktet i solen denna gång.

mx5racing skrev:


Så här glad var Fredrik innan start

Såklar jag ser glad ut jag har ju mina nya kontrasthöjande gula cykelbrillor på från Biltema (29,90:-)

Vi ses på Höstracet, hoppas man slipper använda dubbdäck.
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag fy tusan vilken söndag. Sturup var för mig ett fiasko men Ljunbyhed var en riktig höjdare thumbs up trots vädret. Även jag får tacka bocka och buga alla som gjorde träffen till ett kalasarrangemang thumbs up . Tycker att klubben gott kan hitta på något skoj till de inblandade som tack för hjälpen. Att se funktionärer ute i ösregn gör verkligen att man uppskattar allt bakomliggande jobb .

Josen skrev:
...
Körningen i det blöta hade jag lite svårt med



Jo jag körde ju om Eddie med lite för hög fart in i T1, men Eddie har koll på läget så jag kände mig inte direkt orolig thumbs up .
Gick ju inte så fort. Jag funderad mest på vad fabror skulle tycka om att ev få laga en miata som hade blivit torpederad av en 944:a som han tidigare hade ägt

....


Haha, ja den var bra. När du kom på innern i slutet på rakan mot de såpahala "betongstrecken" kom jag att tänka på att jag hade haft hjulspinn (tidigt på 4:an ) tidigare på rakan över liknande beläggning. Nästa tanke var "Detta reder han aldrig ut" varpå jag såg till att ta det lugnt in i böjen om det hände något. Så det var ingen ko på isen just där men kan nog ha sett ganska spektakulärt ut från åskådarplats (När Pär H. sköt sin motor i slutet på rakan på Knutan bredvid mig var betydligt mer "måste-byta-kalsonger-upplevelse" ). Hade vi krokat ihop hade nog Linda mördat mig på plats...

Fredrik olsson skrev:

...Ända fram till starten för det första tidsträningspasset för C såg det ut att kunna komma mer regn.....men så blev det ju inte.
Under det första tidsträningspasset hade jag några kul varv då jag närmade mig Eddie som artigt släppte förbi mig för att sedan ha mig som hare.
Det blev några ganska låga 1'13 tider vilket jag kände mig nöjd med.

....


Jag kunde inte köra ifrån dig hur jag än försökte så det var lika bra att släppa om och försöka jaga istället. Kul var det och det ser ut som din tid från första passet var bättre än något av mina bästa.

Får passa på att tacka alla för god kamp, det var löjligt spännande när man väntade på den sista resultatlistan. Jag lägger upp en rejsrapport i min biltråd..

Vi ses på Knutan

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Eddie Varvstopp skrev:
Tycker att klubben gott kan hitta på något skoj till de inblandade som tack för hjälpen.


Det gör vi! Två saker faktiskt ..

1. Alla som varit funktionärer någon gång under säsongen bjuds på ett funktionärsevenemang under hösten - förra året var det GOCart på Lockarp.

2. För varje gång man är funktionär (eller hjälper till på annat sätt) så får man 1 st lott i funktionärslotteriet. På årsmötet är det dragning och det brukar vara en hel del fina motorrelaterade priser.

Funktionärer makes the world go round and round !..
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Då finns det lite resulat i på MGCC uppe
Lite nöjd med att min bästa tid slår alla i B

http://www.mgcc.nu/km/KM4-07-resultat.pdf

http://www.mgcc.nu/km/KM%20Serietabell%202007.pdf

Tajt i inför finalen - vi hoppas på bra väder på Knustorp

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Josen skrev:

Då finns det lite resulat i på MGCC uppe

Tajt i inför finalen - vi hoppas på bra väder på Knustorp


Lite räknefel dock. Jag har fått 5 poäng precis som Eddie på platsen före mig
Dessutom följdfel att alla från plats 8 och nedåt i C har fått en poäng för mycket.
Jag har meddelat detta till MGCC så att det förhoppningsvis korrigeras innan det är dags för KM5

Jag har alltså 2 poäng att ta in på Dennis men det är ju ganska tajt det med

//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



mx5racing skrev:
Lite räknefel dock. Jag har fått 5 poäng precis som Eddie på platsen före mig
Dessutom följdfel att alla från plats 8 och nedåt i C har fått en poäng för mycket.
Jag har meddelat detta till MGCC så att det förhoppningsvis korrigeras innan det är dags för KM5


Sorry!
Det är fixat nu ..
Citera
Eftersnack
2007-08-26 MGCC KM4 Ljungbyhed
3500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande