Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-08-26 MGCC KM4 Ljungbyhed | 3500 besök totalt |
MGCC KM4 Ljungbyhed
Tackar tävlingsledning samt övriga funktionärer och banbyggare Efter rena skyfall under förmiddagen, då jag själv avstod att köra, så ljusnade det upp efter lunch Lite (mycket ibland) blåst gjorde att banan torkade upp snabbt Banlayouten var samma som i våras, dock hade chikanerna öppnats upp betydligt Att döma av tider som presterades så gynnade detta så klart de motosvagare bilarna då antalet accerelationer sannolikt minskade Kanongrepp på eftermiddagen och i vissa fall väldigt små tidsskillnader mellan de olika deltagarna De snabbaste Roadsport C bilarna körde på kanontider ca 4 sek snabbare än i våras, liknande förbättringar presterades i Roadsport A I Roadsport A där jag deltager tätnar striden om andra och tredjeplatsen, Anders Hofverberg knaprade in några poäng på mig och ligger inför avslutande körningen på Knutstorp (20070922) bara två poäng efter mig 1. Janne Persson 60p 2. Bengt Metz 42p 3. Anders Hofverberg 40p 4. Bo Johansson 22p Depåbilder med komentarer finns på http://community.webshots.com/user/b Komentarer finns under bilderna om du kollar på dem en och en (kommentarerna syns inte i bildspelet) Fotade även resultatlistor som troligen den initierade kan tolka Bild för att symbolisera förmiddagens väder, Anders Larssons Austin Healey Sprite, Klass Historic / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Stort tack till Thomas Bjärnflo med crew som återigen roddade ett perfekt KM arrangemang i ösregn, storm och lite sol på slutet
Det blev en omväxlande dag på Ljungbyhed minst sagt. Skyfallet som kom under besiktningen var inte nådigt. Som tur var avtog det ju innan körningen kom igång. Hade ägnat mig åt lite DriftBox-analyser dagarna innan. Jämförde prestanda från Sturup mellan min gamla röda och den nya gröna. Det som var ganska slående var att den röda hade mer speed och bättre ax ut ur kurvorna. Skiljde så mycket som 6 km/h i toppfart på de ganska korta rakorna. Det ledde till att lördagen ägnades åt meck och byte till mitt Jackson Racing insug för att försöka hitta lite mer effekt. Fri träning Blött efter regnet. gick ut lugnt för att endast känna på greppnivån etc. Balansen i bilen kändes perfekt och vart efter som det blev torrare i spåret så kröp varvtiderna nedåt. Mitt bästa varv var på 1.20.3 vilket jag tror tillhörde de allra snabbaste. Visuellt kunde jag även se att jag låg bra med mot övriga bilar i C1 heatet. Hoppet tändes för ett ögonblick att jag skulle kunna vara med och slåss i toppen igen Tidsträning 1 Regndans under lunchuppehållet gav inget resultat Nu tittade solen fram och vinden blåste asfalten torr. Gick ut efter P-o och ganska snabbt kunde jag konstatera att jag inte alls hängde med i P-o:s tempo. (Grattis till en fin körning och pallplats ). Balansen kändes bra men känslan av att speeden saknades fanns fortfarande. Blev ifattåkt av Josen som jag släppte förbi. Hängde inte alls med "rakt fram". Efteråt kunde jag bara konstatera att jag var "sist" i C1 och att även Hans Drangel slagit mig i heat C2. sjunde plats totalt. Tidsträning 2 Gjorde några "desperata" justeringar på bilen inför andra omgången. Sänkte däckstrycket och skruvade åt dämparna några steg. Försökte dessutom ändra körningen och ligga kvar på trean vid några av de snabba inbromsningarna. Inget hjälpte dock. Tiderna uteblev och Josen, P-o och Dennis fick jag snällt gå åt sidan för. Enda trösten var att ingen mer från C2 passerade. Nära var det då jag slog Tomas Palmlöfs fina blå Alfa med 2 hundradelar! officiellt slog även Ulf G i den andra Biltema Miatan mig under Q2. Ulf gjorde 1.15.12 mot mina 1.15.18. Finalen på Knutan Kvar. 2 poäng upp till Dennis på tredjeplatsen i KM. Kan man hoppas på regn kanske? Några bilder från Ljungbyhed: Bilderna från heat C1 tagna av Ulf Gyllenskiöld. Övriga av mig Jag i Biltema-Miatan och en bortflyende Josen under förmiddagens blöta träning. P-o Håkansson gasade friskt och tog sin första pallplats. Josen passerar Eddie Varvstopp på rakan men aj, aj, aj. Det går för fort in i svängen Vad tänkte du här Josen? Allt reder ut sig till slut Josen hamnar på gräset och Eddie passerar snyggt på asfalten Ulf Gyllenskiöld i den andra Biltema-Miatan körde snyggt och snabbt denna gång Mats Lundin debuterade i KM med den äran Bengt Metz förbereder sig inför sin körning i A. Förmiddagen var blöt som sagt. Pär Hylander Fredrik olsson Edvin "Eddie Varvstopp" Persson Racing face: Anders o Så här glad var Fredrik innan start ..... Och Pär var så här glad Hans Drangel körde inte bara vilt utan även fort denna dag Tomas Palmlöf snygga blåa Alfa Ännu en debutant som körde snyggt och snabbt: Klas Hansson-Gladh Fler bilder finns på min hemsida: http://hem.passagen.se/mx5racing |
||||
Vill också tacka MGCC med alla funktionärer som ställer upp och går så vi kan köra
Speciellt att ni tog er tid denna söndag - utan er inget MGCC. Heder åt Bengt som raggar fram dem En bild från Bengt - visar hur blött det var på morgonen - inte kul Riktigt kul dag, massa regn på vägen ner från Göteborg uj vad jag frös efter ha bytt till Yokosar i häll-regn. Tur dock att jag inte åka på dem ner, kunde gått illa på E6:an i allt vatten Dennis körde med livet som insats tror jag Körningen i det blöta hade jag lite svårt med Jo jag körde ju om Eddie med lite för hög fart in i T1, men Eddie har koll på läget så jag kände mig inte direkt orolig . Gick ju inte så fort. Jag funderad mest på vad fabror skulle tycka om att ev få laga en miata som hade blivit torpederad av en 944:a som han tidigare hade ägt Tur för mig så torkade det upp till tids-träningen efter lunch. Fick till några snabba varv i Heat 1 och kände förtroende för bilen. Jag hade räknat med att Pär skulle vara snabbare, men han fick ju lite bränsle-pumps strul så heat 1 verkde vara mitt Inför heat 2 hade ju Pär fixat bilen. Med en bra tid från heat 1 så vågade jag satsa ytterligare, visste ju att Pär och P-o jagade på. Är grymt kul att köra i högfars partier, få banor där man verkligen kan prova på att ladda som man kan på Ljunbyhed. Fick till en kanon serie/varv och när jag landade en 1.10.xx kändes det som jag skulle ha en changs till seger Visade sig att min tid räckte för vinst i C. Gött !! Tack alla andra deltagare som körde snyggt, inga avåkningar eller annat som ställde till det. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Vill också tacka för ett blött men utomordentligt trevligt evenemang.
Tackar alla snälla själar som hjälper en ny komling och speciellt Bengt som lånade ut diverse saker för att få min bil till start i heat 2. Tyvärr pga bränsle problem blev det inte så. Men jag är väldigt lycklig ändå, fick ju köra på alla möjliga tänkbara håll denna blöta dag, framåt , bakåt, lite på sidan å väldigt runt runt. Den torra träningen gick betydligt mer på ett håll och ganska fort för att va första gången. Tyvärr fick jag bryta för att antagligen gammalt skum i tanken som ville flytta sig lite längre förut i bilen. Jag hoppas jag träffar alla igen på Knutstorp. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Johan
Du kommer säkert att träffa ännu fler på Knutstorp Brukar vara mellan 50-60 tävlande på denna bana / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
oj då Då får jag skaffa större backspeglar eller helt enkelt börja köra fortare Änn en gång tack för att du lånade ut tändstift och tändningslampa. De e lustigt, man hade kaffe å bullar så man kunde stannat en vecka och alla andra möjliga verktyg, men inget som jag behövde. Jag har kryssat av efterhand och hoppas på att vara en erfarenhet rikare nästa gång. Var det någon mer som fotade i söndags under körningen? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Thomas, Christoffer, Mats och nu även Niklas gjorde ett bra jobb med arrangemang och handhavande av den ultramoderna tidtagningsdatorn (som denna gång utan att trilskas skrev ut tidlistor med resultat).
Banfunktionärer och besiktningspersonal skötter sig oxå mycket bra. Besiktningschef Birger Elfström bör väl har torkat nu sedan regnet på förmiddagen. Jag hoppades som Anders o på ett härligt ihållande regn under hela dagen och efter förmiddagens fria träningspass med några låga 1'20 tider kändes tillvaron ljus. Ända fram till starten för det första tidsträningspasset för C såg det ut att kunna komma mer regn.....men så blev det ju inte. Under det första tidsträningspasset hade jag några kul varv då jag närmade mig Eddie som artigt släppte förbi mig för att sedan ha mig som hare. Det blev några ganska låga 1'13 tider vilket jag kände mig nöjd med. Till tidsträningspass 2 hade jag sänkt lufttrycket något i tron slipa till tiderna men oavsett hur jag körde så gick det nästan en sekund långsammare. Troligen någon form av överkörning eller så var det motvinden.... Ljungbyhed ger alltid mycket tid till prat med de medtävlande men som alltid så tappar man lite fokus av att gå run och strosa, Dock svedde man inte ansiktet i solen denna gång.
Såklar jag ser glad ut jag har ju mina nya kontrasthöjande gula cykelbrillor på från Biltema (29,90:-) Vi ses på Höstracet, hoppas man slipper använda dubbdäck. |
||||
Jag fy tusan vilken söndag. Sturup var för mig ett fiasko men Ljunbyhed var en riktig höjdare trots vädret. Även jag får tacka bocka och buga alla som gjorde träffen till ett kalasarrangemang . Tycker att klubben gott kan hitta på något skoj till de inblandade som tack för hjälpen. Att se funktionärer ute i ösregn gör verkligen att man uppskattar allt bakomliggande jobb .
Haha, ja den var bra. När du kom på innern i slutet på rakan mot de såpahala "betongstrecken" kom jag att tänka på att jag hade haft hjulspinn (tidigt på 4:an ) tidigare på rakan över liknande beläggning. Nästa tanke var "Detta reder han aldrig ut" varpå jag såg till att ta det lugnt in i böjen om det hände något. Så det var ingen ko på isen just där men kan nog ha sett ganska spektakulärt ut från åskådarplats (När Pär H. sköt sin motor i slutet på rakan på Knutan bredvid mig var betydligt mer "måste-byta-kalsonger-upplevelse" ). Hade vi krokat ihop hade nog Linda mördat mig på plats...
Jag kunde inte köra ifrån dig hur jag än försökte så det var lika bra att släppa om och försöka jaga istället. Kul var det och det ser ut som din tid från första passet var bättre än något av mina bästa. Får passa på att tacka alla för god kamp, det var löjligt spännande när man väntade på den sista resultatlistan. Jag lägger upp en rejsrapport i min biltråd.. Vi ses på Knutan _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Det gör vi! Två saker faktiskt .. 1. Alla som varit funktionärer någon gång under säsongen bjuds på ett funktionärsevenemang under hösten - förra året var det GOCart på Lockarp. 2. För varje gång man är funktionär (eller hjälper till på annat sätt) så får man 1 st lott i funktionärslotteriet. På årsmötet är det dragning och det brukar vara en hel del fina motorrelaterade priser. Funktionärer makes the world go round and round !.. |
||||
Då finns det lite resulat i på MGCC uppe
Lite nöjd med att min bästa tid slår alla i B http://www.mgcc.nu/km/KM4-07-resulta http://www.mgcc.nu/km/KM%20Serietabe Tajt i inför finalen - vi hoppas på bra väder på Knustorp _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite räknefel dock. Jag har fått 5 poäng precis som Eddie på platsen före mig Dessutom följdfel att alla från plats 8 och nedåt i C har fått en poäng för mycket. Jag har meddelat detta till MGCC så att det förhoppningsvis korrigeras innan det är dags för KM5 Jag har alltså 2 poäng att ta in på Dennis men det är ju ganska tajt det med //Anders |
||||
Sorry! Det är fixat nu .. |
||||
Eftersnack 2007-08-26 MGCC KM4 Ljungbyhed | 3500 besök totalt |