Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vilken Klass? | 7039 besök totalt |
Nu är det ju så att vi tänkte bygga iordning den här Asconan och har tänkt att vi skulle köra i nån långloppsklass,vet inte vilken klass vi kan köra.
Karossen är ganska omgjord bla breddning och halva underredet som är ombyggt. Tänkte ha en delad bak axel och en 2liters motor med 200-250hk. Undrar också om det finns några begränsningar för hur låg den kan vara. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
Hej oskar,
ERCup skulle nog definitivt passa din bil! 2.0 liter med flerventilstopp eller 2.5 liter med tvåventil, fri trimning men utan överladdning. Chassit är mycket fritt att bygga om efter egna idéer... Kolla i reglementet på www.ercup.se Dessutom har vi alltid fulla startfält (30-35 bilar) där alla kör i samma klass och tävlar på Sveriges roligaste banor: Anderstorp, Falkenberg, Knutstorp, Kinnekulle och Sturup! Hör av dig om du vill veta mer, det finns även ett ERCup forum här på Rejsa (dock inte så mycket aktivitet då teamen har ett eget forum att diskutera serien men du lär få svar på dina frågor). ERCup ägs och drivs förresten av teamen så vi bestämmer alltså över vårt eget reglemente, kalender m.m. En STOR fördel! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
kolla www.slc.se..... kl.2 bör din bil klara..... vilket är ungefär samma som ERC fast lite friare.... och ja, vi kommer åka gotland när den blir godkänd. |
||
Vad är det som inte är godkänt? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Hoppsan, my mistake...
Att Gotland Ring inte är godkänd än har jag koll på. Tänkte mest på vad som inte passade in i reglementet för ERCup! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Dels är underredet ombyggt ganska kraftigt.
Avgastunneln går ut i Passagerardörren. tror inte att det är karossens baskonstuktion som är gällande just på denna kaross och den är breddad mer än 70mm. sen har jag inte kollat om torpedväggen är flyttad eller om den sitter som orginal. Om man skulle köra i en högre klass tex kl4 hur klarar man sig på den tänkta motoreffekten? _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||
När det gäller SLC kl.2...... så har jag rätt stora möjligheter att ge dispenser på vissa saker så länge bilens totala prestanda faller väl inom klassens prestanda..... men det tar jag med var och en bil..... så slå mig en signal ifall du undrar något.... mina kontaktuppgifter finns på www.slc.se eller PM här... |
||
Jag är helt ny i denna värld och ännu inte säker på om detta är något för mig, hoppas därför att få svar på ett antal frågor och ber om ursäkt i förväg om det kanske går att hitta svaren i andra trådar...
Jag har en Miata från 95 med orginal 1.8 motor. Bilens chassi är förbättrat med bra coilover, kraftiga krängare, polybussningar mm och karossen har jag lättat under sommaren genom att bygga alla "löstagbara" karossdelar (huv, dörrar,hardopp mm) i glasfiber. Bilen har vagnbok. * Passar min bil som långloppsbil och isf vilket? (gärna länk till hemsida/reglemente ) * Hur många förare måste man vara? * Hur länge kör man? Gillar att modda lite(med pyttebudget) så jag vill gärna köra där det är ok att utveckla bilen lite... |
||
Du kan läsa om några här:
www.msls.info www.slc.se www.ercup.se Det är väl dom stora, sen finns det några till. Vet att Hundkoje-killarna arrangerar långlopp på sina racehelger. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Hej Fredrik,
din bil passar utmärkt i den långloppsserie som vi kör, klassen heter HT2 och vi kör ihop med www.bmcmotorsport.com Även kostnaderna i serien passar en skral ekonomi, engångsavgift till serien på 500:-, startavgifter 1400:-/race, enhetsdäck och bränslebegränsning är andra faktorer som gör att det blir sveriges billigaste racing. 4 timmars lopp och 5 race per säsong. Minst 2 förare och en funktionär behövs. Vill du prata så ring mej på 0708-405537 / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||
Intressant! 0.1.1 Endast bilar med heltäckande och självbärande kaross. Funkar det med hardtopp i glasfiber? Ser också att glasfiberdörrar inte godkänns men kolfiber är ok (kör ed glasfiberäv, inte matta så det blir inte mer "splitter" än kolfiber men men), får gjuta kolfiberdörrar istället mao isf... Lurigt att få med sig en funktionär bara.. |
||
Vi har en volvo 240 där avgastuneln går ut framför höger bakhjul och vi kör i ERCup. Man får bygga om för avgas och vxllåda plus hjulupphängning. om bara gotland får licens för att köra tävlingar så kan det mycket väl hända att ERCup kör nån tävling där i framtiden. Fredrik: har du en miata så kommer den med största sanolikhet alldrig att få dispans för att köra ERCup. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||
om du kan tänka dig att tävla med din Miata finns det även sprintrace i http://www.roadsport.se/
_________________ olof Johansson |
||
http://www.roadsport.se/index.php?pa Bygger man om en Miata till en Coupé med plåttak så kan man komma i ett lite bättre läge när det gäller en del reglementen, men den är ju inte "homologerad" med plåttak. Sen kan det stupa på karosstyp generellt. En del vill inte ha sportvagnar med bland salooner (och tvärt om naturligtvis). |
||
Alla dessa regler...
Jo, det är min första säsong med debutlicens i plånboken. Är helt ny vad det gäller långlopp dock... |
||
Tjena Fredrik!
Tyvärr säger reglememtet i ERCup att bilarna ska vara fyrsitsiga, dvs minst 2+2... Vi har en del bilar i serien som inte uppfyller detta, typ Miata (med S2000 motor...) och ett par Toyota MR2. Dessa har dock fått dispens pga att de körde i ERF, som serien hette tidigare (lång historia). Hur som helst så kommer troligen inga sådana dispenser delas ut mer. För övrigt kan jag säga att ERCup är en riktigt bra serie om man tycker om att bygga om och förbättra bilen. Trimning är fri förutom överladdning och volymgränser, chassit får man göra det mesta med och en hel del plast (som du verkar gilla...) är tillåtet. Vi kör 6 timmar och max 90 min i sträck, optimalt med 5 körpass så man kan utnyttja Safetycar så bra som möjligt. Mvh Thomas _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Låter som en kul serie! Nästan fritt vad det gäller chassi och kaross är ju som en dröm för en som inte kan hålla fingrarna borta. Trist bara att miatan inte klassar in. Man har ju lagt en del tid på bilen vilket gör att man nästan gift sig med den. I nuläget så känns det som att jag bara snuddat vid vad som går att göra med bilen på bana, så byta bil blir nog inte aktuellt förrän man stannat i utvecklingen eller att bilen inte platsar i någon serie/cup som känns kul... Fast d e klart, vinner jag på lotto köper jag en fyrsittsare direkt och kör dubbla serier! Finns ju en å annan potent bil med baksäte oxå. |
||
Allmänt banåkaforum Vilken Klass? | 7039 besök totalt |