Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Budgetprojekt - vad välja och hur tänka? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (13531 totalt) |
Som sagt, prioritera körning.
Tänk ett steg längre här och fundera på om något speciellt bilmärke ger mer möjlighet att köra. Alfaklubben och Porscheklubben har båda ganska många banmöten och egna racingserier. Jag tror väl att det är samma med BMW-klubben. om du på sikt vill köra road- eller modsport i svenska sportvagnsmästerskapet så kan du inte välja någon vanlig BMW-, VW- eller Opelmodell eftersom de inte är godkända som sportbilar. |
||||||
OT: Jag lånar en rad bara för att skrika ut det jag i evigheter velat! En banracingserie baserat på Sportvagnsseriens Road och Modsportregler där man kan åka med vilken bilmodell man känner för. Fast det kanske inte hade varit möjligt rent praktiskt. Men tänk vad fint en Golf Gti Mk1 borde gå och vad kostandseffektiv den skulle bli om man bygger efter Roadsport C tex. Eller en lätt vässad Mk II för B! Eller en M3 E30 för B alt. A... *drömmer* |
||||||
Det som Utzon skriver har jag oxå klurat lite på: Vad räknas egentligen som "sportvagn"...
Ett sätt att få köra mer på bana är ju att vara medlem i nåt av sportvagnssällskapen, Östgöta ligger ju nära till hands för mig men vad krävs då av mig och min ev. bil? Samtidigt vore det ju fint att just kunna använda en lätt, enkel och"ekonomisk" bil som utgångspunkt men om det sätter P för möjligheten att köra bana med den så är det ju liksom meningslöst? Robert R har en fin sammanfattning, ung. de punkter som jag tänkt på faktiskt så jag tror jag är på rätt spår... (och Go ger ju Show automatiskt, angående punkt 4! ) Bara det tråkiga praktiska kvar att klura ut, ekonomi och utrymme för (AL, har du klurat nåt??? ) _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Ja, en hel massa på de tentor jag har denna och nästa vecka... Men ngt måste vi fixa anser jag. Micke var med på planerna oxå. Sök i forumet efter Östgöta Sportvagnsklubb så tror jag ämnet diskuterats tidigare. |
||||||
Eh, jag hade nog helst sett att hela bygget hamnar nånstans runt 40 kkr-strecket... AL << OK, plugga på nu så hörs vi framöver, det brinner inte så mycket i knutarna... o lycka till! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Tänk dig en vanlig "3-länga". Borde passa för två små mekplatser iaf. En till Magnus och en till oss! |
||||||
stångåstaden har "termogarage" runt hela rydsvägen, jag har ett (som tyvärr står tomt i väntan på [i]rätt[/i] bil just nu) c.a. 30 m från bk udda :D
Garaget i sig är inte speciellt stort, men jag tror att det är förhållandevis varmt på vintern och kostar runt 300:- i månaden har jag för mig. Stångis påstod att det var väldigt lång kö till dessa, men jag fick mitt efter ungefär 1 vecka. /Matti _________________ M. Ryhänen |
||||||
Varför inte en Civic VT-90/91.
Triangellänkar fram/bak 150hk 1.6L (låg vikt) Tätstegadväxellåda med mkt bra synkningar 262*21 som lätt kan uppgraderas till 282*23 (Prelude) Lätt Låg tyngdpunkt. Lika långa drivaxlar Grym kvalitet, billig försäkring, bränslesnål etc. Till bilen finns hur mkt trimdelar som helst (dock främst i japan/USA) Rekommenderade moddar: Koni coilovers (samt cornerweighta) Ställa toe fram och bak, ut fram in bak (Camber ställer man genom att sänka bilen) JDM ITR krängare bak (23mm org 15mm) Prothane eller ES polyurethane full kit. Supersprint grenrör (tar bort ca 7kg längst fram på motorn) Quaife diff alternativ en hel ITR växellåda Helbur Lenso VPD med ditt favvo däck (tar bor ca 2kg ofjädrad vikt på varje hjul) Listan kan göras hur lång som helst men med dessa mods har du en väldigt snabb bil. Jag vet, jag har en Bilen kan köpas för ca 15-20k kr i tyskland. Helt ofattbart att inte fler bygger på denna bil _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||||
En granne har en sån, varje gång jag kör förbi när den när den står parkerad på gatan så ser jag den som en färdig räserbil för min inre syn Måste vara en kul motor! Kanske t o m tillräckligt sportbilsaktig för att kunna slinka in i roadsportreglementet..... _________________ Pär Hylander |
||||||
Som sagt: Köp färdigt om ni vill hålla ekonomin i schack!
Det är så j-a mycket smågrejor som drar iväg annars samt en j-a massa tid om man gör det själv. Dock så skall man ju ut med alla slantar på en gång iofs... Såg att ni kikade efter lätt fwd bil och då låter ju golf1, sirocco osv om ett bra val då man kan bygga en riktigt lätt bil för då behöver man inga jättebromsar, stortdäckskonto, tjockt bensinkort osv. Tittar ni efter prisvärda rwd med riktigt bra potensial så kan ju alfa 75 nämnas med ts motor i. Går att hitta gratis nästan och det enda som behövs för att sätta fart är en hårdare fjäderuppsättning. Vi har en i klubben som köpte bil för 6k ung, har lagt 8k själv ung fått lite hjälp av sponsorer. Bilj-n körde på stadiga 1.04.1 tider på fjolårets alfa träff. Åkte själv med på 1.22 tider på gelleråsen. För dom pengarna så är det svårt att hitta motsvarande samt det blir en hel del körande med klubben. Skall bilen gatköras eller på trailer? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jo, visst skulle det vara ett alternativ... Kanske ett påbörjat projekt som är rostlagat och begåvat med bur, så kan man "bara" skruva på "resten"?
Min tanke var nog att bilen ska kunna köras till och från (hoppas! ) träffar. Så gatlegal ska den vara... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Gatbil alltså. ger fördelen att man alltid kan köra till killen som svetsar, riktar framvagn, byter däck osv. Man kan alltid åka ut en liten sväng på kvällen utan att man blir haffad. Man behöver inte ha licens för att framföra bilen på bana. Inge krångel med trailer Ger nackdelen att: Kör man sönder på bana så är man stående, har mindre möjlighet att få med sig extra däck och verktyg t.ex till bana, dyrare då man måste ha försäkring till bilen (vagnbok kostar 1500:- första året sen 400 nästa år osv.), dyrare då det blir mer mil på gatan och då mer service i långa loppet, bygga räcerbil är alldrig populärt hos SBP, vill man trimma så har man avgaskrav t.ex, man kanske måste ha en extra uppsättning gatdäck, bilen blir tyngre pga besiktnngskravet. Bil med vagnbok kan alltid åka och träna på bana om man är medlem i klubben som håller banan. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Civic VT-90/91 är tillräckligt sportbilsaktig för att kunna slinka in i roadsportreglementet.
Jag har för mig att en sån vann roadsportserien i början av 90-talet. De lär vara ganska lätta att "lätta". Jag vet var det finns ett riktigt bra objekt till salu (dock ej VT) |
||||||
Låter trevligt! Hur är det med "vanliga" reservdelar på t.ex. skrot till såna? Gatbil eller ej... Finns det något sätt att kunna köra en banbil på allmän väg till och från tävling? Tack för alla svar! Uppskattas! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Jag får väl sticka ut hakan lite..........Köp en Pontiac Firebird med 2.8 V6.
Jag körde 1.29 på Karlskoga med 205-50-16 gatdäck, orginal fjädrar och dämpare och orginalbromsar. Den väger 12-1300..........och måste gå att lätta 2-300 kg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det finns ett flertal racerbilar som reggade och godkända. (Vi lämnar rallybilar därhär då reglerna för dem blivit betydligt knepigare på senare tid.) I princip finns det, mig veterligen, inget som säger att man inte får montera bur i en gatreggad bil. Dock måste man typa om bilen för färre antal passagerare. Huvudsaken är väl buren är väl vadderad på de ställen man kan riskera att slå i den samt att rören inte är alltför mycket i vägen. Jag skulle tro att det är en aning svårt/svårare att få igenom bilen med kryss i dörröppningen. Jag tror mer på en bur enligt bild 1 på sidan 19 i www.sbf.se/pdf/regler/GT_Regler.pdf. om du sedan mumlar något om att reglementet kräver att bilen är gatreggad kan det tydligen underlätta ibland. /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Absolut, alla bilar i roadsport ska vara besiktigade och skattade. Sen blir det ju "lite" bullrigt att åka motorväg med en helt "tom" bil. Peltor-kåpor är en bra kompis i det läget. Jag kör min till Falkenberg resp Knutan ibland (7 mil). Andra gånger trailar jag. Jag tror att Peter (Utzon) har sagt till mig att han körde sin från Gbg till Knutan en gång (när det strulade med trailer) det borde vara ca 25 mil. _________________ Pär Hylander |
||||||
Sparade trådar/FAQ Budgetprojekt - vad välja och hur tänka? | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (13531 totalt) |