Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök senaste veckan (40026 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Mazda Miata -96 1.8



Får rätt mycket frågor om bilen så jag tänkte skriva en lite biltråd, är dock dålig på att uppdatera biltrådar.
Har haft en -90:a med 1.8 motorn i som är såld. Tanke var att stega upp till Roadsport B bil (sjua eller S2:a) men tillfället gjorde att det blev en miata igen. Gillar verkligen dessa bilar

Hämtad våren 2007 från Holland, lätt krockskada i fronten. Fixad och byggd enbart för bana/roadsport hos fabrors garage i Trollhättan. Strajpad av farbror thumbs up
Ingen ABS, troligen en Torsen diff, spinner inte inte alls så mycket på innerhjulet som 90:an gjorde

Motor
- orginal 1.8 specad till 133 hk
- Dragit in lite kallluft via torpeden ( känt som DYI randall intake inom miata världen)
- Egenbyggt 2.5" cat-back.
- Ställt upp tändingen till 16 grader
- Lindat OEM grenrör
- Kall insug passagerarsidan

Chassi
- Tein Flex, byggda av Stötdämparverkstaden för bana, justerbara i re-bound
- JR grövsta Krängare fram, ingen eller orginal bak
- Alla bussningar bytt till FM polyflex bussningar
- 205/50/R15 Yoko M 048 på OZ fälgar
- 10/5 mm spacers runt om ( ET 30 totalt )

Bromsar:
- Race belägg ( Carbotech XP10 fram, XP8 bak )

Övrigt
- HT, plockat bort suffleten
- 2-polsbrytare ( funkar perfekt pm:a mig för hur man kopplar in den på den miata )
- CC båge
- Styrservo bortplockat, styr-växel de-power a la FM viset ( gör klar skillnad )
- Fasta lampor DIY

Lättat till ~ 930 kg (1030 med mig i). inredning bortplockad, roadsport passagerar-stol, dörrar lättade HT med plast-ruta


Tänka planer för 2009:
- Sänkas lite till ( nej - håller höjd och handling )
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer )
- Måla inredningen (klart )
- Byta koppling/svänghjul till race ( slirar lite ) ( klart )
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg ( klart )
- Byta till race-belägg ( klart )
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning ( klart )
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack (klart )
- Montera och labba med vingar och splitters
- Test år ( inga cuper skall vinnas )


Bästa varvtider 2007/2008/2009
Kullen: 1.02.51 ( uppdaterad )
Falkenberg: 53.36 ( uppdaterad )
Knutan: 1.10.46 ( uppdaterad 2009-07-05 )
Sturup: 1.13.3
Ljungbyhed: 1.10.96
Parkbanan 1.37.47 + 1 sec för kon


Lite bilder från Anders o ( hoppas det är OK. riktigt snygga thumbs up )



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Det var på tiden!

Ser att jag har en hel del saker att förbättra och det syns på varvtiderna också. Speciellt 1.11.95 på knutan imponerar!! Där får jag nog ta rygg på dig någon gång då jag saknar myyyycket tid.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Josen skrev:
Har haft en -90:a med 1.8 motorn i som är såld. Tanke var att stega upp till Roadsport B bil (sjua eller S2:a)


Nån gång växer du upp!

Lycka till så länge du köra rolig bil! (Jo miata är roligare än 944! )

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Här kan man hämta inspiriation om hur man bygger en snabb miata
De skall plocka ut 200 hk från 1.8 -99 motor, se bygg-dagboken.

http://www.targamiata.com

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Josen skrev:
Tänka planer för 2008:
- Sänkas lite till,
- Höja styrväxlen med brickor/distanser (kontrollera bump-steer )
- Måla inredningen
- Byta koppling/svänghjul till race ( slirar lite )
- Försöka styva upp chassit (FM rails/butterfly ), söm-svetsa
- Lätta ner till 930 kg
- Byta till race-belägg
- Corner-väga bilen/seriös hjulinställning
- Ev fixa en bilkärra ( så jag kommer hem om det händer något )
- Plockar ner front och höger skärm för rikt och om-lack


Hmmm.... Du glömde visst att nämna byte till 6-växlad låda...?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Hmmm.... Du glömde visst att nämna byte till 6-växlad låda...?


Jag är inte säker på hur detta hjälper mig - jag får en tätare låda ? Niklas F hävdar också att det skulle ger mig driv ?
Man kan se på filmer att Niklas är klart starkare ut ur böjarna men skulle en 6-växlad låda verkligen hjälpa ?

Hur går det men S40:an - sänkt,breddad och drop-stop bak monterade ?
Gillade verkligen att se dig in din förar-dress, du var riktigt läcker

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Ska bli intressant att höra dina kommentarer om FM rails / Butterfly brace om du gör något sådant.
Blir det något egentillverkat då också?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Ska bli intressant att höra dina kommentarer om FM rails / Butterfly brace om du gör något sådant.
Blir det något egentillverkat då också?


Nej tänkte köpa FM Rails och hoppas får med mig på planet nästa gång jag skall till US och jobba
Gick ju bra att få med sig krängarna sist på planet - även om man får lite roliga kommenterar vid
incheckingar Skall tydligen finnas någon som har lyckats få med sig en hel Lotus Elan nedplockad i delar som handbagage

Hur går det själv med bilen inför 2008 - du har ju lovat TV att köra rejs 2008, inte banga ur nu
Nu får vi ju försöka jaga livet ur fynd-börsen bilarna

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite mera härliga bilder från 2007 - bilder från Thomas Phil thumbs up

Full rulle på Sturup - in i Parabolican

Fullt ös nedför backen ner mot BMW-kurvan /Karusellen


Gott, så här skall det se ut - håll dem bakom bara


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Josen skrev:

Hur går det själv med bilen inför 2008 - du har ju lovat TV att köra rejs 2008, inte banga ur nu
Nu får vi ju försöka jaga livet ur fynd-börsen bilarna


Lovat vet jag inte om jag har gjort.
Men en mjukstart med minst ett lopp i MGCC KM ligger i planerna iaf. Om det blir i början eller slutet av året vet jag dock inte än.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Gott Joakim då ser vi dig nästa år då

Detta spec maita rejs ( Nationellt ) bjuder verkligen på close racing i tät-trion. Duktiga chafförer.
Bilarna verkar gå enormt fort. Kan det varar std motorer i dem ?
Coolt att de har så små backspeglar jämfört med andra, kanske säger något

Sen den oranga miata i del 2, de slänger bilanra i sidan på varandra, trycker varandra framåt på rakor...
Del 2 är läcker

Tre delar

1
http://www.youtube.com/watch?v=N3y8--jlOCw
2
http://www.youtube.com/watch?v=0XPNAtIZ7i4
3
http://www.youtube.com/watch?v=BblE27zCgFA

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
1275GT
göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 179



haha
j**la go action

fan va sugen man blev
såg ut som på den gamla goda gokart tiden

_________________
per nilsson

BMW M3 97
mazda mx5 93le (TURBO)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag är inte säker på hur detta hjälper mig - jag får en tätare låda ? Niklas F hävdar också att det skulle ger mig driv ?
Man kan se på filmer att Niklas är klart starkare ut ur böjarna men skulle en 6-växlad låda verkligen hjälpa ?


Titta här, där har vi bollat lite stegingar i lådan mm.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Josen skrev:
.............

Hur går det själv med bilen inför 2008 - du har ju lovat TV att köra rejs 2008, inte banga ur nu
Nu får vi ju försöka jaga livet ur fynd-börsen bilarna
Kommer ni att köra med Fyndbörsen nästa år? Kul isåfall. thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Jag är inte säker på hur detta hjälper mig - jag får en tätare låda ? Niklas F hävdar också att det skulle ger mig driv ?
Man kan se på filmer att Niklas är klart starkare ut ur böjarna men skulle en 6-växlad låda verkligen hjälpa ?


Titta här, där har vi bollat lite stegingar i lådan mm.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143


Ursäkta om jag är lite lat - men tror du att en sammafattning är möjlig

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Josen skrev:
.............

Hur går det själv med bilen inför 2008 - du har ju lovat TV att köra rejs 2008, inte banga ur nu
Nu får vi ju försöka jaga livet ur fynd-börsen bilarna
Kommer ni att köra med Fyndbörsen nästa år? Kul isåfall. thumbs up


Vet inte om de blir aktuellt men om SSK skulle tillåta att vi fick åka en tillsammans med fynd-börsen bilarna skulle det helt klart vara ett alternativ. Sen vill vi gärna ha 1-dagars race men osäker på om det går att passa in i SSK organisation.

Jag tycket det var kul att köra med dem på Falkenberg (fredagas-träningen). Jämnare/Stabliare att åka där än med SPVM roadsport A,B,C där bilarna flyger upp och ner i fältet - kul på sitt sätt också men lite rörigt tycker jag.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Hej PÄR Nej nej nej något blandheat med fyndbörsen cup är inte någon miata förares dröm, tänk dig själv sitta i en liten miata genom chikanen på falkenberg med fyndbörsen bilar stångandes runt omkring dig. Enda anledningen till att Joakim nämner fyndbörsen som parameter och jämnförelse är att hans kusin Hans G och undrtecknad har deltagit där under ett antal år och samlat uppgifter därifrån.
Tvärtemot så tror jag att det skulle vara läge för en helt egen klass typ MIATA CUP intresset för biltypen har växt kraftigt under senare tid och det finns många bilar som är ute och känner på racing hos olika arrangörer.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



OK, jag har ju hållt lite koll på Miata och tänke att det kanske var på gång att köra Miata-Cupen med SSK kl 1. Vikt och varvtider stämmer ju någorlunda så helt ologiskt känns det ju inte.

Jag förstår argumentet med storleken delvis, men Swift, Corsa och 205 är ju inga jättebilar direkt heller.

Men endagars... är Miataförare asociala, eller? Jodå, jag förstår fördelarna med det upplägget, men själv vill jag nog ha åtminstone en helg med tjat i depån mm om jag ändå åker och tävlar. Har för mig att SSK komprimerade programmet något tills i år, men jag har inte kört något i år, så jag har dålig koll.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



När blir det bur då?
Det styvar upp betydligt mer än sömsvetsande (det ena utesluter iofs inte det andra).

Fackverksgolv istället för balkarna (slätare undersida och styvare)?
Höjd Kardantunnel (ca 1dm högre konstruktion som sammanbinder torped och bakdel)?
Höjd innerkant dörrtröskel (sno plats ur dörrens innerkant)?

Det går att hitta på hur många förstyvningssätt som helst när du börjar med öppen bil, men bur är nog det mest generella (men svår att göra i små steg).)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Haha, nu får ni nog ta och snacka ihop er först osbeckare!!!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
TPR skrev:
Haha, nu får ni nog ta och snacka ihop er först osbeckare!!!


Kul att ha olika åsikter ideér och nabbas om hur saker skall vara

Citat:

Men endagars... är Miataförare asociala, eller? Jodå, jag förstår fördelarna med det upplägget, men själv vill jag nog ha åtminstone en helg med tjat i depån


Jo visst är det kul med depå snack men 1-dagars arr ge ofta lägre total-kostnader och många av oss har familjer och annat som måste skötas också

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -96 1.8
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök senaste veckan (40026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande