Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-10-07 Sydracingserien öppet DM + KM Knutstorp
1, 2   >>
5107 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754


Trådstartare
Hej

Ytterligare en hel dag med racing på Knutstorp

En fruktansvärd dimmig morgon förvandlades till en perfekt tävlingsdag på favoritbanan

ett tretiotal bilar genomförde två fria träningar samt en tidsträning per klass under förmiddagen

Lunchuppehåll och sedan två race per klass under eftermiddagen

Eftersom inga större palavrar uppstod på banan kunde tidsschemat hållas av Tävlingsledningen

Allt hade flyttats framåt 30 minuter på grund av morgondimman

Någon bärgning förekom samt att ett motorblock med extra stor vevhusventilation uppstod under eftermiddagens race

Tack alla funktionärer, tävlingsledning Magnus Berg, samt den rappa tidrapporteringen

För egen del kördes det i KM Locost samt DM Gatsport

Locost bilarns körde sina race tillsammans bla med Special B bilar (under 2,5 liter utan turbo och slicks)

Ca 15-17 bilar i heatet

Jag fick som omväxling snabbaste tiden på tidsträningen och startade i pol

Genomförde ett häftigt race 1
där Johan Roxlin klämde sig förbi upp till förstaplatsen efter starten,
efter något varv kom en oljeflagga upp på NGK krönet och jag släppte av, det hade kommit rejält med olja eller glykol i idealspåret så bilen ville gå mer på tvären än rakt fram

Inge Elversson passade på att klämma sig förbi upp till andraplatsen och jag fick kämpa 5-6 varv med att ta tillbaka andraplatsen, då hade Johan redan fått ett ointagligt försprång,
summa en andraplats i Race 1

I Race 2 fick jag andra startplatsen eftersom jag blivit tvåa i Race 1
Både Johan och jag fick till bra starter och Johan kommer först till högersvängen efter rakan
Till höger om mig dyker Inge upp och sneddar vänster över banan och kommer förbi mig men jag kastar Caterhamen till höger om Inge och tar tillbaka andraplatsen
Uppför ett nu mindre halt NGK krön och full patte efter Johan som nu fått ett försprång på 40-50 meter

Jag jagar honom och märker snart att jag tar igen metrar i svängarna och Johan drar ifrån på rakorna

Jag närmar mig sakta honom och efter ca 4 varv har jag stressat honom så mycket så han snurrar efter hårnålen, han står plötsligt med nosen mot mej när jag kommer i full kariär

Jag lyckades undvika honom och tog mig förbi
Nu gällde det att stå på det värsta jag kunde med vargarna jagande efter

För dagen en snabbaste tid på 1.09.292 nytt personbästa med 1 tusendel

Jag håller undan och vinner racet


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Satt och väntade hela kvällen igår på att Bengt skulle lägga ut efter snack.
Blev nästan orolig att du kört vilse på vägen hem

Vill tacka alla arangörer för en kul tillställning.

Jag blev klar ganska sent efter besiktningen, så det blev knappt kört något på första testpasset.
Fick byta bussningen i A staget inför nästa pass.
Visade sig att det inte fanns några gänger kvar i bulten, hoppade testpasset, slängde mig i bilen för att akut köra till verkstaden i Ängelholm och hämta ny bult.
När jag kör igen tunneln ner i depån ser jag Bengt flyga förbi på tidsträningen på banan.
Slängde ihop bussningen, kastade mig i bilen och sen ut, blev 2 varv innan flagg och person bästa 1.09.7.
Det gav mig andra tiden bakom Bengt.

Starten i första racet, gick bra och jag hängde på Bengt bra.
Nu finns det partier jag inte har blivit kompis med här på Knutstorp (typ från hårnålen fram till rakan)
där Bengt var snabbare.
Kom förbi Bengt efter han hade fått släpp i oljan på banan.
Bengt fick en fight med Escorten bakom, vilket gjorde att jag fick fri väg.
Sen var det inte mycket mer som hände utan kom in som etta och väldigt nöjd.

Race 2, fick en kanon start och pinnade iväg allt vad det gick.
Men stressen av att se Bengt i backspeglen blev för stor och jag snurrade av i hårnålen efter 4 varv.
Ett stort tack till Bengt som galant gled förbi mig och inte in i mig.
Det var min första tanke, helvete nu kommer han köra in i mig.
Men det lösta han med all glans.
Stod i gräset och såg bil efter bil passera, ut och jagade hårt efter igen.
Jobbade ganska snabbt upp och alla var snälla och höll till sidan utom en Volvo orginal cup bil som trängde ut mig i gräset ett flertal gånger innan han släppte förbi mig.
Lyckades komma ikapp den mint gröna Escorten men tyvärr inte förbi, slutade 3 i det heatet.
Men satte person bästa och bästa varv tid vårt heat 1.08.871.

Mycket mycket nöjd och glad..

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Vill också tacka arangörer och funktionärer för att vi fick åka Utan er inget åka thumbs up thumbs up
Kanon dag med sol och mycket åka. Lite skum klass-indelning av bilar ?

Vill också tacka arangörer och funktionärer för att vi fick åka Utan er inget åka

Citat:
Stod i gräset och såg bil efter bil passera, ut och jagade hårt efter igen.
Jobbade ganska snabbt upp och alla var snälla och höll till sidan utom en Volvo orginal cup bil som trängde ut mig i gräset ett flertal gånger innan han släppte förbi mig.
Lyckades komma ikapp den mint gröna Escorten men tyvärr inte förbi, slutade 3 i det heatet.
Men satte person bästa och bästa varv tid vårt heat 1.08.871


Minns inte att du körde om mig i sista rejset ? Eller gick det så fort att jag inte såg



Klipper en bild från Roxan


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Josen skrev:
Vill också tacka arangörer och funktionärer för att vi fick åka Utan er inget åka thumbs up thumbs up

Kanon dag med sol och mycket åka. Lite skum klass-indelning av bilar ?

Citat:
Stod i gräset och såg bil efter bil passera, ut och jagade hårt efter igen.
Jobbade ganska snabbt upp och alla var snälla och höll till sidan utom en Volvo orginal cup bil som trängde ut mig i gräset ett flertal gånger innan han släppte förbi mig.
Lyckades komma ikapp den mint gröna Escorten men tyvärr inte förbi, slutade 3 i det heatet.
Men satte person bästa och bästa varv tid vårt heat 1.08.871


Minns inte att du körde om mig i sista rejset ? Eller gick det så fort att jag inte såg


Var det inte dig jag låg bakom på slutet när vi passerade Amazonen och en gammal Bmw?
Hakade på en Miata som gled snyggt förbi alla innan rakan.
Det var en vild blandning på farter i heatet men nästan alla samsades bra.
Det är ju inte utan att man får en klump i magen när en en "stor" Porsche 944 står brevid min lilla seven på starten med massa däck marken på sidan av bilen.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Var det inte dig jag låg bakom på slutet när vi passerade Amazonen och en gammal Bmw?


Jo det var det nog - lite rörigt i varvningarna

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



dubbelt...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Instämmer i tackandet av funktionärer och tävlingsledning. thumbs up
Postandet av tiderna efter varje heat har aldrig varit snabbare.

Perfekt dag med mycket körning.
Första testpasset var på morgondaggig bana och var halt, men en timme senare var det helt torrt och jag fick äntligen till en rejäl förbättring av personbästa som tidigare var 1.13,6.

Ny tid blev 1.12,809.

Tiden sattes på ett varv som inte på något sätt var perfekt kört av mig, så förtroendet för materialet har ökat, vilket känns skönt inför vintern.

Tävlingarna var kul, men där blev det inga bra varvtider eftersom jag blev ifrånkörd i starten och sedan stängdes på alla möjliga sätt under hela rejsen. Jag bromsade mig förbi vid ett flertal tillfällen, för att sedan bli omkörd igen nästa gång vi kom till rakan; 1600 cc/116 hk förslog inte långt mot de andra bilarna i klassen (upp till 2500 cc utan hk/vikt-begränsning). Å andra sidan blev det ju massor med rejsträning och jag bjöd nog på en del underhållning när jag på alla upptänkliga sätt försökte ta mig om bilar som kör varvet 3-4 sekunder långsammare än jag.

Målet för dagen var en tid under 1.13 och det lyckades jag med, så det blev en suverän avslutning på säsongen för min del - vi ses till våren.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
sbjork
Helsingborg
Här sen Okt 2007
Inlägg: 9



Kanon dag i övrigt och vill tacka alla som hjälpte till och gjorde detta möjligt!
Dagen startade lite kass och halt var det på banan det märkte jag redan på första varvet då jag snurrade runt innan hårnålen men sen visade ju sig att det blev stor sol och perfekt racing väder!
Jag satte också person bästa på 1.13.264. Dock så är jag väldigt ny inom detta och har precis börjat och det visade sig att vara en väldigt rolig sport, hade tänkt köra lite i bmw cup nästa säsong då jag har hört att det är en bra cup att börja i.
Dagen var väldigt underhållande och hade en bra fight med amazonen och den gröna coopern eller vad det var för något.
Vet att jag hade en liten fight med dig dennis på tävling heat 1 , Du startade bakom mig har jag för mig och det var lite kämpigt att hålla dig bakom,men du låg väldigt på dom första varven om jag inte har helt fel?
Sedan Vet inte om det var dig jose som jag jagade på tävlings heat två , Jag låg dock ganska lågt bak men jag fick endå bättre tid när jag hade någon och jaga även om jag alltid såg dig svänga av rakan när jag kom ut på den :P
.
Övrigt väldigt bra dag och roligt och trevligt folk på banan!

_________________
Simon björk
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Vet att jag hade en liten fight med dig dennis på tävling heat 1 , Du startade bakom mig har jag för mig och det var lite kämpigt att hålla dig bakom,men du låg väldigt på dom första varven om jag inte har helt fel?


Dennis är som en igel om man får honom bakom sig


Citat:
Vet inte om det var dig jose som jag jagade på tävlings heat två , Jag låg dock ganska lågt bak men jag fick endå bättre tid när jag hade någon och jaga även om jag alltid såg dig svänga av rakan när jag kom ut på den :P


Jo det var mig du jagade Kul rejs thumbs up Var lite nervös att du och Hundkojan skulle komma ikapp i början - alltid svårt att köra om motorstarka bilar

Skall du köra BMW-cup på Knutstorp ( den 20 tror jag ) ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
sbjork
Helsingborg
Här sen Okt 2007
Inlägg: 9



Ja det var ett väldigt roligt rejs!
Ja jag hade en riktigt fight med den gröna hundkojan, rätt bra krut i den endån.
Ja det är tänk att jag ska köra bmw cup finalen på knutstorp den 20onde.
Detta var ju också den första tävlingen jag körde och tredje gången jag körde totalt.
Har precis börjat med detta så är rätt grön inom detta med racing men det gick endå helt okej endån .
Men jag räknar ju helt klart med att jag kommer sist i bmw cup finalen men det är kanske inte så konstigt jag har inte alls lika mycket körvana men man får väl se hur det går

_________________
Simon björk
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Men jag räknar ju helt klart med att jag kommer sist i bmw cup finalen men det är kanske inte så konstigt jag har inte alls lika mycket körvana men man får väl se hur det går


Nja jag tror nog att du kommer kunna placera dig - med varvtider låga 1.13 ligger du väl hyffsat i topp i std klassen thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



sbjork skrev:
Vet att jag hade en liten fight med dig dennis på tävling heat 1 , Du startade bakom mig har jag för mig och det var lite kämpigt att hålla dig bakom,men du låg väldigt på dom första varven om jag inte har helt fel?


Bland betydligt motorstarkare bilar så har man ju alltid dilemmat att om man inte tar sig förbi i god tid innan rakan så blir man passerad igen varv efter varv, så visst blir det lite slipstreamande ibland. Jag funderade faktiskt ett tag på att släppa er några hundra meter bara för att kunna sätta några bra varv.
Lite ilsken blev jag när du skar av mitt spår efter bäcken så att jag fick köra av banan (grenslade curbsen med ordentlig chassi/curbs-kontakt), men det har gått över nu.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Dennis Kullman skrev:
klassen (upp till 2500 cc utan hk/vikt-begränsning). Å andra sidan blev det ju massor med rejsträning och jag bjöd nog på en del underhållning när jag på alla upptänkliga sätt försökte ta mig om bilar som kör varvet 3-4 sekunder långsammare än jag.


De som var 3-4s långsammare på varvet var ju en 323 och en VOC. Så värst jättemotorstark är väl inte en VOC 240. 160hk och en bra bit tyngre än Miatan?

Eller körde ni ihop med andra bilar nåt annat heat?

Grattis till en bra tid för övrigt thumbs up
Ångrar nästan att man inte ställde upp med Elisen när man ser hur bra dag det var på Knutan

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



sbjork skrev:
Jag satte också person bästa på 1.13.264. Dock så är jag väldigt ny inom detta och har precis börjat och det visade sig att vara en väldigt rolig sport, hade tänkt köra lite i bmw cup nästa säsong då jag har hört att det är en bra cup att börja i.


Välkommen till BMW Cup Simon thumbs up , 1.13 tider med en std bil är helt ok. Som det ser ut nu så ligger vi i topp 3 i std klassen på 1.11.8-1.12.3 tider så dina 1.13 lär kapas fort efter lite träning
Skall du köra finalen den 20 okt är sista anmälningsdag den 10 okt, kontakta mig om du vill ha startnummer eller om du har frågor mm.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Patrik Rydh skrev:
De som var 3-4s långsammare på varvet var ju en 323 och en VOC. Så värst jättemotorstark är väl inte en VOC 240. 160hk och en bra bit tyngre än Miatan?

Eller körde ni ihop med andra bilar nåt annat heat?

Grattis till en bra tid för övrigt thumbs up
Ångrar nästan att man inte ställde upp med Elisen när man ser hur bra dag det var på Knutan


Ha - där fick man för att man inte editerade inlägget.
Nä, inte skilde det 3-4 sekunder i varvtid mellan våra bilar (det hade ju i så fall varit på gränsen till pinsamt för min del )
Vad jag skulle skrivit var att det gick 3-4 sekunder långsammare per varv under tävlingsheaten p g a att vissa (med all rätt) körde extremt defensivt.
Man kanske kan tjata sig till att få prova Elise'n någon gång, förresten?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
sbjork
Helsingborg
Här sen Okt 2007
Inlägg: 9



Putrix skrev:
sbjork skrev:
Jag satte också person bästa på 1.13.264. Dock så är jag väldigt ny inom detta och har precis börjat och det visade sig att vara en väldigt rolig sport, hade tänkt köra lite i bmw cup nästa säsong då jag har hört att det är en bra cup att börja i.


Välkommen till BMW Cup Simon thumbs up , 1.13 tider med en std bil är helt ok. Som det ser ut nu så ligger vi i topp 3 i std klassen på 1.11.8-1.12.3 tider så dina 1.13 lär kapas fort efter lite träning
Skall du köra finalen den 20 okt är sista anmälningsdag den 10 okt, kontakta mig om du vill ha startnummer eller om du har frågor mm.


om jag endå fick köra standard .
Min bil går under modified om jag inte har helt för mig.
Köpte den av Christer Ericsson som kört med den innan , så isåfall blir klassen modified skulle jag tro har ju endå 200hk i den så den måste ju gå i modified? Men man har ju helt klart mer träning kvar då dom kör runt 1.10? Så de blir bara till att köra massa gocart i vinter och sedan vara med på alla träningar i vår så kanske man får lite placeringar

_________________
Simon björk
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Små film snuttar min käre far filmade med sin kamera, inte mycket men lite allafall.


http://www.youtube.com/watch?v=PkQrmt2THWI

http://www.youtube.com/watch?v=h4HfJjZcFpc

http://www.youtube.com/watch?v=AkqN4nUfgYM

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



sbjork skrev:
Min bil går under modified om jag inte har helt för mig.
Köpte den av Christer Ericsson som kört med den innan , så isåfall blir klassen modified skulle jag tro har ju endå 200hk i den så den måste ju gå i modified? Men man har ju helt klart mer träning kvar då dom kör runt 1.10? Så de blir bara till att köra massa gocart i vinter och sedan vara med på alla träningar i vår så kanske man får lite placeringar


Ursäkta "trådkapningen"
Jepp, det är modifierad, de åker runt 1.10. Då åker vi samma klass nästa år, kul!!
Alla av oss i cuppen kör för att ha roligt och att utvecklas som förare och det är bara att mala varv med din nya kärra. Att köra gocart är ett dåligt alternativ nu när du har chansen att köra "på riktigt", det är bara att anmäla sig och köra så mycket så möjligt innan det kommer vitt uppifrån!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Att köra gocart är ett dåligt alternativ nu när du har chansen att köra "på riktigt", det är bara att anmäla sig och köra så mycket så möjligt innan det kommer vitt uppifrån


Kapar vidare på tråden

Jag har kört så mycket hyr-gokart jag har haft tid/råd med och det har verkligen hjälpt mig som förare. Visst det skiljer massor från bil-körning men ger känslan för att kunna köra fort. Så jag tror på att köra go-kart allt vad man kan/har råd med. Sen är det grymt kul också

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
sbjork
Helsingborg
Här sen Okt 2007
Inlägg: 9



Putrix skrev:
sbjork skrev:
Min bil går under modified om jag inte har helt för mig.
Köpte den av Christer Ericsson som kört med den innan , så isåfall blir klassen modified skulle jag tro har ju endå 200hk i den så den måste ju gå i modified? Men man har ju helt klart mer träning kvar då dom kör runt 1.10? Så de blir bara till att köra massa gocart i vinter och sedan vara med på alla träningar i vår så kanske man får lite placeringar


Ursäkta "trådkapningen"
Jepp, det är modifierad, de åker runt 1.10. Då åker vi samma klass nästa år, kul!!
Alla av oss i cuppen kör för att ha roligt och att utvecklas som förare och det är bara att mala varv med din nya kärra. Att köra gocart är ett dåligt alternativ nu när du har chansen att köra "på riktigt", det är bara att anmäla sig och köra så mycket så möjligt innan det kommer vitt uppifrån!


Men tänkte mer köra gocart för att hålla sig i form på vintern då man inte kan köra nu i vinter.
Finns ju racehouse i malmö där man kan köra inomhus.
Men bmw cup verkar vara en bra cup att starta i om man är grön i gården sedan verkar folket väldigt trevligt där
Hur ska jag gå tillväga förresten nu för att anmäla mig till den 20onde?

_________________
Simon björk
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



sbjork skrev:

Hur ska jag gå tillväga förresten nu för att anmäla mig till den 20onde?


Checklista för anmälan

Medlemsskap i BMW Sport Club
Sista anmälningsdag
Avgiftsalternativ
Betalningsdatum
Fungerande email-adress
Klubb och medlemsnummer som din förarlicens är utfärdad på
Nummer på din förarlicens
Startnummer i BMW Cup
Tävlingsklass

Efter detta, fyll i formuläret här: http://www.bmwsc.com/bmwcup/index_pages/anmalan_index.html
FAQ om anmälan: http://www.bmwsc.com/bmwcup/index_pages/anmalan_index.html
Medlemskap i BMW SC http://www.bmwsc.com/files/medlemsansokan_index.html
FAQ om anmälan: http://www.bmwsc.com/bli_medlem_index.html#bli_medlem

Ring mig på 070-2111078 om du har frågor

_________________
Patrik Skoog
Citera
Eftersnack
2007-10-07 Sydracingserien öppet DM + KM Knutstorp
1, 2   >>
5107 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande