Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan S12 Projekt Forever.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (46494 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
får väll skriva lite till om någon vill läsa.
måste köpa ny kamera för den gammla har gett upp. i dag kom i alla fall framvagnen på posten och allt verkade jätte bra förutom att bossgodsombudsmannen var grinig för vikten överskridits med heeela 5 kg.
plockade isär den i alla fall och badade bromsoken i bromsvätsa för att få bort den äckliga röda färgen, kapade även bort bromskölden. i morgon ska jag handla brev så mallarna till rutorna kan skickas till krille på sportvagnskonsult. vann även en auction på en helt ny t25 på ebay, billigt.

till det mindre roliga. i måndags så klantade man sig i garaget när jag kapade upp dörrarna. fick närkontakt med vinkelkapen och min högra handled så u har man ett 7 cm och 2 mm djup jack över den ser inte trevligt ut alls men är glad att pulsådern höll i alla fall..

allt för mig i dag..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Får skriva lite så du inte tappar lusten att uppdatera, Alltid kul att se driftprojekten eftersom jag själv håller på med ett, dock en 200 men men, kul att se hur andra löser chassi och drivlinefrågor.

Blir alltid mer kommentarer när det finns bilder också.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Får skriva lite så du inte tappar lusten att uppdatera, Alltid kul att se driftprojekten eftersom jag själv håller på med ett, dock en 200 men men. Alltid kul att se hur andra löser chassi och drivlinefrågor.

Blir alltid mer kommentarer när det finns bilder också.


Vad bra jo jag vet. ska nog köpa ny kamera i morgon. får dock bli någon billig så jag har råd med delar kommer beställa mina coilovers nu på fredag och en himmla massa prylar till så jag har julafton i flera veckor framöver

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
weiiiiiii.. fick min nismo avgastempmätare i dag underbart roligt. har även skickat mallarna till krille på sportvagnskonsult för att han ska omvandla dem till macrolon, även skrivit ut mätpappret från svetsosmide så att jag kan måtta buren.. förstår doch inte så mycket av det

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Hej alla!

Har i dag pratat med Andreas på RaidOPower och beställt mina Coilovers. blev ett sett K-sport PRo till
silvia S13, valde fjäderkonstanten 8.5 kg/mm fram och 8.3 kg/mm bak. I paketet så får jag med en Hydralisk Handbroms ochså K-sport som spons thumbs up mycket trevligt



_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Nikel skrev:
Hej alla!

Har i dag pratat med Andreas på RaidOPower och beställt mina Coilovers. blev ett sett K-sport PRo till
silvia S13, valde fjäderkonstanten 8.5 kg/mm fram och 8.3 kg/mm bak. I paketet så får jag med en Hydralisk Handbroms ochså K-sport som spons thumbs up mycket trevligt





Trevligt med coilovers, men varför valde du nästa lika hårda fjädrar fram/bak??
Vanligast är att man kör med 8/6 eller 10/8.

Tror du kommer att få rätt konstiga kör egenskaper med 8.5/8.3.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



KristianAE86 skrev:
Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste


Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak

Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.

Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Jimmya skrev:
KristianAE86 skrev:
Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste


Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak

Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.

Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig.


(nu är jag inte helt nykter så stavningen är inte helt 100 men ska försöka ändå) min bil kommer inte ha så mycket effekt så därför kompenserade jag det med lite hårdare fjädrar bak. ueo kör med 8 kg.mm bak på sin hachi roku, han har ca 300 hk. jag kommer ha runt 250 hk. självklart kunde jag välja en fjäder som var på 6 kg,mm men då skulle troligtvis inte bilen orka med. sedan pratar du om japanska settings, då ger jag dig motfrågan: hur många här i sverige skulle kunna utnyttja en sådan setup fullt ut och vilken bana skulle det funka på? vad jag vet ingen. greppet sitter inte i hårdheten på fjädern heller, kan ju även ändra camber för att få mer resp mindre grepp bak.
jag får helt enkelt prova mig fram och funkar det inte så är det bara att byta fjäder. vi får se hur det blir haha. våra banor i sverige är ju begränsade till 80 km/h om man inte kör proint och då är det ju rätt skönt att ha en bil som sladdar rätt lätt

(detta är självklart inget påhopp)

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Nikel skrev:
Jimmya skrev:
KristianAE86 skrev:
Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste


Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak

Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.

Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig.


(nu är jag inte helt nykter så stavningen är inte helt 100 men ska försöka ändå) min bil kommer inte ha så mycket effekt så därför kompenserade jag det med lite hårdare fjädrar bak. ueo kör med 8 kg.mm bak på sin hachi roku, han har ca 300 hk. jag kommer ha runt 250 hk. självklart kunde jag välja en fjäder som var på 6 kg,mm men då skulle troligtvis inte bilen orka med. sedan pratar du om japanska settings, då ger jag dig motfrågan: hur många här i sverige skulle kunna utnyttja en sådan setup fullt ut och vilken bana skulle det funka på? vad jag vet ingen. greppet sitter inte i hårdheten på fjädern heller, kan ju även ändra camber för att få mer resp mindre grepp bak.
jag får helt enkelt prova mig fram och funkar det inte så är det bara att byta fjäder. vi får se hur det blir haha. våra banor i sverige är ju begränsade till 80 km/h om man inte kör proint och då är det ju rätt skönt att ha en bil som sladdar rätt lätt

(detta är självklart inget påhopp)



okej du bygger bil för bara 80km/h då kanske det funkar med den setupen,vad vet jag.
Men som du skrev så går det ju att byta fjädrar

Själv bygger jag en bil som är mer "allround" ifs så kommer ja nog inte att tävla i SDS kommer att satsa på NDS istället = Fullfart på riktiga banor,Precis som Japan
Har redan kör SDS och finner den serien mindre intresant tyvär,för lite "bantid" mot vad kostnaden blir.

Inga på hopp från min sida,bara nyfiken på varför denna setup,men fick nu svar.

Sen så skulle jag tro att en "Japansk" setup Funkar lika bra i sverige som i Japan(Alla Japaner kör inte D1 )

Har du sett dom Japanske träningsbanorna?
Vissa banor är det väldigt svårt att använda 3:ans växel = som SDS.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Jimmya skrev:
Nikel skrev:
Jimmya skrev:
KristianAE86 skrev:
Något mera lättsladdat med hårdare bak & mjukare fram för bättre fäste


Varför kör inte jappsarna med den setupen då?
Måste ju vara lättare att snurra om man nu ska bra grepp fram men ej bak

Har en film(Race Factory - Vol.4 som dom interjuvar en Kvinnlig driftare(Ishikuro Mieko) som ifs kör en S13 och hon kör på 8/6 pga av att den setupen är mer förlåtande än att köra på än 9-10/8 som dom flesta andra åkte på.

Har faktiska aldrig sett någon köra på med den setupen,men ska bli Väldigt intressant att höra hur bilen kommer att uppföra sig.


(nu är jag inte helt nykter så stavningen är inte helt 100 men ska försöka ändå) min bil kommer inte ha så mycket effekt så därför kompenserade jag det med lite hårdare fjädrar bak. ueo kör med 8 kg.mm bak på sin hachi roku, han har ca 300 hk. jag kommer ha runt 250 hk. självklart kunde jag välja en fjäder som var på 6 kg,mm men då skulle troligtvis inte bilen orka med. sedan pratar du om japanska settings, då ger jag dig motfrågan: hur många här i sverige skulle kunna utnyttja en sådan setup fullt ut och vilken bana skulle det funka på? vad jag vet ingen. greppet sitter inte i hårdheten på fjädern heller, kan ju även ändra camber för att få mer resp mindre grepp bak.
jag får helt enkelt prova mig fram och funkar det inte så är det bara att byta fjäder. vi får se hur det blir haha. våra banor i sverige är ju begränsade till 80 km/h om man inte kör proint och då är det ju rätt skönt att ha en bil som sladdar rätt lätt

(detta är självklart inget påhopp)



okej du bygger bil för bara 80km/h då kanske det funkar med den setupen,vad vet jag.
Men som du skrev så går det ju att byta fjädrar

Själv bygger jag en bil som är mer "allround" ifs så kommer ja nog inte att tävla i SDS kommer att satsa på NDS istället = Fullfart på riktiga banor,Precis som Japan
Har redan kör SDS och finner den serien mindre intresant tyvär,för lite "bantid" mot vad kostnaden blir.

Inga på hopp från min sida,bara nyfiken på varför denna setup,men fick nu svar.

Sen så skulle jag tro att en "Japansk" setup Funkar lika bra i sverige som i Japan(Alla Japaner kör inte D1 )

Har du sett dom Japanske träningsbanorna?
Vissa banor är det väldigt svårt att använda 3:ans växel = som SDS.


haha. Oj vad man skriver när man inte är nykter

nej jag bygger absolut inte för 80 km/h. sedan så vet jag inte hur en japansk setup ser ut heller, speciellt inte på min bil. kommer inte byta krängningshämmare bak så jag tror det kan bli lite bättre med hårdare fjädrar. vem vet, jag får prova mig fram fjädrarna är ju rätt billiga.

och ingen kan väll klaga om bilen skulle sladda för mycket... inte jag i alla fall

//Niklas

Edit.. vad har du för hårdhet?
kan ju vara kul o skriva upp vad vi kör mer. dvs vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Nikel skrev:
haha. Oj vad man skriver när man inte är nykter

nej jag bygger absolut inte för 80 km/h. sedan så vet jag inte hur en japansk setup ser ut heller, speciellt inte på min bil. kommer inte byta krängningshämmare bak så jag tror det kan bli lite bättre med hårdare fjädrar. vem vet, jag får prova mig fram fjädrarna är ju rätt billiga.

och ingen kan väll klaga om bilen skulle sladda för mycket... inte jag i alla fall

//Niklas

Edit.. vad har du för hårdhet?
kan ju vara kul o skriva upp vad vi kör mer. dvs vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.



He he så den kan gå fortare

Just nu kör jag på 6/5 = Street setupen.
Men har 10/8 fjädrar oxå.
Så jag kan ha:
8/5
8/6
8/10

10/8
10/6
10/5

Bilen är rätt stuttsig bak med 6/5 om man inte kör dämparna på mjukaste,men bilen är som en gocart på vägen iaf,körde lite träning i sommras med dämparna hårdare ställda och det funkade fint dock lite mjuk fram så 8 eller 10 fram på en S13 brukar va fint.
En s13(1360kg) väger ungefär samma som s12(1320kg) ifs så kan man ju dra bort några kg på inredning och annat onödigt som kastas ut.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Jimmya skrev:
Nikel skrev:
haha. Oj vad man skriver när man inte är nykter

nej jag bygger absolut inte för 80 km/h. sedan så vet jag inte hur en japansk setup ser ut heller, speciellt inte på min bil. kommer inte byta krängningshämmare bak så jag tror det kan bli lite bättre med hårdare fjädrar. vem vet, jag får prova mig fram fjädrarna är ju rätt billiga.

och ingen kan väll klaga om bilen skulle sladda för mycket... inte jag i alla fall

//Niklas

Edit.. vad har du för hårdhet?
kan ju vara kul o skriva upp vad vi kör mer. dvs vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.



He he så den kan gå fortare


Just nu kör jag på 6/5 = Street setupen.
Men har 10/8 fjädrar oxå.
Så jag kan ha:
8/5
8/6
8/10

10/8
10/6
10/5

Bilen är rätt stuttsig bak med 6/5 om man inte kör dämparna på mjukaste,men bilen är som en gocart på vägen iaf,körde lite träning i sommras med dämparna hårdare ställda och det funkade fint dock lite mjuk fram så 8 eller 10 fram på en S13 brukar va fint.
En s13(1360kg) väger ungefär samma som s12(1320kg) ifs så kan man ju dra bort några kg på inredning och annat onödigt som kastas ut.


haha aaa. Om man växlar till 3an

så det går att skifta fram och bakfjädrarna? blir ju genast mycket smidigare.

jo jag hoppas på ca 1000kg när jag är klar skickade iväg en beställning nyss på:

intercooler, btr, 14" fläkt, lite siliconslang från kl racing

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Jimmya
Kila
Här sen Jul 2005
Inlägg: 752



Nikel skrev:

haha aaa. Om man växlar till 3an

så det går att skifta fram och bakfjädrarna? blir ju genast mycket smidigare.

jo jag hoppas på ca 1000kg när jag är klar skickade iväg en beställning nyss på:

intercooler, btr, 14" fläkt, lite siliconslang från kl racing


Japp går att skifta fram/bak iaf på Apex Coilisarna,dom har iaf samma innerdiameter och längd,vet inte hur det är med k-sport och D2 grejjerna men det är ju samma "shit" tydligen.

Kina IC is da shit,kör med en sådan jag med,funkar väldigt bra.

_________________
/Jimmy Andersson

_____________________________________________
Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Jimmya skrev:
Nikel skrev:

haha aaa. Om man växlar till 3an

så det går att skifta fram och bakfjädrarna? blir ju genast mycket smidigare.

jo jag hoppas på ca 1000kg när jag är klar skickade iväg en beställning nyss på:

intercooler, btr, 14" fläkt, lite siliconslang från kl racing


Japp går att skifta fram/bak iaf på Apex Coilisarna,dom har iaf samma innerdiameter och längd,vet inte hur det är med k-sport och D2 grejjerna men det är ju samma "shit" tydligen.

Kina IC is da shit,kör med en sådan jag med,funkar väldigt bra.


hahaha.. ja.. annars kan jag ju köpa japan ic (HKS) för 15000.. säkert sååååååå mycket bättre (inte)
beställde även spridare nu.. 440cc R34gtr spridare från Jptrading i japan. samma kille som jag köpte nismo mätaren av. mycket billiga. 1340 sek plus tull

oj gjorde en liten uträkning på vad jag köpt.. ligger på en bit över 20k nu

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
har köpt en ny kamera nu så här har ni första bilden..




rolig kamera

har även handlat en 300zx lmm börjar bli mycket saker nu

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
Har spenderat lite tid i garaget i dag, och har bilder med

kan börja och visa vad man inte ska göra med en vinkelslip.


till det roliga igen. började dagen efter jobbet att hämta paket
välldigt spännande och se vad det är som kommit. var lite strul nere på kontoret dock. först hade inte paketet
kommit, sedan så var det redan hämtat men tillslut så hittatde dom det, pjuh


bromsreduceringsventil

sedan fick man åkt och handlat lite färg till nya bromsoken


svart. enkelt att hålla rent thumbs up

fick även köpt måttband så man kunde mäta upp buren så man kan beställa den från s,o,s


här är bromsoken från s13, ligger och badar i bromsvätska vär att få bort färgen, dock var färgen bra så det lossnade knappt ändå.


till slut efter lite skrapande så var det mesta borta, och ett lager vit färg låg under, detta satt så hårt att det fick sitta kvar.



här har vi fått lite färg på oken. ska lägga ett lager i morgon med. Sedan är det dags att börja baka i ugnen



jag måttbandet och kompisen tjej slog våra huvuden ihop och mätte upp buren, hon fattade ritningen direkt
och jag såg mest ut som


lite ströbilder på saker som hänt innan med..

fronten är uppkapad för kylning. resten talar för sig sj.






_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
innanför det silvriga locket sitter original bromsreduserare. någon som vet om man kan plocka ur denna
och sätta ihop igen???


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
tomt



gammla motor med det lilla fördelarlocket



och den enorma lastbilsturbon


kapskivan är mycket sliten

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Snart ikapp & förbi mig med ditt mekande

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Snart ikapp & förbi mig med ditt mekande


avisst. jag tycker knappt jag börjat ju.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan S12 Projekt Forever.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (46494 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande