Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon) | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 21 besök idag (228641 totalt) |
Nu var det dags att lägga upp en tråd på amazonen. Köpte bilen för ca 2 år sedan och brukat den till vardags i 1,5 år. Men efter att projektet "Bantaxi" tog slut så har meksuget börja gå ut över amazonen. Så nu har jag kommit till den punkten att riva isär amazonen och fixa iordning henne till en riktig rejser..
Till och börja med så hade jag tänkt göra följande. Chassi * Bygga bur [Klart] * Glasfiberskärmar. [Klart] * Skärmbreddning bak [Klart] * Målat underede [På G] Framvangn * Renovera framvangnen med superflex bussningar. [Klart] * Lesjöfors sportfjädrar sänker 30mm. [Klart] * Nya spindelleder övre & nedre. [Klart] * Kyb Gas-a-just dämpare. [Klart] Bakvangn * Coilovers [Klart] * 4-link med bussningar. [Klart] * justerbart phanarstag [På G] * 240 axel [Klart] Interör * 2st Cobra monaco [Ligger o väntar] * 2st Titan sexpunktsbälten [Ligger o väntar] * Spakställ till växellådan. [Klart] Bromsar * Skivbromsar runt om [Klart] * Bromsservo [Klart] Sen finns det en massa annat sått och gått som kommer göras under byggets tid för att komma målet närmare.. Gotland ring. Låter bilderna tala för sig själva. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Trevlig med Amazon. Vad har du för spec på motorn?
Jag måste se till att hämta hem en av mina Amazoner snart och få ut i trafik igen. Man måste ha en Amazon att köra med... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
B22, troligen en steg 3-4 topp (dubbla ventilfjädrar stålbrickor in 46mm ut 38,5) Dubbla weber 45:or. Går som en dröm. Skall införskaffa ett annat tändsystem senare i framtiden. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
"Standardtrimmad" B20
Jag köpte ett 123 ignition tändsystem men jag har inte hunnit provköra med det än. Ger bra gnista i alla fall. Egentligen skulle man väl ha ett prospark eller liknande som både ger riktigt kraftig gnista och är fullt programmerbart men jag ville ha den rätta klassiska looken som bara en fördelare ger. Då passar 123 fördelaren bra i och med att all elektronik är inbyggd i den. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Har själv kollat lite på samma system, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad man skall välja. Men som sagt har jag inte speciellt bråttom just nu.. Optimera kan man alltid göra i ett senare skede. Om jag inte miss minner mig så fanns 123 ignition optimerad för etanol ochså? Liten uppdate Igår så åkte krängningshämmaren av och fick sig lite färg. Efter lite hammarlack Hämtade även ut denna på posten för ett par dagar sedan _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Ja, de anger att tändkurvan motsvarar "aluminiumfördelaren" (085) men optimerad för E85 eller motorgas. Jag gissar att det betyder att den har lite mer förtändning än vanligt.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
En lite uppdatering på projekt...
Har test monterat dom ny inköpta glasfiberskärmarna, för att veta hur pass bra passform dom har. Passar mycket bättre än förväntat iallafall. Med lite justering mm, så lär slutresultatet bli bra Var även på posten och hämtade ut nya superflex bussningar, spindelleder och kulbultar till framvangnen. Som för övrigt är totalt ner plockad och slipad. Målning pågår Bilder _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Jag hoppas på att dom skall var värda dom extra kronorna dom kostade. Och att jag slipper byta dom på ett par år Har hållit på och pressat ut bärarms-bussningarna nu på morrgonkvisten. Så skall jag leta rätt på en gassvets för att värma "staget mellan krängningshämmaren o bärarmen.." för att få loss hylsan som sitter fast. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdate
Försökte värma hylsan så att jag skulle få av den, men råka dra av skallen på bulten istället. Så ett par nya måste införskaffas. Har även börjat att montera lite bussningar, dom till övre bärarmarna kom på plats i hylsorna för en stund sen. Har bara fått på ett lager färg på framvangsbalkens ännu då färgen tog slut.. Bilder _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdate
Har monterat alla bussningar utom dom till krängningshämmaren. Har målat dom sista framvangs detaljerna idag. Och sen var jag iväg o köpten en svets Bilder _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdaterar lite
Framvangnen håller sakta men säkert på att monteras ihop... Råka beställ fel "övre spindelled" så dom skall skickas tillbaka o förhoppningsvis så får jag väll rätt denna gång Även motorutrymmet börjar få lite färg. Bilder. Motorutrymme Delar av kofångarfästen fram Framvangn _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdaterar lite.
Motorutrymmet är nästan färdig målat endast insidan på motorhuven kvar. Frontenplåten har kommit på plats. Och nya grillen börjar ta form. Sen började jag att ta bort "infästningen till framskärmarna" då dom behövs bytas. Men då vaknade den "magiska indianen" till liv i min vinkelslip så den skall lämmnas tillbaka på garantin.. Bilder Alu-nät till grillen Test monterat, mitt ribban saknas. Men kommer på plats när nya skruv skaffats Borttagning av infästningen till skärmarna. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdaterar lite
Har klippt till ett par plåtar till skärminfästningen nu ihelgen. Och börja svets o passa in högersida idag. Monterar muttrar på undersidan av plåtarna istället för clipsen som bara går sönder hela tiden... Bilder _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Uppdaterar lite idag med
Har slutfört bytet av skärminfästningen på höger sida. Blev riktigt bra tycker jag. Lite finslipning o hammarlack så blir det toppen Resultat Har även börjat att kapbort på andra sidan. Och upptäckt att det behövs bytas ännu mer på den sidan. Men men något skall väll hålla en sysselsatt Har även börjat tänka lite på vad jag skall använda för broms detaljer fram. Har bromsok från en 850 t5 som jag tänkt använda mig av (kanske inte det bästa men borde fungera bättre än trummorna ) Leter just nu efter lämpliga bromsskivor passande dessa ok med 114,3*5 i bultmönster.. Någon som har ett bra tips på skivor? _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Har inte Amazon 112/5 ? eller skulle du byta bultmönster Kör med 17"Audi fälgar på min Amajuck vet att även Merca stämmer... O gamla fordar förståss _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Har inte Amazon 112/5 ? eller skulle du byta bultmönster
Kör med 17"Audi fälgar på min Amajuck vet att även Merca stämmer... O gamla fordar förståss[/quote] Amazon har 114,3*5 orginal. dvs lilla gm mönstret. Har själv gammla merca fälgar till den (Dom som syns på bilderna.) Antar att anledningen att man kan få på dessa fälgar är att hjulbultarna och hålen i fälgen inte är 100% passform på. Hur fungerar det att köra med 17"are på amazon? kan du ha fullt rattutslag? Mvh Broman _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Det finns en del trådar om det på Amazonklubben men de har du kanske redan läst. Vet iofs inte om de kom fram till något vettigt, har inte kollat dem så noga. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon -1962 (Broman's Amazon) | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 21 besök idag (228641 totalt) |