Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G. Superstage 1.23.50 Såld...
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (96337 totalt)
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Nu ska jag försöka ta tag i den här projekttråden som jag tänkt lägga upp i ett år...

Jag köpte bilen i Juli förra året. Bilen är en -94, orient-blå, GT-fälgarna på original, vit skinnklädsel, ingen AC :thumbsup: osv. Var helt original förutom vita blinkers runt om och en wunderbaum när jag köpte den och var riktigt välskött. Hade bara haft 3 ägare innan inklusive en i tyskland.

Jag uttalade mig visst något i stil med att denna skulle förbli original medans jag byggde på 02:an istället... :roll: Det spårade ur lite kan man säga...

Jag började med att köpa en omgång slicks från STCC som jag testade på Uråsa. Gick gött förutom att chassiet vred sig nåt grymt i svängarna. Sedan bar det av till Nurburgring och sedan var vintern förstörd

Jag listar bara rätt upp och ner lite grejer som har inhandlats och monterats:

* Fälgar OZ S03 8x18 med Good Year Eagle F1.
* Bilstein PSS9 Clubsport chassie
* Millway camberplattor fram och topplagringar bak.
* Rullade skärmkanter bak.
* Wiechers skruvbur, fullbur med alla extra stag.
* Ride Tech stolar (svarta)
* Titan 3" 6-punktsbälte på förarsida.
* Reiger GT-läpp fram (Ej monterad)
* GT-vinge (Ej monterad)
* Bromsbelägg PFC (Ska bytas)

Bilen är helt rensad invändigt.

Sedan så ramlade jag över en liten kompressor i somras som ska hitta ner till vintern 8) Det är en Vortech V-5 G-trim. Tänkte bara slänga dit den å ladd 0.4 eller nåt å köra men när jag körde sista träffen i år så gick topplockspackningen så nu blir det ett mer seriöst bygge! Ska riva ner hela drivlinan i vinter och motorn ska renovras och få sig lite nytt godis!

Just nu håller jag på och gör ett seriöst bromskylningskit. (Körde bara med två slangar i somras) Ska göra glasfiberkåpor som bultas fast i fjäderbenet och har gjort klart en trämodell för första sidan idag. Ska plasta på den i morgen eller på torsdag.

Till vintern kommer det bli ännu mer plastdetaljer tillverkade! Planerar bla. Original och breddade framskärmar, baklucka, huv, golvplattor i kupén, brandvägg, front, GT-läpp m.m m.m

Körde superstage på 1.24.44 för en månad sen.

Lyckades ladda upp två bilder med modemet

Så här ser den ut nu. Lite kass bild...


Montering av fälgarna i våras.


Från superstagekörningen i september:
http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/superstage070908/pages/bild%20012.htm

http://attitude.mine.nu/bilder/BOB/superstage070908/pages/bild%20095.htm

Får bli mer bilder en annan gång!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Fantastisk bil! Ska bli kul att följa!

Går själv i chassibytesfunderingar på min e36. Är du nöjd med ditt? Tänker i första hand hur det funkade på ringen...

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Detta ska följas med stort intresse .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Jimmy (T39m)
Åkersberga
Här sen Aug 2005
Inlägg: 235



Stacken skrev:
Detta ska följas med stort intresse .


Kan inte annat än hålla med
/ Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Jurlestam
Åker: 328 E36
E36 2.0 under uppbyggnad
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



kardanaxel skrev:
* Wiechers skruvbur, fullbur med alla extra stag.


Hur är passformen? Smidig att montera?

Intressant projekt f.ö thumbs up

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Markus97 skrev:
Fantastisk bil! Ska bli kul att följa!

Går själv i chassibytesfunderingar på min e36. Är du nöjd med ditt? Tänker i första hand hur det funkade på ringen...


Jag är mycket nöjd med chassiet än så länge! Har kört 500 mil i alla fall och varit på ringen en gång. På ringen kändes det bra, men om man ska klaga på nåt så skulle fjädrarna kanske varit lite hårdare. Då borde clubsportkitet ändå vara lite hårdare än vanliga PSS9 tycker man. Men det går ju alltid att justera med lite andra fjädrar om man ska hitta det där absolut sista!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
BMWRickard skrev:
kardanaxel skrev:
* Wiechers skruvbur, fullbur med alla extra stag.


Hur är passformen? Smidig att montera?

Intressant projekt f.ö thumbs up


Den är mycket bra! Fick endast borra upp två hål i kryssdelen där bak nån millimeter. Annars passade den förvånansvärt bra thumbs up Smidig... tja, det hänger nog på montören. Fanns inga bilder eller instruktioner med så jag monterade allt utom två stag på min först för att upptäcka att de sista stagen skulle jag monterat först... Så jag fick in den på andra försöket! Den var lite klantigt packad så det finns lite skrapmärken lite här å där...

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Köpte du buren ny eller är det måhända min gamla?
Kul bygge annars

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
triss skrev:
Köpte du buren ny eller är det måhända min gamla?
Kul bygge annars


Köpte den ny direkt från Wiechers.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



triss skrev:
Köpte du buren ny eller är det måhända min gamla?
Kul bygge annars


Den sitter i en M3 GT som finns här på rejsa.

kardanaxel-> Underbart projekt, lycka till!

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Igår plastade jag en prototyp till bromskylningen. Ska lossa idag och se hur det blev. Var inte jättenöjd med glasfibermatta så det ska funderas vidare på lite andra lösningar.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
DanneE skrev:

kardanaxel-> Underbart projekt, lycka till!


Tack!

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Första prototypen till bromskylningen testades lite snabbt ikväll. Krävdes några justeringar så finishen är inget vidare på bilderna... Nu ligger den lös men det är fästen gjorda för att montera i fjäderbenet.
Ska fortsätta och testa lite andra material nu.




_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Är inresserad av att köpa ett par sådana sköldar av dig om du vill göra fler??
Isf, vad blir det för ytterdiameter på slanganslutningen? Pris/par? Hur fäster du i fjäderbenet?
Ser bra ut iaf!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Markus97 skrev:
Är inresserad av att köpa ett par sådana sköldar av dig om du vill göra fler??
Isf, vad blir det för ytterdiameter på slanganslutningen? Pris/par? Hur fäster du i fjäderbenet?
Ser bra ut iaf!


Kul att du gillar det! Jag gör gärna fler så småningom! Men du behöver dom väl inte än på ett tag eller? Jag vill gärna vidareutveckla lite och provköra själv först så jag vet vad jag säljer i så fall. Men det kan vi fixa i god tid till våren! Denna varianten är för en slang med 80mm invändigt. Körde med en lös slang av den storleken i somras, det krävs dock att du får såga lite i plasten jämte kylaren och kanske innerskärmen.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



kardanaxel skrev:
Markus97 skrev:
Är inresserad av att köpa ett par sådana sköldar av dig om du vill göra fler??
Isf, vad blir det för ytterdiameter på slanganslutningen? Pris/par? Hur fäster du i fjäderbenet?
Ser bra ut iaf!


Kul att du gillar det! Jag gör gärna fler så småningom! Men du behöver dom väl inte än på ett tag eller? Jag vill gärna vidareutveckla lite och provköra själv först så jag vet vad jag säljer i så fall. Men det kan vi fixa i god tid till våren! Denna varianten är för en slang med 80mm invändigt. Körde med en lös slang av den storleken i somras, det krävs dock att du får såga lite i plasten jämte kylaren och kanske innerskärmen.


Har 75mm slang, skit. Går väl säkert att få ihop på ngt sätt.
Ang plasten så är det inget problem, man kan nog säga att bilen är uppsågad en del...
Alltså bara sköldarna jag är intresserad av och inget färdigt kit.
Är ju naturligtvis inte panik tidsmässigt men i år hade varit bra. Tänker inte stå med halvfärdig bil denna våren har jag bestämt!

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Markus97 skrev:
kardanaxel skrev:
Markus97 skrev:
Är inresserad av att köpa ett par sådana sköldar av dig om du vill göra fler??
Isf, vad blir det för ytterdiameter på slanganslutningen? Pris/par? Hur fäster du i fjäderbenet?
Ser bra ut iaf!


Kul att du gillar det! Jag gör gärna fler så småningom! Men du behöver dom väl inte än på ett tag eller? Jag vill gärna vidareutveckla lite och provköra själv först så jag vet vad jag säljer i så fall. Men det kan vi fixa i god tid till våren! Denna varianten är för en slang med 80mm invändigt. Körde med en lös slang av den storleken i somras, det krävs dock att du får såga lite i plasten jämte kylaren och kanske innerskärmen.


Har 75mm slang, skit. Går väl säkert att få ihop på ngt sätt.
Ang plasten så är det inget problem, man kan nog säga att bilen är uppsågad en del...
Alltså bara sköldarna jag är intresserad av och inget färdigt kit.
Är ju naturligtvis inte panik tidsmässigt men i år hade varit bra. Tänker inte stå med halvfärdig bil denna våren har jag bestämt!


Självklart kan du köpa bara ett par sköldar i så fall. Den första jag gjorde nu glappade faktiskt en del vid slangen så 75 är inte omöjligt. Jag uppdaterar i tråden eftersom så får vi se hur snabbt det går.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Nu vet jag att du lagt ner enormt mycket jobb på formen och det jag har sett ser riktigt bra ut. thumbs up
Men en önskan vore om det gick att ha 76mm slang då det är ganska vanligt samt att det kanske blir lite lättare att få plats med.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Nu vet jag att du lagt ner enormt mycket jobb på formen och det jag har sett ser riktigt bra ut. thumbs up
Men en önskan vore om det gick att ha 76mm slang då det är ganska vanligt samt att det kanske blir lite lättare att få plats med.


Det ska nog gå att ordna! Får väl kapa isär modellen och svarva ner lite i värsta fall. Ska ha det i bakhuvudet när jag fortsätter.

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



kardanaxel skrev:
Första prototypen till bromskylningen testades lite snabbt ikväll. Krävdes några justeringar så finishen är inget vidare på bilderna... Nu ligger den lös men det är fästen gjorda för att montera i fjäderbenet.
Ska fortsätta och testa lite andra material nu.

Hmm, funderar bara lite.
Varför vill du styra luft till bromsskivans anliggningsyta och inte bara till centrum (ventilationskanalerna)?
Det jag läst mig till hitills verkar vara att man vill låta den varmaste delen av bromsskivan stråla bort så mycket värme som möjligt och då vill man inte ha nåt isolerande material ivägen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
kardanaxel skrev:
Första prototypen till bromskylningen testades lite snabbt ikväll. Krävdes några justeringar så finishen är inget vidare på bilderna... Nu ligger den lös men det är fästen gjorda för att montera i fjäderbenet.
Ska fortsätta och testa lite andra material nu.

Hmm, funderar bara lite.
Varför vill du styra luft till bromsskivans anliggningsyta och inte bara till centrum (ventilationskanalerna)?
Det jag läst mig till hitills verkar vara att man vill låta den varmaste delen av bromsskivan stråla bort så mycket värme som möjligt och då vill man inte ha nåt isolerande material ivägen


Nu ser det kanske mer extremt ut en vad det är... Huvudmålet är så klart att få in luften mot centrumet och igenom luftkanalerna. Skölden går ner så långt det går åt det hållet med. Men jag valde att testa att kyla hela skivan då det är lite svårt att låta skivan stråla masa värme mot skölden med då den inte ska smälta sönder. Men du har ju fortfarande utsidan kvar fri...

Jag ska försöka ta nån bild från andra sidan med.

Men det är jättebra med feedback thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G. Superstage 1.23.50 Såld...
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
5 besök senaste veckan (96337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande