Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (16278 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Eftersom skruvandet med BMWn går så bra så har ytterligare ett projekt införskaffats. Denna gång en Escort MkII med bur i som jag hittade här bland bilarna på forumet.
Hos Vägverket står det:
DISPENS:F40A AVGASRENING SNV 4922-79
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T20F BAKSÄTET FÅR EJ ANVÄNDAS FÖR PERSONBEFORDRAN
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T71E SKYDDSBUR
Den där utbytta motorn följde inte med så den får man väl skaffa. Känns som om det är lite annat pyssel kvar innan maskinen behövs.


Mannen på bilden är min frus morfar som alltid ställer upp när man behöver hjälp av någon med körkort med många bokstäver. Han har ett förflutet i rallyskogen och på RC-banorna så motorintresset finns där. Under färden fick jag höra om allt från när han körde ifrån Kenneth Hansen till när han läste karta åt Sputnik. Åttio mil för att hämta bilen går bra i trevligt sällskap.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Minsann! thumbs up Välkommen till Escortträsket! Bra papper på bilen med. Du kan ju stoppa i nästan vadsomhelst i den. Jag har en gammal Pintomotor liggande

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Minsann! thumbs up Välkommen till Escortträsket! Bra papper på bilen med. Du kan ju stoppa i nästan vadsomhelst i den. Jag har en gammal Pintomotor liggande
Tackar för välkomnandet!
Antagligen blir det väl en Pintomaskin även om jag helst vill ha något som varvar över 8 krpm. Det lär väl dröja innan man börjar leta motor eftersom resten är ett pussel med brist på delar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Ännu en! Grattis till en mycket underhållande bil thumbs up
Din tråd ska följas med spänning..

_________________
Håkan Persson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Totalantalet på forumet är oförändrat eftersom en annan tråd avstannar med mitt köp. Mathias borta i Ed har ju gjort rostlagningen redan.
Det är min andra MkII. Den första ägde jag och Lasse Falk ihop, men var dumma nog att turbokonvertera.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



så du kunde inte motstå frestelsen av en mk2 ,kul att du köpte den var ju bra papper på den med
blir det 3st mk2 på grusplanen vid garaget nu då?

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Sticky skrev:
så du kunde inte motstå frestelsen av en mk2 ,kul att du köpte den var ju bra papper på den med
blir det 3st mk2 på grusplanen vid garaget nu då?
Näe, jag tror det är fyra nu. Min blåa, två röda och en silverfärgad. Tre av dem har bur... Fast de står ju inne i garaget. Den ena röda har jag förstås inte sett på ett tag...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



kul då har du ju säkert både ett o annat att tjyvkolla på när du bygger delar

_________________
Micke Lundkvist
Citera
magnusharling
Årsta, Stockholms län, Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 142



Rätt bil!
Sån där Bader Meinhof Wagen kan man ju inte köra...
Ska man köra fort, ska det vara escort!

_________________
Magnus Harling
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Citat:
DISPENS:F40A AVGASRENING SNV 4922-79
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

Betyder?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
poh99 skrev:
Citat:
DISPENS:F40A AVGASRENING SNV 4922-79
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

Betyder?
Den första betyder "Dispens från avgasrening frånsett Co-halt vid tomgång (bensin) respektive röktäthet och köld-startanordning (diesel)."
Det andra kommer sig av att chassienumret inte sitter där fabriken satte det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



Där la du allt beslag på ett bra utgångsobjekt. Gillar stuket på den Escorten skarpt. Ett stort plus är ju som sagt att det tråkiga rostjobbet redan är avklarat.

Är den förberedd för Pinto?

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Jesper L skrev:
Är den förberedd för Pinto?
Det påstås det åtminstone. Fast egentligen är ju projektet ungefär som att bygga en Se7en förutom att man får något som ser ut som en bil när det är klart. De flesta prylarna ska passa, men saknas...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Började måla insidan av bilen med 2k epoxigrund idag. Man blir lite degig i skallen av det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Pratade med garagegrannen idag och bad om goda råd eftersom han trots allt har tre MkIIor. Han tyckte jag skulle köpa en Sierra '88 och ta fjäderben, motor och låda ifrån den.
Synpunkter på det?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Motor och låda iaf. Fjäderben är bättre att ta från Capri. Eller varför inte använda original?
Byt dämpare och slå en gänga på röret (eller köp en ombyggnadssats från Rally Design)
och montera 60 mm fjädrar.. thumbs up

Har är ett grupp 4 ben.

_________________
Håkan Persson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349


Trådstartare
Varför är Capri-benen bättre? Har såna, men de är inte kompletta (tror jag). Möjligen ligger det som inte är monterat i nån av lådorna till bilen.
Tanken med Sierra-benen är ju att de är en komplett enhet med bromsar och allt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Capri passar rakt på..

_________________
Håkan Persson
Citera
Sticky
Norrtälje
Här sen Jan 2006
Inlägg: 352



capribenen har större fjädertallrik och större diameter på fjädern ,skruvad styrarm istället för gjuten i spindeln, stötdämparna i capribenen har grövre axel, så har jag fått för mig att det är. Om dom är bättre vet jag inte. nåt man däremot ska fixa är en vettig topplagring, det är ingen bra lösning orginal, tycker de går trögt.

_________________
Micke Lundkvist
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493



När får vi se lite "arbete pågår" bilder...?

_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Capribenen är också mer "universala" i och med att ungefär alla tillbehörsdelar till Escort baseras på dem (samma ben satt på RS-Escorterna). Till exempel är det lösa insatser vilket gör det betydligt enklare att laborera med olika dämpare.

Bromsarna modifieras lätt för att funka mot Capribenen också.

Jag tycker att Sierraben kan vara intressant om man av andra anledningar vill ändra på hela framvagnen, kanske för att fylla ut en extrem breddning eller liknande.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MkII -75-Såld
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (16278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande