Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MkII -75-Såld | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (16278 totalt) |
Eftersom skruvandet med BMWn går så bra så har ytterligare ett projekt införskaffats. Denna gång en Escort MkII med bur i som jag hittade här bland bilarna på forumet.
Hos Vägverket står det: DISPENS:F40A AVGASRENING SNV 4922-79 T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING T20F BAKSÄTET FÅR EJ ANVÄNDAS FÖR PERSONBEFORDRAN T31A MOTORN UTBYTT T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT T71E SKYDDSBUR Den där utbytta motorn följde inte med så den får man väl skaffa. Känns som om det är lite annat pyssel kvar innan maskinen behövs. Mannen på bilden är min frus morfar som alltid ställer upp när man behöver hjälp av någon med körkort med många bokstäver. Han har ett förflutet i rallyskogen och på RC-banorna så motorintresset finns där. Under färden fick jag höra om allt från när han körde ifrån Kenneth Hansen till när han läste karta åt Sputnik. Åttio mil för att hämta bilen går bra i trevligt sällskap. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Minsann! Välkommen till Escortträsket! Bra papper på bilen med. Du kan ju stoppa i nästan vadsomhelst i den. Jag har en gammal Pintomotor liggande
|
||||
Antagligen blir det väl en Pintomaskin även om jag helst vill ha något som varvar över 8 krpm. Det lär väl dröja innan man börjar leta motor eftersom resten är ett pussel med brist på delar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Totalantalet på forumet är oförändrat eftersom en annan tråd avstannar med mitt köp. Mathias borta i Ed har ju gjort rostlagningen redan.
Det är min andra MkII. Den första ägde jag och Lasse Falk ihop, men var dumma nog att turbokonvertera. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det andra kommer sig av att chassienumret inte sitter där fabriken satte det. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Där la du allt beslag på ett bra utgångsobjekt. Gillar stuket på den Escorten skarpt. Ett stort plus är ju som sagt att det tråkiga rostjobbet redan är avklarat.
Är den förberedd för Pinto? _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Pratade med garagegrannen idag och bad om goda råd eftersom han trots allt har tre MkIIor. Han tyckte jag skulle köpa en Sierra '88 och ta fjäderben, motor och låda ifrån den.
Synpunkter på det? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Motor och låda iaf. Fjäderben är bättre att ta från Capri. Eller varför inte använda original?
Byt dämpare och slå en gänga på röret (eller köp en ombyggnadssats från Rally Design) och montera 60 mm fjädrar.. Har är ett grupp 4 ben. _________________ Håkan Persson |
||||
Varför är Capri-benen bättre? Har såna, men de är inte kompletta (tror jag). Möjligen ligger det som inte är monterat i nån av lådorna till bilen.
Tanken med Sierra-benen är ju att de är en komplett enhet med bromsar och allt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
capribenen har större fjädertallrik och större diameter på fjädern ,skruvad styrarm istället för gjuten i spindeln, stötdämparna i capribenen har grövre axel, så har jag fått för mig att det är. Om dom är bättre vet jag inte. nåt man däremot ska fixa är en vettig topplagring, det är ingen bra lösning orginal, tycker de går trögt.
_________________ Micke Lundkvist |
||||
Capribenen är också mer "universala" i och med att ungefär alla tillbehörsdelar till Escort baseras på dem (samma ben satt på RS-Escorterna). Till exempel är det lösa insatser vilket gör det betydligt enklare att laborera med olika dämpare.
Bromsarna modifieras lätt för att funka mot Capribenen också. Jag tycker att Sierraben kan vara intressant om man av andra anledningar vill ändra på hela framvagnen, kanske för att fylla ut en extrem breddning eller liknande. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MkII -75-Såld | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (16278 totalt) |