Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 >> 19 besök senaste veckan (355570 totalt) |
Tänkte att det är dags att lägga upp bilen här, har ju faktiskt redan kört och moddat lite hela våren och sommaren.
Bilen är en Audi TT 3.2 quattro DSG. Historien bakom hur det blev en sådan är att vintern 2005/06 köpte jag en A3:a med DSG-låda utan tanke på bankörning. Hur som helst så uppgraderade jag Haldex-systemet på den och kom då i kontakt med ACE-competition i Borås. Såg i samma veva att Audiklubben arrangerade ett antal banträffar per åt tillsammans med BMW-klubben. Som gammal roadracingförare tänkte jag att det vore kul att testa uppgraderingen på bana. Tog licens och sen var det kört . Körde A3:an en sommar och det blev nytt chassi, r-däck och sitta-still-stol i den innan jag insåg att den var alldeles för framtung och vägde för mycket. Att sälja för att köpa något annat skulle bli en alldeles för stor förlust kände jag. Tilläggas kan också att jag är rullstolsburen och kör med handreglage vilket gör att det blir lite för mycket att gasa, bromsa, växla och koppla med händerna, speciellt på bana, kopplingen måste helt enkelt bort. En vanlig automatlåda med momentomvandlare har jag blivit lite allergisk mot, i alla fall på bana. Detta gör att valet av bilar begränsas kraftigt. Januari 2007 så var jag åter hos audihandlaren i något ärende jag inte kommet ihåg men det jag kommer ihåg var att de hade nya TT:n där och jag tyckte verkligen att den såg bra ut, riktigt snygg faktiskt och ljusår bättre än den förra. Jag undrade förstås hur den skulle kännas på bana och om det var ekonomiskt försvarbart att byta. Provkörde TT:n med samma drivlina som min A3:a (3.2 liters V6:a och quattro, vilket är det enda motoralternativet med quattro, 2.0T är enbart FWD) och jag var rädd att den skulle kännas som en A3:a men mina misstankar besannades inte. Det var en helt annan bil, kändes mycket lättare, snabbare och reagerade väldigt direkt. VILLE HA, helt enkelt. Efter lite efterforskningar så insåg jag även att de uppgraderingar jag hade gjort på A3:an gick att flytta över till TT:n (Haldex-uppgadering, KW-chassi, krängningshämmare, stolar och även fälgar och r-däck) vilket gjorde att jag inte behövde lägga ner massa pengar på nya grejor. Jag tog ett djupt andetag, kollade bankkontot och drog iväg till audihandlaren för att förhandla, fick faktiskt en riktigt bra deal så det var bara att sätta igång att återställa A3: till orginaskick för inbytet. Efter någon månad så kom det en skinande, helt ny TT och det var bara att sätta igång och byta stolar, i med fyrpunktbälte och montera Haldex-uppgraderingen. Under våren och sommaren har bilen utvecklats en hel del även lättats dryga 100 kg och jag börjar bli riktigt nöjd. De som har sett mig på banorna kan intyga att bilen faktiskt börjar bli rätt snabb. Motorn är hittills orörd men idéer finns förstås. Överladdning vore kul men det är ju det här med besiktning fast det är ett tag till dess förstås. Annars så går tankarna mot Schricks höglyft kammar. Har beställt ett nyutvecklat "shortrunner" insug från HPA i Kanada och det tillsammans med kammar, racekattar och en mappning kan ju bli intressant. Vi får se.vintern är ju lång. Gjort på bilen: Förarstol och passagerarstol, Sparco Evo2 4-punktsbälte, Sparco Justerbart chassi, KW Justerbara krängningshämmare, H&R Haldex performance parts uppgradering m. treläges-omkopplare (std, sport, race) Lättviktsbatteri OZ superleggera 18X8 ET45 Toyo Proxes R888 235/40 18 Spindelleder fram modifierade för mer camber Bromsbelägg fram Carbotech XP8 Bromsbelägg bak Ferodo DS2500 Milltek catback-system Demontering av baksäte Demontering av inredning i bagageutrymme Pågående saker: Har köpt en beg. rattstång komplett med fäste som ska modifieras med en sk. steering quickener för att få snabbare styrning. Justerbara topplagringar med ledlager i stål är också införskaffat. Byte och tillbakaflyttning av ratt och montering av ett nytt handreglage som kopplas elektroniskt till gaspotentiometern direkt. Mantorp Kinnekulle Sviesta, bilderna tagen av P.P. här på forumet _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
kul att du grejjar med såpas ny bil : ) med lite mer mos under huven också kan den nog bli riktigt farlig på bana
|
||
|
||
Redan dagen efter jag la upp bilen så ringde Per från ACE-competiotion och frågade om jag var intresserad av höglyftkammar med tillhörande programvara....och vad ska man säga annat än solklart.
Så lite mer mos under huven blir det garanterat till nästa säsong. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Ja det var en riktigt läcker bil, har själv kört R32 med dsg och tycker verkligen den är härlig. Är det du som haft en blå a3 sportback? Såg den i samband med förra årets spring break och den hade lika fälgar som din TT.. vild gissning
Lycka till med pärlan _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
||
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jorå det är Hohenester som står för kammarna och programvaran men jag tror inte att grejerna står på deras hemsida. Jag misstänker dock att kammarna kommer från Schrick. Jag har bett ACE kolla vad det är för kammar och värdena på dem men har inte fått svar ännu.
_________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Såg nu att det var en 3.2'a... jag satt och tänkte på att det var en 2.0T... Kör du växlingarna helt automatiskt eller har du kopplat om paddlarna till en switch på handreglaget? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag har mest kört den i autoläge på bana. Har dock lite planer när det gäller det. Jag håller på och bygger ett nytt gasreglage. Orginalratten kommer att bytas mot en Sparco-ratt som ger mer plats runt ratten. Reglaget kommer att byggas på ratten och enklast förklaras det med att det blir en ring bakom ratten som du manövrerar med fingertopparna, tryck den mot ratten för att accelerera. Växlingspadlarna ersätts av knappar på ratten precis i höjd med tummarna. Så planen är att köra manuellt nästa säsong. Reglaget kopplas elektroniskt in på bilens trottelpotentiometer. Bromsen förblir som den är en golvspak precis till höger om ratten mekaniskt kopplad till bromspedalen.
En idé som jag funderar på är att bygga bromsen så att du bromsar genom att trycka hela ratten framåt. Det skulle göra att jag kan ha båda händerna på ratten hela tiden. Vi fär se vad det hela slutar jag har ju faktiskt skaffat mig en komplett rattstång från skroten som jag kan experimentera på. Bilden nedan är från en amerikansk racebil, en mustang, som körs av en rullstollsburen tjej. Den har gasen i ringen bakom ratten, växel vid tummarna och broms genom att trycka ratten framåt. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Nu så börjar saker trilla in lite saker så att man kan börja förbereda bilen till nästa banåkasäsong....
Ett stycke shortrunnerinsug från Kanadensiska HPA som kommer att kombineras med ett par kammar och mjukvara från Hohenester och ev. ett grenrör från Supersprint om längderna på det stämmer med mina planer... Ett annat projekt är att bygga in en s.k. steering quickener in en rattstång köpt på skroten. Justerbara topplagringar är ju ett måste. ...och självklart kommer det att gå åt en del bromsbelägg... _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Ser riktigt sännande ut! Kul att det kommer mycket sugmotortrim. Det brukar ju annars var rätt klent med det.
_________________ Johan Rosenquist SDF ansvarig Audi ClubSport www.audiclubsport.se RosenquistAudiTTRACING www.rattracing.com www.guldgossarnaracing.se |
||
Ja den där Rosenquist håller ju bara på med lastbilsturbo och Realcar bling Ni försöker tydligen ge alla BMW-bilar lite mer motstånd kommande säsong _________________ BMW MC-klubben |
||
Grymt läckert! och paddelväxellådorna måste vara en välsignelse för momentomvandlarallergiker som har svårt att använda kopplingspedaler.
|
||
citat: Ett annat projekt är att bygga in en s.k. steering quickener in en rattstång köpt på skroten.
Låter intressant, hur fungerar det? Byter du innehållet i styrväxeln eller är det "en liten växellåda" som kopplas in på rattaxeln? Lycka till med bilen och bankörningen i sommar _________________ Mathias Hellqvist |
||
Med sikte på alla M3:or så tänkte jag se om en audi kan gå fort även utan turbo....
Rotrex vr6: Den svarta klumpen som du ser på bilden är en steering quickener. Det är en s.k. planetväxel vilket i mitt fall är växlad 1:2 (det finns också 1:1.5). Används mycket i USA. Jag gör inget med styrväxeln utan kapar en del av rattastången och monterar in planetväxeln där. Jag tyckte att det var mycket smartare än att montera ner hela framvagnen. Plus att det går ju (hyfsat) lätt att att återställa, bara byta tillbaks till original rattstång. _________________ Mikael Petterson Audi R8 GT RWD |
||
Sånna steering quickeners har man synat lite lätt på ebay osv. då dom verkar vara väldigt intressanta i vissa bilar (e30, 4varv stopp till stopp är MYCKET ). Men dock så undrar jag hur det går att besiktiga med dessa?
Är det något du vet mer om kanske? Mvh /Alexander _________________ Alexander Viksten |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl) | 1, 2, 3 ... 52, 53, 54 >> 19 besök senaste veckan (355570 totalt) |