Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54   >>
19 besök senaste veckan (355570 totalt)
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Joan skrev:
Härlig resa!

Vill minnas att vi fick fram det felet på testbilar.. Kommer dock inte ihåg om vi fick ny SW att testa el om vi bytte tryckgivare som jag har för mig att det sitter på dessa motorer. Är felet repeterbart nu även på hemmaplan?


Jorå, jag har fått felet även här hemma. Det uppstår dock enbart vid lite hårdare körning. Vad menar du med tryckgivare?

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



miarpe skrev:
Joan skrev:
Härlig resa!

Vill minnas att vi fick fram det felet på testbilar.. Kommer dock inte ihåg om vi fick ny SW att testa el om vi bytte tryckgivare som jag har för mig att det sitter på dessa motorer. Är felet repeterbart nu även på hemmaplan?


Jorå, jag har fått felet även här hemma. Det uppstår dock enbart vid lite hårdare körning. Vad menar du med tryckgivare?


Jag vill minnas att det inte sitter LMM på dessa, utan att man använder sig av mäta lufttryck i insugsrör - alltså trycksensor. Dock var det 2008 som jag jobbade med detta så det är ju ett tag sen.. Men felkoden kommer jag ihåg så lite arbetsskadad är man allt.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Joan skrev:
miarpe skrev:
Joan skrev:
Härlig resa!

Vill minnas att vi fick fram det felet på testbilar.. Kommer dock inte ihåg om vi fick ny SW att testa el om vi bytte tryckgivare som jag har för mig att det sitter på dessa motorer. Är felet repeterbart nu även på hemmaplan?


Jorå, jag har fått felet även här hemma. Det uppstår dock enbart vid lite hårdare körning. Vad menar du med tryckgivare?


Jag vill minnas att det inte sitter LMM på dessa, utan att man använder sig av mäta lufttryck i insugsrör - alltså trycksensor. Dock var det 2008 som jag jobbade med detta så det är ju ett tag sen.. Men felkoden kommer jag ihåg så lite arbetsskadad är man allt.


Det stämmer nog...för den ser inte ut som en vanlig LMM.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Bra rapport och man blir ju givetvis sugen på fara en liknande resa!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
stertman
Nynäshamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 21



Trycksensor MAP eller PUT är ej samma sak som LMM eller HFM. På 2.0TSI så sitter det en hetfilms givare och en PUT sensor.

_________________
Mattias Stertman
Stertman Motorsport AB
www.stertman.se
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
stertman skrev:
Trycksensor MAP eller PUT är ej samma sak som LMM eller HFM. På 2.0TSI så sitter det en hetfilms givare och en PUT sensor.


Där ser man. Tack för det Mattias.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Går det inte att "mappa bort" Luftmassemätaren? Det gör vi på mina TDIer.
Riktigt fin bil och jag är avis på din resa:) thumbs up

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
stertman
Nynäshamn
Här sen Okt 2008
Inlägg: 21



Theo skrev:
Går det inte att "mappa bort" Luftmassemätaren? Det gör vi på mina TDIer.
Riktigt fin bil och jag är avis på din resa:) thumbs up


MED17 är inte gjort för att köra tryck styrt, det sitter ingen MAP sensor i insuget (vilket är nödvändigt på en bensinmotor om systemet ej har en MAF)

_________________
Mattias Stertman
Stertman Motorsport AB
www.stertman.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fantastisk berättelse Micke
Kommer du köra Roadsport med Michelin? Min erfarenhet att första varven är frustrerande när alla andra lyckas få grepp direkt och man själv snällt får vänta. Men å andra sidan håller de i hur länge som helst.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Fantastisk berättelse Micke
Kommer du köra Roadsport med Michelin? Min erfarenhet att första varven är frustrerande när alla andra lyckas få grepp direkt och man själv snällt får vänta. Men å andra sidan håller de i hur länge som helst.


Tackar! I år är det Michelin som gäller oavsett vad för aktivitet som planeras.

Har varit och inhandlat denna tingest...



...för att det som vanligt inte går att köpa enbart det man vill ha utan jag var tvungen att köpa hela röret också...



Efter montering och raderande av felkoder har jag nu kört bilen några dagar utan att felet har uppstått igen. Det är ju dock lite svårt att hålla Spa-tempo i trafiken så det är inte dags att ropa hej redan. Ska till Gotland Ring 10-11 maj så vi får vänta och se tills dess...håll tummarna thumbs up

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Jag ser ingen Gotland Ring rapport

Så här kommer lite bilder som bevis att du var där









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Bilden ovan - helan & halvan...

_________________
Peter Fahlström
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



ManonWheels skrev:
Bilden ovan - helan & halvan...


ha ha japp

Helan skulle dock behöva tappa massa kg vikt så musklerna kommer fram bättre så han kan krossa halvan på banan

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Grym resa Micke!
Och vicket fint reportage i Audi Magazine, helrätt! thumbs up

_________________
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Ulrich skrev:
Grym resa Micke!
Och vicket fint reportage i Audi Magazine, helrätt! thumbs up


Tackar Ulrich! Såg tidningen själv först idag och artikeln blev ju rätt bra.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Om det nu finns någon som undrar vilken artikel Ulrich snackar om så kommer den här...ni får nog zooma lite om ni vill att texten ska gå att läsa.






_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



riktigt fränt bygge, sitter å ska bygga liknande bil själv snart fast på en A3Q, en fråga om porschebromsarna du körde förra året, varför byttes dessa ut? vilka skivor andvände du till dessa ok? det var 18z oken va? eller var det 17z ?
jag har nämligen en uppsättning 18z ok liggandes som jag funderar på att andvända, har även en sats gt3 4 kolvare med skivor som suttit på min passat.
vet inte riktigt vilka som ska andvändas

sorry om det blev många frågor


Edit...läst lite i din tråd å det var stage5 om jag fattade det rätt, då är det 18z oken, jag har ett liknande kit fast med mb skivor.
Så mina frågor e om du tyckte dom funka bra? Bytte du huvudcylinder el dyl?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Mange K skrev:
riktigt fränt bygge, sitter å ska bygga liknande bil själv snart fast på en A3Q, en fråga om porschebromsarna du körde förra året, varför byttes dessa ut? vilka skivor andvände du till dessa ok? det var 18z oken va? eller var det 17z ?
jag har nämligen en uppsättning 18z ok liggandes som jag funderar på att andvända, har även en sats gt3 4 kolvare med skivor som suttit på min passat.
vet inte riktigt vilka som ska andvändas

sorry om det blev många frågor


Edit...läst lite i din tråd å det var stage5 om jag fattade det rätt, då är det 18z oken, jag har ett liknande kit fast med mb skivor.
Så mina frågor e om du tyckte dom funka bra? Bytte du huvudcylinder el dyl?


Det tidigare bromsarna var ett ECS stage5 kit. Det funkade rätt bra med carbotech XP10-belägg tyckte jag, bromskylning är dock ett måste. Ett problem var att pedalen kändes rätt mjuk efter hård körning. Har alltid koll på bromsvätskan så jag misstänker att oken flexar en del när de blir varma. En annan grej är att hälften av kolvarna har någon form avkomposit-toppar, antagligen för att värmen från beläggen inte ska ta sig in i oken. Problemet var bara att dessa sprack av värmen till slut så jag blev tvungen att byta hälften av kolvarna till solida metallkolvar. Anledningen att jag sen bytte var att ECS enbart erbjuder borrade skivor nu. Testade ett par såna och de sprack efter 2 månader.

Hade lite tidsbrist så istället för att leta runt efter skivor som passade så köpte jag ett helt StopTech Trophy-kit. StopTech kittet är dock mycket bättre än ECS. Bättre känsla och inget tecken på flex, pedalen är helt stum även efter en hel helgs bankörning.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



miarpe skrev:
Glömde nästan den viktigaste bilden...



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963


Trådstartare
Har inte hänt mycket i tråden på ett tag men nu är dags att väcka liv i den igen. Förra säsongen började ju med den fantastiska resan till Spa och ringen så efter det kändes det nästan som säsongen var över innan den började men så var inte riktigt fallet.

Vi hade en fantastisk instruktör på Spa och mycket av säsongen gick till att tänka på och testa det han hade sagt om min körning och det gav inte bara resultat på Spa utan även här hemma också. Frisörbilen med mig bakom ratten har inte direkt varit långsam tidigare men jag började fundera på om det inte gick att köra fortare med den bilen. Jag gick t.o.m. i alvarliga bilbytartankar för att jag inte trodde att jag kunde utvecklas mer som förare i den här bilen...men i slutet på säsongen hände det något med föraren.

Hittills hade mina tider sett ut så här på följande banor:
Gotland Ring 1,33,8
Gelleråsen 1,15,4
Mantorp 1,29,5
Sviestad 1,02,6

När säsongen 2014 var slut såg det ut så här:
Gotland Ring 1,32,0
Gelleråsen 1,14,1
Mantorp 1,28,3
Sviestad 1,01,6

Som minst 1 sek förbättring, som bäst 1,8 sek !!! . och jag kan inte säga att det var några perfekta varv heller. Bilen har alltså en hel del mer kapacitet så det hänger helt enkelt på föraren.

Planen för 2015 är då först och främst att fortsätta uppgradera föraren men lite mer kommer att hända. Jag kommer att köra Timeattack med Michelin som däcksponsor. Bilen kommer också att få lite uppgraderingar och jag ska försöka få bort lite mer vikt.

Så vad händer med frisörbilen då. jo det började med att jag hittade ett par bredare framskärmar i glasfiber på nätet vilket gör att jag kommer att kunna få tillbaks lite spårvidd. Sen breddningen av fälgarna så har spårvidden t.o.m. varit mindre än original.

Självklart så måste dom moddas lite också. om inte annat bara för att det går. ett luftutsläpp tillverkas för att minska övertrycket i hjulhuset. Det borde påverka bromskylningen och oljekylaren till växellådan positivt. Sågade ut en triangel och plastade tillbaks den i vinkel. Med lite aluminiumnät i öppningen så blev det ju rätt snyggt också.










Ett litet problem var att spolarvätskebehållaren satt i vägen för luftutsläppet så det krävdes lite mer moddning för att få till det.





Krängningshämmarna byttes till ett par från Volkswagen Racing. Det gav mer justerbarhet och blev 4,2 kg lättare.



Passagerarsätet, innergolvet och lite annat tjafs slängdes ut vilket resulterade i -22,5 kg. Ljuddämparen som sitter på nu väger 14,6 kg och den kommer att bytas mot en Apple Racing dämpare som väger 5,5 kg så det blir -9,1 kg. Totalt 35,8 kg mindre än så länge och det är inte bara bilen som är satt på diet...föraren har som mål att lättas 9 kg till första deltävlingen. Funderingar finns även på att byta dörrsidorna från vinylklädd masonit till kolfiber och det blir väl några hekto det också. Fronten behöver fixas till lite men ett annat alternativ är att byta hela fronten till en lättare...vi får väl se vad som händer.


_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



miarpe skrev:
... en fantastisk instruktör ...slutet på säsongen hände det något med föraren.

Hittills hade mina tider sett ut så här på följande banor:
Gotland Ring 1,33,8
Gelleråsen 1,15,4
Mantorp 1,29,5
Sviestad 1,02,6

När säsongen 2014 var slut såg det ut så här:
Gotland Ring 1,32,0
Gelleråsen 1,14,1
Mantorp 1,28,3
Sviestad 1,01,6

Som minst 1 sek förbättring, som bäst 1,8 sek !!! . och jag kan inte säga att det var några perfekta varv heller. Bilen har alltså en hel del mer kapacitet så det hänger helt enkelt på föraren.

Tvålkoppen är snabb du!

Man känner sig lite nöjd när träskallen faktiskt verkar ta in information och man märker att man har gjort ett hopp i prestandan som förare. Trevlig känsla som jag upplever lite väl sällan

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT(R) 2.0q dsg (Farväl)
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54   >>
19 besök senaste veckan (355570 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande