Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3, 4 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Johan944 skrev:
Pär Hylander skrev:
tias240 skrev:
den stora silverklumpen är inte det en oljetrycksgivare?


Jo, kombinerat analog till mätaren, samt tryckvakt (oljetryckskontakt) till varningslampen.


oljeruten till turbon ska vridas utåt, så att flänsytan mot turbon är horisontell uppåt när motorn är monterad i bilen


Vart ska den oljetrycksgivaren instaleras (i vilket hål) samt vart ska den svarta kontakten sitta???

/Johan


I bakkant på toppen mot torpeden. Till höger om vattenanslutningen.

Elkontakterna är färgkodade, så blått mot blått etc.

_________________
Pär Hylander
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Hojta till om det är något du vill ha bild på ,på motorn. Jag råkar ju ha en komplett motor i lyften några dagar till

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Tack för erbjudandet Cédric

Då har jag har varit i jönköping och bytt till mig brommsar runt om samt ett expansionskärl ifrån en 944, mot mina 968 speglar.







Sen lite nya bilder på motorn.
Vattenpumpen nerifrån

någon av vattenslangarna till kylaren

Vad ska sitta på den skruven med m8 muttern, nedanför generatorn???

Baksidan av insugssidan på turbon

mellan intercooler och ventilkåpa

Vad ska sitta på plattan i mitten???


Komplett motor i förådet

Ska den här slangen sitta så här med intercoolern monterad??

Vart ska slangen med banjobultsanslutningen, kommer ifrån insuget??

Ska denna till wurren när intercoolern är instalerad??


Svänghjulet



Så slut på bilder för denna gång.

Tänkte försöka åka ner till bilen om en vecka för att göra lite småjobb inför motormonteringen.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Det som gjordes i dag var att bränsleledningarna mättes ut i motorrumet, jag började att titta på hur jag ska öpna upp för oljekyl och bromskylnings slangar och jag tog bort asfaltsmattorna på förrarsidan.

Lite bilder:


Rött är där oljekyllaren sitter och grönt är där jag tänkte försöka dra ut bromskylningsslangarna.






Lite av allt skit som jag har tagit bort:



Så det som jag ska göra vid nästa tilfälle är att jag ska tömma bilen helt och ta bort asfaltsmattorna på förarsidan och i baggagen också, sen ska bara elen rensas lite, stolarna, instrumentbrädan göras iordning och sen är inredningen nästan klar.

Bromsledningarna måste dras om nästan hela vägen Eftersom dem är kapade i alla ändarna samt så måste jag sätta dit hastighetsmättarwiren.

Ska köpa en vinkelslip och ta therese till hjälp med att ta bort underredesmassan i hjulhusen fram.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Skyndar långsamt, bromsrören drogs idag, dem sista asfaltsmattorna på passagerarsidan togs bort, provade att få bort passagerardörren med det tog stopp. Samt så monterade jag i instrumentbrädan igen. Det som är kvar att göra i kupen är att rensa i kablarna under instrument brädan ska rensas i så fort instrumenten är inkoplade. Så nu börjar det verkligen att närma sig att motorn ska i.


Att göra listan.

Lite inredning på plats.

ormboendet som ska rensas i.

Ska byta ratten mot en moca ratt.

Typ som det ska vara, ska dit några mätare och knappar.

Bromsrören kommer fram vid huvudbromscylindern.

Nya rör under bilen.

Samma som ovan fast bakifrån.

Fia ögla till 4 punktsbältet förare.

Fia ögla till 4 punktsbältet passagerare.

Vänster hjulhus med nytt bromsrör och bromsok monterat.

Lite asfaltsmatte skräp.

Lite asfaltsmatte skräp.

Dörren går att stänga


Samt så har jag slängt i elsystemet igen, samt påbörjat monteringen av bimarcostolarna

Så här kommer det ungefär att se ut, ska till några mätare samt så ska golvet målas.


Samt så har jag äntligen fått torrbryta lite för första gången


fronten är lackad med mattsvart färg från crc. Vart riktigt bra. passagerardörren vart svartlackad också. Blir en grymt snygg 20 meters rejslack.

Bromsarna blir inte fylda och luftade eftersom jag behöver byta en gummi slang.

Torsionstavarna är bytta och bakvagnen mer eller mindre på plats.

Golvet i kupen är nästan helt slipat, bara lite småpill kvar.


Nästa gång jag åker ner har jag förhopningsvis en ny bromsledning bak så att jag kan göra klart bromsarna. Ska även göra klart det sista lilla med bakvagnen.

Ska köpa två burkar färg till och måla framskärmarna också. Även plasten till taket ska odnas till dess.

Slustatsen är den att så fort jag är klar med bakvagnen, bromsarna och taket så ska motorn monteras.

ca 20 meter bort


ca 7 meter bort


944 turbostavar monterade


931 originalstavar


golvet nästan färdigslipat, dammet sitter på rutan och är inte kameran.


frontplåt och lyktpotor svart lackade.

monterat


Samt lite nya delar bestälda.
1 x FDB165 Bromsbelägg Fram Ferodo u 559.00 Kr
2 x 94435195201 Monteringssats Bromsbelägg Fram u 150.00 Kr
1 x 90155921020 Huvemblem inkl. gummipackning och fästdetaljer u375.00 Kr
1 x 477721189A Kopplingsslang u 465.00 Kr
2 x 94435508101 Bromsslang bak u 189.00 Kr
1 x 706302 Bromsvätska ATE Super Blue Racing u 199.00 Kr
4 x N0331671 Skruv som håller bromsskivan (rostfri) u 6.00 Kr
2 x 477419815 Styrled u 189.00 Kr

Beställt ifrån Utzon

Börjar se slutet på alla stora grejer nu

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Men vad är nu det här??? motorn är på rymen........


Ahhhhhhhhh, där var den infångad


På väg ner.


På plats, dock sitter inte framvagnsbalken där när bilden togs.




Bromsarna fram är klara sånär som på bromsnipllarna.




Monterat.

Fyller ut fälgarna fint


"Lackeringen" börjar att bli klar, bara vänster framskärm, nedre frontplåt, främre och bakre kofångare, huv och förrardörr kvar.



ordnade med taket och nya plastbiten limmades i, måste dock säta lite skruvar också.


Tog bort lite av inredningen för att kunna komma åt att dra lite kablar.


Samt måttade in baterilådan bakom passagerarstolen.


Började framifrån med elen och koplade in till lamporna.




Samt så fick jag en ny slutburk till avgassystemet när jag var med pappas golf på verkstaden


möttes jag av ett stort men lätt paket vad kan det vara?????


Är det inte ett hörn till en huv som tittar fram här???


Kan det vara en sådan här???


Jodå det var det, dock utan värmeutsläppen, men det ska till ett scoop uppepå. Sjukt nöjd med vikten på den har inte vägt den men inte över 5 kilo.


Främre kabelstamen som tas bort


Nya kabelstamen till motor och tändning , tas in via det gamla hålet för värmepaketet.


Här syns det "väl" tilltagna elsystemet


Gen1 tändmodul inkoplad


Makrolon till rutor och skjutluckor.


Utlösarhandtag till huvudströmbrytare.


Så på tisdag eller onsdag så åker jag och pappa ner igen och kopplar in det sista med mätarna, instrumentbelysning, bränslepumpar, tankgivare samt belysning och det andra sista småpillet.

I morgon så åker jag till hydroscad och ordnar med bränsleledningarna och koplingsledningen som hade utgått hos porsche

Det börjar närma sig nu

Allt detta är dock inte gjord på en och samma dag har varit lite dålig på att updatera i denna tråd. Dock kommer bilen att synas på rejsa träffen på Sturup samt på Gotland ring med porscheklubben

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då har man varit på hydroscand och pressat lite bränsleledningar Dock hade dem slut på koplingar till koplingsslangen så den måste jag åka tillbaka under veckan som kommer och göra

Köpte även en manometer som går till 10 bar för att kunna hålla koll på bränsletrycket inne i bränslehuvudet och mappa om lite med hjälp av den modifierade wurren

Först två bilder på nya pinnen



Manometern



Hela systemet


Anslutningarna



Nu har det gjors en hell del på bilen. utöver det som finns på bild ovanför.

Följande gjorts:
Bräsnleledningarna fastskruvade.
Styrningen nästan färdig.
Bytt gaswire.
Tagit bort låskistorna till bakrutan.
Förberet för för gummistroppar på bakrutan.
Monterat spolarbehållare.
Monterat säkringshållare.
Sågat till makrolonrutor i dörrarna.
Monterat huvudströmbrytaren.
ordnat el till framblinkers och positionsljus.
ordnat så att det sista med elen bara är att kopla in.

Ska ner till bilen i morgon igen och då ska alla lamporna provtändas Very Happy
Tackluckan ska vara fastskruvad.
All den sista elen som vi inte har dragit ska vara dragen.
Gummistroparna på bakluckan ska vara fastskruvade.

Sen blir det ett besök igen på lördag då jag hoppas på att trycka upp bakvagnen på plats så att det inte ska vara så mycket kvar att göra när dem sista bitarna kommer hem.

Kommer bilder i morgon, var inte så mycket att fota idag.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Först en bild från igår på det lättade rattlåset.



Sen så har vi varit nere idag igen och fortsatt med elen och är till 85% klara. Bara ca 1 dags jobb kvar med det sen så kommer motorn att vara startbar, förutom på kylarvätska, olja, kaminstälning, tändintsälning och ventiljustering.

Så det som gjordes idag var att alla kablar till allt som ska vara utom hel och halvljus samt kylarfläckten är framdraget och nästan klart med kontakter på allt.

Så det som ska göras på lördag är att kopla in ALLT det sista så att det teoretisk går att starta motorn när vi åker därifrån.

Lite bilder då.
Manometern till sopasystemet, ska ordna ett fäste till den.


Sprilans ny hjullagerkopp ifrån Porsche 8) :roll: 30 kronor.


Reglagewire till huvudströmbrytaren, samt lite av kupen.


Mer av kupen, kablarna ska inte hänga så under instrumentbrädan, dem är bara inte inkoplade.


Nya stropparna till bagageluckan.



Inuti skuffen finns det just nu många enkla kilon att spara


Batteribox, spolarvätskekärl, samt bakrekabelstam.


Lite mer kablar som är klara att koplas in.


Lite mer överblick.


Gaswire.


Där kablarna hänger ut kommer positionsljusen att sitta. Behöver nog gören en framvagnsinställning :roll: :roll: :roll:


Lite överblick bakirfån.


Tycker inte att det blir så mycket kablar

Då:


Nu:


Lite nya delar har kommit
1 Sandtler 6punktsbälte. Rött.
1 Sparcoratt med 28cm i diameter, äkta gokartkänsla.
1 Par aerocatch huvlås med nyckellås på.
1 Snapoff fäste. Rött, måste bytas eftersom det inte passar momo navet.
6 FIA plattor till bälte.
1 Batteri dekal.
1 Huvudströmbrytardekal.
2 Par Sabelt axelkuddar. Röda.

Dekaler


Allt i paketet ifrån rallyimport.se



Bälte och stol


Ratt och FIA snapoff



Det andra paret huvlås


Skilnad på nya och nya felköpta ratten.



Samt en framrutestreamer, fick den helt gratis


Var även på hydroscand och ordnade koplingsslangen och 20 nya kopparbrickor i M8 storlekt till bränslehuvudet. Så nu är hela broms och koplings systemet färdigt att monteras, fyllas och luftas. förutom på 2 luftnipplar.

Samt en lista på vad som ska göras för att kunna åka till gotland ring med porsche klubben och till rejsaträffen.

7 Punkter avklarade.

[]Ny bensin i tanken.
[]En slang emellan soppapumparna.
[X]Koppla in bränsleledningarna under huven.
[X]Montera främre avgasrör.
[]Ställa kolvar och ventiler rätt emot varandra. Kolvarna instälda.
[]Göra ventiljustering.
[]Fylla olja.
[]Koppla in kylsystemet och fylla dito.
[X]Montera transaxeln så att motorn sitter i rätt vinkel.
[]Ställa tändningen.
[]Montera intercoolern.
[]Montera luftfilter.
[]Spänna kamremen.
[X]Sätta på en jordfläta mellan motorn och karossen.
[]Bakvagnen ska upp på plats.
[]Bakdämparna ska monteras.
[]Växellådan ska monteras.
[]Drivaxlarna ska monteras.
[]Handbromsen ska ordnas.
[]Bakre bromsskivor ska monteras.
[]Bromsarna ska fyllas och luftas.
[]Stolarna ska monteras. Förarsidan nästan klar.
[X]Växellänkaget ska monteras.
[]Framrutan ska bytas.
[]Sidorutorna i dörrarna och bakom dörrarna ska bytas emot plast.
[]Förardörren ska monteras och passas in.
[]Låspinnen till passagerarsidan ska svetsas på plats.
[]Framskärmarna ska skruvas fast.
[]Vindrutespolningen ska dras upp till armarna.
[]Huven ska bytas emot plast dito.
[]Framlamporna ska få fästen svetsade.
[]Nedre frontplåten ska modifieras så att oljekyllaren få luft.
[]Bärarmarna ska sättas ihop med spindlarna.
[]Styrändarna ska bytas.
[]Batterilådan ska sättas fast.
[]Täcka över lite rost på ett ramben under huven på ett snyggt sätt.
[]Göra en hjulinstälning.
[]Montera bakspeglar.
[]Lufta kopplingscylindrar.
[]Fylla olja i växellådan.
[]Skruva fast plasten i taket.
[X]Skruva fast gummistropparna till bagageluckan
[]Montera nya huvlåsen.
[]Montera hela avgasystemet.
[]Montera ratt och snapoff.
[]Montera batteri och huvudströmbrytardekal.
[X]Montera 6 punktsbältet.
[]Klistra dit apsnygga flejms.

Samt självklart lite nya bilder.

Nya bakdämparen som inte kommer att användas direkt.


Torrbryter och provar bältet.




Huvudströmbrytare med reglagevire.


Bakre infästningar till bältet.


Byggmästaren själv.


Kromad tuta 8)


Infästningar för skrevbältet.


FIA plattor till axelremarna.


Transaxel monterad, tillsamans med slavcylinder och startmotor.


Lite stökigt, men det ska städas på fredag.


Gummistropparna till bakluckan.


Främre avgassystem samt wastegaterör.



Stol och bälte.


Motorn typ färdig.


Manometern har typ hittat hem.


Stol och bälte samt litten ratt.


Startmotor och trasnaxel.


Transaxel.


FIA plattor till skrevbanden.


Allt för idag. Ska ner nästa gång på fredag.

Jag ser att det är ganska så många som tittar in men det kommer inte några komentarer. Skulle vara kul med lite RIS och ROS på det jag gör.

Dem lösningarna jag ahr till stol, bälten och andra säkerhetsdetaljer har jag helt enkelt kopierat ifrån andra frontmotorporschar som det tävlas med.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Herman
Mjölby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 50



Ja du Johan det är nog så att man blir förstummad av ditt arbetstempo och dina ambitioner !
Du har ju passerat mig enkelt trots att du hadde mycket mer jobb när du började med bilen.
Kör hårt så försöker vi hinna med i dina uppdateringar !

_________________
Fredrik Hermansson--

Porsche 968CS-93
VW typ 1-50
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Herman, visst har jag ett ganska så högt tempo, men jag gör storuppdateringar här och lite oftare på 944sverige.com. Cédric har ju börjat känna viss stress men sen jobbar jag knappt nåt så nästan all min lediga tid läggs på bilen.

Ambitionerna är enligt följande.

Under vintern sen så ska det monteras i en bur samt minst ett 6punktsbälte. Plus ett litet hemligt projekt som vissa vet om men jag helst ser att ni som vet inte säger något om, ifall det inte skulle bli av så att säga.

Sen under sommar 2 så ska bilen fortsätta att rastas så mycket som det går på olika banmöten och slalomkörningar.

Under vintern efter sommar 2 så ska chassie och bromsar göras iordning efter hur jag har upplevt att det behöver uppgraderas.

Efter det så ska det bara köras tills jag har råd att köpa karosserikittet om bilen finns kvar då. Gemensamt för alla vintrar är dock att jag kommer troligtvis att få göra diverse småjobb på motorn, med att byta intercooler och annat sådant smått.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Var på mekonomen och köpte lite växellådsolja samt en luftpump till däcken.





Samt ordnat ett 924 Carrera GT scoop till huven och en 4 kilos brandsläckare med FIA fästen.

Var även å"swedol och köpte dem sista skruvarna som behövs till bilen, förutom på typ 1 som vart fel och några som ska hålla oljekyllaren + lite specialskruv som beställs på Porsche Center.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Åkerqvist
Hässleholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 99



Grymt jobb du lägger ner!!

"inte alls avis... ge mig fritid"

_________________
Magnus Åkerqvist
Vobblo
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jaha då har man varit nere i några timmar men fick sluta på grund av vädret.

Men lite han med, kyllaren är upphängd men ska bytta skruvarna eftersom dem vart för långa, kopplade in dem kylarledningarna som jag hade ligandes (saknar bara den översta), ordnade medbränsleledningarna, tömde ut vattnet ur framlamporna, koplade in vindrutetorkar motorn till spaken, samt förlängde alla kablarna ifrån multiinstrumentet i klustret.

Sen på vägen hem så stannade jag på biltema och köpte luftnipplar till bromsarna samt ett luftfilter.

Så i morgon kommer bakvagnen på plats igen


Magnus, visst lägger jag ner ett grymt jobb men jag gör inte allt själv, till elen så får jag hjälp av min far och till lite av det övriga får jag hjälp av Patand (han har samma användarnamn både här och på rejsa.). Men det mesta på bilen gör jag själv.

Fritid har jag allt för mycket på grund av min arbetssituation, så istället för att bara sitta inne framför datorn eller tv:en och dega så lägger jag min fritid på bilen, handlar om prioriteringar.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Lite bilder från idag.

regplåten monterad, bruksgolfen tittar avundsjukt på


Kyllare monterad men inte fastdragen.


Kyllaren uppifrån, här syns lite att skruvarna är för långa, kyllaren hänger på skruven utanför spacern som sitter i gummi upphängningen.


Nya luftnipplar till framoken.


Nya luftfiltret, nästan för mycket bling på det. kanske ska lacka kromet mattsvart.


Insidan.


Ska det vara så här genomskinligt???


Färdigt med rör för montering i bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då har det varit en produktiv dag.

Såg till att vara nere vid klockan 12 för att börja på en gång.

En kort stund senare så kom patand och hade med sig sin domkraft så med hans hjälp så fick vi bakvagnen på plats på väldigt kort tid, så efter det vart det en liten inspirationstur i en numera fungerande 931a. Behöver jag säga att abstinensen och motivationen att skruva med bilen vart än högre

Sen påbörjade vi ventiljusteringen genom att ta bort toppen och bytta plats på tryckarna som jag uppenbarligen hade lyckats sätta på fel ventiler. Längre än så kom vi inte, ska göra klart Justeringen nästa gång jag åker ner.

Efter att patrik hade åkt så skruvade jag inop det sista med bromsledningarna, och påbörjade en fyllning och luftning av systemet, gick jättebra på tre av oken, vänster bak kom det ingen bromsvätska alls ur, ska prova att ta loss oket och sätta på ett bromsoksverktyg mellan beläggen så att dem får lite spelrum.

Vidare så monterade jag bakdämparna men kunde konstatera att bilen kommer att vara hög som ett hus bak, blir att ta upp hålen i trösklarna och indexera om stavarna så att den inte blir så hutlöst hög. Fortsatte frammåt och gick lös på bärarmarna som tidigare bara har hängt slappt neråt och bankade dem på plats i spindlarna, behöver bara två skruvar och muttrar till att dra ihop dem runt spindelleden.

Farfar var förbi under förmiddagen och hjälpte mig att kapa till dem två sista plastrutorna samt att påbörja monteringen, så nu sitter höger bakruta popnitad på plats, hade dock inte tid att leta reda på svarta popnitar så det fick bli aluminiumfärgade.

Jag började även att tappa ut den gammla besninen ur tanken, den måste vara typ 10 år gammal, tänkte hastigt och lustigt att det borde inte vara så mycket bensin i tanken så jag tar min 10 liters utgångna sopprumsfunds dunk och häller bensinen i........ Tji fick jag, fylde dunken till bredden och det är fortfarande bensin kvar i tanken

Kopplade in elen till bränslepumparna , ska bara dra fast muttrarna på den stora externa pumpen.

Lackade vänster framskärm svart, så nu återstår det bara att lacka på bakdelen, huven och nya dörren som ska komma inom kort.

Har fått tag på en brandsläckare till bilen också.

Yterligare punkter avklarade.

[]Ny bensin i tanken.
[]En slang emellan soppapumparna.
[X]Koppla in bränsleledningarna under huven.
[X]Montera främre avgasrör.
[X]Ställa kolvar och ventiler rätt emot varandra.
[]Göra ventiljustering.
[]Fylla olja.
[]Koppla in kylsystemet och fylla dito.
[X]Montera transaxeln så att motorn sitter i rätt vinkel.
[]Ställa tändningen.
[]Montera intercoolern.
[]Montera luftfilter.
[X]Spänna kamremen.
[X]Sätta på en jordfläta mellan motorn och karossen.
[X]Bakvagnen ska upp på plats.
[X]Bakdämparna ska monteras.
[]Växellådan ska monteras.
[]Drivaxlarna ska monteras.
[]Handbromsen ska ordnas.
[]Bakre bromsskivor ska monteras.
[X]Bromsarna ska fyllas och luftas.
[]Stolarna ska monteras. Förarsidan nästan klar.
[X]Växellänkaget ska monteras.
[]Framrutan ska bytas.
[]Sidorutorna i dörrarna och bakom dörrarna ska bytas emot plast.
[]Förardörren ska monteras och passas in.
[]Låspinnen till passagerarsidan ska svetsas på plats.
[]Framskärmarna ska skruvas fast.
[]Vindrutespolningen ska dras upp till armarna.
[]Huven ska bytas emot plast dito.
[]Framlamporna ska få fästen svetsade.
[]Nedre frontplåten ska modifieras så att oljekyllaren få luft.
[X]Bärarmarna ska sättas ihop med spindlarna.
[]Styrändarna ska bytas.
[]Batterilådan ska sättas fast.
[]Täcka över lite rost på ett ramben under huven på ett snyggt sätt.
[]Göra en hjulinstälning.
[]Montera bakspeglar.
[]Lufta kopplingscylindrar.
[]Fylla olja i växellådan.
[]Skruva fast plasten i taket.
[X]Skruva fast gummistropparna till bagageluckan
[]Montera nya huvlåsen.
[]Montera hela avgasystemet.
[]Montera ratt och snapoff.
[]Montera batteri och huvudströmbrytardekal.
[X]Montera 6 punktsbältet.
[]Klistra dit apsnygga flejms.
[] dra åt alla skruvar och muttrar.

Samt självklart lite nya bilder.

Nya brandsläckaren.


Förrarsidan utifrån, fel dörr monterad.


Passagerarsidan nästan klar ska montera plastruta och byta spegel.


Plastruta monterad.


Bakvagn med dämpare monterad.


Gammal bensin.


Titta däcken pekar typ åt samma håll


Plastruta bättre bild.


Bakvagn utan dämpare.


Bakruta innifrån.


Visst kaos under huven.


Allt för idag. Ska ner nästa gång på tisdag.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Eftersom det mesta av den här veckan ska läggas på bilen och golfen inte snväljer såm mycket last så bestämde jag mig för att åka ner med ett lass grejor på kvällen idag.

Men inte kunde jag hålla mig ifrån att börja skruva lite med bilen.

På biltema så införskaffades det ett stycke nedre kyllarslang till någon saab som hade bra med längd och många böjar, ett stycke vatten temp block, en vatten temp mättare, lite slangklämmor samt 1 tryckregulator till gasflaskan.

Så när jag kom ner och hade lastat ur bilen så skulle jag bara titta lite på om kyllarslangen passade, vilket ledde till att jag helt plötsligt stog med mekkläderna på och höll på att montera den övre kyllarslangen med tempgivare, det gick väldigt fort med den monteringen så jag gav mig på att titta lite på ventiljusteringen och vart dock inte klokare för det. Fick dock 4ans avgasventilinjusterad.

För att få lite mer glädje så tog jag bort dem 951 dämparna som jag hade monterat bak och började att försöka passa in dem gula konisarna. själklart var dem för breda i metallhyslan längs ner så den måste modifieras lite. Även drivaxlarna åkte på av bara farten :roll:

Nya Gasflaskan.


Allt typ som det ska sitta där framme.


Kyllarslangen.


Biltemas tempgivar block.



Bakvagn med gula konis och drivaxlar.



Allt för idag, kommer en ny rapport i morgon kväll.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare


Nu har mer blivit gjort.


Bilder.

Värmeskydd under plasthuven monterat, för att inte dra in motorluft via kupefläkten.


Provade hur svårt det är att knäcka en sidoruta.....


11 cm markfrigång





Nya dörrsidor.


Spegel provmonterad.




Plastruta bak.


Krängare, stötdämpare samt nya styrändar.


Inredningen.


Yterligare punkter avklarade.

[]Ny bensin i tanken.
[]En slang emellan soppapumparna.
[X]Koppla in bränsleledningarna under huven.
[X]Montera främre avgasrör.
[X]Ställa kolvar och ventiler rätt emot varandra.
[]Göra ventiljustering.
[X]Fylla olja.
[X]Koppla in kylsystemet och fylla dito.
[X]Montera transaxeln så att motorn sitter i rätt vinkel.
[]Ställa tändningen.
[]Montera intercoolern.
[X]Montera luftfilter.
[X]Spänna kamremen.
[X]Sätta på en jordfläta mellan motorn och karossen.
[X]Bakvagnen ska upp på plats.
[X]Bakdämparna ska monteras.
[]Växellådan ska monteras.
[X]Drivaxlarna ska monteras.
[]Handbromsen ska ordnas.
[]Bakre bromsskivor ska monteras.
[X]Bromsarna ska fyllas och luftas.
[]Stolarna ska monteras. Förarsidan nästan klar.
[X]Växellänkaget ska monteras.
[]Framrutan ska bytas.
[X]Sidorutorna i dörrarna och bakom dörrarna ska bytas emot plast.Förrardörren kvar.
[]Förardörren ska monteras och passas in.
[]Låspinnen till passagerarsidan ska svetsas på plats.
[]Framskärmarna ska skruvas fast.
[]Vindrutespolningen ska dras upp till armarna.
[]Huven ska bytas emot plast dito.
[]Framlamporna ska få fästen svetsade.
[]Nedre frontplåten ska modifieras så att oljekyllaren få luft.
[X]Bärarmarna ska sättas ihop med spindlarna.
[X]Styrändarna ska bytas.
[]Batterilådan ska sättas fast.
[]Täcka över lite rost på ett ramben under huven på ett snyggt sätt.
[]Göra en hjulinstälning.
[]Montera bakspeglar.
[]Lufta kopplingscylindrar.
[]Fylla olja i växellådan.
[]Skruva fast plasten i taket.
[X]Skruva fast gummistropparna till bagageluckan
[]Montera nya huvlåsen.
[]Montera hela avgasystemet.
[]Montera ratt och snapoff.
[]Montera batteri och huvudströmbrytardekal.
[X]Montera 6 punktsbältet.
[]Klistra dit apsnygga flejms.
[] dra åt alla skruvar och muttrar.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Besiktning bkoad till den 29/7

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jaha nu är det 9 dagars effektivt skruvande kvar varav 1 går till att åka och hämta en framruta.

Idag så koplades 98% av elen klart, är bara framlamporna och lite jordningar kvar, sen ska motorn elektriskt sett gå att starta

Växellådan tjorvade lite när den skulle monteras så det vart inte gjort.

Så nu under veckan kommer jag att skruva 24/7 bilen SKA med till gotland.

Dock inga bilder eftersom telefonen gick sönder, ska dock ha en kamera med mig ner så lite bilder blir det.

/Johan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jaha på grund av regnet så har jag inte kunnat göra allt som jag ville, men en del har blivit gjort

Ny framsuta.


Dörr innan:


Urkapad dörr, finns dock mer att ta


Det som vart kvar av dörrsidan.


Dörrlåspinnen bortkapad med hjälp av mitt nya favoritverktyg, den tryckluftsdrivna sticksågen.


Nya pinnen ditsvetsad, jag vet att svetsarna inte är specielt snygga men det får gå för just nu.



Men titta dören är stängd utan tejp eller nåt annat.



Att svetsarna inte blir så snygga kan bero på att jag inte hade råd att köpa någon värsting svetsmask, vilket gör att jag inte riktigt ser vad jag gör. Det kan också bero på att jag inte få ordentligt med skydsgas runt själva spetsen på tråden.

Under morgon dagen så ska jag ordna med färsten till lamporna, sen är det bara lite på avgassystemet som ska svetsas.

7 Dagar kvvar till besiktning.


hittade en bild på mittkonsolen


Yterligare punkter avklarade.

[]Ny bensin i tanken.
[X]En slang emellan soppapumparna.
[X]Koppla in bränsleledningarna under huven.
[X]Montera främre avgasrör.
[X]Ställa kolvar och ventiler rätt emot varandra.
[]Göra ventiljustering.
[X]Fylla olja.
[X]Koppla in kylsystemet och fylla dito.
[X]Montera transaxeln så att motorn sitter i rätt vinkel.
[]Ställa tändningen.
[]Montera intercoolern.
[X]Montera luftfilter.
[X]Spänna kamremen.
[X]Sätta på en jordfläta mellan motorn och karossen.
[X]Bakvagnen ska upp på plats.
[X]Bakdämparna ska monteras.
[]Växellådan ska monteras.
[X]Drivaxlarna ska monteras.
[]Handbromsen ska ordnas.
[X]Bakre bromsskivor ska monteras.
[X]Bromsarna ska fyllas och luftas.
[]Stolarna ska monteras. Förarsidan nästan klar.
[X]Växellänkaget ska monteras.
[]Framrutan ska bytas.
[X]Sidorutorna i dörrarna och bakom dörrarna ska bytas emot plast.Förrardörren kvar.
[]Förardörren ska monteras och passas in.
[X]Låspinnen till passagerarsidan ska svetsas på plats.
[]Framskärmarna ska skruvas fast.
[]Vindrutespolningen ska dras upp till armarna.
[]Huven ska bytas emot plast dito.
[]Framlamporna ska få fästen svetsade.
[X]Nedre frontplåten ska modifieras så att oljekyllaren få luft.
[X]Bärarmarna ska sättas ihop med spindlarna.
[X]Styrändarna ska bytas.
[X]Batterilådan ska sättas fast.
[]Täcka över lite rost på ett ramben under huven på ett snyggt sätt.
[]Göra en hjulinstälning.
[]Montera bakspeglar.
[]Lufta kopplingscylindrar.
[X]Fylla olja i växellådan.
[]Skruva fast plasten i taket.
[X]Skruva fast gummistropparna till bagageluckan
[]Montera nya huvlåsen.
[]Montera hela avgasystemet.
[X]Montera ratt och snapoff.
[]Montera batteri och huvudströmbrytardekal.
[X]Montera 6 punktsbältet.
[]Klistra dit apsnygga flejms.
[] dra åt alla skruvar och muttrar.

Jipiee, bara 21 punkter kvar

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bara 11cm...... jag har knappt 5....

trevligt tempo du ligger inne med Johan.

Kommer du ev: till rejsaträffen ?

mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3, 4 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande