Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Eftersom tiden som småbarnsförälder är ganska så tidskrävande och låsande i hemmet så händer det inte särskilt mycket i garaget just nu.

Däremot så händer det lite utanför garaget som har med garaget att göra. Det är nämligen så att han jag delar garaget med flyttar under hösten och jag då tar över hela lokalen Så just nu så planeras det för vad för maskiner, verktyg och annan utrustning som kan tänkas att behöva köpas in för att kunna bygga vidare på bilen. Samt så har det köpts lite smådelar till bilen, men det tänker jag inte säga något mer om innan det är hemma.

Så nu lägger jag en liten halvt inoficiell fråga här, är det någon på södra sidan av stockholm som letar verkstad till hösten och vill dela med mig och troligen en person till så hör av er

Men en liten hint om vad som är på väg hem till bilen är:


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Är garaget i Tumba? Jag vet några som blir av med plats i höst, där Hånglian står nu...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Eftersom fronten på bilen visade sig vara lite lagom sned och allmänt dåligt lagad så har det tagits ett beslut om att förlänga buren till att även hålla i motor och framvagnen. För att inte slösa på metallrör så byggs en mockupp i plaströr.
Till den här ramen så tillkommer det fästen för bärarmarna och styrväxeln, samt att det ska in ett antal rör till.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Som det skrevs om i det tidigare inlägget så planerades det för att ersätta den främre delen av karossens bärande struktur med en rörkonstruktion, den planen står fortfarande kvar men har blivit lite lätt uppdaterad.

Detta beror på att när jag svetsade buren så var det ett par svetsar som inte vart bra, samt det faktum att jag inte är nöjd med hur infästningen av bakvagnen mot karossen ser ut.

Så vad är då lösningen på dom här problemen? Jo det är att golvet och stora delar av dom bärande strukturerna i karossen kommer att kapas bort tillsammans med buren. Istället för dom delarna så kommer en ny rörram att svetsas ihop i en jigg utanför karossen så att fram och bakvagn binds ihop, för att få ett komplettare koncept med färre kompromisser. Sen förs det en hel del diskutioner runt lite andra saker som har med bilen att göra som förhoppningsvis kommer att lyfta bygget till en helt ny nivå.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Växlar upp, vad kan det betyda??? Det kan betyda flera olika saker, men i det här fallet så handlar det om att den kommande driftsäkerheten har höjts avsevärt.

Så vi säger hejdå till den gamla växellådan

Och så hälsar vi herr Jerico välkommen hem Herr Jerico kommer med en helt ny insida bestående av rakskurna drev och dogringar för kopplingslösa växlingar.




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Och så har herr Jerico hälsat på fru porvette.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Herr Jerico ser ut som en tuff typ som gillar bestämda tag...
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Herr Jerico är en riktigt tuff typ.

Det som gäller nu med lådan är att försöka att klura ut vad det är för utväxlingar på dom olika växlarna.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Snabb, snabbare, snabbast.....?
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Typ något sådant. Jerico säger att det finns ca 200 olika kombinationer av utväxlingar i lådan

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



J.Schuman skrev:
Jerico säger att det finns ca 200 olika kombinationer av utväxlingar i lådan

200 växlar och bara en spak?

Wow. Imponerande. Du får skaffa en sån här knopp:
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Är inte den där vxl enbart för dragracing ? Jag tänker på hur dogarna ser ut.
Har för mej att så fort du motorbromsar så går friläge i 😐

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Peter, som jag förståt det av en hel massa googlande så verkar jerico ha tre typer av dogar, DR WC och clutchless. DR ringarna är då enbart för raktframåka, WC och clutchless är mer anpassat för svängåka.

Skulle det dock visa sig att ringarna inte passar för den körningen jag ska göra så får jag helt enkelt byta ut dom

Anders, jag tänker mig typ en sån här knopp...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Puh vilken tur i så fall att du bara behöver byta dogringarna ☺

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Jericos hemsida och infon om lådorna på nätet är inget under av mängd med information. Men dom har iallafall dom här sprängskisserna (som verkar vara samma som när lådan ritades på typ 70 talet) dom övre är då på WC lådan (racing) och den nedre är på DR lådan (rakt fram) Sett till hur det ser ut så är det inte ens dogarna som behöver bytas utom bara "sliderserna". Sliders för WC lådan verkar kosta typ 100 dollar som max.



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
En lite annan fundering nu vad det gäller buren/rörramen. Jag har lite funderingar på formen på huvudbågen och tycker att den är lite för smal uppe vid taket och framåtsträvorna hamnar i mina ögon lite väl långt in i bilen och ger väldigt dåligt utrymme för hjälmen.

Finns det några generella regler för hur många grader som huvudbågen får bockas uppe vid taket, jag kommer att beställa både den och framåtsträvorna nya så då tänkte jag att jag lika gärna kan se till att få dom med mått som är mer fördelaktiga för min bil.

Här syns det som tydligast vad jag tänker på:


Här har jag ritat ut vilka avstånd jag menar.



Här kan man också se hur framåtsträvorna viker in mot mitten av bilen.


Grejen är också den att när buren sen lyfts ur och golvet kapas bort så kommer även lite förstyvningar i taket och lite andra delar av karossen att delvis tas bort för att dels få ner vikten på karossen men även kunna få rören tajtare ut mot karossen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Största anledningen att buren ser ut så, är för att det ska gå att svetsa den över huvud taget. Radien på huvudbågen bestäms av röret. Har du en snävare radie (för att få ut det tightare) så får man en brottanvisning. Onödigt att byta. Kör med det där istället.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Den jag har måste bytas i vilket fall eftersom benen är för korta för att nå ner till golvnivån i bilen när den nu ska knytas ihop med både den främre delen av buren och bakvagnen.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då lägger jag ut en liten sneakpeak på en kommande uppdatering här också

Hade sån tur att det som behöver skruvar ihop för att den här uppdateringen ska fungera behövde likadana skruvar som jag köpte till skärmbreddarna, ibland är det tur att asiaterna inte ville sälja på mindre än 150 pack i skruv...



_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032


Trådstartare
Då kan jag ju avslöja vad gårdagens sneakpeak handlade om

Nämligen detta. Det Har nu kommit hem en vinge till bilen Måste säga att jag börjar att bli väldigt kär i stuket som börjar att växa fram på bilen thumbs up



Kunde inte hålla mig ifrån att slänga dit lite mer karossdelar och sätta fast "framrutan" för att öka känslan av en komplett bil


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Stilren bosozoku ! thumbs up

_________________
Kai Anttila
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porvette 931 V8 1981.
<<   1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 70, 71, 72   >>
9 besök senaste veckan (497258 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande