Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 454 1981. Växlar upp.....
tråden läst  
274538 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43  Nästa sida>>
 
   
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Feb 2017 15:00     Citera

Inga rör på dom här oken, dom är tydligen förbundna mellan sidorna internt.

Oken passar riktigt bra och smiter in i fälgarna.



_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2017 21:35     Citera

I tysthet så planeras det bakom kuliserna. Det som är prio på att ordna är att:
Bromsarna fram ska ihop med belägg, hattar till skivorna och slangar.
Bromsarna bak ska skruvas på plats med belägg.
Styrväxeln ska lämnas iväg på breddning.
Bussningar till hela bilen ska köpas.
Styrningen ska kopplas in.
Sen så ska bromssystemet dras med rör och allt så att det är typ klart att fyllas på och vara operativt.
Samt så ska framvagnen monteras på plats.

Lite utav allt det här är redan satt i rullning, lite är redan ordnat. Detta betyder då alltså att när det här är klart så är bilen klar att ställas ner på hjul med fungerande styrning och (i teorin) bromsar


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2017 15:19     Citera

Bussningar är tydligen en viktig del i att kunna köra fort, röda bussningar gör tydligen att det går ännu snabbare.


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2017 13:12     Citera

Frambromsarna växer bit för bit fram. Centrum hålet ska öppnas upp och så ska hålen för hjulbultarna öppnas upp.



_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 21:12     Citera

Började att titta på bromsarna idag och kom fram till att det kommer att bli extremt trångt i fälgarna.

Har dock problemet att den markerade kanten på bilden sticker ut på tok för mycket. någon som ser något problem med att helt enkelt slipa ner den kanten helt slätt med yttersidan på oket?


Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 21:25     Re: Citera

J.Stigson skrev:

Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.


Va....??!!


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 21:31     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
J.Stigson skrev:

Sen fick jag lite problem med att öppna upp centrumhålet med dom verktygen som jag har, kommer att bli en hel del borrande och slipande innan jag lyckas med att få hållet i rätt storlek.


Va....??!!


hatten är 15mm tjock. centrumhålet just nu är 50 mm jag behöver 70 mm. eftersom jag inte har någon svarv i verkstan så blir det att ta lite åt gången tills dess att jag har fått upp hålet till rätt storlek.

Vad tror du om läppen på bromsoket?


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 21:41     Re: Citera

J.Stigson skrev:
........... eftersom jag inte har någon svarv i verkstan så blir det att ta lite åt gången tills dess att jag har fått upp hålet till rätt storlek.





NEJ............DET SKA SVARVAS !!!!!!


_________________
Arne Anka


Senast ändrad av X, 08 Mar 2017 21:45, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 21:44     Re: Citera

J.Stigson skrev:
Vad tror du om läppen på bromsoket?


Det går att slipa bort rätt mycket på ett ok.
Men lägg en spacer.....och ta så lite som möjligt


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
sweanders
Malmö






Här sedan: 13 Feb 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2017 22:56     Re: Citera

ButterflyRacing skrev:
J.Stigson skrev:
Vad tror du om läppen på bromsoket?


Det går att slipa bort rätt mycket på ett ok.
Men lägg en spacer.....och ta så lite som möjligt


Eller kanske byta till ok som passar, när allt ändå byggs från grunden? Annars kanske du försvagar oket så det flexar...


_________________
Anders Hansson


"Don't put the power on until you know you never have to take it off." - Jackie Stewart
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
stilldouble
Malmö






Här sedan: 03 Okt 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 09:01     Citera

Att slipa lite på ytan för att få en viss finish sedan när man lackar är en sak. Att kapa i bärande struktur är direkt o-bra... Detta är en förstyvande kant, och tillverkaren satte dit den av en orsak.

Runda problemet med en spacer!


_________________
Magnus Falk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
salmon
gellivare






Här sedan: 22 Okt 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 10:11     Citera

slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa


_________________
jimmy salomonsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lagnelov
Kristianstad






Här sedan: 14 Dec 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 10:16     Re: Citera

salmon skrev:
slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa


http://rallyshop.se/produkt/Bellhouse--losa-centrum


_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se
Bmw E46 wtcc (replika) på anabola LSX
Bmw E28 M535 Alpina b10
Plus ett och annat projekt...
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
salmon
gellivare






Här sedan: 22 Okt 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 10:42     Re: Citera

Lagnelov skrev:
salmon skrev:
slipa inte i oken i onödan. du har ju 15mm gods i hatten, borde gå å tabort på baksidan av hatten och sätta spacers på framsidan
lämna in hattarna till en som har svar och svarva centrum hålet rätt thumbs up thumbs up

vars har du hittat så fina universal hattar???

Edit: tankevurpa


http://rallyshop.se/produkt/Bellhouse--losa-centrum


va?? har försökt köpa av dom men måste ha blivit ett missförstånd.
uppfattade att det var ett råmatereal pris och sedan kommer en arbets kostnad på det, som i mitt fall blev 7000kr för varje hatt.
skall ta och ringa dom igen å prata.


_________________
jimmy salomonsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 12:23     Citera

Skivan går inte att flytta mer bakåt än vad den redan är flyttad, då krockar den nämligen med styrleden.

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.

Jag köpte mina hattar ifrån rallydesign i England, mycket trevligare pris än ifrån Sverige. https://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=562_579


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Newberg
Sala






Här sedan: 09 Nov 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 12:46     Re: Citera

J.Stigson skrev:

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.


Men de är ju hålet som styr hela skivan, om den inte svarvas upp så det blir helt 100 bra, utan man bara frihandar lite på känsla, så kommer hela skivan inte att centrera som den ska, utan kommer vibrera som tusan. Eller pratar vi inte om samma saker? Både skivan (hatten) och fälgen behöver centreras med navet.


_________________
Torbjörn Nyberg
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 13:46     Re: Citera

Newberg skrev:
J.Stigson skrev:

Vad det gäller utåt så är centrumstyrningen 20 mm hög och hatten är 15, så fälgen kommer fortfarande att ha något att styra emot.


Men de är ju hålet som styr hela skivan, om den inte svarvas upp så det blir helt 100 bra, utan man bara frihandar lite på känsla, så kommer hela skivan inte att centrera som den ska, utan kommer vibrera som tusan. Eller pratar vi inte om samma saker? Både skivan (hatten) och fälgen behöver centreras med navet.


Här frihandas inga hål, har mätt centrumhålet i hatten flera gånger innan det markerades, så det är centrerat.


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
X







Här sedan: 23 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2017 16:53     Re: Citera

J.Stigson skrev:



Här frihandas inga hål, har mätt centrumhålet i hatten flera gånger innan det markerades, så det är centrerat.


Jag har ju sagt till dej. Det går inte att göra så. Det blir inte centrerat.


_________________
Arne Anka
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
König
Tumba






Här sedan: 06 Jun 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Mar 2017 10:01     Citera

Ring Jim!!!!


_________________
Erik König
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J.Schuman
Stockholm






Här sedan: 25 Okt 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2017 23:42     Citera

Ska ringa Jim som Erik skrev om i veckan, har håller tydligen på med svarvar och cnc maskiner.

Har stoppat in allting i en fälg för att mäta lite mer noggrant på djupet i fälgen och hur mycket plats oket behöver och vart skivan hamnar. Som det ser ut med dom måtten jag har fått fram nu så behöver inte hela kanten som sticker ut tas bort kan spara ungefär halva.

Det blir ganska så fullt inne i fälgen.


Utifrån sett så blir dom här bromsarna ganska så diskreta, vilket faller mig väldigt mycket i smaken.


Det har även kommit hem en liten laddning med nipplar och slang till bromssystemet. Saknas lite rör innan det kan bestämmas vart allt ska hamna och hur rören ska dras.


_________________
Johan Schuman PCS #23

Beer, Bacon and Bournouts

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
And ersJepp sson
Lund






Här sedan: 11 Feb 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Mar 2017 23:58     Citera

SFRO tillåter inte skruvslangkopplingar i bromssystemet har jag för mig. Det är pressat som gäller, bara så du vet.

Var köpte du de andra grejorna?
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 454 1981. Växlar upp.....
tråden läst  
274538 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 40, 41, 42, 43  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>