Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 S54 -93 Clubsport "under 8 min. projekt"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
107484 besök totalt
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Hej,

lägger ut lite info. på min nya M3a. Tänkte att bli den första som bygger en trevlig E36 M3a her inne..... Men hoppas att ni tycker att det är skoj med lite flera norrbaggar här inne... :

Planen är att den skal bli lättare och snabbare enn orginal, men inte lättast/snabbast. Den ska fortfarande ha klimat och lite annat, men kommer att "stripp it and cage it", samt lite mer.

Bilen är en diamantsvart -93a utan sollucka, och har rullat 28.000 mil. Orginalmotor er utbytt pga. fäl på motor (rådlager), så det sitter nu en 3.2 i den. Åker med 5-vxl.låda. Bilen har i dag Bilstein justerbart chassi och 19" BBS LM-replika, men det ska bytas ut med andra saker.

Planer för bilen är;

Motor; Orginal nu, men planer om S54 finns. Blir att byta ut avgassystemet med Scorpion "ljuddempare", samt funderar på Supersprint mellanrör. Tips mottas!

Kaross; Glassfiber skärmar, panser og baklucka, samt GT-vinge bak, annars orginal. Letar äfter alu.dörrar, så om nån har så sej ifrån!

Diff; BMW Motorsport diff med 75% og 3:91 slutvxl. och Alpina bakaxelhus med kylflänsar.

Chassi; Funderar på Intrax RSA. Har H&R och Turner Motorsport just.stabstag. Blir nog lite alu.bussningar från Millway, samt lite chassidelar från PeeBee Motorsport.

Interiör; Sparco Evo II, 6-punkts bälten, Sparco moccaratt. Ser ut som att jag kommer beställa fullbur från Heigo.

Bromsar; Har PF-skivor, men osäker på vilka bromsok jag ska använda. Orgianl, Boxter S eller nåt annat. Tips mottas! Bak blir det orginala skivor med andra bälegg. Det blir oxå mycket kylning till frambromsarna.

Fälgar; 9 x 17" Rota Grid i matt bronze med 235/40 r-däck rundt om.

Säkert flera saker som jag glömt bort, men det får vi ta senare..

Bilen bygges för att vara snabb på Ringen, samt norska/svenska banor, och målet är självkart att åka snabbare enn 8 min. på Ringen!

Lite bilder;




_________________
Raymond Andersen
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211



Detta prosjekt ska följas og er nu "Bevakad" thumbs up

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Det händer inte så mycket för tiden, då jag väntar på att flytta inn i nytt garage, men mina nya fälgar kom i dag. Rota Grid 9x17" ET 35 i matt bronze. Ska åka med 235/40 r-däck.





Har också beställt Scorpion ljuddämpare, BMW Motorsportdiff med 75% sperr och 3:91 i slutvxl, Alpina bakaxelhus med kylflänsar och Intrax 1K2 chassi.

_________________
Raymond Andersen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Hej Raymond,

Kul projekt!
Är du säker på att 75% spärrad diff är rätt väg att gå? De jag känner som har testat (jag har inte själv testat) tycker att det blir för mycket. Bilen går knappt att sväng om man inte 'tänt upp bakhjulen' och svänger med gaspedalen.

Var köpte du dina fälgar? Jag överväger själv 9-tummare och mottager gärna tips på var man kan handla.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Hej Micke,

jag är inte säker ang. diff'n, men får prova lite och se hur det funkar. Bilen ska bara användas på bana, och jag är glad i att svänga med gaspedalen..

Jag köpte fälgarna från Rotashop i England.

_________________
Raymond Andersen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



R Andersen skrev:
Hej Micke,

jag är inte säker ang. diff'n, men får prova lite och se hur det funkar. Bilen ska bara användas på bana, och jag är glad i att svänga med gaspedalen..

Jag köpte fälgarna från Rotashop i England.


Ett tips är att höra med John Kjellsson här på rejsa, han har kört med 75% spärrverkan i sin diff på M3:an där nere och har avverkat en hel del varv. Jag minns inte säkert men jag har för mig att han gick tillbaka ett par snäpp senare.

Grön M3 E36 GT med Porschebromsar är det iallafall

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



R Andersen skrev:
jag är glad i att svänga med gaspedalen..


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Flera delar på gång.

Alpina bakaxelhus;



Scorpion STW;



Har oxå beställt Heigo bur i dag. 8 veckors leveranstid....

_________________
Raymond Andersen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Lägger med en bild på min gamla -98 M3a


_________________
Raymond Andersen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Jultomten kom tidigt i år med paket;





Har också fått Supersprint utan cat.;


_________________
Raymond Andersen
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Ser att Intrax äntligen tagit fram modellanpassade topplagringar! Ser kanon ut! Jag hade lite diskussioner med Intrax när jag fick mina....... Som ej passade om man ville justera. Då var det som att önska fred på jorden..... Kommer att bli en dräpare det här! thumbs up

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Ser att Intrax äntligen tagit fram modellanpassade topplagringar! Ser kanon ut! Jag hade lite diskussioner med Intrax när jag fick mina....... Som ej passade om man ville justera. Då var det som att önska fred på jorden..... Kommer att bli en dräpare det här! thumbs up

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



Inga problem att åka med 75% diff om du bara åker utan förspänning Prata med Peder på Mobimech, så kan han nog hjälpa dig....

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1168



Grym spec! Ska bli kul att följa utvecklingen

_________________
///Mart1n Pa1m
Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Flera delar på gång. Har köpt ett sätt med fina gröna alu.dörrar, och diff'n har anlänt.
Nån som vet viktskillnaden mellan vanliga dörrar och alu? Har hört 28 kg. Stämmer det?







Hur är det att demontera alu.bussningarna? Tänkte att montera dom på Alpina bakhuset.

_________________
Raymond Andersen
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Då är det på tid att börja igen äfter jul. Har äntligen kommit inn i mitt nya garage, så nu kommer det att hända lite mer i tråden framöver...

Bilen på plats i garaget;



Bur från Heigo;



Startat med demontering av innrädning;



Provade lite fälgar för att se hur dom passar på bilen;





Har monterad spacer på 10 mm, då fälgen låg inntil fjäderben (Bilstein). Måste åka med lite camber och massera skärmkanten lite..

Bak var det lite bättre plats, men här är fälg monterad utan spacer;




Provade oxå ett sätt med orginala bakfälar från E46 M3. Dom är 9x18" med 235/40 fram och 265/35 bak. Behöver lite mindre däck bak...






_________________
Raymond Andersen
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 126



Jag kör med 75% och tycker det är kanon bra:)

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
MrDanger
Skärplinge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 167



R Andersen skrev:
Flera delar på gång. Har köpt ett sätt med fina gröna alu.dörrar, och diff'n har anlänt.
Nån som vet viktskillnaden mellan vanliga dörrar och alu? Har hört 28 kg. Stämmer det?


Men är det inte aluminium dörrar på alla e36 M3:or?

Trevligt projekt som följs.. =)

_________________
Daniel Andersson
Garaget
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



MrDanger skrev:
R Andersen skrev:
Flera delar på gång. Har köpt ett sätt med fina gröna alu.dörrar, och diff'n har anlänt.
Nån som vet viktskillnaden mellan vanliga dörrar och alu? Har hört 28 kg. Stämmer det?


Men är det inte aluminium dörrar på alla e36 M3:or?

Trevligt projekt som följs.. =)


Nej, det är det inte. Bara på vissa med 3.2 motorn som kom -96. Vissa säger att det var överblivna dörrar från M3 GT (-95) som monterades på dessa.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784


Trådstartare
Det stämmer det Bumper säjer.

_________________
Raymond Andersen
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



bumper skrev:
MrDanger skrev:
R Andersen skrev:
Flera delar på gång. Har köpt ett sätt med fina gröna alu.dörrar, och diff'n har anlänt.
Nån som vet viktskillnaden mellan vanliga dörrar och alu? Har hört 28 kg. Stämmer det?


Men är det inte aluminium dörrar på alla e36 M3:or?

Trevligt projekt som följs.. =)


Nej, det är det inte. Bara på vissa med 3.2 motorn som kom -96. Vissa säger att det var överblivna dörrar från M3 GT (-95) som monterades på dessa.


Jag har aludörrar på min M3 3.2 som är tillverkad maj 1997.

Trevlig tråd fö thumbs up

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 S54 -93 Clubsport "under 8 min. projekt"
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
107484 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande