Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa B gsi 2150 rallycross - Fått ny ägare | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (18037 totalt) |
lite info:
C20NE XE-kolvar å stakar lexmaul-insug enem z9 kam hårdare ventilfjädrar portad och planad topp XE-extraktorrör ställbart kamdrev vev-remskiva-svänghjul-koppling balanserat 2,5" rostfritt med en dämpare etanolkonverterad F20 låda med AGA-diff bänkad till 148,9 på driven 50mm 3-vägs proflex ben fram. bilstein dämpare och H.R fjädrar bak plastbustningar i alla leder hela karossen strängsvetsad skärmar fram/bak samt stötfångare och trösklar i plast. _________________ Mattias Holmgren |
tror faktiskt den skulle vara riktigt vass på en bana, synd bara att det är så långt till närsta racerbana all plast köpte jag från england, sedan har RP-glasfiber gjutit av och gör rallycrossplast åt oss. angående vikten så har jag ingen aning nu har den gått 2 säsonger utan vägning
_________________ Mattias Holmgren |
Är det inte ruggigt understyrt med AGA-diffen?
Förstår om det är en ren budgetfråga, men jag skulle tro att ni fick en enromt mkt mer lättkörd och svängvillig bil med en annan diff. Fast nu vet jag ju föga om RC och där går väl ofta på sladd in i böj...men det var bara en tanke från min sida. Riktigt snyggt bygge! |
man får vara lite bestämd och brutal i körningen för att det ska funka, det är sånt man får ta då en lamelldiff gräver alldeles för stort hål i plånboken men jag tror det skulle göra stor skillnad
_________________ Mattias Holmgren |
lite filmer får man väl bjuda på
inboard: http://youtube.com/watch?v=kHqAAM79m kvalheat: http://www.garaget.org/video/jl4cvjk _________________ Mattias Holmgren |
lägger upp lite mer film så körsuget ökar ännu mer
just nu står bilen uppallad å ska få nya ringar bland annat, ev. en ny motor om man lyckas skrapa ihop nog med sponsorpengar. racingspecial motorveckan lycksele http://youtube.com/watch?v=sSsb8tRV73w kvalheat vännes DM http://youtube.com/watch?v=1Il5lKQcr7w kvalheat älvsbyn DM http://www.youtube.com/watch?v=il-t8ArWAec _________________ Mattias Holmgren |
sådär, nu har man gjort en liten blogg om rallycrossåkandet också.
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/ där finns det senaste att läsa och se för intresserade. vad som annars händer med bilen är egentligen bara att den snyggas till då den klarat sig riktigt bra från smällar och liknande sen får motorn nya kolvringar och en elektrisk servopump så förhoppningsvis blir det några hästkrafter till nu. även fjäderbenen renoveras + en massa småsaker man glömmer _________________ Mattias Holmgren |
|
nu är den startad efter vinterns renovering, spann igång direkt
finns mer att läsa på http://holmgrenmotorsport.blogg.se/ _________________ Mattias Holmgren |
händer inte mycket i denna tråden men på bilen sker det saker jämt.
Hade upp den i riktbänk igår och hej bara.. 1cm höjdskillnad mellan främre infästningarna för framvagnen i kylarbalken bla. så det blev lite rikta, dra och byta lite plåt och profilrör. Gjorde dock lite ont att ta ut en ren bil och dra den 4 mil enkel väg i slask å skit _________________ Mattias Holmgren |
Det brukar vara så efter varje säsong, vi har inte ens vågat ta fredriks bil till riktbänk efter säsongen det får räcka att man måste göra det mitt under säsongen
Hoppas det går bra för dig i sommar, det är alltid roligt att se dig köra med din "lilla" motor och köra om dom på yttern _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
Som du säger så är det en del justeringar varje vinter Förmodligen inte ens en bråkdel av vad ni har att rikta: min bil är ju trots allt aldrig hårt smälld, än! Tycker det är bra att kunna utgå från något rakt om man ska behålla den väghållning som finns.
Tack, motorn blir exakt samma även i år och hoppas det ska räcka för att fortfarande kunna lägga in några fräcka omkörningar _________________ Mattias Holmgren |
och även denna vår startade bilskrället efter lite övertalning då det var lite kyligt i luften.
Lite soppaslangar som inte var täta och behövde efterdras men nu är det vätska överallt och motorn varmkörd ordentligt så packningar och liknande får svälla lite över natten och hoppas det blir tätt där det fuktade lite. Uppstart känns i vilket fall skönt och nu återstår lite montering av karossdelar och dekalr så ska den vara redo att tryckas ihop i nän startsväng... Första testkörning är planerad till RIN konbana i fällfors den 16/5. Försöker hiita några R-däck man kan låna istället för firestone däcken som är överhettade redan efter 1min i konbanan som tar runt 1:30 _________________ Mattias Holmgren |
Nu börjar det faktiskt likna bil igen, har hunnit testköra lite lugnt på lokala SS-sträckan och suget efter att få gasa ordentligt dämpas inte!! Har monterat dit nästan all plast på och under bilen + alla aluminiumplåtar som sitter på bakaxeln för att slippa rost då man kan tro att bilen har åkt genom en industribläster annars, den skottar lite grus
_________________ Mattias Holmgren |
Våra race- och banåkarbilar Opel corsa B gsi 2150 rallycross - Fått ny ägare | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (18037 totalt) |