Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
18 besök idag (78245 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mina PF-bussningar för framvagnen var excentriska och tvådelade.

Till Magnus: Jag kan inte tänka mig annat än att du får nya bussningar på garantin. Det verkar inte vara problem för folk som kört sönder att få ersättning i form av nya bussningar. thumbs up
Men frågan är om du inte kör sönder dem lika fort.

Ett alternativ är att svarva egna. Det tar inte lång tid för den som hanterar en svarv.
Det man gör är en solid "puck" som man pressar i bussningshållaren. Hålet borrar man så excentriskt som det går. Eventuellt en låsning i form av en M6 stoppskruv i sidan för att säkerställa att bussningen inte vrider sig. Det fungerar för "alla", jag har inte hört någon som fått problem med detta iaf.
Det gäller ju att hitta någon med en svarv och lite plast bara

EDIT: Eller så monterar man en original igen. Den höll ju ett tag.
Jag är lite osäker på om E46 använder samma diameter på bussningarna? (60 mm)
Isf kanske CSL-doningarna är kralliga nog för att prestera som en Powerflex men som också håller.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag får kanonbra hjälp av Forza sen länge så jag tycker nästan att det är lite taskigt att visa den trasiga bussningen. Men så är det ju bara, ibland går nåt sönder liksom. De lila bussningarna bak har ju hållit i tre år så... (och jag har bara kört till kyrkan på söndagar med bilen under de här åren... )


Jag fick på en ny likadan bussning på bilen idag så det är ju bara att tuta o köra o se om de håller som de ska nu. Jag har självklart osså mailat fotona till Forza så får de klura på vad som kan ha gått snett. Inget svar under dagen men Dan på Forza har kanske lite välbehövlig semester thumbs up


De här bussningarna fram är alltså excentriska och ger lite andra hjulvinklar än original. Mer caster är vad jag vet på rak arm. Greppet fram var det verkligen inget fel på i lördags Mer grepp bak tar jag gärna emot. För inte ska jag väl köra mjukare??!?!??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Framdämparna stod på näst mjukast. Nu står de på näst hårdast och väntar ivrigt på att få bli testade På gatan så är det ingen större skillnad i komfort med den här ändringen faktiskt. Jag är lite skeptisk men det känns som den blev lite tajtare i respons i turn in. Borde ju inte märkas vid vanlig gatåka tycker jag...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Upptäckte att det stod toe out bak. Oj vad bilen blev vettigare med iaf lite toe in bak Men även med det fixat så tappade den ändå rumpan ibland pga överhettning vänster bak på Kinnekulle. Se texten nedan thumbs up


Här är en lång harang som jag skrev i en tråd om Dunlops Direzza i däck-för-banåkaforumet:

----------------------------------------------------------------------------


Jag skrev en rapport här i forumet från min erfarenhet förra året med Direzza. Jag skrev faktiskt flera ggr att Direzza medium verkade vara som soft från andra fabrikat. Jag skrev också att medium helt klart var alldelles för mjukt för min bil (BMW M3 1650 kg och lite brutal körstil i slalom o bana). Däcken hade enormt fäste men gick åt i en hemsk fart på bana.

Men efter besöket i helgen på Kinnekulle så har jag samlat på mig lite mer info. Det intressanta var att Kinnekulle normalt alltid käkar vänster framdäck (på många bilar, även min) men efter hela helgen och hela 30 mil på banan hade jag jämnt fint och inte alls så farligt slitage på vänster fram !!! Men.... vänster bak gick åt fanders desto värre.... Jag upptäckte redan dag ett ute på banan att vänster bak plötsligt kändes överhettat, det blev plötsligt väldigt lätt att det blev svansviftning åt vänster. Slog av på tempot och fick tillbaka greppet och kunde öka farten igen. Men nu var det lätt att vänster bak blev halt igen... Kollade på däcket i depån och hade i mina ögon ett väldigt lattjo slitage. Precis på ytterkanten så hade det släppt bitar av slitbanan precis ner till underliggande gummi och över däckets bredd så var det våldsamt slitage ungefär runt mitten på däcket.

Det konstiga var att jag hade samma kalltryck i alla däck men elakt slitage bak men shysst fram. Brukar vara tvärtom på vänstersidan på Kinnekulle för mig.

Så jag roterade däck, satte vänster bak på höger fram o ut o tuta igen. Samma visa. Plötsligt halt i vänster bak och samma slitagebild. Eftersom det var två dagars körning så roterade jag igen inför söndagen och lyckades köra massa varv till men med exakt samma problem. Vänster bak brann upp....

Efter hela helgen så hade jag eldat upp tre däck. De hade alla suttit vänster bak när de gick åt. Det enda däcket som var relativt shysst efter helgen var vänster fram. Helt mot allt vad jag är van vid.


Men... Jag tror jag vet precis vad som hänt. Jag hade (enligt expertisen) ganska högt tryck i alla däcken, 2,2 kalla. Jag hade kanske kunnat gå ner några hekto, har haft 1,9 kalla med andra däck men observera att det hårdast belastade och hårdast jobbbande däcket, vänster fram mådde utmärkt med detta tryck. Fram hade jag camber på -3.2 grader. Och här är pudelns kärna tror jag, bak var camber bara -1.6 grader. Såpass lite camber bak har funkat bra på min bil förr, speciellt med däck som inte är så kinkiga på camber. Nu var steget iof lite stort men vad viktigare var, det verkar som att Direzza i medium måste ha ganska mycket camber för att inte vika sig lite med följden just elakt slitage på ytterkant och överdrivet slitage kring mitten av däckets bredd pga det bågnat av samma anledning.

Summa sumarum är att Direzza i medium verkar kunna hålla otroligt mycket bättre än vad jag först trott från förra årets åkande. Men medium verkar vara kinkigare på camber än flera andra r-däck jag kört på (Pirellis Corsa var även de kinkiga på camber) . Så nu ska jag öka på cambern bak och så får vi se om man inte kommer komma en bra bit till på Direzza även i medium.

-----

Uppeldat vänster bakdäck. Tydligt ojämnt slitage över däckets bredd och ganska elakt slitage precis på ytterkanten



Höger fram. Mår prima efter en hel dag på banan.


Vänster fram. Har fått jobba hårt men slitaget är okej. Det man kan ana är faktiskt lite elakt slitage på innern vilket brukar bli på min bil när det är mycket camber och bilen i princip kör hjullyft med mycket elaka hjulvinklar mot backen vilket alltså ger det här slitaget på vänster fram i ganska snabba vänsterkurvor. Tex tillbaka under bron mot Mohlins knäpp. Har någon bilder från helgen på min bil med chassilutning och hur framhjulen lyfter eller inte så blir jag mer än lycklig om jag får se dem!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har stag för bakvagnen på G från mrCarbon vilket ska möjliggöra mer camber bak för att däcken ska få jobba optimalare. Stagen måste på innan torsdag och Gelleråsen så att bilen blir lite mer som den ska tills dess?


Ska bli OTROLIGT kul o se hur bilen beter sig på Gelleråsen. Risken finns för att det kommer käka innerkant på höger framdäck som det brukar där (kurvan ut på rakan, höger fram lättar nästan men innerkanten av det skrapar i asfalten i en konstig vinkel och ger elakt slitage den innersta centimetern typ. Mindre krängning borde lösa detta men det känns som jag bör grovsortera ut cambern för att det ska funka med Dunlops Direzzor först. En sak i taget... Sen om det ska vara grövre fjädrar eller krängare har jag inte den blekaste aning om... helt överkurs för min förmåga.


Men det var en fantastiskt trevlig balans i bilen på Kinnekulle (så länge vänster bak inte gav upp). De läskiga tendenserna med bakvagsnsläpp i snabba kurvor (=efter bron) var borta och bilen var trygg o fin. Hela kvarnen lirade osså (så länge bak... jaja, jag ska sluta tjata om det :-) med betydligt bättre balans än med förra chassit, betydligt mindre understyrning i första tredjedelen av kvarnen thumbs up och även mindre understyrt in i depåkurvan (den som går ut på rakan) där det ju är lätt hänt att man kommer in lite för hårt och får understyrning. Hur mycket som är däcken och de vinklar som var just denna gång och vad som är tack vare det nya Bilsteinchassit (PSS9 Club sport) är för tidigt att säga nåt om.



De foton jag sett så verkar bilen iaf kränga mindre än förr på Kinnekulle (ex på tillbakavägen under bron) men jag har å andra sidan sett foton från slalomen för ett tag sen där det var mycket krängning och rediga hjullyft fram. Kulkul hursonmhelst. Labba på liksom thumbs up



Se bilder på kräng-o-lyft längre ner!

_________________
Magnus Thomé
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Vad körde du med för chassi innan PSS9 ?

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
DanneE skrev:
Vad körde du med för chassi innan PSS9 ?


Ett Bilsteinbaserat kit som inte var justerbart från MK Motorsport. Väldigt snarlikt egentligen men som sagt lite nervigare bak i högfartssvängar på bana. Autobahn däremot var ko-lugnt :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alla bilder på nya chassit:


Ganska mycket kräng-o-lyft i slalom... Självklart lite körstil-inducerat men ändå...



Mindre än förr! Man ser också behovet av mer camber bak ganska tydligt


Här kör jag kanske saktare... eller mjukare...





Hur mycket kränger det här då?



Foton hos www.kulturelle-anton.com !!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Angående krängningen så kan jag rekomendera H&R's sats till M3:an, tillsammans med PSS9 clubsport så tycker jag bilen blev väldigt bra balanserad.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Angående krängningen så kan jag rekomendera H&R's sats till M3:an, tillsammans med PSS9 clubsport så tycker jag bilen blev väldigt bra balanserad.


En sats med hämmare fram o bak alltså? Vet du "mätvärden" på dem? Jag vet nämligen inte om jag har original eller inte... Räcker det med att mäta diametern på dem eller är det massa annat som kan skilja?


-----

På några bilder jag inte laddade upp så ser man att bilen lyfter inner bak en del kring trun in och och strax efter. Återigen lite körstilsinducerat skulle jag tro men det "lyftet" bör man kunna jobba på med dämparna sen antar jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Magnus Thomé skrev:
Niklas Sandström skrev:
Angående krängningen så kan jag rekomendera H&R's sats till M3:an, tillsammans med PSS9 clubsport så tycker jag bilen blev väldigt bra balanserad.


En sats med hämmare fram o bak alltså? Vet du "mätvärden" på dem? Jag vet nämligen inte om jag har original eller inte... Räcker det med att mäta diametern på dem eller är det massa annat som kan skilja?


Dom är 28mm fram med tre justerhål och 24mm bak med två justerhål. Original är 23mm fram och 20mm bak. Diametern på dom är det som gäller.


Forza säljer dom satsen heter H339361.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tackar!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Magnus Thomé skrev:
DanneE skrev:
Vad körde du med för chassi innan PSS9 ?


Ett Bilsteinbaserat kit som inte var justerbart från MK Motorsport. Väldigt snarlikt egentligen men som sagt lite nervigare bak i högfartssvängar på bana. Autobahn däremot var ko-lugnt :-)


okej, är det helt slut eller tillsalu till okej pris ?

Skicka PM

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Här är en film från kinnekulle, låg bakom dig ett tag under det första passet på lördagen
tyvärr sitter kameran lite högt vilket gör att backspegeln är i vägen.. men syns gör du iaf..

Se och begrunda

6, 45 min lång
http://wastegate.se/flesh/N%e5gra%20varv%20med%20Magnus%20Thom%e9.wmv

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
DanneE skrev:
Magnus Thomé skrev:
DanneE skrev:
Vad körde du med för chassi innan PSS9 ?


Ett Bilsteinbaserat kit som inte var justerbart från MK Motorsport. Väldigt snarlikt egentligen men som sagt lite nervigare bak i högfartssvängar på bana. Autobahn däremot var ko-lugnt :-)


okej, är det helt slut eller tillsalu till okej pris ?

Skicka PM

Helslut efter 15 tusen mil....

_________________
Magnus Thomé
Citera
DanneE
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Magnus Thomé skrev:


Helslut efter 15 tusen mil....[/quote]

Hehe, okej!!
Fråga är ju gratis!

_________________
/ Daniel Eklund
Busbil: Ingen för tillfället...
Bruksbil: Mercedes E 350 CDI Kombi AMG '10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Flesh skrev:
Här är en film från kinnekulle, låg bakom dig ett tag under det första passet på lördagen
tyvärr sitter kameran lite högt vilket gör att backspegeln är i vägen.. men syns gör du iaf..

Se och begrunda

6, 45 min lång
http://wastegate.se/flesh/N%e5gra%20varv%20med%20Magnus%20Thom%e9.wmv



Kul o se thumbs up Försökte köra föråkare liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska försöka få hjälp att byta ut dem imorrn. Tips på "does and don'ts" för att få bort de gamla o dit de här mottages tacksamt!!! Bulten inne vid diffklumpen ser ut att vara lite trångt att få ur hela vägen, diffen sitter lite tajt nära... Och kan jag använda originalbulten ute vid spindeln?

Kanonfina stag med bakvänd gänga i ena änden som gör att det är lätt att justera! om någon börjar tracka mig för bling så kommer jag välja mellan att sätta på fler coola grejer på bilen (kan ju försöka få ner lite kilon av alla de 1650 jag släpar runt ) eller så får jag väl ta en sprayburk mattsvart från Biltema och spreja över hela staget så det ser ut som skit istället. Eller inte






Staget kommer från mrCarbon!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Efter banträff nummer två, denna gång på Gelleråsen på förarutbildningen Thed Björk och Richard Göransson arrangerade så har det hänt lite.

Det funkade kanonbra med jämnt däckslitage på Direzzorna (som är i medium) nu när jag kunde gå upp till -2,8 i camber bak tack vare de justerbara undre bärarmstagen Loaded-Fransson / mrCarbon skickade upp. På förra träffen så vek sig ju speciellt vänster bakdäck pga för lite camber med elakt slitage. Så långt jättebra alltså! Fantastiskt trevligt grepp i de där däcken fast medium är ju lite mjukt för min tunga bil men nu funkar de verkligen! Med hard så skulle jag iof få ut fler banåkamil. Men jag körde 18 mil på banan igår med bra ( ) attack och jag har ändå massa mönster kvar på alla däck och som sagt jämnt slitage.




Sen var det däremot något skumt med bilens balans. Den var inte symmetrisk i sitt beteende. Tappade rumpan väldigt lätt i de snabbare högerkurvorna men var fantastiskt stabil i vänster. Jämnt fint slitage på alla däck tyder på att alla hjulvinklar borde stämma. NB gummi ställde alla vinklar dan innan. Efter att Bilstein PSS9-clubsportchassit kommit på så har inte höjden finjusterats (corner weight) utan bara satts utifrån chassits höjd från gatan vä/hö. Så om nu corner weigth skulle vara heltossigt fel, kan det ÖHT ge ett sånt här beteende? Jag har ingen aning..... Thed körde några varv och han tyckte det verkade vara något i framvagnen som inte var ställt rätt, instyrningen var olika vä/hö, så det kanske kunde vara corner weigth. Tack Thed för test o input!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:

Sen var det däremot något skumt med bilens balans. Den var inte symmetrisk i sitt beteende. Tappade rumpan väldigt lätt i de snabbare högerkurvorna men var fantastiskt stabil i vänster.

Så om nu corner weigth skulle vara heltossigt fel, kan det ÖHT ge ett sånt här beteende? !!


Ja, det jan det nog. Jag föreställer mig att diagonalen VB-HF tar för mycket last.

Själv har jag varit med om detta två gånger, ena gången så var det en gammel-elva som var fulsänkt, sänkt bak ojämnt (där det är klurigt) och fuljusterad fram troligen (där det är lätt att justera) så att den blev jämnhög. På räser-24an skapade jag ett sånt läge själv när jag glömde spänna justeringen på kränghämmaren, så att den flyttade sig och förspände kränghämmaren.

Assymetriskt ställda dämpare kanske kan ge sån effekt oxo förresten.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pär H skrev:
Assymetriskt ställda dämpare kanske kan ge sån effekt oxo förresten.


Kollade det. Rattade fram o tebax på dom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 fyrdörrars Individual
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
18 besök idag (78245 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande